Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

taas oli bussi täynnä piilosti jalkavaivaisia

Vierailija
07.10.2016 |

Kolme vanhusta seisoi täydessä bussissa ja hetken katsellessani ympärilleni ja tyhmästi olettaen jonkun antavan paikkansa, sanoin kovaan ääneen hölmistyneeltä äänellä, että "kyllä te varmasti saatte paikan hetki pieni joku varmasti antaa paikkansa... *katselee vielä ympärille* jaahas ette ilmeisesti keneltäkään muulta kuin minulta" joka sitten nousin ison raskausmahani kanssa antaen paikan edes sille keppien kanssa kömpelösti seisovalle vanhukselle kun kaksi muuta jäi seisomaan.

Eikö teillä ole mitään käytöstapoja? Siellä sitten kolmistaan seisottiin kaikki joille olisi paikka kuulunut, harmittaa etten napakammin sanonut, ensi kerralla en ole noin hölmistynyt...

Minäkään en varmasti ole enää arvailun varaan jättävä, kun olen hoikkarakenteinen pallomaha ihan viimeisillä viikoilla, mutta että vielä keppien kanssa huojuva vanhus jätetään seisomaan! Puhumattakaan siitä varmasti yli 80-vuotiaasta mummosta kyyryselällä! Hävettääköhän noita yhtään?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään teet hyviä tekoja harvoin kun täytyy oikein tänne tulla kertomaan ja hehkuttamaan omaa erinomaisuuttasi.

Vierailija
2/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään teet hyviä tekoja harvoin kun täytyy oikein tänne tulla kertomaan ja hehkuttamaan omaa erinomaisuuttasi.

Sinulta taisi mennä pointti täysin ohi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista että kirjoitit tämän omakehualoituksen Av:lle, etkö Facebookin. Elämän pikkusankaritarinnat ovat niin vuotta 2013.

Vierailija
4/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten ap saisi jotain mainetta ja kunniaa tällä, jonka hän tekee anonyyminä? :D

Olikohan kuitenkin ajatuksena se, että seisomaan jätetään vanhukset, invalidit ja raskaana olevat naiset. Sen outous, että se toinen istumapaikkaan oikeutettu on ainoa joka nousee.

Vierailija
5/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nää vätykset jaksa välittää mistään muusta kun kaljan hinnasta ja persekyykyistä. Siellä varmaan muovikynnet raapusti osaripuhelinta että "OMGII tääl jogu vitun läski häröilee jostain v i t u n paikoist vittuniiqu noloo"

Vierailija
6/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivista että kirjoitit tämän omakehualoituksen Av:lle, etkö Facebookin. Elämän pikkusankaritarinnat ovat niin vuotta 2013.

Eli ainoa tässä aloituksessa mieleenpainuva asia oli nyt sen "hienous" Paikan antamisesta, kertoo enemmän teistä...

Vierailija
7/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, niitä jalkavaivaisiakin on. Itse olin eilen nousemassa portaita omaan kerrokseen, kun jo tokassa totesin, että polvivaivaa vihloo ja rutisee niin, että pakko tilata hissi...

Vierailija
8/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet aivan oikeassa! Nämä tämän päivän nuoret ja nuoret aikuiset ovat äärettömän itsekkäitä ja törkeäkäytöksisiä. Kauniit, hyvät ja muita huomioivat käytöstavat ovat kadonneet tyystin ja bussissa istutaan kuin tatit paikoillaan, vaikka miten joku sairas vanhus tarvitsisi istumapaikkaa huonojen jalkojensa takia! Minä miettisin seuraavaa vastaavaa kertaa varten kunnon repliikin, jonka laukaisisin kovaan ääneen! Huomioisin kyllä ensin, millaista väkeä bussissa on, ettei joku raivopää hyökkää bussista lähtemiseni jälkeen kimppuuni! Niitäkin kun nykyisin saa varoa, ja vaikka ovat muuten kovasti suvaitsevaisia, mutta kehotapas, että "nouse ylös ja anna paikkasi vanhukselle!", niin voi tulla nyrkkiä!

Vierailija
9/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsen toisinaan istumapaikkaa, vaikka näytän nuorehkolta, terveeltä ja hyväkuntoiselta. Kroonisen sairauteni vuoksi huimaus ja heikotus ovat bussissa joskus todellinen ongelma. Suomalainen kulttuuri ei todellakaan ole antamisen ja jakamisen kultturi, ei niitä paikkoja anneta vanhoille ja näkyvästi heikoille tai tarvitseville. Sen sijaan kauniisti pytämällä olen aina saanut paikan. En käsitä tuota "vihjailun kulttuuria" myöskään. Miksi pitää huudella "että varmaan saatte kohta paikat", eikö voi suoraan kysyä joltakulta kauniisti.  "Anteeksi, tämän herran jalat ovat selvästi heikot/hän näyttäisi tarvitsevan paikka/minua heikottaa, voisitko päästää istumaan?"

Vierailija
10/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuminen ei monesti kannata julkisissa tiloissa, vaikka oma sädekehä vähän kiillottuisikin. Jos joku teistä olisi kysynyt suoraan joltakulta, että voinko tulla istumaan, koska en jaksa seisoa niin paikka olisi irronnut. Nyt teitä ei välttämättä kukaan kuullutkaan, kun kysymystä ei esitetty henk.koht.

Vierailija
11/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut tehneeni mitään sankarillista, onko se teille niin iso sankaritarina antaa siis paikka?

Tyhmältä se tuntui, mutta en ylläty miten niin moni näkee aloituksessa ainoastaan tuon asian... Koko pointti viuhahti ohi kun nykyään ei ole enää normaalia käyttäytyä...

Vierailija
12/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet aivan oikeassa! Nämä tämän päivän nuoret ja nuoret aikuiset ovat äärettömän itsekkäitä ja törkeäkäytöksisiä. Kauniit, hyvät ja muita huomioivat käytöstavat ovat kadonneet tyystin ja bussissa istutaan kuin tatit paikoillaan, vaikka miten joku sairas vanhus tarvitsisi istumapaikkaa huonojen jalkojensa takia! Minä miettisin seuraavaa vastaavaa kertaa varten kunnon repliikin, jonka laukaisisin kovaan ääneen! Huomioisin kyllä ensin, millaista väkeä bussissa on, ettei joku raivopää hyökkää bussista lähtemiseni jälkeen kimppuuni! Niitäkin kun nykyisin saa varoa, ja vaikka ovat muuten kovasti suvaitsevaisia, mutta kehotapas, että "nouse ylös ja anna paikkasi vanhukselle!", niin voi tulla nyrkkiä!

Jos peräänkuulutat hyviä tapoja nuorisolta, niin toivoisin, että toimisit hyvänä esimerkkinä. Huutelu tai käskyttäminen ei ole hyvää käytöstä eikä kohteliasta. Saati tarpeellista paikan saamiseksi bussissa. Kauniisti pyytäminen on yksi osa hyviä tapoja. Se pätee myös sinuun. 

Vierailija
13/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuminen ei monesti kannata julkisissa tiloissa, vaikka oma sädekehä vähän kiillottuisikin. Jos joku teistä olisi kysynyt suoraan joltakulta, että voinko tulla istumaan, koska en jaksa seisoa niin paikka olisi irronnut. Nyt teitä ei välttämättä kukaan kuullutkaan, kun kysymystä ei esitetty henk.koht.

Itse jäin seuraavalla ja taisin olla liian hölmistynyt koko tilanteesta. Jäi harmittamaan vaatimattomampien vanhusten vuoksi, ensi kerralla alan kyselemään kuuluvalla äänellä, kuka voisi luovuttaa paikkansa niin eipähän jää ärsyttämään. Kommentteja sanoessani moni katseli kyllä ja huomasi, ihan turha väittää ainakaan, ettei olisi muka kukaan huomannut.

No, ensi kerralla viisaampana.

Vierailija
14/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80v keppien kanssa saa kyllä taksilippuja kunhan vaan hakee.

Vierailija
15/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhus olisi automaattisesti heikko? Miksi nuori olisi automaattisesti vahva?

Entä jos vanhus onkin vaikka kokoomuslainen tai muu oikeistolainen? Hehän juuri haluavat kilpailuyhteiskunnan, jossa vahva voittaa ja heikko kuolee pois. Sillä logiikallahan on vain aivan oikein että vanhus seisoo jos jaksaa ja jos ei jaksa niin sitten maatkoon lattialla. Se on sitä aitoa kilpailua.

Vierailija
16/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsen toisinaan istumapaikkaa, vaikka näytän nuorehkolta, terveeltä ja hyväkuntoiselta. Kroonisen sairauteni vuoksi huimaus ja heikotus ovat bussissa joskus todellinen ongelma. Suomalainen kulttuuri ei todellakaan ole antamisen ja jakamisen kultturi, ei niitä paikkoja anneta vanhoille ja näkyvästi heikoille tai tarvitseville. Sen sijaan kauniisti pytämällä olen aina saanut paikan. En käsitä tuota "vihjailun kulttuuria" myöskään. Miksi pitää huudella "että varmaan saatte kohta paikat", eikö voi suoraan kysyä joltakulta kauniisti.  "Anteeksi, tämän herran jalat ovat selvästi heikot/hän näyttäisi tarvitsevan paikka/minua heikottaa, voisitko päästää istumaan?"

Olin niin varma, että joku antaa paikkansa että hölmistyin todella. Ei meillä päin busseissa ole koskaan törmännyt tuollaiseen niin ei tullut heti mieleen, että paikkaa pitää pyydellä keppien kanssa. Kuten sanoin, ensi kerralla en hölmisty vaan alan pyytelemään paikkaa kerta täällä se ei ole käytöstapoihin automaattisesti kuuluvaa.

Muutin juuri Helsingin keskusta-alueelle enkä ole yhtään tottunut näihin tapoihin, tai niiden puutteeseen...

Vierailija
17/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nää vätykset jaksa välittää mistään muusta kun kaljan hinnasta ja persekyykyistä. Siellä varmaan muovikynnet raapusti osaripuhelinta että "OMGII tääl jogu vitun läski häröilee jostain v i t u n paikoist vittuniiqu noloo"

No mistä vetoa että bussi ei ollut täynnä teinejä/nuoria aikuisia vaan käytösmalli on yleinen kaikille suomalaisille...

Vierailija
18/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut tehneeni mitään sankarillista, onko se teille niin iso sankaritarina antaa siis paikka?

Tyhmältä se tuntui, mutta en ylläty miten niin moni näkee aloituksessa ainoastaan tuon asian... Koko pointti viuhahti ohi kun nykyään ei ole enää normaalia käyttäytyä...

Ei täällä tajuta pointteja. Nyt on muodissa "olen hyvä ihminen" ja sille myös vastareaktiot ja kun joku oikeasti kysyy tapojen/inhimillisyyden perään niin tulos on tämä.Hallitustrollit vauhdissa.

Vierailija
19/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä vetoa että bussi ei ollut täynnä teinejä/nuoria aikuisia vaan käytösmalli on yleinen kaikille suomalaisille...

Bussi oli eniten täynnä noin keski-ikäisiä. Eniten naispuolisia jos tällä on merkitystä. Olen lyhyellä kokemuksella huomannut, että nuori polvi yleensä on täällä kohteliaampaa väkeä? Pitääkö paikkaansa?

Vierailija
20/45 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini kulki jonkun aikaa keppien kanssa ja kukaan ei antanut paikkaa, mutta bussikuski kehotti sokeain paikalla istuvia normiihmisiä antaa paikan niin kulkeminen onnistui. Eli tarvittiin kuljettajan puuttuminen, mikä tosin ei aina tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme