Mistä naapuri on saanut tietää nimeni?
Naapuriin muutti yksi mies, johon kerran törmäsin hississä ja juttelin jotain epämääräistä muutosta. Tämä samainen herra on laittanut Facebookissa kaveripyynnön. Mistä se on saanut selville nimeni? Todennäköisesti on nähnyt mihin asuntoon menen sisälle ja saanut sukunimen siitä selville, mutta entäs etunimi? Asun vuokralla, näkeekö vuokralaisen tietoja taloyhtiön papereista?
Kommentit (38)
Mulla ei ole sijainti ikinä käytössä ja ei olla seinänaapureita, koska se meni hissillä jonnekin ylemmäs.
Ap
Isännöitsijä ei saisi kertoa asukkaan tietoja muille, mutta tyypistä riippuen kertoo kuitenkin.
Kerran baarimikko löysi minut Facesta, vaikkei tiennyt edes sukunimeäni.
Vierailija kirjoitti:
Voiko pelkän osoitteen perusteella hakea, että ketä siellä asuu?
Ap
Ei voi. Laitonta.
En tosiaan hyväksynyt tuota kaveripyyntöä, koska onhan se nyt aivan ihmeellinen.
Ap
Se kysyi apua Jumalalta tässä ongelmassa ja sun nimes ilmestyi sille unessa.
Oliko teillä yhteisiä kavereita?
Meille on joskus vahingossa tullut jonkun naapurin postit ja oon vaan käynyt postit pudottaa oikeeseen postiluukkuun. Ehkä sun naapuril käyny samoin ja jotkut vaan pyytää kavereiks kaikkia, joiden kans jutellut.
Taloyhtiön nimitaulussa yleensä on kaikkien asukkaiden nimi, ainakin sukunimi, ellei henkilötiedot ole salaiset viranomaisten pyynnöstä.
Myös osoitteen perusteella saa henk.tiedot ja puh.numerot.
Jos omistaa auton, rekisteri perusteella.
Asunto osakeyhtiöt ylläpitävät asukasluetteloa.
Henkilön tiedot ovat helposti saatavilla, ellei ne ole kokonaan kieletty esim. henkilön turvallisuus syistä.
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijä ei saisi kertoa asukkaan tietoja muille, mutta tyypistä riippuen kertoo kuitenkin.
Meidän yhtiössä osakasluettelo on kaikkien osakkaiden saatavilla. Tosin siitä näkee vain osakkeen omistajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi voi. Laitonta.
Ei ole laitonta. En muista, kuka ylläpitää palvelua 118, niin sieltä saa pelkän osoitteen perusteella henkilötiedot.
Ja onhan noita paljon muitakin esim. osoiterekisteri, maistraatti, taloyhtiö jne.
Kait sinä olet tehnyt muuttoilmoituksen?
Tai sitten vuokranantaja on ilmoittanut tietosi taloyhtiön asukasluetteloon(lakisääteinen).
Nettiaikana on niin helppo olla salapoliisi, ettei voi uskoakaan. Olen selvittänyt ihmisten nimiä harrastusten, työpaikkojen, ystävien, auton rekisterinumeron ym. avulla todella nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Nettiaikana on niin helppo olla salapoliisi, ettei voi uskoakaan. Olen selvittänyt ihmisten nimiä harrastusten, työpaikkojen, ystävien, auton rekisterinumeron ym. avulla todella nopeasti.
Jep näitähän riittää numerotiedustelusta löytyy osoitteen perusteella, autorekisterikeskuksesta rekisterin perusteella jne. Itse tästä syystä näihin laittanut eston päälle, facebookista myös naamani kuvan poistanut tuntemattomille ja kaikki muutkin tiedot näkyy vain kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole salaisia asiakirjoja. Osakasluettelon saa osakkeenomistajat ja asukasluettelon hallituksen jäsenet ja pelastustoimi.
Mistä muuten tiedettäisiin ketkä asuvat huoneistossa?
Usein osakkeenomistaja antaa suoraan vuokralaisten tiedot taloyhtiölle, koska nykyään ne eivät enää tule maistraatista automaattisesti.
Nykyään ei facessa enää pysty laittamaan niin etteikö itseään haussa löytyisi, joskus muutama vuosi sittenhän se oli mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep näitähän riittää numerotiedustelusta löytyy osoitteen perusteella, autorekisterikeskuksesta rekisterin perusteella jne. Itse tästä syystä näihin laittanut eston päälle, facebookista myös naamani kuvan poistanut tuntemattomille ja kaikki muutkin tiedot näkyy vain kavereille.
Vain kaupallisiin voi laittaa estot, mutta ne joita pitävät viranomaiset yms. et voi estää tietojesi luovuttamista.
Ja tosiaan, jokaisesta meistä saa hyvin helposti tietoja ja ainakin silloin kun kysyjällä on tietyt valtuudet ottaa tietoja. Se on vain muutaman napin painalluksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi voi. Laitonta.
Ei ole laitonta. En muista, kuka ylläpitää palvelua 118, niin sieltä saa pelkän osoitteen perusteella henkilötiedot.
Ja onhan noita paljon muitakin esim. osoiterekisteri, maistraatti, taloyhtiö jne.
No ei todellakaan saa :D Laitonta hakea pelkällä osotteella yksityishenkilöä, eikä edes teknisesti ottaen edes onnistu ko. haku. Etu- tai sukunimi oltava.
T. Ex-numeropalvelutyöntekijä
Jostain kirjekuoren osoitetiedoista, jos oot vienyt lehtiä ym. keräyspapereihin? On eka nähnyt asuntosi numeron, kun näki sun menevän sisälle ja siitä sit yhdistänyt johonkin kirjekuoreen ja saanut sun nimen. Tai on kysynyt naapureilta? Tai tosiaan esim. Fonectalta pelkän osoitteen perusteella.