Päiväkodin sisäkenkä-sääntö ihmetyttää
Miksi päiväkodin säännöissä määritellään minkälaiset sisä/työkengät tai sisätossut kelpaa työntekijälle päiväkotiin? Olin eräässä päiväkodissa töissä, ja sisäkenkinä käytin mokkasiinitossuja. Päiväkodin johtaja tarkisti että sisäkenkä on päiväkodin säännöt ja pykälät täyttävä sisäkenkä. Onko päiväkodin sisäkenkä-sääntö lakiin perustuvä sääntö, tai vaihtoehtoisesti: Onko sisäkenkä-sääntö tehty sen takia että päiväkoti rajoittaa crocs-kengän käyttöä päiväkodissa sisällä ja ulkona?
Tämän lisäksi päiväkodin säännöissä on merkintä minkälaisia sisäkenkiä lapsi saa käyttää päiväkodissa. Crocsit ja erilaiset kovapohjaiset kengät ovat kielletty. Jumppatossuja suositellaan lapselle päiväkotiin. Onko päiväkodilla oikeus tehdä ns. Ennakkopäätös siitä minkälaiset sisäkengät kelpaa päiväkotiin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
veikkaan että takana on a) vähemmän tapaturmia - vähemmän valvontaa päiväkodin työntekijöille
Miksi ei avojaloin saa olla.
Miten valvonnan määrä liittyy tapaturmien määrään? Kyllä leikkivät ja liikkuvat lapset liukastelevat ihan yhtä paljon, oli heitä vahtimassa yksi tai kymmenen aikuista.
Haluaisitko itse kuljeskella avojaloin työpaikalla, jossa kymmenet ihmiset ovat koko ajan paljain jaloin? Yök, itse en kyllä haluaisi. Vaikka ei mitään jalkasientä tai känsiä olisikaan, onhan jo pelkän jalkahien takia tarpeen käyttää sukkia. Hikeä erittyy jaloista joka tapauksessa. Lisäksi lattianrajassa on viileää, vaikka olisi lattialämmityskin, koska tämän tästä ulko-ovia avataan ja ulkoa tulee vetoa huoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
http://www.sarenza.eu/isotoner-slipper-velours-texture-s497-p0000141879
Tuollaisia sisätossuja esittelin päiväkodin johtajalle. Säännöt eivät estäneet. Ilmeisesti tässä on sellainen logiikka että päiväkotiin kelpaa huippukalliit tossut?
Joo... Jumppatossut maksaa 5-20 €, kopio-crocsit maksaa 5-10 €, aidot crocsit maksaa 20-30 €.
Ilmeisesti päiväkoti vaatii tasokkaan sisäkengän... Mutta... Miksi?
Niin ja kehittyvän lapsen jalalle ei ole hyväksi käyttää crocseja koko päivää.