Nyt kaikki uimahallin käytänteistä!
Olen onnistunut tähään ikään asti vältellä uimahalleja, mutta nyt raskauden myötä alkaa itselleni soveltuvat liikuntamuodot olla vähissä, ja jotain haluan kuitenkin oman hyvinvoinnin rajoissa tehdä! :) Joten; uimahallien käyttäjät, mitä minun täysin noviisina tulisi huomioida?
Kannattaako hommata jotkin uimahallisandaalit? Uimahattu? Mitenkäs uima-asu - sopiiko sporttibikinit tai bikinit ylipäätään vai vaaditaanko ihan rehellistä uimapukua? Mitenkäs jos kokeilen jotakin ohjattua, esim vesijumppaa/juoksua? Saako halleista lainata välineitä vai pitkääkö kaikki ostaa?
Toki tämä on selvä, että altaaseen mennään vasta kunnon suihkuttelun jälkeen ja saunassa ei käytetä uima-asua.
Kiitos tuhannesti vastauksista :)
Kommentit (27)
Vesijuoksuvöitä on yleensä lainattavissa uimahalleista. Tosin en tiedä kuinka niiden käyttö onnistuu jos raskaus on jo pitkällä.
Itse tykkään käyttää uimahallissa uimapukua, sillä se tuntuu pysyvän paremmin kuin bikinit. Ainakaan missäään nirunarubikineissä en menisi. Uimalasit kannattaa ehkä hankkia, jotta sukeltaminen on helpompaa.
Kiitos vastauksesta. :)
Hyvä vinkki tuo niskakipujen välttäminen uintitekniikalla, nimittäin kokemusta ei todellakaan juuri löydy. Muutenkin on hartiaseudulla jumeja, niin en halua lisätä niitä uimalla väärin! Luulen, että tekniikkaa saan jonkun hetken opetella. Minulla on muuten hyvä peruskunto, ennen raskautta kävin salilla ja lenkkeilin juosten. Kesällä kun kokeilin järvessä uintia, niin hyvänen aika kun siinä väsyy nopeasti! :o
Ap
Kakkoselle, olen puolessa välissä raskautta, ehkä voisi onnistua vielä juoksuvyön käyttö? Uimalasit menee hankintalistalle, kiitos! Kemikaalivesi ärysttää silmiä, sen muistan lapsuuden uinneista. :)
Ap
Vesijuoksu voi olla sulle helpompaa nyt (viittaan siis siihen, että sulla ei ole kauheasti uintikokemusta), kun olet raskaana, mutta onnistuukohan vesijuoksuvyön pukeminen raskaana? Oliskohan jollakulla kokemuksia tästä?
nro 1
Välineitä saa useimmista paikoista lainata, esim. vesijuoksuvyö. Tosin raskausmahan kanssa sen käyttö voi olla ongelmallista. Erilaisia kelluntavälineitäkin löytyy.
Radoilla on kyltit, mihin käyttöön mikin on (kuntouimarit, nopeat kuntouimarit, kilpauimarit seuravuorolla, vesijuoksijat ym.).
Pitkien hiusten pitää olla kiinni tai uimalakin alla. Jotkut vesijuoksijat käyttävät suihkumyssyjäkin, jos eivät kastele päätään. Periaatteessa hiukset pitää kyllä huuhtoa ennen altaaseen menoa.
Karvoja ei ajella, känsiä ei raspata eikä varpaankynsiä leikata uimahallissa.
Vaatteet jätetään kaappiin, uikkarit, uimalasit, pyyhe, shampoo mukaan suihkutiloihin, jossa lokeroita tai naulakoita uinnin ajaksi käytettävissä. Laudeliina useimmilla myös mukana, pyyhettäkin voi käyttää.
Valtaosa ei käytä varvastossuja tms. mutta ihan ok tulla niissä, uinnin ajaksi altaan reunalle.
Vesijumpat varataan usein täyteen heti kun ilmoittautuminen alkaa.
Onnea uuden opetteluun, lapsen kanssa sitten hallissa kivaa onkin.
