Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v tytön syntymäpäiville ei itse "ohjelmanumeroihin" jäänyt ketään, tyhjäsivät pöydän herkuista, ottivat lahjapussit ja lähtivät

Vierailija
11.10.2016 |

Ohjelmassa olisi ollut helmikorujen askartelua ja kynsien koristelua. Luokkakaverit olivat pyytäneet lahjapussit etukäteen ja tyttö oli antanut. Ei ollut tajunnut että he häipyvät. Kirjaimellisesti tyhjäsivät pöydän herkuista, ottivat lahjapussit ja lähtivät porukalla. Tytön toive oli että minä olen sivummalla juhlien ajan niin en tiennyt tästä ennenkuin tuli itkien kertomaan.

Mitä ihmeen käytöstä tuollainen on ja mistä opittu?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko ottamassa alussa tilanteen haltuun kertomalla milloin juhlat lopuun ja mitä ohjelma sisältää, selvitit mahdolliset allergiat, jne

Vierailija
42/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt ollaan niin jännän äärellä, että ei taida poppareiden uuniin laittaminen riittää.

Lisää voit lukea aiheesta päivän iltapäivälehdistä, joiden innoittamana kenties provoilet...

Huoh näitä provo-huutelijoita. Tää on ihan arkipäivää Jenkeissä, ja sama paska kulttuuri on tullut jo Suomeenkin. Mitä vitun järkeä on siinä, että synttärisankarin on vielä annettava lahjoja vieraille? :D

Aloitus kyllä kieltämättä kuulostaa jenkkileffasta poimitulta. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin mahdollista, jos on luokassa kiusattu ja se kiusaajien pomo määrää, että noin toimitaan.

Lapseni luokkakaveri piti synttärit ja sinne ei kai mennyt juuri kukaan. Yritti viime hetkellä haalia lisää kutsuttavia.

Oma lapseni oli kipeenä ja ei päässyt, mutta lahjan kävin antamassa ovella ja kuulin tuon.

Vierailija
44/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt ollaan niin jännän äärellä, että ei taida poppareiden uuniin laittaminen riittää.

Lisää voit lukea aiheesta päivän iltapäivälehdistä, joiden innoittamana kenties provoilet...

Huoh näitä provo-huutelijoita. Tää on ihan arkipäivää Jenkeissä, ja sama paska kulttuuri on tullut jo Suomeenkin. Mitä vitun järkeä on siinä, että synttärisankarin on vielä annettava lahjoja vieraille? :D

Aloitus kyllä kieltämättä kuulostaa jenkkileffasta poimitulta. :D

Ja loppun vielä hämmentynyt kysymys: Mitä ihmeen käytöstä tuollainen on ja mistä opittu?

Ööö,  mistäköhän? Varmaan niistä jenkkileffoista.

Vierailija
45/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan vieraat viipyivät? Voisiko vaihtoehtona olla ettei tyttösi osannut ns emännöidä ja vieraat kyllästyivät? Jos vieraat eivät esimerkiksi tienneet että ohjelmaa on vielä luvassa, koska tyttösi ei ollut aloitteellinen sen aloittamisessa? Koska tosiaan oudolta kuulostaa, mutta tokihan kaikki on mahdollista.

Vierailija
46/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaanko me jossain lintukodossa jossa lapset on edelleen mukavia, tavallisia lapsia? Koskaan en ole kuullut kenenkään pahoittaneen mieltä synttäreistä, en omien enkä vieraiden, en sankarin tai vieraana olleidenkaan. Kenenkään juhlissa. Lahjat jaetaan pullonpyörityksellä, niistä kiitetään, niitä ei vertailla tai arvostella. Tarjoilut kelpaa oli ne mitä tahansa ja ohjelmaa joko on tai lapset sen itse kehittävät. Koskaan en ole yhdenkään lapsen kuullut arvostelleen juhlia/sankaria/vieraita/naapurinkissankaimaa Näissä synttäriasioissa. Ehkä meidän 80000 asukkaan pikkukaupungissa suurin osa lapsista on vielä ihan tavallisia muksuja tavallisista perheistä ( ja lähipiirin lapsia löytyy ihan kaikista yhteiskuntaluokista).

Kerran eräs äiti kertoi että rahat oli todella tiukilla lapsen synttäreiden aikaa. Äiti näki kovasti vaivaa juhlien eteen ja kas, lapsilla oli tosi onnistuneet juhlat. Sen vain näki heistä. Kaikilla oli hauskaa eikä edes itsellä käynyt mielessä perheen tiukka taloudellinen tilanne.

Ei tehtäis tästä nyt jotain lähiöjuttua jookos? Lintukodossa taas emme me asu, vaan Helsingin lähiössä, suurimpia "mamulähiöitä" (tosin vehreää ja kaunista täällä on), eikä koskaan kukaan ole käyttäytynyt huonosti lasten synttäreillä. Parhaimmillaan ollut 5-10 eri kansallisuutta, ollut muslimia, hindua, ortodoksia ja monia muita ja kaikki järjestään tosi hyväkäytöksisiä, osaavat kiittää ja syövät nätisti ym. kaikki mennyt todella mallikkaasti.

t. lähiöissä asuu ihan normaaleja perheitä ja lapsia, jotka osaavat käyttäytyä

Vierailija
47/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta mitkä lahjapussit? Silloinkun minä olin lapsi, vietiin lahja synttärisankarille. Vieraat saa kakkua ym herkkuja. Itselläni lapsi vasta 1vee. Taitaa tällä mammalla olla jotain opittavaa..

Vierailija
48/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö minä nyt oikein, että ne olivat VIERAAT jotka ottivat lahjapussit?

Tarkoitteko, että ei ne muuten olisi edes suostuneet olenkaan tulemaan jos ei olisi lahjottu? 

Mistä alkaen juhlissa on alettu antaa lahjat vieraille? Kohta varmaan hautajaisissakin jaetaan kaikille paikalla olleille paketit. Saas nähdä, mitä ne tulevat sisältämään. Se voisikin olla kätevä tapa jakaa pieni perintö. Yhteen pussiin tekohampaat, toiseen tossut, kolmanteen pankkikortti ...

Vierailija
49/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin mahdollista, jos on luokassa kiusattu ja se kiusaajien pomo määrää, että noin toimitaan.

Lapseni luokkakaveri piti synttärit ja sinne ei kai mennyt juuri kukaan. Yritti viime hetkellä haalia lisää kutsuttavia.

Oma lapseni oli kipeenä ja ei päässyt, mutta lahjan kävin antamassa ovella ja kuulin tuon.

Meidän lapsen synttäreille ehti vain kaksi. Pitäisikö meidän nyt kehittää tästä joku kiusaamisdraama?

Oli muuten tosi kivat juhlat. 

Vierailija
50/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Jokainen niistä on pitänyt aikoinaan kaverisynttäreitä, aina on kaikki kutsutut tulleet paikalle, paitsi jos on ollut kipeä ja sellaisista on äidit ilmoittaneet minulle jo etukäteen. Koskaan ei ole mitään ohjelmaa ollut eikä vieraat saaneet lahjapussukoita. Pöydässä oli herkkuja, siitä kävivät syömässä, ja lapset vei omaan huoneeseensa karkkia ja sipsiä. Siellä sitten leikkivät ja pelailivat, välillä kävivät ulkona. Koko ajan pysyi porukka kasassa ja kukaan ei jäänyt yksin. Lasten kavereiden synttärit olivat samanlaisia, ei sieltä mitään lahjapussukoita saanut saati ollut mitään ohjelmaa. Ehkäpä tämä kaikki johtuu siitä, että meillä on vaan poikia ja he kulkivat poikien synttäreillä. Nykyajan tyttölapset on niin hemmoteltuja prinsessoja, ettei ole tosikaan! Tai sitten nämä pikkusen päälle parikymppiset äidit on olleet niitä prinsessoja, eikä nyt osata kasvattaa lapsia kohtelemaan muita hyvin.

Vierailija
51/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat varmistin vanhemmilta etukäteen. Kun juhlavieraat tulivat, kerroin mitä on ohjelmassa ja mihin aikaan. Sitten olimme tytön kanssa sopineet että hän hoitaa vieraansa ja minä siirryn makuuhuoneen puolelle. Ovi oli raollaan eli tytöt varmasti olisivat saaneet minuun yhteyden halutessaan Nt kävi vain niin että ilmeisesti yhteisestä sopimuksesta lähtivät tuli hännän alla ja tyttö tuli silloin hakemaan apua minulta.

Ap

Vierailija
52/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä olen toiminut seremoniamestarina miehen kanssa meidän synttäreillä, vielä 11-vuotiaankin. Onhan se ihan kiva vähän katsoa perään, mitä lapset tekevät ja samalla ohjata toimintaa. Laulatukset, syömiset, lahjan avaamiset ja leikitykset ym. Oohjelma on aikuisen vastuulla.

