Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antavatko vegaanit koirilleen ja kissoilleen lihaa syötäväksi?

Vierailija
10.10.2016 |

Joskus kyselin sitä, että miten vegaanin omatunto sallii lemmikin pitämisen ja minulle kerrottiin, että usein vegaanin lemmikki on huonoista oloista pelastettu eläin, mikä oli minusta ihan hyvä perustelu. Tuli mieleeni, että miten sitten lemmikin ruokkiminen? Koira kai ainakin tarvitsee lihaa? Voiko vegaani antaa sitä koiralleen ilman tunnontuskia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ruokkivat koiransa ja kissansa myös vegaanisti.

Vierailija
2/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IHan oikeastiko? Onko se eläimille hyväksi? Minulla ei ole lemmikkejä, enkä niitten ruokkimisesta tiedä, mutta tuttavien koirat syövät melkoisia määriä luita ja lihaa ja olen käsittänyt sen olevan niille hyväksi. Kissojen olen kuullut syövän kalaa. En ole tässä ollenkaan ilkkumassa, vaan haluaisin tietää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Here we go again, aamusta jo alkaa tämä...

Kaikki tuntemani vegaanit ruokkii eläimensä lajinmukaisesti, myös ne koirat. Niin minäkin teen. Teen sen tunnontuskitta, koska koirankin pitää syödä lajinmukaisesti. Itsehän olen koiran ottanut ja haluan hoitaa sen mahdollisimman hyvin, ravinto on yksi osa hyvää hoitoa.

Vierailija
4/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Vierailija
5/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Here we go again, aamusta jo alkaa tämä...

Kaikki tuntemani vegaanit ruokkii eläimensä lajinmukaisesti, myös ne koirat. Niin minäkin teen. Teen sen tunnontuskitta, koska koirankin pitää syödä lajinmukaisesti. Itsehän olen koiran ottanut ja haluan hoitaa sen mahdollisimman hyvin, ravinto on yksi osa hyvää hoitoa.

Hei, kiitos vastauksestasi. Minulle tuo kelpaa oikein hyvin. :)

Vierailija
6/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden vegaanipariskunnan joka ei halua käsitellä lihaa. Heillä on lemmikit valittu sen mukaan, ettei niiden luonnolliseen ruokavalioon kuulu liha. Simple as that.

Vierailija
7/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein tajua mikä tässä on niin epäselvää. Mutta siis, ihminen ei tarvitse lihaa elääkseen ja pysyäkseen hengissä. Kissa on lihansyöjä, eikä voi elää pelkällä vegeruualla. Eli kissalle on ostettava liharuokaa, koska kissa sitä tarvitsee. Vegaani valitsee olla syömättä lihaa, koska se ei ole ihmiselle välttämätöntä ja siten välttää lihan syömisen aiheuttamat omantunnontuskat. Koiria taas voidaan ihan hyvin ruokita ilman lihaa, mutta aika harva sitä tuntuu tekevän, koska jostain syystä kuvitellaan koiran kuolevan ilman lihatuotteita. 

Vierailija
8/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa vegaaneista ruoki lemmikkinsä oikein. Ihmisillä vain on harhaluuloja asiasta, koska välillä olen itsekin nähnyt uutisjuttuja vegaaneista, joiden lemmikit otettu huostaan väärän ruokavalion takia. Liha on ruokavaliossa tärkeämpää kissoille kuin koirille, mutta silti molemmat tarvitsevat lihaa.

On sitten asia erikseen ihmetellä miksi kukaan vegaani ottaisi arvomaailmaansa niin sopimattoman lemmikin.

Vierailija
9/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiria taas voidaan ihan hyvin ruokita ilman lihaa, mutta aika harva sitä tuntuu tekevän, koska jostain syystä kuvitellaan koiran kuolevan ilman lihatuotteita. 

Otapa asioista selvää ja palaa sitten uudelleen asiaan.

Vierailija
10/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitten asia erikseen ihmetellä miksi kukaan vegaani ottaisi arvomaailmaansa niin sopimattoman lemmikin.

Minulla on koira sen takia, että meillä on kotona aina ollut koiria ja pidän niitä kovasti. Vegaaniksi aloin kuitenkin vasta aikuisiällä, enkä halua olla pitämättä koiria sen takia, että olen vegaani.

Vierailija
11/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä oikein tajua mikä tässä on niin epäselvää. Mutta siis, ihminen ei tarvitse lihaa elääkseen ja pysyäkseen hengissä. Kissa on lihansyöjä, eikä voi elää pelkällä vegeruualla. Eli kissalle on ostettava liharuokaa, koska kissa sitä tarvitsee. Vegaani valitsee olla syömättä lihaa, koska se ei ole ihmiselle välttämätöntä ja siten välttää lihan syömisen aiheuttamat omantunnontuskat. Koiria taas voidaan ihan hyvin ruokita ilman lihaa, mutta aika harva sitä tuntuu tekevän, koska jostain syystä kuvitellaan koiran kuolevan ilman lihatuotteita. 

On tässä minusta jonkunlainen ristiriita, että jotain tarkoitusta varten sen eläimen voi tappaa ravinnoksi ja itse osallistua siihen käyttämällä lihaa lemmikin ravinnoksi, mutta muissa tapauksissa se on yksiselitteisen väärin. Mutta kyllä minulle tämäkin vastaus on ymmärrettävä. Minusta olisi jotenkin kuitenkin loogisempaa, ettei vegaani pitäisi lemmikkiä, joka tarvitsee lihaa ruokavaliossaan. Aiemmassa ketjussa joku mainitsi, että on ollut vegaani vasta joitakin vuosia ja koira on ollut hänellä lapsesta asti, eihän siinä tilanteessa tietenkään koirasta luovuta. 

Vierailija
12/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset voi elää pelkällä makaroonilla?

Että mamma saa poltettua röökiä.

Vierailija
13/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vegaaneja koira myös. Koira syö salaatteja vegaanileipää tofua hedelmiä kaaleja. Parsa erityisherkkua. Annamme sille pillereitä lisäksi. Hyvin tottui eikä ole lihava.

Vierailija
14/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme vegaaneja koira myös. Koira syö salaatteja vegaanileipää tofua hedelmiä kaaleja. Parsa erityisherkkua. Annamme sille pillereitä lisäksi. Hyvin tottui eikä ole lihava.

0/5

Vierailija
15/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän jopa minä ymmärrän vittuiluksi.

ap (nyt muistin sen lisätä)

Vierailija
16/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa.

Vierailija
17/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vegaaniruokavaliolle laitetut kissat ja koirat ovat onneksi harvassa, mutta vissiin USA:ssa niitä on paljon, koska esim. PETA kertoo vieläkin, että vegaaniruokavalio sopii kissoille, ja jakaa linkkejä sivuille, joilta voi ostaa vegaaniruokaa lemmikeille.

http://www.peta.org/living/companion-animals/vegetarian-cats-dogs/

Vierailija
18/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vegaanille ok, jos kissa yöllisillä reissuillaan "löytää" hiiren ja syö sen?

Vierailija
19/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te nyt käsitätte, että eläinten ruokien liha, luut ja sisäelimet tulee pääosin tuotantoeläimistä? Onko siis oikein kasvattaa eläimiä, esim. nautoja sen takia, että saadaan lemmikeille ruokaa? Jos ihminen käyttää lihaa ravinnokseen, niin se on sitten väärin ja tuorantoeläinten riistämistä. En kysy ilkeyttäni, vaan en oikeasti ymmärrä tätä logiikkaa.

Vierailija
20/24 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vegaanille ok, jos kissa yöllisillä reissuillaan "löytää" hiiren ja syö sen?

Älä esitä tyhmempää kuin olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä