Kuinka liiketalouden tradenomi voisi jatkokouluttautua
Työn ohessa? Oon jumiutunut pienipalkkaiseen toimistosihteerin työhön, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia. Juurikaan parempaa työtä ei tunnu tällä koulutuksella löytyvän. Ideoita?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Työn ohessa? Oon jumiutunut pienipalkkaiseen toimistosihteerin työhön, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia. Juurikaan parempaa työtä ei tunnu tällä koulutuksella löytyvän. Ideoita?
Jos et lääkäriksi tai juristiksi lähde lukemaan niin ei millään alalla ole odotettavissa hyväpalkkaista työtä lähitulevaisuudessa. Tilanne on se että työpaikat vähenevät jatkuvasti globalisaation ja automaation myötä. Jos sinulla on vielä vakityö niin nauti ja kerää rahaa säästöön.
Ylemmässä amk:ssa on erilaisia vaihtoehtoja liiketalouden puolelta, esim. Metropolialla.
Kestää kaksi vuotta ja suunniteltu työn ohella suoritettavaksi.
Toinen vaihtoehto on kauppatieteet yliopistossa mutta niitä hankalempi suorittaa työn ohella.
Itse olen tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä. Toimistosihteerinä olen ollut samassa firmassa lähes kymmenen vuotta ja toki työtehtäviä on tullut vuosien varrella lisää ja on annettu enemmän vastuta jne. mutta ei tällä tutkinnolla tässä firmassa "uraa" tehdä.
Ikävä kyllä tuosta ylemmästä amk-tutkinnosta ei Suomessa ole hyötyä, kun ei sillä pääse niihin paikkoihin, joissa vaatimus on KTM.
Ylempi AMK tutkinto kelpaa kuitenkin niihin missä vaaditaan yleisesti ylempi korkeakoulututkinto.
Anteeksi, kun kyselen ehkä tyhmiä, mutta missä hommissa vaatimuksena on ylempi amk? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ylemmässä amk:ssa on erilaisia vaihtoehtoja liiketalouden puolelta, esim. Metropolialla.
Kestää kaksi vuotta ja suunniteltu työn ohella suoritettavaksi.
Toinen vaihtoehto on kauppatieteet yliopistossa mutta niitä hankalempi suorittaa työn ohella.
Itse olen tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä. Toimistosihteerinä olen ollut samassa firmassa lähes kymmenen vuotta ja toki työtehtäviä on tullut vuosien varrella lisää ja on annettu enemmän vastuta jne. mutta ei tällä tutkinnolla tässä firmassa "uraa" tehdä.
Minä myös kymmenen vuotta näitä hommia tehnyt 😊 ap
"ylempi korkeakoulututkinto" tarkoittaa rekrytoijan mielestä yliopistotutkintoa, ei ylempää amk-tutkintoa, vaikka kuinka sitä tällä uudistuksella yritetäänkin saada aikaan. Voit toki hakea paikkoja, mutta todennäköisesti jäät heti ekassa karsinnassa rannalle.
Toimistosihteeristä on kyllä haastava edetä mihinkään. Mikä edes olisi se urapolku? Toimistopäälliköitäkin on harvassa paikassa enää. Kannattaisi ehkä opiskella kirjanpitoa tai tietohallintoa tms. ja lähteä sitä kautta etsimään uusia kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
"ylempi korkeakoulututkinto" tarkoittaa rekrytoijan mielestä yliopistotutkintoa, ei ylempää amk-tutkintoa, vaikka kuinka sitä tällä uudistuksella yritetäänkin saada aikaan. Voit toki hakea paikkoja, mutta todennäköisesti jäät heti ekassa karsinnassa rannalle.
Toimistosihteeristä on kyllä haastava edetä mihinkään. Mikä edes olisi se urapolku? Toimistopäälliköitäkin on harvassa paikassa enää. Kannattaisi ehkä opiskella kirjanpitoa tai tietohallintoa tms. ja lähteä sitä kautta etsimään uusia kuvioita.
Ylempi AMK -tutkinto on korkeakoulututkinto siinä missä yliopistotutkintokin. Itse sain työpaikan, jossa edellytettiin ylempää korkeakoulututkintoa.
Jos opiskeluintoa on, suosittelen yliopisto-opintoja. Jotkut yliopistot ottavat suoraan kauppatieteiden maisteriohjelmaan tradenomeja. Tietenkin jonkin verran vaatii opintoja myös kandin puolelta, mutta AMK-tutkinto vastaa kandia ja kandin opinnäytettä ei tarvitse tehdä.
Mutta riippuu tietenkin mihin haluaa urallaan edetä.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskeluintoa on, suosittelen yliopisto-opintoja. Jotkut yliopistot ottavat suoraan kauppatieteiden maisteriohjelmaan tradenomeja. Tietenkin jonkin verran vaatii opintoja myös kandin puolelta, mutta AMK-tutkinto vastaa kandia ja kandin opinnäytettä ei tarvitse tehdä.
Intoa on, mutta taitaa olla vaikea hankkia maisterin papereita työn ohessa. ap
Kuinka hyvin yliopistossa pystyy suorittamaan opintoja päivätyön ohella? Esim. juuri kauppatieteiden alalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intoa on, mutta taitaa olla vaikea hankkia maisterin papereita työn ohessa. ap
Niin, no elämä on valintoja. Kauppatieteiden maisterina uralla etenemisen vaihtoehdot ovat paremmat kuin tradenomilla, joka työskentelee toimistosihteerinä.
Toki ylempi-AMK on hyvä vaihtoehto, ja sen voi suorittaa pääasiassa työnohella.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin yliopistossa pystyy suorittamaan opintoja päivätyön ohella? Esim. juuri kauppatieteiden alalta?
Jos yliopisto on lähellä ja työantaja joustaa työajoissa, melko hyvin pystyy. Tietenkin olisi hyvä, jos saisi opintovapaata edes pienen pätkän.
Ei kai yliopistot ihan suoraan ota tradenomeja? Ymmärtääkseni pitää olla tietty arvosana opparista ainakin? En tiedä onko opintojen keskiarvolla merkitystä, mutta uskoisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai yliopistot ihan suoraan ota tradenomeja? Ymmärtääkseni pitää olla tietty arvosana opparista ainakin? En tiedä onko opintojen keskiarvolla merkitystä, mutta uskoisin.
Siis mitä suoraan? Hakumenettelyn kautta kyllä. Ja kyllä, paperit ratkaisevat, nimeomaan omaan tuon opparin arvosana.
Mä itse suoritin ylemmän AMK-tutkinnon, valmistuin MBA:ksi. Minulla oli hyvä oman alan duuni jo pohjalla, mutta tästä sain uutta tietotaitoa, lisää vastuita ja palkkakin nousi (nyt 4 600 eur). Eli kannatti kyllä :). Tutkinto tunnustetaan myös ulkomailla, joten voi hakea töitä muualtakin kuin YT-Suomesta.