Joissakin uimahalleissa ei saa käyttää bikineitä. Ota selvää siitä oman uimahallin käytännöstä.
Uimalakit jne ei ole pakollisia mutta pitää hiukset pois naamalta.
Läpsykät on hyvät olla koska se lattia on oikea bakteeripesä.
Kannattaa ottaa joku huonompi pyyhe mukaan koska joissakin uimahalleissa varastetaan hyvät heti.
Jumpat ja muut on yleensä ilmaisia ja voit vain liittyä niihin mukaan. Lukkarit niille yleensä löytyy sieltä uimahallin verkkosivuilta.
Muista kyylätä muiden alapääkarvoitusta ja raportoi sitten av:lle. Näit sitten kamalan posliinin, kamalan puskan tai kamalan siistityn alapään!
Oho, miksi ei saa käyttää bikineitä? Mun on pakko sanoa, että niissä uimahalleissa, joissa olen käynyt, on kyllä ollut jumppiin ilmoittautuminen, en ole koskaan törmännyt sellaiseen "liity mukaan" -jumppaan.
Vierailija kirjoitti:
Oho, miksi ei saa käyttää bikineitä? Mun on pakko sanoa, että niissä uimahalleissa, joissa olen käynyt, on kyllä ollut jumppiin ilmoittautuminen, en ole koskaan törmännyt sellaiseen "liity mukaan" -jumppaan.
Kai kyse on ihan vain siitä ettei se ole kylpylä ja kunnolla uidessa ne ei välttämättä pysy päällä. Oulussa esim on jumpat ja vesizumbat olleet ainakin viimeksi ihan mene ja liity jos huvittaa periaatteella. Ainoat mihin yleensä on pitänyt ilmoittautua on vauvauinti jne spesiaalimpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai kyse on ihan vain siitä ettei se ole kylpylä ja kunnolla uidessa ne ei välttämättä pysy päällä. Oulussa esim on jumpat ja vesizumbat olleet ainakin viimeksi ihan mene ja liity jos huvittaa periaatteella. Ainoat mihin yleensä on pitänyt ilmoittautua on vauvauinti jne spesiaalimpi
Erikoista silti, jos jossain uimahallissa ei saa käyttää bikineitä. Jokainenhan sen itse huomaa, jos bikinit ei sovi uimiseen. Ja toisaalta on olemassa myös sporttimallisia bikinejä.
Jotkut lipokkaat kannattaa kyllä laittaa, raskaana kun ei ole kiva liukastua ja kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista silti, jos jossain uimahallissa ei saa käyttää bikineitä. Jokainenhan sen itse huomaa, jos bikinit ei sovi uimiseen. Ja toisaalta on olemassa myös sporttimallisia bikinejä.
Muistan vain käyneeni muutamassa uimahallissa ja seinällä lappu ettei bikineissä tai uimashortseissa altaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. :)
Hyvä vinkki tuo niskakipujen välttäminen uintitekniikalla, nimittäin kokemusta ei todellakaan juuri löydy. Muutenkin on hartiaseudulla jumeja, niin en halua lisätä niitä uimalla väärin! Luulen, että tekniikkaa saan jonkun hetken opetella. Minulla on muuten hyvä peruskunto, ennen raskautta kävin salilla ja lenkkeilin juosten. Kesällä kun kokeilin järvessä uintia, niin hyvänen aika kun siinä väsyy nopeasti! :o
Ap
Kannattaa panostaa tekniikkaan. Ota vaikka pari yksityistuntia niin pääset vauhtiin. Etenkin vapaauinnissa tekniikka ja hengittäminen on tärkeää. Ui rauhallisesti ja totuta itsesi Matkauintiin. Kilometrillä pääsee hyvään alkuun.
Uinti on muutenkin mukavaa ja ihan hyvä juoksun aputreeni.
Nimim. Uintiin hurahtanut juoksija.
Huomioithan, että uimahallin miesten puolella tehdään palveluksia kaverille eli handjobeja ja blowjobeja
Vierailija kirjoitti:
Muista kyylätä muiden alapääkarvoitusta ja raportoi sitten av:lle. Näit sitten kamalan posliinin, kamalan puskan tai kamalan siistityn alapään!
Tätä olin minäkin tulossa sanomaan :D
Ai kamala teitä.. :''D Alapääkarvojen kyyläys ja miestenpuolen palvelukset - no jospa ei kuitenkaan! :D
Aloin selaamaan raskausajan uikkareita netistä ja itseasiassa tilasinkin jo yhdet. Kokouikkariin päädyin, tukeehan se sitten kasvavaa vatsaa ja selkääkin. Lisäksi, no en ehkä koe sopivaksi esitellä vatsaa niin paljaana kuin se bikineissä pakostakin olisi. Aion hommata vielä jotkin tossut (käykö crocsit tähän tarkoitukseen??) ja uimalasit. Lakkia en nyt vielä, katson sitten jos kloori jotenkin värjää tai hapertaa hiuksia.
Tässä on nyt hetki aikaa orientoitua ja katsella tekniikkavideoita ennenkuin uikkari tulee postissa ja pääsen tositoimiin.. Olen hieman aistivinani jonkinsortin kroppahäpeää tässä, en usko tästä tulevan mikään kynnyskysymys, mutta silti vähän hirvittää mennä niin "paljaana" ihmisten eteen. Noh, etappeja, etappeja! ;) Jos jotakuta mun kroppa hirvittää, niin siinähän hirvittää!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala teitä.. :''D Alapääkarvojen kyyläys ja miestenpuolen palvelukset - no jospa ei kuitenkaan! :D
Aloin selaamaan raskausajan uikkareita netistä ja itseasiassa tilasinkin jo yhdet. Kokouikkariin päädyin, tukeehan se sitten kasvavaa vatsaa ja selkääkin. Lisäksi, no en ehkä koe sopivaksi esitellä vatsaa niin paljaana kuin se bikineissä pakostakin olisi. Aion hommata vielä jotkin tossut (käykö crocsit tähän tarkoitukseen??) ja uimalasit. Lakkia en nyt vielä, katson sitten jos kloori jotenkin värjää tai hapertaa hiuksia.
Tässä on nyt hetki aikaa orientoitua ja katsella tekniikkavideoita ennenkuin uikkari tulee postissa ja pääsen tositoimiin.. Olen hieman aistivinani jonkinsortin kroppahäpeää tässä, en usko tästä tulevan mikään kynnyskysymys, mutta silti vähän hirvittää mennä niin "paljaana" ihmisten eteen. Noh, etappeja, etappeja! ;) Jos jotakuta mun kroppa hirvittää, niin siinähän hirvittää!
Ap
Uimahalleissa on kaikenkokoisia, -taitoisia ja -muotoisia uimareita virtahevosta delfiiniin. Sekaan vaan, ei ne muiden kropat siellä ketään kiinnosta. Simmareissa on vaikea piilotella kroppansa kehitysalueita joten ne pitää vaan hyväksyä ja olla murehtimatta turhia.
Minä en uimahalliin mene, ihmiset kusevat veteen ja sitten kaikki uidessaan kuolaavat sitä kusista vettä, yök!
Lipokkaat ovat turhat. Kunnon uimapuku, uimalasit ja uimalakki (niitä on myös miellyttäviä lycrasta valmistettuja). Tekniikka pitäisi olla myös hallussa, muuten se on yhtä tyhjän kanssa ja tekee hallaa niskalle. Suurella osalla ihmisistä valitettavasti tekniikka ei ole hallussa. Tarvittaessa kannattaa osallistua tekniikkakurssille.
Ei ole väliä, onko päällä bikinit vai kokouikkarit, kunhan pystyt uikkareillasi uimaan hyvin. Mä itse käytän lipokkaita uimahallissa, mutta täällä kotikunnassani niiden käyttö on harvinaista.
Sanon sellaisen vihjeen uimiseen, että ei kannata uida sillä tavalla, että pää on pinnalla. Siitä seuraa vain niskakipua. Jos sulla ei ole oikein kokemusta uimisesta, kannattaa katsoa joku tekniikkavideo ennen uimaan menoa. Rintauinti on helpoin oppia.