Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi opetussuunnitelma

Vierailija
10.10.2016 |

Ärsyttää nämä uudet opetussuunnitelmat. Ei kirjoja, ei pulpetteja, ei kokeita, ei läksyjä vaan isoja projekteja, itsearviointia, omaa aikataulutusta. Lapsi aivan kuutamolla.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ne, jotka ovat kritisoineet suomalaista opettajaa ja opettajajohtoista opetusta, läksyjä, kokeita ja arvosanoja, saavat lähivuosina sitä, mitä ovat tilanneet.

Sanokoot Opetushallituksen elämästä vieraantuneet hihhulit mitä vain, tavallinen peruskoululainen haluaa ja hyötyy siitä, että opettaja kertoo, mitä tehdään ja milloin ja miten asiat ovat. 

Kyllä sitten ehtii aikuisena itseohjautua ihan riittävästi.Lapsi tarvitsee kasvurauhan eli sen, että aikuiset ottavat vastuun.

Vierailija
2/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelimiehessä oli hyvää läppää tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ne, jotka ovat kritisoineet suomalaista opettajaa ja opettajajohtoista opetusta, läksyjä, kokeita ja arvosanoja, saavat lähivuosina sitä, mitä ovat tilanneet.

Sanokoot Opetushallituksen elämästä vieraantuneet hihhulit mitä vain, tavallinen peruskoululainen haluaa ja hyötyy siitä, että opettaja kertoo, mitä tehdään ja milloin ja miten asiat ovat. 

Kyllä sitten ehtii aikuisena itseohjautua ihan riittävästi.Lapsi tarvitsee kasvurauhan eli sen, että aikuiset ottavat vastuun.

Ristus taas mitä tulkintaa. Tottakai siellä opettajat sanovat, että mitä tehdään ja mihin mennessä. Esimerkiksi omalla kolmasluokkalaisella  lapsella on nyt viikkoläksysysteemi. Eli maanantaina kerrotaan mitä on läksynä ja ne pitää tehdä perjantaihin mennessä. Siinä voi sitten päättää tekeekö niitä vähän joka päivä vai kaikki kerralla jossain välissä. 

Eikä missään ole sanottu, etteikö kokeita järjestettäisi. Toki voidaan vieläkin hokea, että "hauki on kala", mutta maailma on sen verran erilainen nykyään, että myös opetusta pitää muuttaa. Nykyään on tärkeämpää tietää, mistä tietoa saa ja mihin kannattaa luottaa. Ja esimerkiksi suurin osa siitä mitä tällaisillakin palstoilla lukee on täyttä soopaa, mutta jotkut ottavat nämäkin asiat ihan totena.

Vierailija
4/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseestä. Itse aion opettaa nii kuin ennenkin. Näön vuoksi vaan rummutan niitä ryhmätöitä itseohjautuvina tekemisinä.

T. ope

Vierailija
5/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ne, jotka ovat kritisoineet suomalaista opettajaa ja opettajajohtoista opetusta, läksyjä, kokeita ja arvosanoja, saavat lähivuosina sitä, mitä ovat tilanneet.

Sanokoot Opetushallituksen elämästä vieraantuneet hihhulit mitä vain, tavallinen peruskoululainen haluaa ja hyötyy siitä, että opettaja kertoo, mitä tehdään ja milloin ja miten asiat ovat. 

Kyllä sitten ehtii aikuisena itseohjautua ihan riittävästi.Lapsi tarvitsee kasvurauhan eli sen, että aikuiset ottavat vastuun.

Ristus taas mitä tulkintaa. Tottakai siellä opettajat sanovat, että mitä tehdään ja mihin mennessä. Esimerkiksi omalla kolmasluokkalaisella  lapsella on nyt viikkoläksysysteemi. Eli maanantaina kerrotaan mitä on läksynä ja ne pitää tehdä perjantaihin mennessä. Siinä voi sitten päättää tekeekö niitä vähän joka päivä vai kaikki kerralla jossain välissä. 

Eikä missään ole sanottu, etteikö kokeita järjestettäisi. Toki voidaan vieläkin hokea, että "hauki on kala", mutta maailma on sen verran erilainen nykyään, että myös opetusta pitää muuttaa. Nykyään on tärkeämpää tietää, mistä tietoa saa ja mihin kannattaa luottaa. Ja esimerkiksi suurin osa siitä mitä tällaisillakin palstoilla lukee on täyttä soopaa, mutta jotkut ottavat nämäkin asiat ihan totena.

