Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saan taaperon tajuamaan mikä on pissaHÄTÄ. Ja pottailusta.

07.03.2006 |

Laitoin tämän jo av:lle mutta laitan vielä tännekin. Eli:

Poika 2v6kk. Kokeiltiin ilman vaippoja oloa muutama kuukausi sitten jollon tulos oli että pissaa lirui 10 minuutin välein eikä pojalla ollut mitään kontrollia. Siispä luovuttiin sillon kertaheitolla asiasta ja jatkettiin vaipoilla.

Nyt poika on ollut viikon ilman vaippoja päivisin. Pysyy jo tunteja kuivana, osaa sanoa kun on kakkahätä. Pissaa pottaan usein, jos kysyn onko pissahätä ja istutan hänet siihen. Kuitenkin usein pissat tulee housuun ja kun sanon että sano kun on pissahätä niin poika sanoo joojoo. Sitten vasta kun pissat on housuissa sanoo että pissahätä.

Mielipiteitä: tunnistaako poika pissahädän tai oppiiko tunnistamaan sen jos en itse laita häntä potalle vaan annan hänen sanoa ja pissata myös housuihin? Eli jatkanko samaan malliin? Onko teillä kokemuksia?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on mennyt nyt hyvin, olen tarkkaillut poikaa miten reagoi ennen kun pissat tulee. Sitten kun näen tämän käytöksen, olen sanonut että nyt on pissahätä, kohta tulee pissa. Nyt on jo pari kertaa itse sanonut " kohta tulee pissa" ja juossut potalle. Ja on tosiaan tullut. Tänä aamuna olin suihkussa ja kun tulin ulos, poika seisoo edessä ilman vaippoja ja hosuja ja sano että laitetaan päivävaatteet. Kysyin että missäs sun vaipat ja housut on niin sano että " otin pois vaipat ite ja pissasin pottaan" . Ja näin oli tehnyt =)

Luulen että olin siis oikeassa että poika on kyllä valmis mutta tarvitsee vain alussa apua mikä on pissahätä.

Vierailija
22/22 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kyllä voitte ihan rauhassa harjoitella pottailua, iski tuossa vaan silmään yksi kirjoitus, että ei halua " kiusata" lastaan jos ei ole valmis, ei pottailusta tarvitsekkaan tehdä mitään tiukkapipoista touhua, ja mielestäni jos lapsi hätääntyy sitä, että pissat tulee housuun potan sijaan, niin siinä voi rauhallisesti selittää lapselle että vahinkoja sattuu ja se ei ole vaarallista, meillä se ainakin toimi, ja meidän tyttö itse nykyään sanookin, että ei haittaa, jos jotain vahinkoja sattuu:) Ja eihän kukaan ole seppä syntyessään, kyllä se pottailu vaatii harjoittelua, toiset enemmän, toiset vähemmän, ihan samanlailla kuin mikä muukin tahansa asia pienen lapsen elämässä, esim. pukeminen. Itse olen lastenhoitoalalla ja siellä olen kyllä työssäni nähnyt, että harjoitus tekee mestarin, joten ei muuta kun " rennolla asenteella. Toki jos lapsi ei millään lailla reagoi pissaamiseen eikä ole edes kiinnostunut pottailusta, niin tottakai lapsentahtisesti mennään, lasta ei voida varsinaisesti opettaa kuivaksi, vaan ainoastaan ohjata pottaharjoitteluun. Hän kykenee hallitsemaan pissan- ja kakantulon vasta, kun suolen ja rakon lihakset ja hermot ovat riittävän kehittyneet. Yleensä tämä kypsyys saavutetaan kahden ja neljän ikävuoden välillä, eli siis tämäkin potta-asia on lapsen kehityksestä kiinni, mutta en usko että teillä on sitä ongelmaa, koska kuitenkin lapsi on ilmaissut pissahätäänsä, ja tehnytkin jotain pottaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla