Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Enkö saa "etuoikeutettuna" neuvoa köyhempiä

Vierailija
06.10.2016 |

Enää sen jälkeen, kun olen ensin elänyt koko lapsuuden, nuoruuden ja nuoren aikuisuuden köyhyydessä ja aina antanut hyviä neuvoja muille jotka ilolla ottaneet vinkkejä vastaan. Nyt yhtäkkiä, kun rahaa onkin runsaammin, olen surkea neuvomaan? Olenkin vain ylimielinen hyväosainen joka ei tiedä köyhän elämästä mitään, nyt mun neuvoilla saa naureskella, vaikka ne ovat tietenkin ystävällisiä ja tarkoitus ehdottomasti hyvä? Aikaisemmin sain kiitosta neuvoista, nyt paskaa niskaan.

Miksi? Luuletteko tosiaan, että kaikki joilla on rahaa, ovat eläneet koko elämänsä laatikossa rikkaudessa? Itse muuten sain aikanaan parhaat ja rakentavimmat neuvot nimeomaan niiltä, jotka syntyviä hyväosaiseen perheeseen... Lienee teille mahdotonta käsittää sellainen...

Kun täällä jatkuvasti halveksutaan kaikkia neuvoja ja valitetaan kuitenkin, niin miten me varakkaamat saadaan olla teidän maailmassa ilman mielensäpahoittamista?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro neuvojasi, jos niitä pyydetään. Vai onko vain tarve päteä?

Vierailija
2/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun neuvoni on, että anna rahat mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa, koska etuoikeutettujen neuvot ovat auttamatta paskaa. Jos haluat auttaa niin toivota tsemppiä ja tavatessasi köyhän, tarjoa sille vaikka kahvit. Soitapa vaikka heti jollekin työttömälle/huono-osaiselle tutulle et moi, lähdetäänkö kahville? Jos laittaa vastaan niin sano että hei, mä haluisin nähdä sua niin kovasti! Pliis tuu nyt, mä tarjoon!

Vierailija
4/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva hyväosainen on oikeasti itse omilla ansioillaan hankkiutunut tilanteenseen jossa on. Lähtökohdat ja hyvä tuuri ovat merkittävässä asemassa.

Vierailija
5/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän siitä on apua, että sanot "tule mukaan, lähdetään katsoo löytyykö tuolta vielä sieniä" ja starttaat se autosi useammalla sienestäjällä lastattuna.

Jos pelkästään neuvot "kerää sieniä" niin onhan se vähän viisastelua.

Vierailija
6/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on paljon rikkaita kavereita. Facessa olen huomannut, yleensä he ovat niitä, jotka kommentoivat erilaisiin lehtijuttuihin, että eivätkö päättäjät tajua leikata kaikenlaisia tukia pois, koska valtio velkaantuu lisää.

Minua asiassa ällöttää se, että eihän se tukien pienentäminen näiltä isorikkailta pois ole. He shoppaavat uusi mersuja, louis vuittoneita tmv.. Tukien poisleikkaaminen on pois niiltä, joilla ei riitä rahat kunnolla edes ruokaan, saatika lasten uusiin toppavaatteisiin.

Niistä heidän kommenteistaan tulee vaan niin sydämetön kuva heistä itsestään.

Vierailija
7/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 20v sitten tehnyt esim. opiskeluaikana kolmea työtä, dyykannyt roskiksia, pitänyt nyytikestejä soluasunnossa, jne...

Ja nyt 20 vuotta myöhemmin en ole yhtään varma pärjäisinkö nyt yhtä hyvin. Töitä ei noin vaan enää saa, roskikset on lukossa, soluasuntoja riittää harvalle. 

Voiko enää 14 vuotiaalle sanoa, että mene töihin ja säästä asuntoa varten? Kuten itse olen tehnyt.

Ehkä olet minua nuorempi niin neuvosi toimii vuonna 2016, mutta itse en tiedä miten tässä ajassa pärjätään, että sieltä köyhyydestä pääsee.