Merkittävälle osalle peruskoululaista on todella vaikeaa ellei mahdotonta suunnitella omaa ajankäyttöään tuohon tyyliin. Se on helppo unohtaa, jos itselle ja omalle lapselle se on ollut helppoa. Esimerkiksi keskittymis- ja tarkkaavuushäiriöisiä on nykyään joissakin luokissa pojista suorastaan suurin osa. He hyötyvät suuresti siitä, että homma on palasteltu valmiiksi. Moni lapsi menee oikeasti valinnanvapaudesta ihan sekaisin!

Vierailija
6/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pelimies, josta keskustelua löytyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 6-luokkalainen, ja mielestäni uusi opetussuunnitelma on paljon mukavampi kuin entinen. Me emme tosin tee tabletilla mitään, ja meillä on edelleen normaalit koulukirjat. Osalla nuoremmista luokkalaista on tabletit jolla he tekevät läksyjä ym.

Vierailija
8/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko pienet lapset valmiita ottamaan näin suuren vastuun omasta oppimisestaan? Kyllä tämä uusi ops on todellinen karhunplavelus suomalaisille lapsille.

Vierailija
10/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä se on johtanut siihen että opettaja laittaa joka päivä läksyt Wilmaan. Oppilaat ei ole pysyneet kärryillä. Eli nyt sitten vanhemmqt joka päivä käy uutta ops-koulua. Toooooosi älykästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ruotsissa ollut tällainen opetustyyli jo pitkään?

Vierailija
12/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se prkl:een pakkoruotsi, joka alkaa jo ala-asteella. Mihin hel*ettiin sitä tarvitsee, kun Ruotsissakin puhutaan kohta enemmän arabiaa kuin ruotsia ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat joidenkin koulujen/opettajien tulkintaa OPS:sta. Ei siinä määritellä, etteikö voisi olla kirjoja, kokeita ja läksyjä. Itsearviointia ja vertaisarviointia on käytetty jo vaikka kuinka kauan, ne ovat osa arviointiprosessia, josta kuitenkin edelleenkin on vastuussa opettaja.

Oman 21-vuotiaan poikani ope käytti yli kymmenen vuotta sitten jo viikkotehtäviä ja projekteja. Onneksi ope oli vain yhden vuoden tuolla luokalla. Jäi nimittäin sijamuodot opettelematta ja yläkoulussa äikän ope ihmetteli, miksi tuo luokka ei osaa perusasioita. No ei kai, jos oppimisessa vastuu on täysin oppilaalla itsellään. Äärikonstuktivismissa tilanne on juuri tuollainen.

Uudessa OPS:ssa on paljon hyvää. Mm. oppilaiden hyvinvointiin liittyvien taitojen korostaminen. Opettamis-sanan poistaminen sitä vastoin on hullunkurista. Itse aion edelleenkin opettaa. Hassua on myös se, että julkisuudessa OPS:aa "avattaessa" on väitetty, että oppimista tapahtuu nykyään muuallakin kuin pulpetissa. No niin on tapahtunut jo vuosikymmeniä. 

t. ope

Vierailija
14/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta opetussuunnitelmaa ja kasvatuskeskustelua/tehtäväpitoista jälki-istuntoa perustellaan säästöillä. 2 tunnin jälki-istunto on korvattu 2 tunnin kasvatuskeskustelulla. Lisäksi kasvatuskeskusteluun liittyy seurantajakso, ja siinä vaiheessa puhutaan kasvatuskeskustelusta. Opettaja päättää seurannan (Kasvatuskeskustelun pituus) kestosta. Jälki-istuntoon ei liity seurantaa.

Kaunokirjoitus on poistunut kouluopetuksesta. Tablettitietokoneet korvaa opetuksen sisällön. Uusia tyhjänpäiväisiä oppitunteja tulee kouluopetukseen: Draamateatteri opetusta. Onko opettajalla teatterikoulutus? Tyhjänpäiväisiä debaattiväittelykeskustelu-oppimisprossesi-poliitiikkapuolue oppitunteja?

Miten koulun pitää säästää siinä vaiheessa kun 2 tunnin jälki-istunto korvataan kasvatuskeskustelulla, mistä tulee opettajille lisäkuluja? Tilanteessa missä kasvatuskeskustelu pidetään koulupäivän jälkeen voi tarkoittaa seuraavaa: Opettaja saa korvauksen, koska kyseinen kasvatuskeskustelu on pois muusta opettajan työ- tai vapaa-ajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta opetussuunnitelmaa ja kasvatuskeskustelua/tehtäväpitoista jälki-istuntoa perustellaan säästöillä.

