Miten te kasvatatte teinejänne?
Mietin vaan että olenkohan ihan kyydistä pudonnut, kun minut kutsuttiin teinien vanhempien tilaisuuteen, jossa pitäisi keskustella siitä, että miten toimitaan kun teini ei halua.
Meillä on kaksi teiniä ja mielestäni me kuunnellaan heitä ja toiveitaan paljon, mutta viimeinen sana on meillä. Ja jos teini ei halua niin se on sitten voi voi, mutta ei siihen ole mitään erillistä strategiaa. Vanhemmat päättää.
Toinen keskustelun aihe oli että luottaako teiniin vai ei. En tajua tätäkään. Tietenkin teiniin pitää voida luottaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen vapautta ja vastuuta periaate.
Avaa vähän. Tässä oli esimerkkinä jokin yhteinen tekeminen, jota teini ei halua ja jossa hän sitten osoittaa mieltä. Ja sitten pitäisi pohtia miten jotenkin vanhemman toimia... En kerta kaikkiaan tajua, mitä keskustelemista siinä on. Kyllä pitää osata käyttäytyä!
Mä en taas tajua, miksi teini pitäisi pakottaa johonkin yhteiseen tekemiseen, jos ei itse halua. En ole tuo ylempi.
Jätätkä siis 14-17-vuotiaan yksin kotiin kun muu perhe on Thaimaassa?
Jos semmoinen tilanne tulisi, että olisi jostain syystä varaa Thaimaan-matkaan, eikä teini haluaisi, niin vaihtoehto olisi mennä mummolle. Ei olla yksin.
Minä ainakaan en halunnut sinne Espanjaan koska en halunnut olla 2 viikkoa pois koulusta. Saman syyn vuoksi en olisi halunnut myöskään mummolle matkan ajaksi.
Eipä mekään haluttais lähteä Espanjaan niin että teinin koulu menisi sekaisin. Totta kai kaikki osapuolet pitää ottaa huomioon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa vähän. Tässä oli esimerkkinä jokin yhteinen tekeminen, jota teini ei halua ja jossa hän sitten osoittaa mieltä. Ja sitten pitäisi pohtia miten jotenkin vanhemman toimia... En kerta kaikkiaan tajua, mitä keskustelemista siinä on. Kyllä pitää osata käyttäytyä!
Mä en taas tajua, miksi teini pitäisi pakottaa johonkin yhteiseen tekemiseen, jos ei itse halua. En ole tuo ylempi.
Jos semmoinen tilanne tulisi, että olisi jostain syystä varaa Thaimaan-matkaan, eikä teini haluaisi, niin vaihtoehto olisi mennä mummolle. Ei olla yksin.
Minä ainakaan en halunnut sinne Espanjaan koska en halunnut olla 2 viikkoa pois koulusta. Saman syyn vuoksi en olisi halunnut myöskään mummolle matkan ajaksi.
Eipä mekään haluttais lähteä Espanjaan niin että teinin koulu menisi sekaisin. Totta kai kaikki osapuolet pitää ottaa huomioon!
Tietenkään kyse ei ole kouluaikana tehtävästä matkasta! Itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vaikea kuvitella, että meidän teinit kieltäytyisivät Thaimaan matkasta, mutta yritetään...
Ensin mä koittaisin kaivella keskustellen, että mikä on se syy, ettei halua lähteä. Sanotaan vaikka, että syy on poika/tyttökaveri, josta ei halua olla erossa kahta viikkoa. Okei sitten miettimään ratkaisuja.
Jos tuntuu vaikealta olla erossa poika/tyttökaverista kaksi viikkoa, niin voisiko olla mahdollista ottaa poikkis/tyttis mukaan? Alkuun ehkä eii ääh mahdoton ajatus, mutta jos miettii majoituksen uusiksi, ehkä poikkiksen/tyttiksen vanhemmat voisivat maksaa hänen matkansa/osan matkaa/teinit jakaisivat lehtiä tai tekisivät kesätöitä tienatakseen matkarahat niin mahdoton ei olekaan ihan mahdotonta.
Mummolle on yksi vaihtoehto, sitten miettiä ihan vakavasti voisiko teini jo pärjätä yksin kotona ja millä tapaa. Ehkä lyhyempi reissu toiseen kohteeseen jne.
Mutta en todellakaan lähtisi millekään lähdet tai itket ja lähdet -linjalle. Niin paljon vaan vaihtoehtoja kehiin, että löytyy joku ratkaisu.
No tämä on juuri se mitä haen. Näin minä toimin. On ne tietyt asiat jotka vanhemmat päättää täysin, sitten on ne asiat joista päätetään porukalla ja joihin sen jälkeen kaikki sitoutuu. Ja sitten on ne asiat jotka teini saa päättää itse.
Tuolla vaan mietittiin miten pitää toimia kun teini ei tahdo. Se vaan on tällä minun metodillani hyvin epäolennainen kysymys, koska teinin ei-tahdo koskee vain noita teinin omia asioita, eikä silloin äidin tarvitse mennä solmuun vaikka teini ei-tahtoisikaan.