Farkut ja muut päällysvaatteet pesuun kolmen käytön jälkeen?
Miten on teillä, pestäänkö farkut, muut housut tai neulepaidat parin käytön jälkeen? Jos kyllä niin miksi? Kuka on niin likainen, että farkkujakin pitäisi pestä? Ylipäätään oikeastaan koskaan. Tuuletus ja vedessä liotus riittää.
Kommentit (31)
Ap ei ole huomannut, että hänen ihonsa erittää rasvaa ja pudottelee ihokudosta joka päivä.
Pesen kaikkia käyttövaatteita, mutta farkkuja ei tarvitse pestä parin käyttökerran jälkeen. Muut vaatteet menevät pesuun joko päivän tai kahden jälkeen, neuletakkeja voin pitää pidempään, kun niitä en käytä koskaan koko päivää.
Näiden tuulettajien ja huuhtojien vaatteet ikävä kyllä haisevat ja näyttävät likaisilta, vaikka eivät itse sitä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä farkkuja nyt täytyy pestä. Ei nyt ehkä kolmen käyttökerran jälkeen, mutta sanotaan viikottain. Ei se johdu ihmisen itsensä likaisuudesta niinkään, mutta ne farkut jalassa istutaan bussissa, koulussa työpaikalla jne. Lisäksi farkkuihin tulee käytössä ikävän näköiset polvipussit. Likaiset farkut haisevat kamalalle, varsinkin kastuessaan. Joskus bussissa istuu viereen ihminen joka ei ilmiselvästi ap:n tapaan pese farkkujaan. On pikkuisen satanut ja ne farkut lemuaa järkyttävälle.
Jotain neuleita nyt tietty harvemmin, riippuu ihan käytöstä. Kyllä meillä ainakin lasten päivittäisessä käytössä olevia huppareita esim. pestään ihan säännöllisesti. Enemmän siitä ulkopuolelta tulevasta liasta johtuen kuin lapsen itsensä likaisuudesta.
Juuri noin. Viime aikoina on lehdissä ollut outoja kampanjoita siitä, että farkkuja ei tarvitsisi (koskaan) pestä vaan että tuulettaminen ja pakastaminen riittäisi. Denim ei ole sen erikoisempaa kangasta kuin muukaan tukeva puuvillakangas eikä indigo ole värinä muita värejä kummempaa, paitsi tietysti kuluu helposti pois.
Kehotan farkkujen pesemättömyydestä kohkaavia ihmisiä ostamaan valkoiset farkut ja katsomaan, tarvitsisikohan niille joskus näyttää pesukonetta. Sinisissä farkuissa on ihan samat tuhrut, vaikkei niitä yhtä helposti näekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä farkkuja nyt täytyy pestä. Ei nyt ehkä kolmen käyttökerran jälkeen, mutta sanotaan viikottain. Ei se johdu ihmisen itsensä likaisuudesta niinkään, mutta ne farkut jalassa istutaan bussissa, koulussa työpaikalla jne. Lisäksi farkkuihin tulee käytössä ikävän näköiset polvipussit. Likaiset farkut haisevat kamalalle, varsinkin kastuessaan. Joskus bussissa istuu viereen ihminen joka ei ilmiselvästi ap:n tapaan pese farkkujaan. On pikkuisen satanut ja ne farkut lemuaa järkyttävälle.
Jotain neuleita nyt tietty harvemmin, riippuu ihan käytöstä. Kyllä meillä ainakin lasten päivittäisessä käytössä olevia huppareita esim. pestään ihan säännöllisesti. Enemmän siitä ulkopuolelta tulevasta liasta johtuen kuin lapsen itsensä likaisuudesta.
Juuri noin. Viime aikoina on lehdissä ollut outoja kampanjoita siitä, että farkkuja ei tarvitsisi (koskaan) pestä vaan että tuulettaminen ja pakastaminen riittäisi. Denim ei ole sen erikoisempaa kangasta kuin muukaan tukeva puuvillakangas eikä indigo ole värinä muita värejä kummempaa, paitsi tietysti kuluu helposti pois.
Kehotan farkkujen pesemättömyydestä kohkaavia ihmisiä ostamaan valkoiset farkut ja katsomaan, tarvitsisikohan niille joskus näyttää pesukonetta. Sinisissä farkuissa on ihan samat tuhrut, vaikkei niitä yhtä helposti näekään.
Oudot kampanjat ovat tiedostaneet että pesu kuluttaa?
Kai samaan tapaan peset ulkotakin tai hansikkaat kolmen päivän välein kun ne osuvat ihoon ja bussin penkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkkuihin ja muihin housihin tulee polvipussit ja alkavat lököttää muutaman päivän käytön jälkeen. Neuleita en pese kovin usein, ei minulla niitä juuri olekaan, villaiset tuuletan.
Paskarätteihin joo tulee, parempiin ei niin helposti. Eikä polvipussien takia farkkua tule rummuttaa koneessa.
Mitä niille sitten pitää tehdä?
Kasva veteen ja nosta kuivumaan.
No en tosiaankaan. Ihan hullun hommalta kuulostaa, anteeksi vain. :) Ja oikeasti, kyllä minä voin pestä ne olemassa olevat vaatteeni ihan niin kuin tykkään, eikö vaan, enkä mennä ostamaan jotain kalliita, parempia farkkuja, joita ei tartte pestä.
Hullun hommaa on rummuttaa tuntikaupalla koneessa housuja jotka eivät ole LIKAISET. Koittakaa nyt tajuta, että vesipesu kuluttaa vaatteen. Kuidut irtoilee ja menee viemäriin, jos tuota joku ei tajua vaan luulee vaatteiden pysyvän ennallaan, on aika ajattelematon/tyhmä.
Onko sinulla antaa joku vaikka Marttojen neuvo tai joku muu lähde, jossa neuvotaan että vaatteille riittää kastelu? Vaatteille, joita käytetään kodin ulkopuolella hyvin vaihtelevissa oloissa. Koitin itse etsiä, mutten löytänyt. Ymmärrän kyllä tämän kulumispointin, mutta kyllähän vaatteet kuluvat, sille ei voi mitään. Kyllä minä silti mieluummin kulutan vaatteitani sillä, että ne ovat puhtaan päälläni, eivät vain kastellut ja sitten itsekseen kuivanneet.
Tässä näitä höpöartikkeleita. Yhteenveto: jos farkkuja ei pese, ne alkavat haista, mikä ei kuitenkaan ole vaaraksi ainakaan omalle terveydelle; jos farkkuja pesee, niiden kuidut kuluvat hyvin helposti; valmistajat siis kehottavat pesemään farkut mahdollisimman harvoin, jotteivät kuluttajat huomaa, että vuosien mittaan kankaan laatu on heikentynyt luvattoman paljon.
http://www.iltalehti.fi/streetstyle/2016072821969752_cg.shtml
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-2000000829239.html
http://www.voice.fi/muoti-ja-kauneus/farkkuja-ei-kannata-pesta-yksi-syy…
t. 23
Mä pesen farkut ja neuleet parin kolmen käyttökerran jälkeen ja hyvin nuo kestää siltikin vuosikausia. Kyllähän ne likaantuu siinä missä muutkin ihoa vasten olevat vaatteet ja alkaa haista ummehtuneelta.
Minäkään en käsitä, miksi farkut olis jotenkin erilaiset muihin housuihin verrattuna ja niitä ei tarvis pestä. Ihon pinnasta irtoaa kuolleita ihosoluja ja rasvaa. Eikä rasva ainakaan tuulettamalla tai pakastamalla mihinkään häviä.
En mä vielä pesemällä ole yksiäkään housuja saanut rikki tai huonoon kuntoon. Hyvin on kestäneet ja uuden veroisina pysyneet vuosikausia. Sama koskee neuleita. Mä pesen neuleet käsinpesuohjelmalla ja entsyymittömällä pesuaineella. Hyvin kestää vuosikausia uudenveroisina.
Kyllä mulla likaantuu kun maalla koiran kanssa temmeltä, tallilla ja kanalassa.... eri asia ehkä kaupunkilaisilla, kun ei olla kosketuksissa minkään mun kanssa kuin asfaltin ja hiekkalaatikon hiekan! =))
Toki farkut pitää pestä. Suositus pesun välttämisestä on siksi, että nykyisin vaatteet ovat niin heikkolaatuisia etteivät ne kestä pesua. Nuoruudessani sata kertaa pestyt farkut olivat yhä käyttökunnossa, nykyiset ei moista kestä.
Farkkuja käytän yleensä viikon joskus kaksikin ennen kuin heitän pyykkiin. Kaikki farkut Only-merkkisiä (hinnat 40-80e) eikä niihin ole mitään polvipusseja tullut. Joihinkin h&m:n ja markettien farkkuihin kyllä tulee.
Hupparit myös käytössä pidempään. Muut vaatteet kyllä pesen parin kolmen käyttökerran jälkeen.
Kyllä minä keksin monia niin likaisia ihmisiä että pesen farkkujani, vaikken omista lioistani olekaan huolissani.
Kannattaisiko vähän miettiä omaa syömistä tai hygieniaa jos farkut ja neuleet alkavat haista parista käytöstä?