Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidin eläkkeet

Vierailija
07.10.2016 |

Kotiäidit, miten hoidettu eläkkeenne? Säästättekö tilille? Sijoituksia? Mitä? Kuinka paljon kuukaudessa laitat eläkesäästöihin?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti on hoidettu. Olen sitä mieltä, että todennäköisesti eläkejärjestelmää ei edes ole enää, kun mä jään eläkkeelle.

Mihinkään eläkesäästämiseen en halunnut ryhtyä, koska en halua maksaa omista rahoistani tuplana veroja. Vai onko eläkesäästäminen tehty nykyään kannattavammaksi?

Toivottavasti saan kerättyä eläkepäiviin mennessä tarpeeksi rahaa ja omaisuutta ja voin elää niillä.

Vierailija
2/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan säästetty lapsilisät alusta alkaen mun tilille ja osan olen sijoittanut. Ne on mun tuli ero, kuolema tai eläkeikä.

En siis ole säästänyt pankkien/vakuutusyhtiöiden eläkeohjelmiin, vaan tavalliselle pankkitilille ja sieltä sitten tehnyt sijoituksia yms. Saan ostettua asunnon, kun esikoinen lähtee opiskelemaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos asuu maaseudulla, jossa ihmisillä on lähes aina oma asunto, aviopuolison kanssa niin takuueläke riittää mainiosti elämiseen. Puolison kuoltua lesken eläke vielä nousee.

Vierailija
4/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne yksityisesti ostettavat eläkkeet osoittautuvat monelle kotiäidille ansoiksi. Siinä on nimittäin semmoinen kuvio, että kansaneläkkeestä vähennetään muut saatavat eläkkeet ja keskimäärin kotiäidille maksetaan yksityistä eläkettä juuri sen verran, että se on sen kansaneläkkeen suuruinen. Olet siis maksanut isot rahat köytännössä aivan tyhjästä, eläkkeelle jäädessäsi saat saman surkean kansaneläkkeen kuin muutkin. JOS olisit ollut töissä ja saisit työeläkettä, se yksityinen eläke tulisi työeläkkeen päälle ja lisäki, ja tätä yleensä korodtetaan siinä mainospuheessa, jolla näitä ihmisille myydään. Yllätys on joskus katkera.

"Eläke" sijoitukset kannattaisi siis tehdä.nimenomaan pieniriskisinä sijoituksina. Tai sitten kannattaisi mennä töihin.

Vierailija
5/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos asuu maaseudulla, jossa ihmisillä on lähes aina oma asunto, aviopuolison kanssa niin takuueläke riittää mainiosti elämiseen. Puolison kuoltua lesken eläke vielä nousee.

Ei nouse, jos on yli 65.

Vierailija
6/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nouse, jos on yli 65.

Silti riittää.

Vierailija
7/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne yksityisesti ostettavat eläkkeet osoittautuvat monelle kotiäidille ansoiksi. Siinä on nimittäin semmoinen kuvio, että kansaneläkkeestä vähennetään muut saatavat eläkkeet ja keskimäärin kotiäidille maksetaan yksityistä eläkettä juuri sen verran, että se on sen kansaneläkkeen suuruinen. Olet siis maksanut isot rahat köytännössä aivan tyhjästä, eläkkeelle jäädessäsi saat saman surkean kansaneläkkeen kuin muutkin. JOS olisit ollut töissä ja saisit työeläkettä, se yksityinen eläke tulisi työeläkkeen päälle ja lisäki, ja tätä yleensä korodtetaan siinä mainospuheessa, jolla näitä ihmisille myydään. Yllätys on joskus katkera.

"Eläke" sijoitukset kannattaisi siis tehdä.nimenomaan pieniriskisinä sijoituksina. Tai sitten kannattaisi mennä töihin.

Mun mielestä näistä yksityisten myytävistä eläkeratkaisusta puhuttiin kymmenen vuotta sitten isoon ääneen, ettei ne oikein kannata töissäkävijöillekään, saati sitten kotivanhemmalle. Siinä vaiheessa väheni mainoksetkin näistä.

Mainitsemasi lisäksi... Niissä säästetään rahaa, etkä pääse rahoihin käsiksi ennen tiettyä sovittua vuotta. Tavallaan hyvä niin, mutta entä jos tulee todella odottamatonta. Rahaa pitäisi saada elämiseen, eikä esim kela tai sossu auta, koska olet rahoissasi..

Jos kuolet aikaisemmin, niin vain pieni prosentti palautuu omaisille perintönä.

Vierailija
8/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun äite joka on ollut kotona suuren osan elämästään saa

400€ kelan eläkettä

400€ työeläkettä

Mies kuoli (äiti 69) ja saa isän 1200 € eläkkeestä 600 €.

Lisäksi asumistuki.

Hyvin ovat tähän mennessä pärjänneet omilla eläkkeillään kun yhteinen talous.Kannattaa hoitaa avioliittoansa..

Vierailija
9/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun äite joka on ollut kotona suuren osan elämästään saa

400€ kelan eläkettä

400€ työeläkettä

Mies kuoli (äiti 69) ja saa isän 1200 € eläkkeestä 600 €.

Lisäksi asumistuki.

Hyvin ovat tähän mennessä pärjänneet omilla eläkkeillään kun yhteinen talous.Kannattaa hoitaa avioliittoansa..

Näin minäkin muistelin, että näin se menee.

t. 3

Vierailija
10/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia nyt on, että ns. ikuiset kotiäidit tai kansaneläkettä saavat (työeläkkeen pienuuden vuoksi) ovat muiden veronmaksajien/eläkkeenmaksajien rasite elämänsä loppuun saakka. Mies ei arvosta sitä "kotityötä" edes sen vertaa, että maksaisi kunnollisen yksityisen eläkkeen kotona asuvalle vaimolleen. Kun ero tulee (50 % todennäköisyys), entinen vaimo joutuu sossun luukulle, jos edes ammattia ei ole. Surullista!

Pienet lapset on hyvä hoitaa kotona 1-2 vuotta, mutta sen jälkeen alkaa olla riskibusinessta. Tietysti sairaat lapset ovat asia erikseen. Heidän laitokseen viemisensä on sydämetöntä ja kallista kaikille osapuolille.

Vierailija
11/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia nyt on, että ns. ikuiset kotiäidit tai kansaneläkettä saavat (työeläkkeen pienuuden vuoksi) ovat muiden veronmaksajien/eläkkeenmaksajien rasite elämänsä loppuun saakka. Mies ei arvosta sitä "kotityötä" edes sen vertaa, että maksaisi kunnollisen yksityisen eläkkeen kotona asuvalle vaimolleen. Kun ero tulee (50 % todennäköisyys), entinen vaimo joutuu sossun luukulle, jos edes ammattia ei ole. Surullista!

Pienet lapset on hyvä hoitaa kotona 1-2 vuotta, mutta sen jälkeen alkaa olla riskibusinessta. Tietysti sairaat lapset ovat asia erikseen. Heidän laitokseen viemisensä on sydämetöntä ja kallista kaikille osapuolille.

Taidat olla vain helvetin kateellinen kotiäideille. En tunne ainakaan täällä maaseudulla yhtään kotiäitiä, jonka pitäisi kulkea sossun luukulla. Päinvastoin, heillä riittää muuta omaisuutta paljon ja tyytyvät tavalliseen elämään kotiseudullaan.

Vierailija
12/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ihme, jos "työnteko ei kannata" -ajatus on nuorisoon kylvetty, kun kotiäitienkään "ei kannata" maksaa omaa toimeentuloaan tai eläkettään, vaan kaikki pitää saada muiden maksamana! Voi jessus sentään. Oma äitini (s. 1928) oli maaseudulla ns. kotiäitinä meille neljälle lapselle ja hän sanoi, että ainoa toive, mitä hänellä on elämässä, että kaikki hankkivat kunnon koulutuksen ja työn. Kotiäitiyshän ei ole ammatti. Olen työskennellyt asiantuntijana pankkimaailmassa ja työeläkkeeni on n. 3000 e/kk. Ei suuri, mutta sillä pärjään, ilman että minun pitää odottaa puolisoni kuolemaa saadakseni omaa rahaa. Ja tuotahan vähentää yhden lapsen äitiysloma ja hoitovapaa yht. n. 1 v 5 kk.  Sen jälkeen meillä oli yksityinen hoitopaikka, joten en kuluttanut kunnan varoja lapseni hoitopaikkaankaan.

Peruskoulussa opetetaan kaikkea huuhaata, mutta ei ollenkaan elämänhallintaa. Olisi jo korkea aika alkaa opettaa sitäkin nuorille.

Vierailija
13/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivötkylle eläkettä...mistä sitä kertyy?

Vierailija
14/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vain helvetin kateellinen kotiäideille. En tunne ainakaan täällä maaseudulla yhtään kotiäitiä, jonka pitäisi kulkea sossun luukulla. Päinvastoin, heillä riittää muuta omaisuutta paljon ja tyytyvät tavalliseen elämään kotiseudullaan.

Voi, voi. Tuo ei paljoa älliä vaadi, joten ei todellakaan ole kateutta, vaan sääliä. Maatalousyrittäjät tietysti saavat maataloustuotot ja -tuet, joten voi ollakin ammatti. Nyt puhutaan ns. kotiäideistä.

Vierailija
15/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ihme, jos "työnteko ei kannata" -ajatus on nuorisoon kylvetty, kun kotiäitienkään "ei kannata" maksaa omaa toimeentuloaan tai eläkettään, vaan kaikki pitää saada muiden maksamana! .

En tiedä, miten sä sait tästä ketjusta luettua, jonkun sanovat, että ei kannata maksaa omaa toimmeentuloaan. Kaikihan sanovat että niin täytyy teyhdä. Ainoastaan oli kyse siitä MITEN se on järkevää tehdä.

Vierailija
16/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ihme, jos "työnteko ei kannata" -ajatus on nuorisoon kylvetty, kun kotiäitienkään "ei kannata" maksaa omaa toimeentuloaan tai eläkettään, vaan kaikki pitää saada muiden maksamana! Voi jessus sentään. Oma äitini (s. 1928) oli maaseudulla ns. kotiäitinä meille neljälle lapselle ja hän sanoi, että ainoa toive, mitä hänellä on elämässä, että kaikki hankkivat kunnon koulutuksen ja työn. Kotiäitiyshän ei ole ammatti. Olen työskennellyt asiantuntijana pankkimaailmassa ja työeläkkeeni on n. 3000 e/kk. Ei suuri, mutta sillä pärjään, ilman että minun pitää odottaa puolisoni kuolemaa saadakseni omaa rahaa. Ja tuotahan vähentää yhden lapsen äitiysloma ja hoitovapaa yht. n. 1 v 5 kk.  Sen jälkeen meillä oli yksityinen hoitopaikka, joten en kuluttanut kunnan varoja lapseni hoitopaikkaankaan.

Peruskoulussa opetetaan kaikkea huuhaata, mutta ei ollenkaan elämänhallintaa. Olisi jo korkea aika alkaa opettaa sitäkin nuorille.

Ensinnäkin jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä,nykyään ei ole tuollaisia äitejä jotka ovat ikänsä kotona.Kaikille kertyy eläkettä koska kaikki työhön menevät lapsien jälkeen ja usein jo ennen.Puhut jostain prommillesta äitejä.

Edes 11 lapsen äiti naapurissa ei ole enää kotona kun nuorin koulussa.

Toisella 7 lapsen äidillä on menestyvä leipomo jossa kaikki lapsetkin on töissä.

Itse olen 4.n äiti ja osa-aika työssä vaikka pienin vuoden.

Puhut paljon paskaa.

Isäni joka on ollut ikänsä työssä sai eläkettä 1500 € kk.

En käsitä mistä revit tuollaiset summat.

Vierailija
17/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa on eläkeläisiä 25 % kansasta ja kansaneläkettä tai leskeneläkettä jossakin muodossa saa reilut 600.000 kansalaista, niin on ilmiselvää, että ns. kotiäidit ovat tuossa yliedustettuna. Jos on työeläke, ei voi saada kansaneläkettä, joka on ns. köyhäinapu Suomessa. Joku tämän lystin maksaa!

Toki on vielä vanhoja ihmisiä, joiden aikana työeläkejärjestelmä ei toiminut, mutta silti tuo kansaneläkeläisten luku on hurja. Julkistalouden menot ovat suuret.

Vierailija
18/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tälle pankki ohjukselle.Teidän eläkkeet on käytetty aikoja sitten.Valtio ottaa velkaa maksaakseen teidän paskojen eläkkeet.Se otetaan meidän 80- luvulla syntyneiden selkänahasta ja me ei tulla ikinä nauttimaan eläkkeistä koska meidän maksut käytetään teihin.

Itse opetan lapsille että työtä tekemällä menestyy-se on kyllä vaikeaa kun vaikka miten tekee, verottaja ryöstää ja perseraiskaa jotta tuollaisten kusiaisten eläkkeet ja muut yhteuskunta- edut saadaan maksettua.

Vierailija
19/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä,nykyään ei ole tuollaisia äitejä jotka ovat ikänsä kotona.Kaikille kertyy eläkettä koska kaikki työhön menevät lapsien jälkeen ja usein jo ennen.Puhut jostain prommillesta äitejä.

Edes 11 lapsen äiti naapurissa ei ole enää kotona kun nuorin koulussa.

Toisella 7 lapsen äidillä on menestyvä leipomo jossa kaikki lapsetkin on töissä.

Itse olen 4.n äiti ja osa-aika työssä vaikka pienin vuoden.

Puhut paljon paskaa.

Isäni joka on ollut ikänsä työssä sai eläkettä 1500 € kk.

En käsitä mistä revit tuollaiset summat.

Isäsi on ollut huonopalkkainen, minä en. Vaivauduin opiskelemaan kunnon ammatin itselleni ja työskentelemään ahkerasti melkein 40 vuotta.Viimeisen vuoden sain ns. työnantajan yksityistä eläkettä , josta ei myöskään kertynyt työeläkettä.

Yrittäjä ei olekaan kotiäiti, vaan yrittäjä.

Vierailija
20/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on eläkeläisiä 25 % kansasta ja kansaneläkettä tai leskeneläkettä jossakin muodossa saa reilut 600.000 kansalaista, niin on ilmiselvää, että ns. kotiäidit ovat tuossa yliedustettuna. Jos on työeläke, ei voi saada kansaneläkettä, joka on ns. köyhäinapu Suomessa. Joku tämän lystin maksaa!

Toki on vielä vanhoja ihmisiä, joiden aikana työeläkejärjestelmä ei toiminut, mutta silti tuo kansaneläkeläisten luku on hurja. Julkistalouden menot ovat suuret.

Nyt tulee taas melkoisesti paskapuhetta.

Työeläkkeen lisäksi voi saada kansaneläkettä.

Ja puhut 40- luvulla syntyneistä...

Nyt on 2016.tervetuloa.