Miksi ihmeessä ihmiset antaa kissojensa juosta vapaina toisten pihoilla vielä herran vuonna 2016?
Meidän pihalla käy ainakin kolme naapuruston kissaa, jotka kusevat hiekkalaatikkoon, nukkuvat meidän veneessä ja kusevat veneen pehmusteille, pyrkivät lasten- ja nukenrattaisiin ja päästessään kusevat niihinkin. Lisäksi meidän lapset tulevat itkien sisään monta kertaa viikossa, kun ovat taas löytäneen tapetun oravanpojan/linnun/hiiren.
Kissat ovat ihania ja söpöjä ja meilläkin on sellainen, joka ulkoilee sille rakennetussa häkissä ihan siitä syystä että me ymmärrämme, etteivät toiset ihmiset halua naapurin katteja kuseskelemaan nurkkiinsa, pilaamaan omaisuutta tai lahtaamaan lintuja. Mikä siinä on, että kaikki ihmiset eivät tuon vertaa välitä muista?
Ja jos jollakulla on vinkkejä millä saisin nuo naapurin kissat helvettiin meidän pihalta, niin kertokaa toki.
Kommentit (46)
Ennen maalla oli melkeen joka torpassa kissa ja ne oli ulkona irti. En tiedä aiheuttiko ne silloin näin suurta paheksuntaa. (Ei ollu somea) Olin ilman kissaa 25.vuotta. Naapureiden kissoja näkyi pihalla, mutta ei niistä ikinä haittaa ollut. Ei ne ole nurkkiin kuseskellu.
Nyt olen kissaihminen. Meillä kaks leikattua kollikissaa. Ovat ulkona juoksunaruissa. Toinen on tosi viekas ja vaanii hetkiä karkaamiseen ja kiinni ei varmasti saa, kun on irti, mutta melko pian palaa takas. Tahallaan ei koskaan anneta olla irrallaan.
Mökillä saavat ulkoilla vapaasti ja voi sitä riemua. Kiipeilevät puihin ja kirmaavat pitkin metsää. Sääli kotona pitää kytkettynä, mutta kissan turvallisuuden kannalta paras näin taajama-alueella. Kissat kyllä tottuu valjaisiin ja naruun, kun heti pentuna aloittaa.
Miksi kissanomistajat eivät huolehdi kissoistaan vaan altistavat ne vaaroille kun antavat juoksennella niiden vapaana?
Eläimenpitokielto noin välinpitämättömille ihmisille.
Meillä loukutetaan kaikki meidän tontilla liikkuvat kissat eikä todellakaan viedä minnekään löytöeläinkotiin.
Omistajan oma vika kun ei huolehdi kissastaan.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen eläinvihamielistä porukkaa täällä.Yksityisautoistanne ja moottoripyöristänne ym.kaikita ulkona käytettävistä bensiinimoottorivempaimistanne on ekologisesti satoja kertoja enemmän haittaa kuin kissasta.
Laillisia vehkeitä, ja outo tekosyy/puolustelu sulla muuten. Miten voi verrata suoraan omaisuuden tuhoamiseen? Entäs koiranpaska vaikka, saa olla jalkakäytävillä, koska lentokoneet lentää?
Ei mistään eläimestä haittaa naapurille olekaan, kunhan sen omistaja pitää siitä huolen!!! Mua ainakin jo hävettäis, jos koko meidän rivariyhtiön asukkaat olisivat mua vastaan, kun (oletettu) kissani kävisi muiden pihoilla kuseksimassa lastenvaunut, puutarhatuolit ja keinut ja tappaisi syöttöpaikan pikkulinnut!
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmyys ja välinpitämättömyys. Kissa on itsekin vaarassa ulkoillessaan vapaana itsekseen.
Äläpä. Löydettiin naapurin kissa yliajettuna tieltä :(. Edesvatuutonta jättää kissa heitteille.
Jotenkin ihan uskomatonta, että aloitusviestin peukutuksista päätellen suuriman osan mielestä on ihan ok, että vapaana pidettävät kissat käyvät kuseksimassa toisten omaisuudelle.
Kissaa ei saa päästää yksin ulos. Taajama-alueella kissan vapauttaminen ulos kielletty, mutta naapurin on lain mukaan sallittua tappaa se kivuttomasti. Vapaana oleva kissa on heitteille jätetty, jos nään kissan vapaana, otan sen kiinni jos pystyn ja jos ei sitä ilmoiteta kadonneeksi, pidän itselläni lemmikkinä. Kissa voi jäädä auton alle, hukkua sadevesikaivoon (kaverin kissalle kävi näin) ym. Lisäksi kissat pvat tappaneet sukupuuttoon satoja pieneläinlajeja, eivätkä edes ravinnoksi, vaan huvikseen. Kissanomistajan tulee totuttaa kissa valjaisiin tai rakentaa sille suuri ulkoaitaus, vapaaksi jo päästää on huono ja välinpitämätön omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan uskomatonta, että aloitusviestin peukutuksista päätellen suuriman osan mielestä on ihan ok, että vapaana pidettävät kissat käyvät kuseksimassa toisten omaisuudelle.
Samaa hämmästelen :o
Kun ei se oma (heitteille ja vaaroille alttiiksi jätetty) kissa ole naapurille mikään söpö ja karvainen ystävä, vaan paikkoja paskova ja virtsalla merkkaileva eläin.
Naapurissa oli vuosien sota, kun lastenvaunuihin mentiin ja kun vauva oli poissa, kustiin. Vai mahtoivatko vauvan naamallekin kuseskella. Mutta mitäpä muiden vavoista, muuttakoot muualle, koska mun elukat, mun oikeudet, röyhkeys ja minäminä ja se pohjaton tyhmyys. Sitten vielä ihan tosissaan ihmetellään, että mikä kumman kissaviha??? :o
Jopas hiljenivät kissan heitteellejättäjät =D
Vierailija kirjoitti:
Kissaa ei saa päästää yksin ulos. Taajama-alueella kissan vapauttaminen ulos kielletty, mutta naapurin on lain mukaan sallittua tappaa se kivuttomasti. Vapaana oleva kissa on heitteille jätetty, jos nään kissan vapaana, otan sen kiinni jos pystyn ja jos ei sitä ilmoiteta kadonneeksi, pidän itselläni lemmikkinä. Kissa voi jäädä auton alle, hukkua sadevesikaivoon (kaverin kissalle kävi näin) ym. Lisäksi kissat pvat tappaneet sukupuuttoon satoja pieneläinlajeja, eivätkä edes ravinnoksi, vaan huvikseen. Kissanomistajan tulee totuttaa kissa valjaisiin tai rakentaa sille suuri ulkoaitaus, vapaaksi jo päästää on huono ja välinpitämätön omistaja.
Tappaneet sukupuuttoon satoja pieneläinlajeja, buahaha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei se oma (heitteille ja vaaroille alttiiksi jätetty) kissa ole naapurille mikään söpö ja karvainen ystävä, vaan paikkoja paskova ja virtsalla merkkaileva eläin.
Naapurissa oli vuosien sota, kun lastenvaunuihin mentiin ja kun vauva oli poissa, kustiin. Vai mahtoivatko vauvan naamallekin kuseskella. Mutta mitäpä muiden vavoista, muuttakoot muualle, koska mun elukat, mun oikeudet, röyhkeys ja minäminä ja se pohjaton tyhmyys. Sitten vielä ihan tosissaan ihmetellään, että mikä kumman kissaviha??? :o
Kyllä se on ihan ok kissan vähän kävellä sun pihalla. Kyllä tällä planeetalla pitää olla tilaa muillekin kuin sulle.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nyt korjata sinua hiukan. Kissa EI ole "lainsuojaton" oman alueensa ulkopuolella, EIKÄ sitä saa tappaa.
http://www.resy.fi/artikkelit/kissa%20ei%20ole%20lainsuojaton.html
Lainaus linkistä:
"Vapaana kulkeva tai heitteille jätetty kissa ei ole lainsuojaton. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Eläimen saa lopettaa vain ja ainoastaan sen omistaja. Kissan tai minkään muunkaan lemmikin liikkuminen yksin ilman omistajaansa ei suinkaan tarkoita, että se olisi villiintynyt. Oman pihansa ulkopuolella kulkevaa kotikissaa ei saa enää tappaa. Kotikissan tappaminen on rikos ja siitä voi tehdä rikosilmoituksen."
En siis itsekkään hyväksy vapaana pidettäviä kissoja, mutta kenenkään lemmikkiä ei saa tappaa. Voihan kissa ollut karannut vahingossa.
Alotuisviestin alapeukkujen määrä kertoo hyvin, kuinka dorkia iso osa kissaihmisistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan ok kissan vähän kävellä sun pihalla. Kyllä tällä planeetalla pitää olla tilaa muillekin kuin sulle.
Ei sua sureta kissan kuolema?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kissanomistajat eivät huolehdi kissoistaan vaan altistavat ne vaaroille kun antavat juoksennella niiden vapaana?
Eläimenpitokielto noin välinpitämättömille ihmisille.
Meillä loukutetaan kaikki meidän tontilla liikkuvat kissat eikä todellakaan viedä minnekään löytöeläinkotiin.
Omistajan oma vika kun ei huolehdi kissastaan.
Miksi ihmiset antaa kakaroidensa juosta vapaana ja altistavat ne vaaroille. Niitä jää autojen alle ja pedofiilit raiskaa, mutta perään ei katsota.
Toissakesänä olisin mielelläni myös loukuttanut naapurin kakarat, kun kävivät repimässä kukat kukkapenkistämme. Pihalla juoksevista kissoista ei ole koskaan ollut mitään vaivaa. Ei edes sitä meteliä, mitä kakarat pitävät kiljuessaan ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sua sureta kissan kuolema?
Jos joku tappaa kissan sen takia että se kävelee pihallaan, niin ei hänel hyvin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä asiaahan et päätä sinä, vaan minä :D Ja tällä planeetalle on kaikille muillekin tilaa kuin mulle, paitsi mun omalla pihalla!
Laki sanoo, että omistajan tulee valvoa, ettei kissa pääse menemään kielletyille paikoille, kuten hiekkalaatikot ym.
Eli toisin sanoen, olet sitä mieltä (hypoteettisesti), että jos mulla on vauva vaikka vaunuissa omalla pihallani, kissasi saa tulla sen päälle kusemaan sinne vaunuihin? Vai oletko 24/7 vahtimassa ja ohjeistamassa kissaa? Vastaukseksi ei kelpaa, ettei ole kissaa. Periaate silti on.
Satoja sukupuuttoon kuolleita pieneläimiä??!!! Mainitse yksi?
Huhu mitä kommenteja. Itsellä ei kävisi mielessäkään päästä meidän ragdollia tai norskia ulos ilman valvontaa.
Heillä on iso ulkoilu häkki ja pääsevät valjaissa lenkeille mutta itseä pelottaisi päästää ne ulos vapaina.
Itse tiedän että vaikka meidän kissat ovat meille rakkaita niin jollekin toiselle nämä olisivat vihoviimeinen syöpäläinen. Kissat merkkavat reviiriään kuten koirat mutta mielummin pehmeälle kuin puskaan, ne saalistavat pieneläimiä kuten lintuja ja jyrsijöitä.
Ne kantavat todella paljon tauteja mukanaan jos saavat olla ulkona vahtimatta puhumattakaan vaaroista mitkä kissaan kohdistuu vapaana...
Moottori ajoneuvot, useat koirat, toiset kissat, ketut, ilkeämieliset ihmiset, lapset jotka eivät ymmärrä paremin... Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkäksi.
Joten en ikinä aijo tahalleni kissoja vapanaa ulos päästää.
.
Aika monella tietämälläni kissanomistajalla on jonkinlaisia mielenterveysongelmia tai ongelmia ihmisten välisissä suhteissaan.
En tosin tiedä, että onko se kissaisuus syy vai seuraus. Joki alan asiantuntija ehkä osaisi senkin sanoa ja tietäisi.
.