Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyttävää ansiosidonnaisesta!

Vierailija
06.10.2016 |

Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea, mutta jos saan työpaikan, joka on määräaikainen (kestää 25 viikkoa) ja liityn siksi ajaksi liittoon/kassaan (mitä näitä nyt on, en edes ymmärrä niiden eroa..), niin onko totta että en voi saada ansiosidonnaista työn jälkeen, koska 26 viikon työssäoloehto ei täyty? Minulla on kyllä kahden vuoden takaa työkokemusta jolla saisin täyteen tuon yhden puuttuvan viikon (olin nuo kaksi vuotta opiskelijana, joten ymmärtääkseni tuota tarkastelujaksoa voi pidentää sinne asti), mutta ilmeisesti en voi silti saada ansiosidonnaista, koska ollessani töissä kaksi vuotta sitten, en ollut liiton/kassan jäsen enkä siis maksanut jäsenmaksua (työ oli muutaman kuukauden määräaikaisuus enkä tyhmyyksissäni silloin tajunnut liittyä kassaan).

Eli miten on? Vai jos saan tuon 25 viikon työn, niin kehtaanko pyytää että pidentäisivät työsopimustani yhdellä viikolla?

(Bonuskysymys: mitä eroa on kelan maksamalla päivärahalla ja työmarkkinatuella? Nehän ovat täsmälleen samansuuruiset; miksi pitää olla kaksi täsmälleen samansuuruista etuutta olemassa?)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://ytk.fi/ansioturvan-abc/ansiopaivarahan-saamisen-edellytykset

26 kalenteriviikkoa töissä viimeisten 28 kk aikana ja vähintään sama aika jäsenenä. Itse en edes harkitsisi ammattiliittoa vaan olen jäsen YTK:ssa.

Kelan työmarkkinatuen ja peruspäivärahan ehdot ovat tai ainakin ovat olleet erilaisia. Vielä muutama vuosi sitten työmarkkinatuessa mm. huomioitiin puolison tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai sinun pitää olla sitten taas työttömänä ollessasikin liiton jäsen voidaksesi saada ansiosidonnaista.

Vierailija
4/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sinun pitää olla sitten taas työttömänä ollessasikin liiton jäsen voidaksesi saada ansiosidonnaista.

True. Ja taitaa ainakin YTK:ssa olla vuoden maksu joka tapauksessa minimi.

Vierailija
5/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko maksaa kassalle takautuvasti yhden viikon (tai vaikka yhden kuukaudenkin!) jäsenmaksun? Koska saisin tuon 26 viikon työssäoloehdon täytettyä, mutta jos liityn kassaan heti jos saan tuon 25 viikon määräaikaisen työn, niin silloin en voi saada ansiosidonnaista.. ärsyttävää!

Vierailija
6/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää täyttyä sekä työssäoloehto että kassan jäsenyysehto. Minulle jäi epäselväksi, oletko ollut tarpeeksi kauan kassan jäsen edes. Kiitos Hei.

Vierailija
7/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi maksaa takautuvasti, tietenkään.

Vierailija
8/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää täyttyä sekä työssäoloehto että kassan jäsenyysehto. Minulle jäi epäselväksi, oletko ollut tarpeeksi kauan kassan jäsen edes. Kiitos Hei.

Jos saan sen 25 viikkoa kestävän työpaikan, aion liittyä kassaan. Mutta ilmeisesti en sitten saa ansiosidonnaista koska työttömyyden taas koittaessa olen ollut töissä vain 25 viikkoa ja olen ollut kassan jäsenenä vain 25 viikkoa. Eli tulin siihen tulokseen, että ei kassaan kannata edes liittyä, jos en kerran saa ansiosidonnaista sitten kun työt päättyvät.

Kiitos kommenteista!

Vierailija
9/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi maksaa takautuvasti. Koita saada ihan mitä tahansa hanttihommaa se puuttuva viikko, niin saat kuitenkin sitten ansiosidonnaista. Riittää jopa se, että saat 20 tuntia töitä sille yhdelle viikolle, niin laskevat sitten ansiosidonnaisen kokonaisuuden mukaan. Liitto ajaa tietyn alan asioita ja jos tulee ongelmia työnantajan kanssa saa lakimiespalveluita ilmaiseksi liiton kautta ja siksi monet kuuluvat myös siihen kassan lisäksi. Mutta voi kuulua vain pelkkään kassaankin, jolloin yleensä jäsenmaksu on vähemmän. YTK on niin halpa, että siihen kannattaa nyt vähintäänkin liittyä ja jäsenenä pitää olla myös sen 26 viikon jälkeen, jotta sitä ansiosidonnaista saa sieltä kassasta.

Kannattaa yrittää neuvotella työnantajan kanssa siitä lisäviikosta myös. Tai jos teet työsi hyvin etkä vain ansiosidonnaisen toivossa, niin saatetaanhan sut vaikkapa vakinaistaa määräaikaisuuden jälkeen.

Vierailija
10/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tietysti liittyä, voihan olla että saat jossain vaiheessa lisää työtä, ja työssäoloehto täyttyy.

Vierailija
11/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saan sen 25 viikkoa kestävän työpaikan, aion liittyä kassaan. Mutta ilmeisesti en sitten saa ansiosidonnaista koska työttömyyden taas koittaessa olen ollut töissä vain 25 viikkoa ja olen ollut kassan jäsenenä vain 25 viikkoa. Eli tulin siihen tulokseen, että ei kassaan kannata edes liittyä, jos en kerran saa ansiosidonnaista sitten kun työt päättyvät.

Kiitos kommenteista!

Tottakai sinun kannattaa liittyä. Vaikka et saakaan ansiosidonnaista heti 25 viikon työn päätyttyä, niin riittää, että seuraavan reilun 1,5 vuoden aikana pääset töihin edes yhdeksi viikoksi. Sen jälkeen saat ansiosidonnaista.

Vierailija
12/12 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista!

Kyllä sinuna liittyisin, niin sitten riittää että saat viikoksi töitä seuraavien 28kk sisällä ja saat sen jälkeen ansiosidonnaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan