Jospa lopetettaisiin se ammattikouluopiskelijoiden dissaus ja mietittäisiin mistä opetuksen huono taso todella johtuu
Minä voin aloittaa:
- Oppilailta ei vaadita mitään. Aluksi saatetaan olla hyvinkin motivoituneita, mutta kun huomataan että luokan heikoimmat pääsevät läpi tekemättä mitään niin motivaatio katoaa. Mitä järkeä tehdä mitään kolmosen eteen kun nollatyöllä saa ykkösen? Ei sillä paperilla tee mitään, kun jatko-opintoihin ei kuitenkaan saa lisäpisteitä todistuksesta.
- Arviointiasteikko on aivan liian pieni. Aiempi 1-5, joka korkeakouluissakin on käytössä, on paljon kuvaavampi niin opiskelijalle, opettajalle kuin tulevalle työnantajalle/koululle. Moni entinen nelosen oppilas on nyt kakkosen oppilaita. Toisaalta osa kakkosen oppilaistakin on nykyään kakkosen oppilaita. Arviointi on aivan liian tasapäistävä.
- Opettajat eivät viitsi vaatia oppilailta mitään koske se teettää heille lisätyötä. Helpompi vain kädestäpitäen johdatella se opiskelija maaliin että voi kotona nauttia vapaa-ajasta
- Kurssilla on ihan liian vähän sisältöä. Koko kurssin sisällön voisi käsitellä helposti kahdessa viikossa, jonka jälkeen voisi vaatia kirjallista tehtävää. Luentojen ei tarvitsisi edes olla pakollisia, kunhan vain palauttaisi sen tehtävän. Vaan ei, opettajille lisää työtä, eivätkä oppilaat viitsi tehdä tehtävää kun tietävät että läpi pääsee vaikkei palauttaisikaan.
- Opiskelijat jaetaan ryhmiin tasapäistävästi. Ryhmässä saattaa olla henkilö, joka juuri ja juuri osaa lukea, ja sitten se kympin tyttö. Läpi pääsee kun osaa ensinmainitun tasoisesti hommat. Miksi ihmeessä näille edellämainitun tapaisille ei ole omaa ryhmää? Siellä voisi olla kaikki samantasoiset, jotka suorittaisivat opintoja omaan tahtiin omaan tapaansa. Sen sijaan normaalitaitoisia haastettaisiin oppimaan uutta. Nykyään jos kirjoitat hiemankin pintaa syvemmältä olevan esseen, saat kuulla sen olevan AMK-tasoa. Miksi edes kirjoittaisi jotain laadukasta kun saman tehtävän voi kuitata parilla lauseella?
- Oppilaitokset saavat rahaa mitä enempi saavat opiskelijoita ulos. Mielestäni rahaa pitäisi saada sen perusteella moniko jatkaa korkeakouluihin JA siitä moniko valmistuu erkkaryhmistä (joihin ei ihan kaikkia tietenkään voisi ottaa). Tämä nostaisi opiskelijoiden tasoa ja helpottaisi samalla oppimisvaikeuksista ja muista vaikeuksista kärsivien koulututtautumista.
- Perustutkintoon tulisi lisätä yleissivistäviä opintoja, mm. yhteiskuntatietoa huomattavasti enemmän sillä osalla amiksista on todella puutteelliset tiedot yhteiskunnastamme. Myös medianlukutaitoa tulisi opettaa
- Erkkaluokkalainen voisi suorittaa ammattiin painottuvan kokonaisuuden
- Tutkinnon suoritusaika 2-3v. Normiryhmäläisille 2v, erkkaryhmäläisille 3v
Mitä te ehdottaisitte ammatillisen koulutuksen laadun parantamiseksi? Entä mitä te näettä syynä kertakaikkiaan tasottomalle opetukselle?
Kommentit (4)
Ei siihen haluta puuttua,vaan opetusta halutaanhuonontaa entisestään. Eipä duunarit sitten ainakaan hypi silmille.
Mielestäni koulutus saisi edelleen olla sen kolme vuotta, mutta sitä pitäisi laajentaa. Ikävä tosiasia on, että monen valmistuvan opiskelijan ammattitaito on enemmän ammattinimikkeessä kuin osaamisessa. Yksi mieleen tuleva vaihtoehto on, että opiskelija voisi suorittaa vaikka viimeisen puoli vuotta joko harjoittelussa tai tehdä koululla töitä yrittäjänä. Monilla oppilaitoksilla on nykyään osuuskuntia, jotka mahdollistaisivat omien asiakastöiden tekemisen, ja niihin saisi opettajalta silti ohjausta tarvittaessa.
Ei todellakaan lisää käytäntöä vaan laajemmin teoriaa. Pyysin työssäoppijaa tekemään meille swot-analyysin, hän ei tiennyt mikä se on. Ihan tosi.
Oletko ap miettinyt, että lähtisit ajamaan näitä asioita eteenpäin? Sinulla on paljon hyviä, toteuttamiskelpoisia ajatuksia. Komppaan sinua oikeastaan kaikessa.
Mielestäni ammatillista koulutusta pitäisi kehittää valinnaisuuteen perustuvaksi. Valitaan siis kursseja, joiden perusteella saadaan se pätevyys. Eli samaan tapaan kuin yliopistossa. Lisäksi normaaleille opiskelijoille yhteisten aineiden tulisi olla lukiotasoisia, joskaan ei välttämättä yhtä laajoja.