Mielestäni häissä, hautajaisissa ja muissakin aikuisten juhlissa on kiva, kun on joku, joka ohjaa juhlan kulkua, ettei vieraaiden tarvitse arpoa, etä sopiiko sinne juhlapöytään jo mennä ja mitä on luvassa...

Vierailija
53/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuommoista oikeasti tapahdu? Jos tapahtuu niin viestiä lasten vanhemmille ja tiedoksi myös opettajalle. Ei hyväksyttävää missään tapauksessa.

Vierailija
54/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergiat varmistin vanhemmilta etukäteen. Kun juhlavieraat tulivat, kerroin mitä on ohjelmassa ja mihin aikaan. Sitten olimme tytön kanssa sopineet että hän hoitaa vieraansa ja minä siirryn makuuhuoneen puolelle. Ovi oli raollaan eli tytöt varmasti olisivat saaneet minuun yhteyden halutessaan Nt kävi vain niin että ilmeisesti yhteisestä sopimuksesta lähtivät tuli hännän alla ja tyttö tuli silloin hakemaan apua minulta.

Ap

Ja autat häntä vasta näin tiistaina hämmästelemällä tilannetta palstalla?

Täh? Toki puhuin tytön kanssa ja lohdutin. Aikomus on ottaa opettajan kanssa aihe esiin huomenna, tänään yritin soittaa muttei vastannut puhelimeen.

Ap

Vierailija
55/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa iässä jo vähän rupea olemaan ohi tuollaisten synttäreiden järjestäminen?

Suhteessa on ainakin vähentynyt. Ekaluokalaisella on ollut ehkä neljät viidet ja kolmasluokkaisella yhdet, jotka oli sen parhaan kaverin.

Vierailija
56/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täh? Toki puhuin tytön kanssa ja lohdutin. Aikomus on ottaa opettajan kanssa aihe esiin huomenna, tänään yritin soittaa muttei vastannut puhelimeen.

Ap

Täh?! Sinulla vanhempien yhteystiedot, etkä ole ollut heihin yhteydessä heti tapahtuman jälkeen vaan ulkoistat sen opettajalle? 

Vierailija
57/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opettaja sanoo tytöille; hyi, hyi kun lähditte liian aikaisin synttäreiltä.   Olisko parasta tyttösi kannalta että unohtaisitte koko jutun.  Seuraa tilannetta tuleeko muuta kiusaamista tai porukasta ulosjättämistä.   Jos tästä opettaja pitää puhuttelun paisuu juttu todella isoksi ja menee muiden tyttöjen kotiin jne   Onko viisasta?

Vierailija
58/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Onko lastasi sitten kiusattu koulussakin?

Vierailija
59/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen, että taas on järjestetty synttärit, joille kutsutut eivät ole synttärisankarin ystäviä tai oikeita kavereita. On ehkä kutsuttu periaatteen vuoksi kaikki luokan tytöt, jotta kenellekään ei tule paha mieli. Ei kuitenkaan ole kutsuttu pihakavereita, harrastuskavereita eikä muita lapsia. Kaikki vieraat ovat siis kuuluneet samaan ryhmään. Jotkut kutsutuista taas ovat voineet olla haluttomiakin osallistumaan synttäreille, koska ei ole kyse ystävän tai oikean kaverin synttäreistä. Näiden tyttöjen äidit taas ovat ajatelleet, että täytyy mennä, jotta synttärisankarille ei tule paha mieli. Joku on voinut ihan ajattelemattomuuttaan sanoa, että menisit nyt, ei siellä ole pakko olla loppuun asti. Tämä lapsi on sitten muille sanonut, että mun äiti sanoi, että ei ole pakko olla loppuun asti. Joten kun tämä yksi on päättänyt lähteä, ovat lähteneet muutkin. 

Toki voi olla kyse ihan ennalta sovitustakin jutusta ja tarkoitus kiusata, mutta yleensä noissa tilanteissa sovitaan yhdessä, että kukaan ei mene koko synttäreille ollenkaan. 

Vierailija
60/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vanhempiin yhteydessä oleminen useinkaan auta. Yleensö vanhemmat ovat samaa kaliiperia.

Olin hyvin ystävällisesti ja varovasti yhteydessä lastani kiusanneen äitiin. Se äitihön se vasta sekopää olikin. Kuulin myöhemmin myös muilta vastaavia kokemuksia tuosta äidistä.

Olin sen kanssa jo 4 vuotta ollut hyvänpäiväntuttu, mutta tällaisessa asiassa se oli ohan seko.