Sekasyöjät: mikä on parhaan makuinen vegaaniruoka?
Tarjoiluja mietin. Vieraista valtaosa vegaaneja, joukossa sekasyöjiä. Itse olen sekasyöjä. Pitäisi keksiä vegaaniset ruoat jotka maistuvat sekasyöjillekin. Makeat jo hanskassa, lämmin ruoka ja suolaiset kahvitarjottavat hakusessa. Tarjoilen päivän /illan aikana päivällisen ja ilta/yönaposteltavaa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Pasteijat lehtitaikinaan kasvistäytteellä.
Täytteeksi vaikka bataatti/inkivääri/ohra seos. Eli keitä inkiväärinen bataattikeitto ja keitä ohja siinä.
Toinen täyte voi olla vaikka tomaatti, basilika riisi. Eli keitä riisi paseeratussa tomaatissa ja lisää joukkoon lopussa basilikaa ja muita mausteita.
Quichen saa aikaiseksi tofusta ja cheesystä. Cheesy on sitä vegaanista juustoa. Tofun voi toki korvata vaikka tummalla soijarouheella. Mausat meksikolaisittäin eli runsaasti juustokuminaa ja chiliä.
Lehtitaikina ei ole välttämättä täysin vegaaninen.
Soijarouhe tai -suikaleet on kyllä oikeasti jäätävän hyviä kunhan ne marinoi ja maustaa oikein, koska yksinään soija maistuu sellaiselta pahviselta. Oma lemppari on ihan vaan kasvisliemikuutio ja soijakastike (tärkeä!) -marinadi, tuosta tehty makaronilaatikko, tomaatti-jauhelihakastike, soijapihvit... maistuu todella mainiosti esimerkiksi erittäin ennakkoluuloiselle ja tyypillisen 50-vuotiaan suomalaisen lihaa syövän miehen esiintymälle eli isälleni. Sille ei kyllä mitkään kasviswokit ja sellaiset mene, mutta aina on kärkkymässä jotain "perinteistä kotiruokaa vegaaniversiona" multa kun se tulee kylään :D
Jos olisin sinä niin tekisin itse lohkoperunoita/ranuja (korppujauho- ja kunnon maustekuorrutteella :p) ja hamppareita soijapihveillä. Todella hyvä ja helppo ohje löytyy tästä: http://vegaaninenversio.blogspot.fi/2011/08/peruspihvit-soijarouheesta.html
Jos oikein haluaa panostaa niin voi leipasta sämpylät ite, mutta kaupankin menee. Väliin toki kaikennäköisiä peruskasviksia ja salaattia. Muistaakseni se Xtran kevytmajo on vegaanista, jos sitä haluaa joko hampparin väliin tai sitten vaan dipattavaksi. Jos haluaa niin voi ostaa vielä varmaan jotain feikki-cheddaria, tai sitten lihansyöjille ihan oikeaa cheddaria. Mä en tosin kasvis"juustoja" syö, joten en osaa vinkata mitään hyvää.
Uunijuurekset
Porkkanalaatikko, lanttulaatikko (käytä soija/kaura/riisi maitoa tai soijajauho-kasvislientä)
Kasvispihvit
Ruokaisat salaatit esim. kvinoasta
Wokattuja kasviksia
Sienikeitto tai sienipasta
Täytetyt kesäkurpitsat tai paprikat
t. sekasyöjä
En syö mitään vegaanipelleilyruokaa, normi kasvislisäkkeita teen kyllä joka päivä.