Miten vietätte jouluaattoa?
Onko teillä jotain perinteitä, joita vaalitte joka vuosi? Iso sukujoulu vai oman perheen kesken? Kylästelettekö vai pysyttekö kotona? Mitä teette aamulla ja illalla jne. Minua vain kiinnostaa :)
Kommentit (40)
24.12  ollaan aamupäivä kotona ja syödään riisipuuroa. Iltapäivällä käydään haudalla ja sen jälkeen syödään jouluateria mm, kinkkua, joululaatikot, graavilohta jne...
. Sitte avataan lahjat ja loppu ilta oleskellaan kunnes mennään saunaan.
 siinä se oikeastaan olikin.
 seuraavana päivänä kyläillään sukulaisilla.
24.12  ollaan aamupäivä kotona ja syödään riisipuuroa. Iltapäivällä käydään haudalla ja sen jälkeen syödään jouluateria mm, kinkkua, joululaatikot, graavilohta jne...
. Sitte avataan lahjat ja loppu ilta oleskellaan kunnes mennään saunaan.
 siinä se oikeastaan olikin.
 seuraavana päivänä kyläillään sukulaisilla.
Oman perheen kesken kotona - ihan parasta. Aamulla koristellaan kuusi, katsotaan telkkaria, syödään riisipuuroa, otetaan rennosti. Päivällä ulkoillaan omassa pihassa tai käydään kävelyllä, jos on jonkinmoinen ulkoilusää. Käydään hautausmaalla. Syödään perinteiset jouluruuat. Pukki käy ja jaetaan lahjat. Käydään saunassa. Loppuilta menee leikkiessä. Kun lapset on saatu nukkumaan, otetaan miehen kanssa sohvalla lasilliset, imeskellään samaa suklaapalaa ja muuta ällöromanttista :)
Kotona tai loma-asunnolla maailman parhaassa seurassa eli oman itseni kanssa. Avaan paketista itse itselleni osatamani lahjakirjan ja uppoudun siihen. Syön jos nälättää. Nukun jos nukuttaa. Saunon jos saunattaa.
Olen sellaisessa kolkassa maailmaa, missä joulua ei vietetä. Yritän ainakin joka joulu etsiä sellaisen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Kotona tai loma-asunnolla maailman parhaassa seurassa eli oman itseni kanssa. Avaan paketista itse itselleni osatamani lahjakirjan ja uppoudun siihen. Syön jos nälättää. Nukun jos nukuttaa. Saunon jos saunattaa.
Ihanan rentouttavan kuuloinen jouluaatto sulla :)
Itse en vietä joulua uskonnollisista syistä, mutta olen kyllä perheeni seurana. Heidän tapa juhlia on vain muuttunut nyt kun isosiskot on saaneet omia lapsia. Viime joulun jälkeen ei tänä vuonna hirveästi innostaisi lähteä taas katsomaan kun pikkulapset saavat niin paljon lahjoja etteivät jaksa edes avata kaikkia. Viime jouluna heillä jäi monta pakettia avaamatta ja sai oikein maanitella avaamaan loput.
Mun mielestä tuollainen on jo järkyttävää rahantuhlausta ja samalla siskot jättävät antamatta lahjoja aikuisille sillä perusteella ettei ole varaa. Pikkusiskoni 16v sai vain todella pienet lahjat ja minun kävi tätä sääliksi. Ostan hänelle tänä vuonna taas pari lahjaa itse ettei hänelle tule kovin paha mieli.
Lisäksi lahjojen repimisen jälkeen porukka hajaantui tekemään omia juttuja. Aikuiset hyppäsivät paljuun ja minä ja pikkusiskoni jäimme yksin. Ennen joulua vietettiin yhdessä pelailemalla ja juttelemalla. Viime joulu oli kyllä todella lattea.
N22
Vierailija kirjoitti:
Itse en vietä joulua uskonnollisista syistä, mutta olen kyllä perheeni seurana. Heidän tapa juhlia on vain muuttunut nyt kun isosiskot on saaneet omia lapsia. Viime joulun jälkeen ei tänä vuonna hirveästi innostaisi lähteä taas katsomaan kun pikkulapset saavat niin paljon lahjoja etteivät jaksa edes avata kaikkia. Viime jouluna heillä jäi monta pakettia avaamatta ja sai oikein maanitella avaamaan loput.
Mun mielestä tuollainen on jo järkyttävää rahantuhlausta ja samalla siskot jättävät antamatta lahjoja aikuisille sillä perusteella ettei ole varaa. Pikkusiskoni 16v sai vain todella pienet lahjat ja minun kävi tätä sääliksi. Ostan hänelle tänä vuonna taas pari lahjaa itse ettei hänelle tule kovin paha mieli.
Lisäksi lahjojen repimisen jälkeen porukka hajaantui tekemään omia juttuja. Aikuiset hyppäsivät paljuun ja minä ja pikkusiskoni jäimme yksin. Ennen joulua vietettiin yhdessä pelailemalla ja juttelemalla. Viime joulu oli kyllä todella lattea.
N22
Saanko kysyä, mikä se uskonnollinen syy on?
Omalla porukalla aattona. Käymme aamulla haudoilla ja haemme siskoni meille, syömme puuron lohileipien kera katsomme joulurauhan julistuksen. Iltapäivällä käymme saunassa ja valmistelemme jouluaterian, siinä samalla katsellaan myös jouluista ohjelmaa. Ruokailemme, jaamme lahjat ja illalla syödään vielä suklaata jos jaksetaan, samalla, kun katsellaan ehkä joku jouluinen elokuva.
Isomummon luona vierailemme ruokailemassa joulupäivänä. Hän on tähän asti aina halunnut laittaa joulupäiväaterian, ikää nyt 90.
Vietän joulun vanhemmillani.
23.pvä koristellaan kuusi.
24.pvä valmistellaan aamusta ruuat, sitten tulevat isovanhemmat( 2 mummoa ja pappa) syömään. Ruuan jälkeen lahjat ja illalla saunaan. Poltetaan tulta takassa, ulkoillaan koirien kanssa ja katsellaan jouluohjelmia tvstä.
Yleensä olemme jouluna pikkuruisessa mökissämme hiihtokeskuksessa. Aattona aamupäivällä mäkeen, jos sää vaan sallii. Lounaalla riisipuuro ja tummaa leipää. Sit pienet päivälevot. Päiväkahvina juodaan glögiä ja herkkuna joku jouluinen leivonnainen. Sit aletaan pikkuhiljaa valmistautumaan joulupäivälliseen. Olen itse aina tehnyt laatikot yms. ja usein savustetaan kalakin itse. Iltamassa syödään hyvin. Jaetaan lahjat ja ihastellaan niitä. Käydään saunassa ja illalla vielä syödään juustoja ja hedelmiä. Joulupäivänä ulkoillaan tai käydään kylpylässä, säästä riippuen. Ihanaa on olla oman perheen voimin. Mökki on niin pieni, ettei kukaan edes yritä kylään 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N22
Saanko kysyä, mikä se uskonnollinen syy on?
Olen muslimi, kohta tulee 8 vuotta siitä kun palasin Islamiin. Muut perheessäni ovat joko tapakristittyjä tai ateisteja.
Perheen kanssa ulkomailla. Tänä vuonna vuorossa Thaimaa. Odotan jo innolla sitä lämpöä ja muutenkin lomaa ☺️
Ei ole vielä mitään kiveen kirjoitettua kun on 2- ja 5-vuotiaat lapset joiden päikkärintarve ja oma väsymys yms. on vaikuttanut viime vuosina ohjelmaan. Mutta tähän asti on useimmiten käyty puoliltapäivin anoppilassa puurolla ja menty illaksi mun vanhemmille. Tänä vuonna varmaan jätetään anoppila joulupäivälle jos se vain heille sopii tai pyydetään heidät meille puurolle, niin on lapsille vähemmän hektinen päivä. Eli ajatus olisi näin:
Aamupäivästä ulkoillaan
Puoliltapäivin puurolounas (meillä, anopilla tai ilman)
Iltapäivällä saunotaan ja saunan aikana ilmestyy takakuistin kuusen alle lahjoja, joita saa sitten availla
Illalla mun vanhemmille (10 min. ajomatka), jossa illallinen, vaihteleva joukko mun sisaruksia lapsineen ja mahdollisesti joulupukki
Joulupäivänä sitten (mahdollisesti anopin puurolounaan kautta, who knows?) ajellaan parin tunnin päähän mun vanhempien mökille, jossa myös erinäinen joukko sisaruksia lapsineen ja sitten naapurissa isovanhemmilla on serkkuja ja tätejä jonkinlainen joukkio joulupäivällisellä. Tapanina kotiin.
Huh, kuulostipa se täydeltä. Pitää miettiä mistä karsii, että kuitenkin on vielä kivaa.
Vanhempani haastetteli aikanaan valtavan määrän ihmisiä joulun vietosta ja totesi, että useimmilla joulutavat ovat hyvin pitkälle toistensa kaltaiset.
Sillä tavalla ihan normaalisti. Lämmitetään sauna, poltetaan kokkoa, tehdään taikoja. Grillaillaan, syödään tonnikalasalaattia ja muuta normaalia jouluruokaa.