Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestätte kapinoivaa teiniä?

Vierailija
10.10.2016 |

Onko mielestänne ok, että teini pilaa kodin tunnelman joka päivä? Itse vaadin edes välillä siedettävää käytöstä. Vaadinko liikaa? Teini haastaa koko ajan tahallaan riitaa jne. Tiukat rajat pahentavat kapinointia, kannattaisiko löystää sääntöjä ja olla välinpitämättömämpi? Alan olla kurkkuani myöten teinin käytöstä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole kavereita, harrastuksia, ja mielekestä tekemistä kun ehtii päivittäin kiuktelemaan?

Vierailija
2/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi erosimme ennen lasten teini-ikää :D . Ei tarvi kestää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook: Teinien vanhempien tukiryhmä tms. Käy liittymässä :)

Vierailija
4/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole osannut kasvattaa ja lapsi on nyt tullut niin isoksi että antaa takaisin vuosien kyvyttömyytesi. Samoin tuo Teinien vanhempien tukiryhmä on tarpeellinen ja siihen liittyy vanhemmat jotka ei osaa kasvattaa.

Jos teillä on kotona huono ilmapiiri niin se ei johdu teinistä vaan siitä ettette osaa kuunnella teiniänne. Ette myönnä hänen oikeuksiaan vaan edelleenkin ajattelette että teidän "mahtisananne" on se joka sanoo viimeisen sanan.

Vierailija
5/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole osannut kasvattaa ja lapsi on nyt tullut niin isoksi että antaa takaisin vuosien kyvyttömyytesi. Samoin tuo Teinien vanhempien tukiryhmä on tarpeellinen ja siihen liittyy vanhemmat jotka ei osaa kasvattaa.

Jos teillä on kotona huono ilmapiiri niin se ei johdu teinistä vaan siitä ettette osaa kuunnella teiniänne. Ette myönnä hänen oikeuksiaan vaan edelleenkin ajattelette että teidän "mahtisananne" on se joka sanoo viimeisen sanan.

Ikävää syyllistämistä. Lapsi on kasvatettu hyvin, ja ollut myös luokkansa primus. Vasta nyt tyllut ongelmia, ilmeisesti tunteidensäätelyssä jotain ongelmaa. Kotona on huono ilmapiiri, koska teini haluaa kapinoida kaikkea vastaan. Kysymykseni oli, että onko oikein vaatia teiniä olemaan edes joskus riitelemättä? Onko normaalia haluta riidellä kaikesta, ja olla huonolla tuulella jokaisena päivänä?

Vierailija
6/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita ne taistelunsa. Eli takuulla tulee sanomista, jos sääntöjä on kaikesta. Ei kannata määrätä ja säätää liiikaa, anna teinille omia päätöksiä ja tilaa ja kehu paljon, kun onnistuu. Ja samaten sybtyy riitaa, jos sisaruksia kohdellaan eriarvoisesti.

T. Kahden teinin äiti

Vierailija
7/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä vastauksia joillakin. Toisilla murrosikä ja kapinointi on rajumpaa ihan vaan persoonasta johtuen. Näillä "hyvillä kasvattajilla" on vaan helppoja lapsia. Rajat pitää olla, mutta niille pitää olla perustelut, ei mitään "siksi kun minä sanon niin" -tyyppistä rajoittamista.

T. Äiti, jonka kolmesta lapsesta kahdella ei juuri kapinointia ilmennyt, yhdellä sitten muidenkin edestä.

Vierailija
8/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen että kapinoi, se on turvallisen kodin ja normaalin nuoren merkki.

Vierailija
9/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen että kapinoi, se on turvallisen kodin ja normaalin nuoren merkki.

Pitäisi ensin määritellä että mitä itsekukin tarkoittaa kapinoinnilla.

Ei ole kapinontia että teini haluaa enenevässä määrin itse päättää asioistaan. Kapinointia tässä näkee vanhempi joka ei ole tehtäviensä tasolla. Jonkinasteinen tyrannivanhempi luokittelee oman valtansa murenemisen nuoren kapinoinniksi kun taas tehtäviensä tasalla oleva ei miellä tapahtumaa kapinoinniksi.

Vierailija
10/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä vastauksia joillakin. Toisilla murrosikä ja kapinointi on rajumpaa ihan vaan persoonasta johtuen. Näillä "hyvillä kasvattajilla" on vaan helppoja lapsia. Rajat pitää olla, mutta niille pitää olla perustelut, ei mitään "siksi kun minä sanon niin" -tyyppistä rajoittamista.

T. Äiti, jonka kolmesta lapsesta kahdella ei juuri kapinointia ilmennyt, yhdellä sitten muidenkin edestä.

Pystyit nujertamaan kahden teinin oman tahdon tai heidän tahto ei poikennut auktoriteetin (sinun) tahdostasi. Yksi sensijaan olisi halunnut toisin kuin sinä ja määrittelet sen kapioinniksi.

Vierailija
11/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapinoi miten? Vetää huumeita nokkaan ja hakkailee ohikulkijoita?

Vai kotona mököttää nurkassa?

Vierailija
12/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika helppo teini, hankalampaa oli 6- ja 12-vuotiaana. Tuota taistelujen valitsemista kannatan minäkin, pikkuasioille kannattaa olla kuurosokea. Tilantarve näyttää olevan suurta, mutta on tärkeää, että vanhemmat ovat läsnä, teini lähestyy kun hänelle sopii. Kyllähän se tiuskiminen välillä ottaa hermoon, mutta se on onneksi aika pieni murhe.

Vierailija
13/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...

Välillä sitä on vain siedettävä kaikenlaista, mutta päiväkausia koko ajan nonstoppina jatkuvaa äksyilyä ja ruokotonta kielenkäyttöä yms ei tarvitse sietää. Itse olen pari kertaa joutunut sanomaan ihan selvällä suomenkielellä teinilleni, että ei ole enää kivaa etkä itsekään sietäisi tuollaista. Jos on paha olla niin sitten on ja asiasta voi jutella kun siltä tuntuu, mutta se paha olo ei ole yhtä kuin sietämätön käytös ja pahan olon aiheuttaminen koko muulle perheelle toistuvasti päiväkausia.

Vierailija
14/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää syyllistämistä. Lapsi on kasvatettu hyvin, ja ollut myös luokkansa primus. Vasta nyt tyllut ongelmia, ilmeisesti tunteidensäätelyssä jotain ongelmaa. Kotona on huono ilmapiiri, koska teini haluaa kapinoida kaikkea vastaan. Kysymykseni oli, että onko oikein vaatia teiniä olemaan edes joskus riitelemättä? Onko normaalia haluta riidellä kaikesta, ja olla huonolla tuulella jokaisena päivänä?

Teini ei voi riidellä yksin vanhemman kanssa. Miksi vanhemman pitää mennä mukaan teinin aloittamaan riitaan. Kysyt sellasta asiaa minkä saat poistettua päiväjärjestyksestä itsekkin, eli olemaan riitelemättä teinin kanssa.

Jos teini on huonolla tuulella niin älä syytä häntä tästä. Yritä kuunnella häntä.

Vierailija
15/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin...

Välillä sitä on vain siedettävä kaikenlaista, mutta päiväkausia koko ajan nonstoppina jatkuvaa äksyilyä ja ruokotonta kielenkäyttöä yms ei tarvitse sietää. Itse olen pari kertaa joutunut sanomaan ihan selvällä suomenkielellä teinilleni, että ei ole enää kivaa etkä itsekään sietäisi tuollaista. Jos on paha olla niin sitten on ja asiasta voi jutella kun siltä tuntuu, mutta se paha olo ei ole yhtä kuin sietämätön käytös ja pahan olon aiheuttaminen koko muulle perheelle toistuvasti päiväkausia.

Voisi kysyä että mistä johtuu asetelmanne teini vastaan muu perhe.

Vierailija
16/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapinoi miten? Vetää huumeita nokkaan ja hakkailee ohikulkijoita?

Vai kotona mököttää nurkassa?

Jep, tämä on oleellinen kysymys, muuten puhutaan eri asioista! 

Vierailija
17/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin...

Tästä tulee mieleen, että en enää sanoisi "voi jutella kun siltä tuntuu" vaan lähtisin todella pureutumaan teinin kanssa siihen miksi on paha olla, niin empaattisesti kuin mahdollista, muistan itse, että teini-ikä oli niin rankkaa, tunne-elämän jutut ja koulussa paineet miten sai ja miten ei saanut olla jne.

Vierailija
18/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin...

Tästä tulee mieleen, että en enää sanoisi "voi jutella kun siltä tuntuu" vaan lähtisin todella pureutumaan teinin kanssa siihen miksi on paha olla, niin empaattisesti kuin mahdollista, muistan itse, että teini-ikä oli niin rankkaa, tunne-elämän jutut ja koulussa paineet miten sai ja miten ei saanut olla jne.

Meillä toimii se että aloite on teinillä mutta aina kun avautuu panen muun sivuun. Kuulustelu tai kysely mykistää.

Vierailija
19/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin...

Meillä toimii se että aloite on teinillä mutta aina kun avautuu panen muun sivuun. Kuulustelu tai kysely mykistää.

Joo, näin voi olla ehkä jopa useimmilla, mutta meidän teinityttö ei tee koskaan aloitetta itse,  mutta kun nätisti alan kysellä, niin sitten hän  pikkuhiljaa avautuu. Eli ajattelen niin, että siinä tapauksessa jos aloitetta ei koskaan tule teiniltä, niin varovainen aloite vanhemmalta voi toimia.

Vierailija
20/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini ei voi riidellä yksin vanhemman kanssa. Miksi vanhemman pitää mennä mukaan teinin aloittamaan riitaan. Kysyt sellasta asiaa minkä saat poistettua päiväjärjestyksestä itsekkin, eli olemaan riitelemättä teinin kanssa.

Jos teini on huonolla tuulella niin älä syytä häntä tästä. Yritä kuunnella häntä.

Kyllä voi! :D Riitely onnistuu etenkin teiniltä harvinaiset hyvin itekseenkin. Meillä on eräitä kertoja nähty melkoinen monologi, kun yksi tuossa raivoaa ja temmeltää, eikä kukaan ole provonnut.

Hän tuli koulusta kotiin ja huikkasin "moikka kulta! mites päivä on mennyt?" ja Badam! -  helvetti repes. "Pitääkö sun aina olla pitämässä jotain saatanan kolmannen asteen ristikuulustelua?!?! Anna mulle tilaa hengittää!!!" Sitä papatusta on sitten ihmetellen kuunneltu tunninkin ruokkimatta, otti toki välillä happea.

Eräällä kerralla tuli sama huuto, kun en heti ehtinyt moikkaamaan, kun tuli koulusta kotiin. "on tää kumma paikka kun ei välitetä yhtään?! Ei olla kiinnostuneita, miten päivä on mennyt?!"

En mä tuohon yleensä mitään sano. Ehkä ohjaan omaan huoneeseen ja käyn viemässä välipalaa. Tulee sitten lauhkeena pyytämään anteeksi. Kerran tuli vastaavassa tilanteessa potkaisseeksi veskinoveen reiän, hänellä oli jo budjettikin tehty, että miten hän hoitaa korjauksen ja maksun.

Suurin ongelma mulle on noissa tilanteissa, etten ala nauramaan. Että kyllä teini osaa riidellä yksinkin. Veljeni vaimo myös hallitsee saman. Hän on kolmekymppinen nainen, toisinaan täysin hallitsematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan