Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu ja eläminen ilman rahaa!

Vierailija
05.10.2016 |

En tiiä miten jaksan. Oon 20-vuotias opiskelen toista ammattia. Saan ainoastaan opintotuen reilu 200 e ja opintotuenasumistuen 250 e eli 450 e. Olen koittanut etsiä opiskelun ohelle töitä joita ei vaan löydy! Pakko käydä sossussa että saa edes vuokran (500e) maksettua. Sain sossusta apua sieltä tuli nimittäin tililleni 50 e! Vuokra maksettu ja tilillä 0 e! Millä ihmeellä mää elän, pyhällä hengellä? Mitään ylimääräsiä tuloja ei tiliotteissa näkynyt. Kannattas näköjään olla vaan työtön ja jättää opiskelematta. Työllisyyttäedistävää tukea en saa koska alle 25-vuotiaat ei saa. Ahdistaa.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset, te istutte rahan päällä.

Niin kuule istutte te miehetkin. Sun on tästä lähtien aivan turha inistä mahdollista köyhyyttäsi, kun sitä sun peppua varmasti joku pervo haluaa ostaa..!!!

JEP! Olen heti valmis myymään persettäni ja suutani jos joku maksaa siitä korvauksen!

Mies 25 vuotta.

Vierailija
42/68 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä miten jaksan. Oon 20-vuotias opiskelen toista ammattia. Saan ainoastaan opintotuen reilu 200 e ja opintotuenasumistuen 250 e eli 450 e. Olen koittanut etsiä opiskelun ohelle töitä joita ei vaan löydy! Pakko käydä sossussa että saa edes vuokran (500e) maksettua. Sain sossusta apua sieltä tuli nimittäin tililleni 50 e! Vuokra maksettu ja tilillä 0 e! Millä ihmeellä mää elän, pyhällä hengellä? Mitään ylimääräsiä tuloja ei tiliotteissa näkynyt. Kannattas näköjään olla vaan työtön ja jättää opiskelematta. Työllisyyttäedistävää tukea en saa koska alle 25-vuotiaat ei saa. Ahdistaa.

Mikä työllisyyttäedistävä tuki jota ei saa alle 25v:t? Työttömyystukea ei saa jos EI ole ammattia. Työttömyys etuuden saavat kaikki yli 18v joilla on ammatti. Ja jos ei ole ammattia niin silloinkin sossu elättää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko koiran iästä puhetta? Jospa se on ollut hänellä jo vaikka 15 vuotiaasta saakka jolloin uskoi vielä tulevansa toimeen? Mitä sun mielestäsi pitäisi koiralle tehdä? Viedä piikille?

Vierailija
44/68 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota lainaa, et muuta soluun, koiraan on varaa.

Jep.[/quote]

Tähän siis vastasin... t.pena

Vierailija
45/68 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kyllä voisi koirasta luopua koskaan. En pystyisi siihen ja se on ainut asia mikä on pitänyt elossa, kun on ollut vaikea hetki. Muuten en tiedä mitä sanoisin. Tuttua silti minullekin se, kun en saanut rahaa tarpeeksi elämiseen ja jouduin muuttamaan takaisin kotiin joksinkin aikaa ( tosin minulla se koti kyllä on) vaikka muuten köyhä perhe minulla myös. Ei heiltä voi muuten apua pyytää. Itselle kyllä kelpaisi kämppiskin jolla koira ihan hyvin ja olisi mukavaa auttaa toista. Tosin itse asun niin syrjässä, että en varmaan ole sinua läheltäkään.

Vierailija
46/68 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä työllisyyttäedistävä tuki jota ei saa alle 25v:t? Työttömyystukea ei saa jos EI ole ammattia. Työttömyys etuuden saavat kaikki yli 18v joilla on ammatti. Ja jos ei ole ammattia niin silloinkin sossu elättää...

Kyllä nekin saavat työmarkkinatukea joilla ei ole ammattia. Itsekin olin pitkään sillä tuella, kun olin alle 25 v ja minulla ei ollut ammattia ja vain lukio suoritettuna. Siihen en sitten ota kantaa saako opsikelija näitä tukia ja käsitän itse niin, että opiskelija saa vain omat tukensa. Tosin opiskelevathan jotkut jolloin työttömyysrahalla, mutta tähän muistaaksena eri ehdot. Sivusta tämä.

Vierailija
47/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hakenut siivoojaksi sairaalaan? Kai tiedät, että sinne ei pääse ilman koulutusta? Muuten kyllä töitä löytyy jos ei ole valikoiva. Parin viime vuoden aikana olen tehnyt useampaa ns. "paskahommaa", jotka sain melkeinpä suoraan vastaamalla työpaikkailmoitukseen. Henkilöstövuokrausyrityksiä ei kannata pelätä näissä hommissa, koska melkein kaikki nykyään käyttää niitä ja ulosrajaamalla jää moni työpaikka saamatta.

Vierailija
48/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa, on pakko ottaa opintolaina. Ei ome muuta vaihtoehtoa ellei ole säästöjä tai töitä. Tai sitten lopettaa opuskelut. Siutä seuraa jarenssi joten ihan heti ei ala saamaan työmarkkinatukea.

Meillä lapsilla on onneksi reippaasti säästöjä opiskelua varten. Ei voisi käydä niin, että kaikki rahat on loppu. Jos rahat vähenee, keksitään hyvissä ajoin mitä tehdään. Tai tehdään budjetti jo etukäteen.

Ei tämä tilanne voi olla yllätys!

Vierailija
49/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, että tulen toteamaan tänne aivan yksinkertaisuuksia, mutta se on fakta, että sun kämppä on aivan liian kallis tuloihin nähden. Olen itsekin elänyt monta vuotta tuolla noin 400 euron opintotuki+asumislisä combolla. Toki olen tehnyt aina sitten kesät läpeensä töitä, mutta kun yksin asuin niin asuin solussa. Toki näissä nyt voi olla rajoituksia lemmikeille, mutta onko se nyt ihan mahdoton löytää vaikka kimppakämppä jonkun kanssa, johon koirankin saisi ottaa? Ja jos sulla on jo yksi amiskoulutus takana, niin eikös seuraavan suorita about kahdessa vuodessa? Että kaksi vuotta menee vaikaka tikun nokassa seistessä, jos oikeasti haluat kouluttautua. Se on sitten eri asia, jos todellista motivaatiota ei ole. Ja luulisi nyt ainakin jotain blokkarin hommia löytyvän edes viikonloppuisin?

Vierailija
50/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hakenut siivoojaksi sairaalaan? Kai tiedät, että sinne ei pääse ilman koulutusta? Muuten kyllä töitä löytyy jos ei ole valikoiva. Parin viime vuoden aikana olen tehnyt useampaa ns. "paskahommaa", jotka sain melkeinpä suoraan vastaamalla työpaikkailmoitukseen. Henkilöstövuokrausyrityksiä ei kannata pelätä näissä hommissa, koska melkein kaikki nykyään käyttää niitä ja ulosrajaamalla jää moni työpaikka saamatta.

Eiköhän ap ole jo valmistunut tai lopettanut opintonsa aikoja sitten.

Vierailija
51/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisethan istuvat pankin päällä joten ei muuta kun nahkavisa käyttöön. Kysyntää on varmasti.

Vierailija
52/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta etkö osannut laskea ennen opintoja, ettei sulla ole yksinkertaisesti varaa opiskeluun JOS et suostu luopuu koirasta etkä muuttaa soluun.

Eihän toi yhtälö toimi mitenkään että vuokra on enemmän kun tuet yhteensä. Silloin ei raha vaan riitä ja joutuu miettimään muita vaihtoehtoja.

Itse elin opiskeluajan 100 eurolla kuussa. Siis tämä jäi käteen kun halpa vuokra oli maksettu. Se oli oma valintani, koska en halunnut muuttaa soluun. Mutta ei mulla tullu mieleenkään ottaa mitään koiraa, koska tiesin ettei raha yksinkertaisesti riittäisi, hyvä kun omat ruuat sai maksettua. Onneksi kesätöistä sai sen verran rahaa että pihisti kun eleli niin sai vähän säästöjä lukukauden ajalle. Tiukkaa oli silti.

Vierailija
53/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tässä jutussa mättää. Jos todellakin tulot olisivat niin, että jää pyöreät nolla, niin miten olet ruokkinut koirasi tähän asti? Entä miten olet maksanut vakuutukset, sähkön, veden?

Vierailija
54/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää on niin vaikeita ? Kun aloitit opiskelut, kai laskit onko sinulla siihen varaa ?

Itse asuin alivuokralaisena omakotitalon yläkerrassa. Vessa oli tulokerroksessa ja itse asuin ylemmässä. Emäntä sanoi vessassa ei saa käydä klo 21 jälkeen .

Päivärytmi oli seuraava : tuorepuuro jääkaapista mukaan , koululla salille , suihkuun ja aamiaiselle . Opiskelua ip asti, pari h taukoa, sitten alkoi iltatunnit, vessaan ennen kotiin menoa, suoraan sänkyyn ja aamulla uudestaan.

Pe koulun jälkeen siivous. Kuului asunnon vaatimuksiin, pe oli siivouspäivä. Illalla mäkkiin töihin, jos joku on sairastunut, myös la ja su. Muuten vietin aikaa koululla tehden koulutöitä.

Opintotuet ja pe mäkin työ riitti just ja just pakolliseen. En ikinä syönyt asunnolla muuta, kuin tuorepuuroa ,siihen kun ei tarvittu muuta, kuin jääkaappia.

Ymmärrän, ettet halua luopua koirasta. Yritä tehdä edes palkatonta työtä alalta, mitä opiskelet. Saat arvokasta työkokemusta. Muuten opiskelulla ei ollut mitään hyötyä.

Vierailija
55/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän palstan kautta kasvanut katsomaan "ei ole töitä" -väitteitä muodossa "ei ole kivoja töitä" tai "minulla ei ole työnhakutaitoja".

Vierailija
56/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tämän palstan kautta kasvanut katsomaan "ei ole töitä" -väitteitä muodossa "ei ole kivoja töitä" tai "minulla ei ole työnhakutaitoja".

Tai 'ei Ole töitä missä kivat työajat', 'ei ole kivaa työtä mikä olisi tässä kodin lähellä'

Vierailija
57/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karma. Ahneella on paskainen loppu

Tunge ittes sinne, mistä oot tullutkin!

Vierailija
58/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olisiko opintolaina kuitenkin mahdollinen vaihtoehto? Minimin kun käyttäisi, ei takaisinmaksuunkaan menisi liian kauaa.

Lukutaidoton.

Vierailija
59/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä kovasti ehtinyt ja ei löydy ei millään, kysynyt jopa sairaalaan siivojan duunia ym mutta ei vaan ole tarvetta nyt kellään palkata. Opintolainaa en enää saa enkä kyllä ottais vaika saisinkin, joutu ottaan aiempaa tutkintoa varten ihan tarpeeksi. Elä ite ilman rahaa kuukaudesta toiseen ja tuu sitten v*ttuileen tänne muille jos vielä kiinnostaa.

Elin monta vuotta aikanaan paljon vähemmällä. Menepä kauppoihin kysymään töitä, bensiksille, satamiin, puhelintyöhön, mihin tahansa. Tai voit lopettaa opiskelut, eiks niin?

Olitko montakin vuotta syömättä?

Vierailija
60/68 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tuo ropleemi ratkennut neljässä vuodessa ilman meidän apua?