Vierailija
8/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totaaliseen rahapulaan auta että se neuvot laittamaan vitosen kuussa säästöön tms. Mistä sä tiedät mitä se ihminen tekee. Jos yhdessä kuussa hajoaa silmälasit ja vaikka puhelin niin ne on pakko laittaa sillä sekunnilla kuntoon ja ne säästöt menee siihen kuukauden budjetin kanssa. Sitten ollaan absoluuttisen köyhiä vaikka kuinka jälkiviisastelisit. 

Jos haluat auttaa niin auta niitä köyhiä joita on lähelläsi. Kun ostat uuden läppärin entisen toimivan tilalle, kysypä siltä työttömältä kaverilta että tarvisko se läppäriä? Jollakin nimellisellä korvauksella? 

Vierailija
9/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa. Jos olet omasta mielestäsi tehnyt hyviä valintoja ja luovinut pois köyhyydestä, olet oikeasti vaan ansiotta saanut hyvän onnesi ja siksi etuoikeutettu. Älä tule pätemään.

Vierailija
10/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa, koska etuoikeutettujen neuvot ovat auttamatta paskaa. Jos haluat auttaa niin toivota tsemppiä ja tavatessasi köyhän, tarjoa sille vaikka kahvit. Soitapa vaikka heti jollekin työttömälle/huono-osaiselle tutulle et moi, lähdetäänkö kahville? Jos laittaa vastaan niin sano että hei, mä haluisin nähdä sua niin kovasti! Pliis tuu nyt, mä tarjoon!

Älä tarjoa, ei köyhä halua otaa almuja vastaan.

Mä en enää ikinä puhu kenellekään ihmiselle yhtään mistään. En ainakaan kerro mitä mulle kuuluuu enkä jaa kokeumuksia. Teki miten vaan -> paskaa niskaan.

Vierailija
11/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva hyväosainen on oikeasti itse omilla ansioillaan hankkiutunut tilanteenseen jossa on. Lähtökohdat ja hyvä tuuri ovat merkittävässä asemassa.

No kyllä sillä asenteella ja ahkeruudella on todella iso merkitys _myös_, sitä ei vaan saa ääneen sanoa, koska halutaan kuvitella, ettei hyvätuloinen voi mitenkään ansaita rahojaan, mitään niiden eteen ei ole voinut tehdä, ei ei ei ;)

Vierailija
12/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tarjoa, ei köyhä halua otaa almuja vastaan.

Mä en enää ikinä puhu kenellekään ihmiselle yhtään mistään. En ainakaan kerro mitä mulle kuuluuu enkä jaa kokeumuksia. Teki miten vaan -> paskaa niskaan.

Ei tietenkään halua ottaa, mutta asian voi tehdä ikään kuin vaivihkaan. Voihan sen köyhän kutsua myös vaikka kylään ja tarjota jotain hyvää ja erikoista. Kysyä vaikka et hei, jos teen ruokaan niin haluaisitko säkin? 

Ei sen avun tarvitse olla aina edes konkreettista, ihan jo se et näkee sitä kaveria sellaisen puuhan parissa mihin ei tarvii rahaa. Kesällä voi mennä biitsille, talvella hiihtämään yhdessä. 

Vierailija
13/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voi jutella muun juttelun ohessa itse hyviksi havaitsemistaan jipoista tms.

Mutta nämä "poimi marjoja ja sieniä" -neuvot ovat silkkaa ylimielisyyttä.

Vierailija
14/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pari esimerkkiä niistä neuvoista.

Vierailija
15/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne neuvot sitten näitä ketään hyödyttömiä ole ahkera, muuta asennettasi, laita euro sivuun, mene töihin, kerää sieniä, jne Vai onko sinulla ihan oikeasti jotain konkreettistakin, josta on apua?

Vierailija
16/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sillä asenteella ja ahkeruudella on todella iso merkitys _myös_, sitä ei vaan saa ääneen sanoa, koska halutaan kuvitella, ettei hyvätuloinen voi mitenkään ansaita rahojaan, mitään niiden eteen ei ole voinut tehdä, ei ei ei ;)

Asenne ja ahkeruuskin vaatii tilaisuuden. Jos sitä ei saa ja sitä ei tule niin noilla asiolla saa pyyhkiä perseensä.  Se on niin pienestä kiinni, että esim. ap ei taida ymmärtää, jos hän sitä yhtä tilaisuutta olisi saanut, hän olisi samassa jamassa edelleen. Pirun moinen tuuri on  kyllä käynyt, jos niitä suunnan muutoksia on useampi ollut.

Vierailija
17/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja-arvon lisääminen suurina osinkoina johtaa vain kierteeseen jossa ei tehdä yritystoimintaan mitään rakenteelkisia uudistuksia vaan paisutetaan egoa. Jilataan eps ja muita "mittareita"keinotekoisesti ylöspàin ja toteutetaan "seven"elokuvan oppeja muttei neuvoja.

Kuule, en ole ikiinä aloittanut varoista puhumalla vaan siis kiinnostaa mitä tapahtuu kun henkilö avaa suunsa jos osaa.

Case pikku-ukkeli joka pikku autoaan kasseineen täyttäessä näyttäà kansainvälista käsimerkkiä kun pikku vaimoke tiuskii vieressà. Harhailee ylimielisnä vain yhdelle kun neliöitä on muutama enenmmän mutta monella samat tai vähemmän. Ääneti kiroilee kun parvekkeelta joutuu katselemaan huomattavasti enempiä neliöitä.

Vierailija
18/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja-arvon lisääminen suurina osinkoina johtaa vain kierteeseen jossa ei tehdä yritystoimintaan mitään rakenteelkisia uudistuksia vaan paisutetaan egoa. Jilataan eps ja muita "mittareita"keinotekoisesti ylöspàin ja toteutetaan "seven"elokuvan oppeja muttei neuvoja.

Kuule, en ole ikiinä aloittanut varoista puhumalla vaan siis kiinnostaa mitä tapahtuu kun henkilö avaa suunsa jos osaa.

Case pikku-ukkeli joka pikku autoaan kasseineen täyttäessä näyttäà kansainvälista käsimerkkiä kun pikku vaimoke tiuskii vieressà. Harhailee ylimielisnä vain yhdelle kun neliöitä on muutama enenmmän mutta monella samat tai vähemmän. Ääneti kiroilee kun parvekkeelta joutuu katselemaan huomattavasti enempiä neliöitä.

Vierailija
19/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu heikommassa taloudellisessa asemassa oleva ymmärtää käskemättäkin poimia marjoja ja sieniä tai ainakin aikaisemmin ymmärsivät. Silloin oli itsestään selvää, että jokainen yritti hankkia leivänjatketta luonnosta. Kotiin tai pankkitilille ei lähetelty sossun avustuksia, vaan sai sossusta hakea lapun, jolla sai ostaa ruokatarpeita ja joskus myös esim. vaatetta ja jalkineita.

Se miksi varakkaan neuvot eivät kelpaa, kuten ap valittaa, johtuu ainakin osaksi siitä, että vähävarainenkaan ei halua jäädä kiitollisuudenvelkaan. Hänelläkin on ylpeytensä, mitä varakas ei ymmärrä eikä hyväksy. Köyhän pitää olla nöyrä, muistan kuulleeni lapsena tätä lausahdusta usein ja jo silloinkin mieli nousi kapinaan. Ei ollut oikein, että köyhän pitää hyväksyä millainen kohtelu tahansa. Se alentuva "ystävällisyys", suorastaan limainen ja niljainen, puistatti aina. Jos olisin ollut rohkeampi, olisin latonut tekstiä päin naamaa, mutta nielin vain kiltisti kommentit, koska kasvatus...

Vierailija
20/26 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä kun "autetaan" toista lähinnä siksi että halutaan siitä itse jotain (pönkittää omaa asemaa tms) ja loukkaannutaan kun toinen ei tätä "apua" (lue: puolivillaisia neuvoja jostain isoäidin ajoilta).

Ymmärtäisin jos olisit oikeasti joutunut auttamaan ja tukemaan henkilöä merkittävästi esimerkiksi rahallisesti tai alkoholiongelman tms kanssa ja tämä ei sitä arvostaisi pätkääkään, mutta tästä itkuvirrestä tulee lähinnä mieleen, että sinulla on huono omatunto asemastasi. Haluaisit siksi ystäväsi osoittavan kiitollisuutta näistä neuvoistasi, että saisit tavallaan hyväksynnän sille että sinulla on asiat paremmin.