Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidin eläkkeet

Vierailija
07.10.2016 |

Kotiäidit, miten hoidettu eläkkeenne? Säästättekö tilille? Sijoituksia? Mitä? Kuinka paljon kuukaudessa laitat eläkesäästöihin?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ihme, jos "työnteko ei kannata" -ajatus on nuorisoon kylvetty, kun kotiäitienkään "ei kannata" maksaa omaa toimeentuloaan tai eläkettään, vaan kaikki pitää saada muiden maksamana! Voi jessus sentään. Oma äitini (s. 1928) oli maaseudulla ns. kotiäitinä meille neljälle lapselle ja hän sanoi, että ainoa toive, mitä hänellä on elämässä, että kaikki hankkivat kunnon koulutuksen ja työn. Kotiäitiyshän ei ole ammatti. Olen työskennellyt asiantuntijana pankkimaailmassa ja työeläkkeeni on n. 3000 e/kk. Ei suuri, mutta sillä pärjään, ilman että minun pitää odottaa puolisoni kuolemaa saadakseni omaa rahaa. Ja tuotahan vähentää yhden lapsen äitiysloma ja hoitovapaa yht. n. 1 v 5 kk.  Sen jälkeen meillä oli yksityinen hoitopaikka, joten en kuluttanut kunnan varoja lapseni hoitopaikkaankaan.

Peruskoulussa opetetaan kaikkea huuhaata, mutta ei ollenkaan elämänhallintaa. Olisi jo korkea aika alkaa opettaa sitäkin nuorille.

Mites tää nyt näin, että nykyajan äidit ei pystyisi siihen mihin oma äitisi pystyi? Jos hän on kotiäitinä ja halusi teille koulutuksen ja duunin, niin varmasti kaikki tämän päivän äiditkin ja pitävät sitä tähtäimessä myös.

Sähän höpötät ihan mahdottomia.

Vierailija
22/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ihme, jos "työnteko ei kannata" -ajatus on nuorisoon kylvetty, kun kotiäitienkään "ei kannata" maksaa omaa toimeentuloaan tai eläkettään, vaan kaikki pitää saada muiden maksamana! Voi jessus sentään. Oma äitini (s. 1928) oli maaseudulla ns. kotiäitinä meille neljälle lapselle ja hän sanoi, että ainoa toive, mitä hänellä on elämässä, että kaikki hankkivat kunnon koulutuksen ja työn. Kotiäitiyshän ei ole ammatti. Olen työskennellyt asiantuntijana pankkimaailmassa ja työeläkkeeni on n. 3000 e/kk. Ei suuri, mutta sillä pärjään, ilman että minun pitää odottaa puolisoni kuolemaa saadakseni omaa rahaa. Ja tuotahan vähentää yhden lapsen äitiysloma ja hoitovapaa yht. n. 1 v 5 kk.  Sen jälkeen meillä oli yksityinen hoitopaikka, joten en kuluttanut kunnan varoja lapseni hoitopaikkaankaan.

Peruskoulussa opetetaan kaikkea huuhaata, mutta ei ollenkaan elämänhallintaa. Olisi jo korkea aika alkaa opettaa sitäkin nuorille.

Ensinnäkin jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä,nykyään ei ole tuollaisia äitejä jotka ovat ikänsä kotona.Kaikille kertyy eläkettä koska kaikki työhön menevät lapsien jälkeen ja usein jo ennen.Puhut jostain prommillesta äitejä.

Edes 11 lapsen äiti naapurissa ei ole enää kotona kun nuorin koulussa.

Toisella 7 lapsen äidillä on menestyvä leipomo jossa kaikki lapsetkin on töissä.

Itse olen 4.n äiti ja osa-aika työssä vaikka pienin vuoden.

Puhut paljon paskaa.

Isäni joka on ollut ikänsä työssä sai eläkettä 1500 € kk.

En käsitä mistä revit tuollaiset summat.

Isäsi on ollut huonopalkkainen, minä en. Vaivauduin opiskelemaan kunnon ammatin itselleni ja työskentelemään ahkerasti melkein 40 vuotta.Viimeisen vuoden sain ns. työnantajan yksityistä eläkettä , josta ei myöskään kertynyt työeläkettä.

Yrittäjä ei olekaan kotiäiti, vaan yrittäjä.

