Kotiäidin eläkkeet
Kotiäidit, miten hoidettu eläkkeenne? Säästättekö tilille? Sijoituksia? Mitä? Kuinka paljon kuukaudessa laitat eläkesäästöihin?
Kommentit (44)
Olen itse juuri päässyt eläkkeelle ja lähes aina tehnyt töitä sekä opiskellut. En kiellä, etteikö olisi ollut ajoittain rankkaa, varsinkin kun olen ollut samalla yh. Jo pienenä isäni korosti sitä, että kannattaa luottaa vain omiin tuloihinsa. On sitten kotiäiti tai työssäkäyvä kannattaa miettiä elantoaan, taloudellista turvaa ja eläkettä. Säästin myös vapaaehtoista eläkevakuutusta. Nyt nautin yli usean tuhannen euron "tuloista" kuukausittain. Lisäksi palaan jossain määrin vielä työelämään.
Minua ihmetettää joskus naisten sinisilmäisyys, kun kohteena on niinkin tärkeä asia kuin oma talous. Se luo pohjan monelle muulla asialle. Näyttää myös siltä, että oman terveyden hoitamisen taso alkaa olla kiinni siitä, paljonko sinulla on varaa maksaa palveluista. Rahalla saa ostettua elämää itselleen, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia nyt on, että ns. ikuiset kotiäidit tai kansaneläkettä saavat (työeläkkeen pienuuden vuoksi) ovat muiden veronmaksajien/eläkkeenmaksajien rasite elämänsä loppuun saakka. Mies ei arvosta sitä "kotityötä" edes sen vertaa, että maksaisi kunnollisen yksityisen eläkkeen kotona asuvalle vaimolleen. Kun ero tulee (50 % todennäköisyys), entinen vaimo joutuu sossun luukulle, jos edes ammattia ei ole. Surullista!
Pienet lapset on hyvä hoitaa kotona 1-2 vuotta, mutta sen jälkeen alkaa olla riskibusinessta. Tietysti sairaat lapset ovat asia erikseen. Heidän laitokseen viemisensä on sydämetöntä ja kallista kaikille osapuolille.
Taidat olla vain helvetin kateellinen kotiäideille. En tunne ainakaan täällä maaseudulla yhtään kotiäitiä, jonka pitäisi kulkea sossun luukulla. Päinvastoin, heillä riittää muuta omaisuutta paljon ja tyytyvät tavalliseen elämään kotiseudullaan.
Voi, voi. Tuo ei paljoa älliä vaadi, joten ei todellakaan ole kateutta, vaan sääliä. Maatalousyrittäjät tietysti saavat maataloustuotot ja -tuet, joten voi ollakin ammatti. Nyt puhutaan ns. kotiäideistä.
Kateutesi paistaa kymmenen kilometrin päähän...
Ei se työssäkäyntikään paljoa älliä vaadi. Vammaisetkin siihen pystyvät, toisin kuin kotiäitiyteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse juuri päässyt eläkkeelle ja lähes aina tehnyt töitä sekä opiskellut. En kiellä, etteikö olisi ollut ajoittain rankkaa, varsinkin kun olen ollut samalla yh. Jo pienenä isäni korosti sitä, että kannattaa luottaa vain omiin tuloihinsa. On sitten kotiäiti tai työssäkäyvä kannattaa miettiä elantoaan, taloudellista turvaa ja eläkettä. Säästin myös vapaaehtoista eläkevakuutusta. Nyt nautin yli usean tuhannen euron "tuloista" kuukausittain. Lisäksi palaan jossain määrin vielä työelämään.
Minua ihmetettää joskus naisten sinisilmäisyys, kun kohteena on niinkin tärkeä asia kuin oma talous. Se luo pohjan monelle muulla asialle. Näyttää myös siltä, että oman terveyden hoitamisen taso alkaa olla kiinni siitä, paljonko sinulla on varaa maksaa palveluista. Rahalla saa ostettua elämää itselleen, ikävä kyllä.
Nykypäivän 20-30-vuotiaat on aivan eri asemassa kuin sinä, mitä tulee eläkkeisiin tai edes ylipäätään eläkkeelle pääsemiseen. He voi paiskia töitä niska ruvella ja paljon kauemmin kuin sinä, mutta se ei enää takaa "tuhansien eurojen kuukausieläkettä". Ei todellakaan. Heidän pitää keksiä aivan muita keinoja vanhuuden varalle kuin palkkatyön tekeminen ja siinä sivussa eläkkeen "säästäminen". Monilla nuorillahan ei edes töitä ole, vaikka ei olisi äiti ylipäätään. Osasyy siihenkin on sinun ahne ikäluokkasi, kerrot täällä nostavasi eläkkeitä useita tuhansia euroja kuukausittain ja silti olet vielä työelämässä mukana viemässä nuoremmilta työt ja palkkatulot omaan pussiisi. Etkä tajua edes hävetä.
Minun 80v äitini oli nk kotirouva, koska isän vaativan työn takia muutettiin usein kotimaassa ja ulkomailla.
Isän kuoltua saa äiti nyt leskeneläkettä, joka on puolet isän eläkkeestä eli noin 2500€.