Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys, vuokratyöfirmat ja työn vastaanottovelvollisuus, kellään kokemusta?

Vierailija
10.10.2016 |

Olen työtön työnhakija ja loin profiilin erään työnvälitysfirman tietokantaan, koska se oli pakollista pystyäkseni hakemaan erästä oikeasti kiinnostavaa rekrytointitoimeksiantoa.

Nyt minua "pelottaa", että mitä jos en saakaan sitä hakemaani työtä, vaan minulle aletaan sieltä profiilini perusteella tyrkyttää jotain aivan vastenmielistä työtä? Siis tarkoitan, että minulle soitettaisiin sieltä vuokrafirmasta "hei, meillä olisi tällaista sihteerin assistentin kokoaikatyötä tarjolla 1500 € /kk..." Olenko ihan hyväksikäytettävissä oleva reserviorja tässä tilanteessa, vai voinko kieltäytyä jo puhelimessa? Onko ainut pakokeino alisuorittaa sitten työhaastattelussa?

Uhkakuvana siis työttömyystuen karenssi "jos ei ota työtä vastaan kun tarjotaan" ja TE-toimisto saa tietää. Päteekö tässä tapauksessa? Haen kyllä kaikkiin TE-toimiston osoittamiin tehtäviin ja itseäni kiinnostaviin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minua huolettaa se, kuinka otollinen tilaisuus tässä olisi tuolle vuokrafirmalle käyttää minua hyväksi. Onko huoleni aiheellinen? Nuoruudesta minulla on kokemus, että vuokrafirma keräsi oikeasti vain reserviläisiä, paikkaa ei ollut olemassa. Silloin toki otin tarjotut hanttihomat ilolla vastaan. -AP

Vierailija
2/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne soita. Korkeintaan tulee tieto siitä, että olisi profiiliisi sopiva paikka haussa ja ehdottavat, että teet siihen videohakemuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

😸😸

Vierailija
4/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheellinen kysymys, itsekin pohdin tätä, vaikkakin eri kantilta. Eli haluaisin kokeilla osapäiväisenä fyysisesti raskasta työtä rekryfirman kautta, mutta en ole varma, kuinka selviydyn työstä, kun en ole ko. työtä tehnyt kuin viimeksi 30 vuotta sitten.

Pitkäaikaissairauksia kaksi kappaletta, jotka eivät vaikuta siihen työhön, jota pääasiassa etsin kokopäiväisenä (fyysisesti kevyttä), mutta tästä toisesta en pysty sanomaan. Lopputulos, en uskaltanut hakea, kun tämä sama kysymys tuli yhtäkkiä mieleeni. Napsahtaako karenssi, jos fysiikka ei kestäkään? 

Vierailija
5/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten jos ei  ole nettikameraa tai jostain syystä ei koe sen käyttöä luontevaksi? Jää haastattelu tekemättä? Videohaastis  rikkoo yksityisyydensuojaa kun ei tiedä kuinka laajalle se leviää ja kuinka kauan sitä säilytetään.

Vierailija
6/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpaisi nyt jo hyvin toimistoassistentin homma millä vaan palkalla, mutta ei mistään todellakaan tarjouksia tule, ei edes ehdotuksia, ainoastaan massasähköposteja profiiliin sopivista hommista. Olen vaan kandi, mutta olen tulkinnut, että olen liian koulutettu ja kokemusta on liikaa assarin hommiin. En edes pääse haastatteluun.

Vierailija
7/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule karenssia, jos pystyt lääkärintodistuksella osoittamaan, että terveys ei kestä työtä.

Myöskään vuokrafirman työtarjouksista ei tule karenssia, ei siellä kenelläkään ole aikaa soitella työkkäriin ja kertoa, että lähetettiin tällainen työtarjous tälle ja tälle ihmiselle. Eikä siellä edes voida tietää, oletko työkkärin asiakas, kaikki työttömätkään eivät ole.

Vuokrafirman suhteen tosin ei ole pelkoa, että mitään hanttihommia hirveästi tarjottaisiin: kun nopeastakin työkeikasta tulee tekstari, niin siihen vastaa parissa minuutissa jo useampi ihminen ja nopein saa työn. Nimenomaan tuollaiset keikat, joihin ei tarvita tiettyä koulutusta, menevät hetkessä.

Vierailija
8/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule karenssia, jos pystyt lääkärintodistuksella osoittamaan, että terveys ei kestä työtä.

Myöskään vuokrafirman työtarjouksista ei tule karenssia, ei siellä kenelläkään ole aikaa soitella työkkäriin ja kertoa, että lähetettiin tällainen työtarjous tälle ja tälle ihmiselle. Eikä siellä edes voida tietää, oletko työkkärin asiakas, kaikki työttömätkään eivät ole.

Vuokrafirman suhteen tosin ei ole pelkoa, että mitään hanttihommia hirveästi tarjottaisiin: kun nopeastakin työkeikasta tulee tekstari, niin siihen vastaa parissa minuutissa jo useampi ihminen ja nopein saa työn. Nimenomaan tuollaiset keikat, joihin ei tarvita tiettyä koulutusta, menevät hetkessä.

Niin tekisi mieli kokeilla, mutta onko tosiaan tuollainen todistettavuus-rumba sitten edessä, jos näyttää, että ko. työtä on ihan mahdoton tehdä.. vaihtuvuuskin näyttää olevan suurta ko. työssä (jatkuvasti paljon paikkoja auki) eli voi olla henkisestikin liian raskasta.. kun tietäisi.

Vierailija
9/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, älä pelkää että ottavat yhteyttä. Mä oon ilmoittatunut yli 30 rekryfirman listoille ja yhdestäkään ei ole koskaan otettu mitään yhteyttä ja tarjottu haastattelua tai töitä. Ja ainahan sä voit sitten sanoa niille ettei kiinnosta tai et osaa tuota tai työpaikka on liian kaukana, jos siis työ ei työttömälle kelpaa.

Vierailija
10/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, älä pelkää että ottavat yhteyttä. Mä oon ilmoittatunut yli 30 rekryfirman listoille ja yhdestäkään ei ole koskaan otettu mitään yhteyttä ja tarjottu haastattelua tai töitä. Ja ainahan sä voit sitten sanoa niille ettei kiinnosta tai et osaa tuota tai työpaikka on liian kaukana, jos siis työ ei työttömälle kelpaa.

Kiitos vastauksesta, mutta viimiseen lauseeseesi en voi sanoa kuin lälläslää, ei kelpaa mikä tahansa linssiin viilaus. Voi siskot sentään, kaikkeenko pitäisi heti suostua...  -AP

Vierailija
11/11 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä nykyaikana pelkoa että väkisin yritettäisiin työhön laittaa. Ei töitä ole edes haluakkaille, saati vastahakoisille. Varsinkin esimerkkisi mukaisiin assistentin hommiin on hakijoita niin valtava määrä, että ihan varmasti eivät ala niitä vanhoja hakemuksia arkistoista kaivella.