Isäni oli ihan tavallinen työtekijä joita valtaosa.

Kuten sanottu,teidän eläkkeisiin otetaan velkaa.

Sinuna en hyökkäisi äitien kimppuun.Itselläsi lapsia ei ole?

Puhut 100 vuotta vanhoista asioista...koita ymmärtää että ajat ovat muuttuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä tälle pankki ohjukselle.Teidän eläkkeet on käytetty aikoja sitten.Valtio ottaa velkaa maksaakseen teidän paskojen eläkkeet.Se otetaan meidän 80- luvulla syntyneiden selkänahasta ja me ei tulla ikinä nauttimaan eläkkeistä koska meidän maksut käytetään teihin.

Itse opetan lapsille että työtä tekemällä menestyy-se on kyllä vaikeaa kun vaikka miten tekee, verottaja ryöstää ja perseraiskaa jotta tuollaisten kusiaisten eläkkeet ja muut yhteuskunta- edut saadaan maksettua.

Minun työeläkkeeni on peritty työnantajalta ja minulta joka palkanmaksun yhteydessä joka laskussa eläkeyhtiölle. Velkaa ei ole penniäkään. Tasoituserä eläkelaskusta peritään viimeistän seuraavana vuonna työnantajalta. Eri asia mihin eläkeyhtiö rahojansa sijoittaa, se ei ole minun vallassani.  Julkistalous ei kirjaa eläkkeitä suoriteperusteella, joten sillä on eläkevelkaa meidänkin maksettavaksi. Samoin niillä huijarifirmoilla, jotka jättävät palkat ja eläkkeet muiden maksettavaksi. Varmasti osa rahoista menee niille, jotka eivät ole eläkettä kerryttäneet. Mielestäni myös julkistalouden pitäisi kirjata kaikki eläkevastuut suoriteperusteisesti eli kaikki eläkevelat aina näkyvissä, tuloslaskelmassa ja tasessa. 

Vierailija
24/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on eläkeläisiä 25 % kansasta ja kansaneläkettä tai leskeneläkettä jossakin muodossa saa reilut 600.000 kansalaista, niin on ilmiselvää, että ns. kotiäidit ovat tuossa yliedustettuna. Jos on työeläke, ei voi saada kansaneläkettä, joka on ns. köyhäinapu Suomessa. Joku tämän lystin maksaa!

Toki on vielä vanhoja ihmisiä, joiden aikana työeläkejärjestelmä ei toiminut, mutta silti tuo kansaneläkeläisten luku on hurja. Julkistalouden menot ovat suuret.

siis monihan saa molempia, riippuu kertyneen työeläkkeen määrästä?

Vierailija
25/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli viisainta on siis tehdä vain mahdollisimman tuottoisaa työtä eläkeikään asti tai sijoittaa?

Kuinka paljon näitä pitäisi huomioida mahdollisen avioeron sattuessa? Kaikkihan me ajattelemme ettemme eroa, mutta mistäs sitä tietää.

Vierailija
26/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä tälle pankki ohjukselle.Teidän eläkkeet on käytetty aikoja sitten.Valtio ottaa velkaa maksaakseen teidän paskojen eläkkeet.Se otetaan meidän 80- luvulla syntyneiden selkänahasta ja me ei tulla ikinä nauttimaan eläkkeistä koska meidän maksut käytetään teihin.

Itse opetan lapsille että työtä tekemällä menestyy-se on kyllä vaikeaa kun vaikka miten tekee, verottaja ryöstää ja perseraiskaa jotta tuollaisten kusiaisten eläkkeet ja muut yhteuskunta- edut saadaan maksettua.

Minun työeläkkeeni on peritty työnantajalta ja minulta joka palkanmaksun yhteydessä joka laskussa eläkeyhtiölle. Velkaa ei ole penniäkään. Tasoituserä eläkelaskusta peritään viimeistän seuraavana vuonna työnantajalta. Eri asia mihin eläkeyhtiö rahojansa sijoittaa, se ei ole minun vallassani.  Julkistalous ei kirjaa eläkkeitä suoriteperusteella, joten sillä on eläkevelkaa meidänkin maksettavaksi. Samoin niillä huijarifirmoilla, jotka jättävät palkat ja eläkkeet muiden maksettavaksi. Varmasti osa rahoista menee niille, jotka eivät ole eläkettä kerryttäneet. Mielestäni myös julkistalouden pitäisi kirjata kaikki eläkevastuut suoriteperusteisesti eli kaikki eläkevelat aina näkyvissä, tuloslaskelmassa ja tasessa. 

Kuvitteletko oikeasti että tuolla on joku potti sinun nimelläsi josta maksetaan sulle?

Yrittäjällä asia erikseen ja vapaaehtoiset eläkkeet.

Ei sulle makseta mitään korvamerkittyä rahaa,kyllä ne on mennyt jo muille.

Tutustu asiaan paremmin.En usko hetkeäkään sun juttuihin.Puhut niin paljon paskaa.

Vierailija
27/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin kotiäidiksi, myin autoni. Sain siitä 29000€, jonka käytin käsirahana sijoitusasuntoon. Minulla oli myös noin 25000€ sâästöjä palkkatuloistani, sijoitin ne. Vuosi sattui olemaan 2009, ja nyt salkkuni arvo on lähes kolminkertaistunut kiitos osakkeiden arvonnousun, osinkojen ja pienten lisäsijoitusten. Ja parin onnistuneen kaupan. Omistan 50% talostamme, josta on kyllä vielä velkaa, mutta mies hoitaa sitä kuukausittain. Eläkeikääni on varmaan vielä noin 25-30 vuotta, voi olla että palaan työelämään noin 10 vuoden kuluttua. Minulla on kaupallinen koulutus, työkokemusta sekä hyvä kielitaito, kuka ties voisin löytää jotain työtä. Sen ainakin tiedän, että hankin toisen sijoitusasunnon lähiaikoina kun sopiva löytyy.

Vierailija
28/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mä en pärjäisi sillä peruseläkkeellä sitten lapsettomana, vanhana, joka ei kuluta enää juuri ollenkaan, kun olen samalaisella pienellä summalla pärjännyt nyt nuorempanakin lasten kanssa? Kuluttaminen on nyt paljon suurempaa, menot on paljon suuremmat ja silti elän ja pärjään.

Mua ei huoleta oma eläkkeeni ollenkaan, mutta tuntuu, että kaikkia muita se minun eläke huolettaa.

Vierailija
29/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu,äidit menee nykyään töihin.

Vierailija
30/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä eläke? Olen 27v. Mun ikäluokka maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeitä. Kun tulee meidän vuoro saada eläkettä, eläkeikä on nostettu niin ylös että suurin osa ei pääse nauttimaan eläkkeestään ollenkaan tai hyvin lyhyen aikaa. Silloinkin se monella menee kokonaisuudessaan jonkin yksityisen hoivayhtiön törkylaskuun.

Mutta siinäs makselette. Tyhmät. Itse säästän ihan itselleni, sijoitan ja pyrin omavaraisuuteen. Missään hoitolaitoksessa minua ei tartte makuuttaa vuosia, vaan luonto korjatkoon luonnostaan kun aika tulee. Vaikka kävelisin sitten dementikkona junan alle. Ihan sama siinä kohtaa, kun ihminen on siinä kondiksessa että maalailee omalla ulosteellaan aurinkoja seinälle ja sukulaiset ja ystävät kauhistelee. Ei kiitos mun juttu.

Vierailija
31/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saa nähdä mitä eläkkeet/eläkeikä on 20 vuoden päästä ja elääkö edes niin vanhaksi.

Puolet yhteisestä omaisuudesta on minun tuli ero tai kuolema. Kai sitä jotain kansaneläkettä saa. 

Nyt emme saa mitään tukia. Lapsilisäkin tulee enää 1 lapsesta.

Vierailija
32/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vielä sitä ikäluokkaa, että eläke on alkanut juosta yli 2-kymppisenä. Lisäksi olen ollut vuosia kotona ihan laman ja rakennemuutosten vuoksi, sekä tehnyt paljon pätkätöitä.

Onneksi tein joskus pari työkeikkaa laivojen tiskarina. Sieltä on tulossa eläkettä saman verran kuin työeläkkeeni on nyt.

Siihen vielä tulevat eläkkeet 16-20 v työuralta, kansaneläke ynnä vanhana velaton asunto, niin eiköhän pätäkkää ole saman verran tai vähän enemmän käytössä kuin nyt.

Minulla on myös pieni perintö sijoitettuna. Jäljelle jääneen vanhemman rahoja tuskin nään.

Vierailija
33/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti on hoidettu. Olen sitä mieltä, että todennäköisesti eläkejärjestelmää ei edes ole enää, kun mä jään eläkkeelle.

Mihinkään eläkesäästämiseen en halunnut ryhtyä, koska en halua maksaa omista rahoistani tuplana veroja. Vai onko eläkesäästäminen tehty nykyään kannattavammaksi?

Toivottavasti saan kerättyä eläkepäiviin mennessä tarpeeksi rahaa ja omaisuutta ja voin elää niillä.

Kai sä "eläke"säästät siis osakkeisiin ja rahastoihin omatoimisesti?Eläkevakuutukset yms on huijausta.

Vierailija
34/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia nyt on, että ns. ikuiset kotiäidit tai kansaneläkettä saavat (työeläkkeen pienuuden vuoksi) ovat muiden veronmaksajien/eläkkeenmaksajien rasite elämänsä loppuun saakka. Mies ei arvosta sitä "kotityötä" edes sen vertaa, että maksaisi kunnollisen yksityisen eläkkeen kotona asuvalle vaimolleen. Kun ero tulee (50 % todennäköisyys), entinen vaimo joutuu sossun luukulle, jos edes ammattia ei ole. Surullista!

Pienet lapset on hyvä hoitaa kotona 1-2 vuotta, mutta sen jälkeen alkaa olla riskibusinessta. Tietysti sairaat lapset ovat asia erikseen. Heidän laitokseen viemisensä on sydämetöntä ja kallista kaikille osapuolille.

Terveiden lasten viemisestä laitoksiin pienestä pitäen ei sitten tule mitään kuluja yhteiskunnalle? Taidat olla väärässä. Sen päälle mielenterveyskulut ja terveyskulut kuolemaan asti. On tutkittu, että päiväkodin stressi altistaa monille terveyshaitoille. Mitä kuluja kotona oleva, tukia saamaton, sinulle aiheuttaa? taitaapa ennemminkin helpottaa sinunkin verotaakkaasi, kun ei tarvitse sen perheen lasten hoitokuluja yhteiskunnan maksattaa. Eläkekuluista puhumattakaan, koska eläke on niin minimaalinen. Eipä taida kyllä eläkettä kukaan saada jonkin ajan kuluttua, kuin korkeintaan jonkin hyvin pienen summan.

Vierailija
35/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken eläkettä kela maksaa vain alle 65 vuotiaille. Sillä ei siis pitkään juhlita!

Vierailija
36/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/44 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut rahojani kautta aikojen. Ennen kotiäitiyttä ja sen aikana. Olen alle kolmekymppinen ja sen verran pessimisti (tai realisti) etten usko että omalla ikäryhmälläni tulee muutenkaan olemaan samanlaista mahdollisuutta eläkkeeseen kuin vanhemmalla ikäpolvilla. 

Vierailija
38/44 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
39/44 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdin tehdä 15 vuotta uraa ennen kotiäitiyttä ja koko sen ajan mulla oli työnantajan maksama yksityinen eläkevakuutus. En kyllä laske sen varaan tippaakaan joten mulla on myös omissa nimissäni useampi sijoitusasunto. Nyt lasten ollessa kouluikäisiä aloittelen myös pienimuotoista yritystoimintaa jota voin toivottavasti jatka niin kauan kuin järki pelaa. Toisin sanoen en siis näe että koskaan jäisin varsinaisesti eläkkeelle ja hyvä niin, mitä sitä vuosikymmeniä toimettomanakaan olisi.

Kotiäitivuodet olivat ihania, en vaihtaisi hetkeäkään pois mistään hinnasta. ( tai no ehkä parit itkupotkuraivarit voisin luovuttaa)

Vierailija
40/44 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesken eläkettä kela maksaa vain alle 65 vuotiaille. Sillä ei siis pitkään juhlita!

Kelan maksaman leskeneläkkeen lisäksi voi saada työeläkeyhtiön maksamaa perhe-eläkettä, jos kuolleelle puolisolle on kertynyt työeläkettä.

Esimerkiksi 90-vuotias anoppini jäi juuri leskeksi. Hän saa työeläkeyhtiön maksamaa perhe-eläkettä useita satasia kuukaudessa, vaikka hänellä on hyvä omakin eläke.