Hammasimplantti Virossa?
Onko kokemuksia hammasimplantin laitosta Virossa, esim. Tallinnassa? Missä laitatit ja mitä maksoi? Oliko hyvä kokemus? Suomessa hammasimplantin laitto maksaa ihan maltaita, törmäsin hintaan 2600 euroa, tuntuu hurjalta... Virossa yli puolet halvempaa mutta herää kysymys mihin varaisi ajan.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemuksia enkä aio hankkiakaan. Sen verran ennakkoluuloinen olen, etten tuollaisessa asiassa haluaisi riskeerata. Kannattaa tarkkaan harkita missä asioissa säästää ja missä kannattaa pelata varman päälle.
En Suomessakaan suostu menemään virolaiselle hammaslääkärille, sen verran ennakkoluuloinen olen. Vai liekö pelkkää itsesuojeluvaistoa?
Ihmeellistä pelonlietsontaa. Kaippa siellä Virossakin on ammatilaiset näitä tekemässä ja antavat työlleen kirjallisen takuun. Saako Suomesta muuten hammaslääkärin työstä kirjallisen takuun?
Sen verran olen katsellut nettiä, että löytyy myös suomalaisia hammaslääkäreitä jotka toimii Virossa ja virolaisetkin lääkärit ovat hankkineet opinnot Suomessa.
Venäjälle en lähtisi hammasta teettämään, enkä sinne Unkariinkaan jonne joku klinikka mainostaa implanttimatkoja Hesarin etusivulla.
-ap
Mihin ratkaisuun päädyit? Itse mietin juuri samaa. Luotan kokemuksen myötä eestiläiseen työhön ja osaamiseen ja tapaamani eestiläiset lääkärit ovat taitavia ja huolellisia, hammashoidosta minulla ei juuri ole kokemusta ja ensimmäinen implantti tulossa.
Ota ensin selvää, millä lääkärillä/klinikalla on potilasvakuutukset kunnossa. Virossa ne eivät nimittäin ole pakollisia, kuten Suomessa.
Lisäksi on useita hammaslääkäreitä, jotka ovat saaneet Suomessa toimintakiellon (kuten se yksi hampaita turhaan poistanut) , mutta jotka jatkavat hommaa Virossa.
Ota selvää ja tee se huolella.
Itse saattaisin mennäkin Viroon hammasremonttiin jos tarve olisi, mutta selvittäisin asiat ja suositukset kyllä hyvin tarkkaan ensin.
Miten uskallatte mennä suomessa suomalaiselle hammaslääkärille? jos tekevät virheen niin ihan omasta pussista nekin saa maksaa, ellei jaksa taistella kauaa.
Yhtä osaavia ne on virossakin, ei ole implantista kokemusta.,mutta pikkujuttuja on tehty, ain mennyt hyvin ja mukavat lääkärit.
ei se hammaslääkis ole mitään suurinta tiedettä, perinteistä käsityötä se on.
Suomessa hammaslääkärin "takuu" on aivan yhtä tyhjän kanssa. Aina löytyy selitys, ettei vastuuta ole siellä. Se on huvittavaa, kuinka vetoavat vastuukysymyksiin, mutta oikeasti täällä on täysin luokattomia hammaslääkäreitä ja kukaan ei vastaa mistään kuitenkaan. Samalla hinnalla kuin Suomessa tekee monessa muussa paikassa 2-3 kertaa sen saman toimenpiteen. Ylipäätään en tajua, mikä suomalaisessa hammaslääketieteen koulutuksessa mättää. Käyvät koulua kuusi vuotta, kun monissa köyhemmissä maissa on lyhyemmät koulutuksetkin. Silti tuntuu, että kaikilla on hyviä kokemuksia esim. turkkilaisista tai vaikka thaikkulaisista hammaslääkäreistä sillä koulutuksella. En tiedä, lukevatko liikaa kemiaa ja itse hammastaitoja ei harjoitella tarpeeksi vai missä on ongelma.
Viimeisin kämmi itselläni oli, kun jouduttiin poistamaan muutama vuosi sitten juurihoitettu hammas. Ulkomailta kuulin, että ne kannattaisi kruunuttaa ajoissa, mutta eipä sitäkään kukaan täkäläinen hml ole maininnut. No, menin hammaslääkäriin ja kuvassa paljastui järkyttävä märkäpesäke. Hammas oli poistokunnossa. Poistaessa paljastui, että yksi juuri oli jäänyt hoitamatta ja siksi tämä oli lopputulos... Että tämmöistä. Samaan kykenee kyllä se virolainen tai venäläinen tai mikä vaan hammaslääkäri, eikä Suomessa kuitenkaan mitään takuuta saa. Sinä maksat juurihoidon, sinä maksat poiston, sinä maksat implantin. Miten se eroaa siitä, ettei ulkomailta saa takuuta paitsi saat paljon halvemmalla saman hoidon?
Tulin eilen Tallinnasta; projekti kesti pitkälti toista vuotta (6 implanttia ja muutama paikkaus (2), projektikartoitus lukuisine röntgenkuvineen, ja yksi hampaan poisto), hammaskruunut metallokeraamisia (takuu 10v), Kliinik 32 Tornimae 5 oli klinikka jossa kävin ja tulen käymään.
Uskomattoman ystävällinen hienovarainen ja kohtelias potilaspalvelu. Ainut miinus hirmuisen pitkät jonot ajan saamisessa.
Projekti maksoi kokonoisuudessaan 10 500€. Pidin edullisena korkeaan laatutasoon nähden.
Voin suositella hammaslääkäri Kristjan Gutmannia, ottaa vastaan monessa paikassa, mm. Tallinnan satama-alueella ison ostarin takana. Erikoistunut hammasprotetiikkaan, implanteihin, kruunuihin jne.
Odota että rajotukset loppuu ja mene Turkkiin.
En viittis mennä suomalaiselle puoskarille jota muut suojelee jos jotain tapahtuu.
Ei se lekurin koulutus ole mitään ihmeellistä täällä suomessa.
En menisi viroon. Hammasimplantin laitossa on monta vaihetta ja paikanpäällä saa rampata aika monta kertaa. Jos tulee jokin ongelma kesken prosessin (kuten mulle kävi) ja pitäisi päästä nopeasti hammaslääkärille, mitäs teet?
Jos joku ongelma, niin eiköhän sen osaa muutkin hoitaa.
Samoja implantteja pistellään ympäri maapalloa.
Materiaaleissa on eroja. On titaanisia ja titaanizirkonisia. Itse teetän ehdottomasti Suomessa sellaisella että jos hammas rikkuu vaikka 15 vuoden kuluttua, niin valmisraja on ainakin tiedossa jolloin vaeaosien saanti on todennäköisempää. Lisäksi Suomessa on helpompi hakeutua samaan paikkaan vuosittaisiin kiristyshuoltoihin. Ja homma hoituu äidinkielellä.
Mikä kiristyshoito? Olen teettänyt Suomessa 3 implanttia, hinnat 2700- 3700e ja yksikään ei ole puhunut mitään kiristyksen tarpeista.
Ei ole kokemuksia enkä aio hankkiakaan. Sen verran ennakkoluuloinen olen, etten tuollaisessa asiassa haluaisi riskeerata. Kannattaa tarkkaan harkita missä asioissa säästää ja missä kannattaa pelata varman päälle.
En Suomessakaan suostu menemään virolaiselle hammaslääkärille, sen verran ennakkoluuloinen olen. Vai liekö pelkkää itsesuojeluvaistoa?