Häpeä muistisairaudesta
Jokseenkin kiusallista; lapsen isovanhemmalla on diagnosoitu reilu vuosi sitten Alzheimer. Oireita oli jo vuosia mutta julkisella läpäisi lyhyet muistitestit kummasti ja diagnoosi tuli vasta siinä vaiheessa kun lähipiirille asia ei enää ollut yllätys. Taudin kuvaan kuuluen välillä on parempia ja välillä huonompia päiviä. Yleensä vähän "jännittävässä' tai muuten vain tavallisuudesta poikkeavassa tilateessa on terävämpi kuin arjessa/kotona. Mutta nyt alkaa olla jo sukujuhlissa/ lähipiirin kahvitilaisuuksissa yms. kaikille selvää että jotain ongelmaa muistissa on.
Jonkinasteinen ongelma on nyt se, että asiasta ei saa missään tapauksessakaan puhua ydinperheen ulkopuolella. Sedät ja tädit ovat nyt jo kysyneet suoraan tavatessa meitä seuraavaa polvea että "onko X sairas?" / "Onko X:lla jotain vialla?" Mitä ihmettä siihen sitten vastaa kun totuutta ei saa kertoa? Inhoan salailua yli kaiken ja tämä sairaus ei ole itseaiheutettu eikä valitettavasti tule minnekään katoamaankaan. Minun on hyvin vaikea käsittää asiaan liittyvää häpeää ja salailun tarvetta. Aluksi ajattelin että kestää jonkin aikaa sopeutua mutta vuodessa asian ei pitäisi nyt olla niin uusi. Ei saa puhua muille, ei halua mennä minnekään sopeutumiskurssille, ei suostu tekemään edeunvalvontapapereita tai hoitotahtoa "vielä" jne. Mutta ei muista syödä ellei puoliso patista, ei muista pari minuuttia sitten käytyä keskustelua, ei muista missä meillä on vessa/ kysyy käydessä että missäs täällä olikaan se vessa yms. Valittaa päivittäin päänsärkyä mutta ei muista siitä kertoa hoitajalle/ on sitä mieltä ettei ole pitkään aikaan särkenyt päätä. Väittää ettei ole huono olo (lääkityksen sivuoire) mutta ei syö/ on laihtunut niin että muistihoitajakin jos painotti syömistä. Vielä pärjää puolisonsa kanssa kahden mutta kukaan ei tiedä kuinka pitkään. Raskasta jos pitää sukulaisilta salata vuosikausia tämän asian oikea laita :(
Onko vinkkejä miten käsitellä asiaa sairastuneen kanssa? Huonona päivänä hän vetoaa hyvään fyysiseen kuntoonsa "en minä ole sairas kun jaksan liikkua" ja on vihainen "miksi minusta tehdään hullu"; vähän parempina saattaa kivahtaa että "minulla on muistisairaus" ja kaikki keskustelu tyrehtyy siihen. Ollaan yritetty jatkaa mahdollisimman tavallisissa merkeissä ja ohitetaan asiat, jotka unohtuu; toistetaan tarvittaessa sama juttu vaikka 10 kertaa vierailun aikana ja lempeästi on yritetty kysyä kiinnostusta vaikka päivätoimintaan yms.
Mutta huonolla menestyksellä; ei halua että asiasta puhutaan mitään edes ydinperheen kesken ja missään tapauksessa ei saa kertoa potilaan omille sisaruksille. Erakoituu eikä halua olla yhteydessä muihin;varmaan sen takia että itsekin tietää ettei enää pysty salaamaan muistiongelmia. Ja se erakoituminenkin sitten lisää aiemmin läheisten kysymyksiä...
Kommentit (5)
No ensinnäkin: voimia teille perheenjäsenille! Alzheimer on kamala sairaus. Mielestäni tuossa tilanteessa kannattaa vain yrittää suostutella potilad siihen, että lähisuvulle kerrotaan asian oikea laita. Voi esimerkiksi sanoa niinkuin adia on, että muut ovat jo huomanneet sen.
Jos yhä kieltää, niin kertoisin silti, mutta sanoisin, että eivät paljastaisi että on kerrottu.
Höh sori d kirjaimista. Kirjoitan puhelimella hja osuu mihin sattuu..
Mun äidillä on sama sairaus jo pidemmällä,jaan nuo kokemukset hyvin vahvasti. Kun on vierestä joutunut tuota tautia seuraamaan, olen oppinut ainakin sen, että suostuttelu, pyytäminen, järkiperusteisiin vetoaminen tai suora vaatiminen eivät auta. Tiedän, että pitäisi aina pyrkiä kunnioittamaan potilaan omaa tahtoa, mutta valitettavasti potilas ei kaikissa tapauksissa hahmota ollenkaan, mikä hänen oma tahtonsa edes on.
Meillä on tehty sellainen hienotunteinen ratkaisu, että sairaudesta ei enää puhuta äitini kuullen. On ollut huomattavasti paremmalla tuulella, kun on päässyt välillä unohtamaan oman sairautensa. Toki kysymme hänen mielipiteensä aina arkipäiväisistä häntä koskevista asioista, mikä se sillä hetkellä onkaan. Yritämme luoda hänelle mahdollisimman turvallisen ja stressittömän olon, joten emme vaivaa häntä liian vaikeilla asioilla, koska se on tuloksetonta. Sinuna kertoisin sellaisille lähipiiriläisille, joille tuo tieto on oleellinen. Käsittääkseni potilaalle voidaan määrätä edunvalvoja siinä vaiheessa, kun hän ei itse enää sellaista päätöstä pysty tekemään. Oikein paljon voimia.
Jep raskasta on, kiitos tsempeistä. Tuntuu että itse sairaus ja sen tuoma tulevaisuus että tämä salailu/hyssyttely on ihan yhtä raskaita asioita. Sairaus etenee omaa tahtiaan joka tapauksessa mutta tämä salailu on minusta ihan turhaa. ap
Anyone?