Mutta ainoa, mistä ei säästetä, on pakkoruotsi! Ei mitenkään halpaa lystiä tuo aikaistus ala-asteelle.

Vierailija
16/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsemme kävivät ulkomailla asuessamme IB-koulua. Siinä oli paljon hyvää ja sitten sitä tuubaa myös oikein urakalla. Mm. joka viikko käytettiin tunti siihen, että kirjoitettiin "reflections" eli pohdittiin, miten nyt tällä viikolla olen ollut risktaker, balanced, caring, principled tai open-minded.Nämä (niitä on siis enemmän, tässä vain osa) muodostivat ohjenuoran koko opiskeluun, aina pohdiskeltiin näitä learner profile -juttuja.

Kun näin vanhempainillassa tästä uudesta OPS:sta paasanneen slidet, tuli aivan deja vu -olo. Olen kokenut tämän aikaisemminkin. Niin oli tuttua huttua tuolta IB:stä, siis kaikki se huuhaa.

Itse pidin noin niinkuin "akateemisessa mielessä" IB:tä paljon vaativampana, mm. matemaattisissa aineissa mentiin yläkoulussa aivan eri tasolla kuin mitä suomalaisessa koulussa, samoin fy-ke aineissa. helppoja kymppejä Suomeen palanneille lapsille näissä. Alakoulussa opiskeltiin jo samoin kemiaa ja fysiikkaa sekä historiaa. Mutta siis toi kaikki uuden OPS:n höttö on kuin suoraan kopioitu IB-koulusta.

Vierailija
17/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään ollaan menossa.

Vierailija
18/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ei ole mitään erikoisempaa tapahtunut, samaan tyyliin on menneet ja oppikirjoissa on vielä hemmetin paljon opiskeltavaa asiaa.

Vierailija
19/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsemme kävivät ulkomailla asuessamme IB-koulua. Siinä oli paljon hyvää ja sitten sitä tuubaa myös oikein urakalla. Mm. joka viikko käytettiin tunti siihen, että kirjoitettiin "reflections" eli pohdittiin, miten nyt tällä viikolla olen ollut risktaker, balanced, caring, principled tai open-minded.Nämä (niitä on siis enemmän, tässä vain osa) muodostivat ohjenuoran koko opiskeluun, aina pohdiskeltiin näitä learner profile -juttuja.

Kun näin vanhempainillassa tästä uudesta OPS:sta paasanneen slidet, tuli aivan deja vu -olo. Olen kokenut tämän aikaisemminkin. Niin oli tuttua huttua tuolta IB:stä, siis kaikki se huuhaa.

Itse pidin noin niinkuin "akateemisessa mielessä" IB:tä paljon vaativampana, mm. matemaattisissa aineissa mentiin yläkoulussa aivan eri tasolla kuin mitä suomalaisessa koulussa, samoin fy-ke aineissa. helppoja kymppejä Suomeen palanneille lapsille näissä. Alakoulussa opiskeltiin jo samoin kemiaa ja fysiikkaa sekä historiaa. Mutta siis toi kaikki uuden OPS:n höttö on kuin suoraan kopioitu IB-koulusta.

Joo, muistuttaa amerikkalaista koulua.

Vierailija
20/37 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esiteltiin vanhempainillassa tuota, ja se jäi mieleen että ryhmätyöskentelyä ja itseohjautuvuutta tulee paljon. Ei sanottu ettei tulisi läksyä. Sitä en muista mitä ne sanoi numeroarvosteluista, mutta onhan se ihan perseestä että tulee vaan kirjalliset arvostelut, ne on ihan pelkkää diibadaabaa, muistan ne omasta ala-asteelta kun numerot sai vasta tokan keväällä, kyllä sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa. Lapset ei tee niillä sanallisilla arvosteluilla yhtään mitään, niitä on erittäin vaikea parantaa, numero on selkeä kun tietää heti että onko mennyt paremmin vai huonommin.

Ryhmätyöskentelyyn yritetään jo mennä meidän ekaluokkalaisten kanssa, eka oli parit, ja nyt muodostettu pulpeteista neljän oppilaan ryhmiä. Meidän kaksospojista toinen on insinöörityyppi, ja sille ei varmaan ryhmätyöt ole paras mahdollinen oppimistapa, voi vetäytyä syrjään, ja toinen poika on esiintyjä joka varmaan ryhmässä vetää showta mutta ei varmasti opi yhtään mitään. Ja ensimmäiset omat arvostelut oli jo, ja kehityskeskustelussa ne käytiin läpi, aika vaikea lasten jotka ei osaa edes lukea, on arvioida mitä asioita osaa ja mitä ei, rasti ruutuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi