Opiskelu ja eläminen ilman rahaa!
En tiiä miten jaksan. Oon 20-vuotias opiskelen toista ammattia. Saan ainoastaan opintotuen reilu 200 e ja opintotuenasumistuen 250 e eli 450 e. Olen koittanut etsiä opiskelun ohelle töitä joita ei vaan löydy! Pakko käydä sossussa että saa edes vuokran (500e) maksettua. Sain sossusta apua sieltä tuli nimittäin tililleni 50 e! Vuokra maksettu ja tilillä 0 e! Millä ihmeellä mää elän, pyhällä hengellä? Mitään ylimääräsiä tuloja ei tiliotteissa näkynyt. Kannattas näköjään olla vaan työtön ja jättää opiskelematta. Työllisyyttäedistävää tukea en saa koska alle 25-vuotiaat ei saa. Ahdistaa.
Kommentit (68)
Töitä kovasti ehtinyt ja ei löydy ei millään, kysynyt jopa sairaalaan siivojan duunia ym mutta ei vaan ole tarvetta nyt kellään palkata. Opintolainaa en enää saa enkä kyllä ottais vaika saisinkin, joutu ottaan aiempaa tutkintoa varten ihan tarpeeksi. Elä ite ilman rahaa kuukaudesta toiseen ja tuu sitten v*ttuileen tänne muille jos vielä kiinnostaa.
Hei, olisiko opintolaina kuitenkin mahdollinen vaihtoehto? Minimin kun käyttäisi, ei takaisinmaksuunkaan menisi liian kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Töitä kovasti ehtinyt ja ei löydy ei millään, kysynyt jopa sairaalaan siivojan duunia ym mutta ei vaan ole tarvetta nyt kellään palkata. Opintolainaa en enää saa enkä kyllä ottais vaika saisinkin, joutu ottaan aiempaa tutkintoa varten ihan tarpeeksi. Elä ite ilman rahaa kuukaudesta toiseen ja tuu sitten v*ttuileen tänne muille jos vielä kiinnostaa.
Elin monta vuotta aikanaan paljon vähemmällä. Menepä kauppoihin kysymään töitä, bensiksille, satamiin, puhelintyöhön, mihin tahansa. Tai voit lopettaa opiskelut, eiks niin?
Jos opiskelee ja on ahkera mitä saa ei mitään? Jos oot työtön pärjäät jotenkuten, ja mitä oot; laiska ja saamaton? Yrität olla reipas niin mitä saat, syödä kynsiäs ja elää ilman rahaa ja ottaa hemmetisti lainaa ettet kuole nälkään. Kakka homma.
Miten voi elää vähemmällä jos vuokran maksun jälkeen tilille jää joka kuukausi 0 e? Kysynpä vaan. Ja töitä olen kysynyt joka paikasta.
Miten niin et saa opintolainaa? Jos tukikuukausiakin on jäljellä. Asunto vain halvemmaksi, siinä on tosi tärkeä juttu, jonka avulla sulle jää enemmän käteen. Solu kutsuu!
En suosittelisi ainakaan opintolainaa. Olen 40-v. työtön maisteri ja elän 4,4€/päivä, koska makselen opintolainoja pois työmarkkinatuesta.
Mä itse olen opiskeluni opiskellut vuosia sitten, enkö lakkaa ihmettelemästä sitä, miten ihmeessä kukaan voi tulla opiskelijana toimeen tänä päivänä?? En voi käsittää. Siis vaikka nostaisi täydet lainat. Otan osaa Ap! Voisiko Kirkon diakoniatyö antaa niitä maksulappuja ruokakauppaan? Leipäjono? Jollen itse olisi juuri nyt pitkällä sairaslomalla auttaisin sua mielelläni taloudellisesti, mutta nyt niin tiukka tilanne.
Opintolainaa en ota enä yhtään lisää. Soluun en koirani kanssa muuta enkä pääse. Sama varmaan lopetaa opsikelut hankala se on ilman rahaa elää. Ei se raha onnea tuo mutta eipä ole kovin mukavaa kuukaudesta toiseen olla ilman penniäkään. Pysyy ainakin hoikkana (:
Vierailija kirjoitti:
En suosittelisi ainakaan opintolainaa. Olen 40-v. työtön maisteri ja elän 4,4€/päivä, koska makselen opintolainoja pois työmarkkinatuesta.
Pistä valtioneuvoston maksettavaksi, siinähän on Valtion takaus...
Kiitos asiallisesta vastauksesta, Joo en tajua miten monikaan pärjää, itse en ainakaan millään vaikka kaikkeni teen, näköjään kannattas yhen ammatin jälkeen jäädä sitten työttömäks lojumaan kunnes on 25v että saa mahdollsiesti sitä työllisyyttä edistävää tukea jolla jo pärjäis. Ahdistavaa ja todella lamauttavaa elää ilam rahaa, puhettakaan että syyslomalla pääsis minnekkään lähellekkään matkustamaan tapaamaan vaikka omaa sairasta äitiä tai siskoja eri paikkakunnalla. Elämä on ihan paskaa. Ois ees sen verran rahaa että pärjäis jotenkin mutta ei. Sen siitä saa kun koittaa olla ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin monta vuotta aikanaan paljon vähemmällä. Menepä kauppoihin kysymään töitä, bensiksille, satamiin, puhelintyöhön, mihin tahansa. Tai voit lopettaa opiskelut, eiks niin?
Nönnönnönnöö. Tätä samaa aina mua 15+ vanhempi siskoni jaksaa lesottaa. Ette te ota huomioon, että opintotuki ei ole sidottu indeksiin eli tuolla samalla hajalla 500 e on ostovoima inflaation vuoksi todella paljon matalampi kuin vaikka 10 vuotta sitten! Samaan aikaan vuokrahinnat räjähtäneet käsiin.
Ap, sulla on liian kallis kämppä. Koita päästä soluun! Onko perheeltä mahdollista saada taloudellista tukea?
Vierailija kirjoitti:
Jätä maksamatta. Kela perii 5v ja ehkä ei mene luottotiedotkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa en ota enä yhtään lisää. Soluun en koirani kanssa muuta enkä pääse. Sama varmaan lopetaa opsikelut hankala se on ilman rahaa elää. Ei se raha onnea tuo mutta eipä ole kovin mukavaa kuukaudesta toiseen olla ilman penniäkään. Pysyy ainakin hoikkana (:
Et ota lainaa, et muuta soluun, koiraan on varaa.
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Mä itse olen opiskeluni opiskellut vuosia sitten, enkö lakkaa ihmettelemästä sitä, miten ihmeessä kukaan voi tulla opiskelijana toimeen tänä päivänä?? En voi käsittää. Siis vaikka nostaisi täydet lainat. Otan osaa Ap! Voisiko Kirkon diakoniatyö antaa niitä maksulappuja ruokakauppaan? Leipäjono? Jollen itse olisi juuri nyt pitkällä sairaslomalla auttaisin sua mielelläni taloudellisesti, mutta nyt niin tiukka tilanne.
Miksi ei voi tulla toimeen? Opiskelijat saavat alennuksia ja saavat halpaan hintaan ruokaa tai peräti ilmaiseksi opiskelupaikassaan. Opiskelijat saavat myös asua opiskelija-asuinnoissaan.
Opiskelijat eivät yleensä sairasta mitään mikä vaatii jatkuvaa lääkitystä ja he saavat todella halvan terveydenhuollon. Ja viimeaikoina on ollut juttua siitä miten monet opiskelijat nostavat opintolainan ja sijoittavat ne eteenpäin!
Ja opiskelu on aina vain tilapäinen elämäntilanne, joka loppuu aikanaan. Sekä jos elämässä käy huonosti niin sen opintolainan saa anteeksi korkoineen.
Monella nuorena eläkkeelle joutuneena tilanne on hankalampi kun työeläkettä ei ole kertynyt ja lääkkeisiin ei saa mitään erityiskorvattavuuta muuta kuin KELAn peruskorvauksen. Sekä tilanne on loppuelämän kestävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ap:lla jää vuokran jälkeen 0 euroa. Ja sinä olet elänyt vielä paljon vähemmällä. Kerro toki lisää. Aikamoinen suoritus, kiinnostaisi meitä muitakin.
Töihin. Opintolainaa. Seuraava ongelma?