Ikärajaksi pitäisi laittaa 1v että voi tuoda lapsen
Päiväkotiin.
Ei kenelläkään ole siellä yksityishoitajia.
Sitten kun osaa kävellä ja lusikka pysyy kädessä.
Nämä 10kk tuojat hyvätuloisia 30v. Pitää saada kaikki, ura ja perhe.
Lapsi tuodaan heti kun pkn ovet avautuu ja haetaan viimeisenä.
Kommentit (15)
Meillä ne 9kk tulleet ovat hyvin pian oppineet syömään itse.
Ja sinällään lapsi, joka ei kävele on helpompikin kuin karkuun kirmaava kaksivuotias.
Myöskin koen niin, että meidän tehtävämme ei ole arvostella asiakkaitamme heidän valinnoistaan.
Ajatteletko, että ihmisten pitäisi joutua valitsemaan joko ura tai perhe?
Se on itsekästä.
Olen ollut lastenhoitajana 10v ja sydän särkyy.
Ei siinä lapsen parasta ajatella.
Lapsi tekee 10h päivää. Mitä pienempi, sen pidempi hoitopäivä.
Ihanko totta.
Hienoa, että kirjoitetaan, joka lause eri riville.
Se lisää tietynlaista Porvoolaisuutta tekstiin.
Hienosti vedetty.
Keksi uusi aihe mistä provota.
Taas joku laiska ylipainoinen hoitaja valittaa kun lapsen pitää olla itsenäinen ja helppo hoidettava.
Mitä jos lopettaisit työsi?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisnainen vei iltatähtensä hoitoon 9 kk ikäisenä. Heti ensimmäisenä päivänä hoidossa lapsi oppi syömään itsenäisesti. Sosiaalinen tyttö siitä tuli, nyt jo 9 kk ikäinen.
Ajan rakenne on muuttunut.
Entäs tuo vuosikas joka kävelee tuen kanssa ja syö itse sekä juo lasista mutta linkoaa ruuan lusikasta ympäri huonetta? Syö siis sormin eikä lusikalla.
Minusta ikäraja päiväkodissa pitäisi olla 3-vuotta. Sitä nuoremmat voidaan hoitaa kotona, viedä perhepäivähoitajalle, ryhmikseen tms. Päiväkotiin aikaisintaan kolme vuotiaana.
Mikä perhepäivähoitaja hoitaa lapsia vuorotyössä oleville viikonloput? Jos lapselle tarvitaan vain viikonloppuhoito, on päiväkoti ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Se on itsekästä.
Mulla taas sydän särkyy niiden 2-3 vuotiaiden kotona hyysättyjen uhmaikäisten puolesta, jotka parkuvat koko päivän räkä poskella äidin perään. Sen ikäisenä ymmärtävät jo maailman menosta enemmän kuin se n 1 vuotias.
Joo, onhan se aina aika surullista. 1-vuotias on kyllä liian pieni päiväkotiryhmään. Tarvitsevat syliä niin paljon vielä eikä sitä ehdi antaa, kun pieniä lapsia on ryhmässä 12 ja hoitajia on paikalla yleensä 2, pienen osan päivästä 3.
Perhepäivähoitaja taas on ihan eri juttu. Ryhmäperhepäivähoitokin on parempi, siellä pienet viihtyi ja pärjäsi selvästi paremmin koska hoitajia oli 4, lapsia 12 mutta ikähaarukka 9kk-6v eli isommat ei sitä syliä enää yhtä paljon tarvitse kuin alle 3-vuotiaat. Päinvastoin, sellaisen 5-vuotiaan päivän tähtihetkiä oli kun sai itse pitää sylissä "vauvaa".
Vierailija kirjoitti:
Se on itsekästä.
Yleensä työaika on 8 h, valitettavaa on että siihen kuuluu työmatkat. Kenties työaikaan ei sisälly ruokailut. Työpaikka saattaa olla kaukana hoitopaikasta.
Toivon että nämä perheet joilla on tuomitseva hoitopaikka tekee valituksia hoitopaikasta alueen valvojalle.
Myös vinkkinä hoidon aloittaville lasten vanhemmille: valvojalta kannattaa etukäteen kysyä minkälaista palautetta/valituksia hoitopaikasta on tehty niin ei pety kumpikaan osapuoli.
Tällaiset hoitopaikat kannattaa jättää kokeilematta koska siellä nuiva kanta tulee joskus perheen ja hoitopaikan väliin. Tämän voi todeta siinä ettei paikassa viihdy hoitohenkilökunta eikä perheet jolloin liike tulevien ja menevien ihmisten välillä on asia mikä näkyy hoitopaikasta.
Pahimmillaan tilanteita ratkotaan oikeudessa ja kuluttaja-asiamiehellä. Eli ei mikään pikku juttu.
Meillä on kokemusta 2 hyvästä tarhasta ja yhdestä huonosta ryhmäperhepäiväkodista.
Itse laittaisin pienen lapsen tarhaan ja isomman lapsen (joka osaa sanoa pakottaako hoitaja nielemään ruuan tai ulkoiluttaako parvekkeella) vasta ryhmikseen tai yksityiselle hoitajalle.
Tarhasta saa kuitenkin varahoitajat, tila sama tuttu, pysyvyys suurempi tarhassa, hoitajat tuttuja vaikka olisi eri osastolta..
Perhepäivähoito voi olla todella omaperäinen säännöiltään. Jos hoitoon mahtuu aina uusi lapsi, joku jatkuvasti lähtee. Kysykää valitukset!
Olkaa kiinnostuneita etukäteen koska se on se oma lapsi joka siellä hoidossa on -jos hoitaja tahtoo helppohoitoisia lapsia niin ei hyvältä kuulosta. Moni 2-3- vuotias saattaa syödä huonosti lusikalla, miten tällainen lapsi sitten hoidossa pärjää kun tuo on asenne että 1- vuotias osaa? Miettikää nyt tarkkaan mitä ap valittaa muutaman kuukauden ikärajasta.
Mulla lähti työpaikka alta ja kuin ihmeen kautta sain uuden ja jopa hyvän työpaikan äitiysloman aikana. Sen verran työpaikka kykeni tulemaan vastaan, että saatoin aloittaa vasta lapsen ollessa 9 kk, mutta jos olisin halunnut pidempään odottaa ei olisi ollut asiaa töihin ollenkaan.
Alalla oli työttömyyttä ja itselläni perhevapaiden vuoksi muutenkin katkonainen työhistoria alla, joten jos tuon olisin hylännyt, ei olisi ollut mitenkään varmaa, että töitä olisi enää saanut ollenkaan. Vaikea päätös, mutta aina ei voi noin vaan valita milloin itse haluaa palata töihin.
Sukulaisnainen vei iltatähtensä hoitoon 9 kk ikäisenä. Heti ensimmäisenä päivänä hoidossa lapsi oppi syömään itsenäisesti. Sosiaalinen tyttö siitä tuli, nyt jo 9 kk ikäinen. Uran teko ei ollut kyseessä, tavallinen duunari, piti saada perheelle leipä pöytään, miehen tuloilla ei yksin pärjätty.