Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko keuhkokuume tarttua muuna tautina

Vierailija
05.10.2016 |

Mieheni sairastui viikko sitten rajuoireiseen keuhkokuumeeseen, lääkäri epäili aiheuttajaksi pneumokokkibakteeria. Kuume nousi nopeasti 40 asteeseen eikä meinannut lääkkeilläkään laskea. Hoidin häntä viikonlopun yli, ja maanantaina itselläni alkoivat epämääräiset oireet: vilunväristyksiä, väsymystä, lihassärkyä ja aivastelua jatkunut nyt pari päivää. Melko flunssamaiset oireet siis, ei kuitenkaan kuumetta, yskää tai muitakaan samanlaisia oireita kuin miehelläni.

Onko teillä kokemusta siitä, tarttuuko bakteerin aiheuttama keuhkokuume helposti? Entä tarttuuko tauti yleensä keuhkokuumeena, vai voiko samasta bakteerista saada jonkin toisen tautimuodon? Yritin googletella asiaa, mutten oikein löytänyt mitään vastausta. Miehelleni lääkäri oli todennut vain, että keuhkokuumeen tarttuminen on epätodennäköistä. Ja kyllä, jos oireet hiukankin tästä pahenevat tai muuttuvat keuhkokuumetta muistuttaviksi, menen lääkäriin. Haluaisin vain kuulla kokemuksia keuhkokuumeen tarttumisesta, jotta voisin nukkua tämän yön rauhallisin mieli (tai sitten en.) :D

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pneumokokki aiheuttaa erilaisia tulehduksia, mm. korvatulehduksia. Mutta jotenkin tulee mieleen onko tuo ylipäätään pneumokokin aiheuttama vai olisiko teillä joku muu virusperäinen tauti.

Vierailija
2/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ainakaan tarttunut lapseni sairastama keuhkokuume, vaikka yskiskeli ympäriinsä. Käsittääkseni vaatii bakteerin joutumisen nimen omaan keuhkoihin. En osaa tarkemmin sanoa tuosta muuna tautina ilmenemisestä, olisin itsekin kiinnostunut tietämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein(ei toki aina) se keuhkokuume tulee flunssan jälkitautina, jos sulle on tarrtune se alkuperäinen flunssa? Pneumokokki on tavallinen poskiontelotulehduksen ja korbatulehduksen aiheuttaja myös mutta niitäkin edeltää useimmiten virusflunssa. se voi aiheuttaa kyllä myös verenmyrkytyksen ja aivokalvontulehduksen mutta niistä sun kohdalla tuskin on kyse.

Vierailija
4/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä keuhkokuume, minulla kuumeinen keuhkoputkentulehdus, joka parani vasta antibiooteilla.

Vierailija
5/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein(ei toki aina) se keuhkokuume tulee flunssan jälkitautina, jos sulle on tarrtune se alkuperäinen flunssa? Pneumokokki on tavallinen poskiontelotulehduksen ja korbatulehduksen aiheuttaja myös mutta niitäkin edeltää useimmiten virusflunssa. se voi aiheuttaa kyllä myös verenmyrkytyksen ja aivokalvontulehduksen mutta niistä sun kohdalla tuskin on kyse.

Kiitos vastauksesta! Tavallisia flunssan oireita nämä omani kyllä kieltämättä muistuttavat. Miehelläni ei tosin ollut ollenkaan flunssaa ennestään, hän sai suoraan tuon keuhkokuumeen ja se tulikin rytinällä.

Vierailija
6/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se nimenomaan tarttuu jonain muuna tautina ja etenee keuhkokuumeeksi vain niillä, joilla on poikkeuksellisen huono vastustuskyky.

Vierailija
7/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselleni tuli suoraan keuhkokuume ja se ei tarttunut. Söi siihen kolme perättäistä antibioottikuuria, kun samanaikainen korvatulehdus ei meinannut parantua. Siinä kolmannen kuurin aikana hänelle tuli nuha (tavisflunssa?) se tarttui minuunkin.

8/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koko perhe viime jouluna keuhkokuumeessa. Lääkäri sanoi tuolloin että toi tauti oli jotain herkästi tarttuvaa mallia.

Ei tosin ollut se perinteinen keuhkokuume vaan nestettä keuhkopusseihin(?) kerryttävä versio ja 15 vrk kuuri piti Doximyciniä syödä.

Vierailija
9/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi, mikä keuhkokuume on herkästi tarttuvaa mallia.

Vierailija
10/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti keuhkokuume ei siis yleensä sellaisenaan helposti tartu?

11/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi, mikä keuhkokuume on herkästi tarttuvaa mallia.

En mä muista, millä nimellä se lääkäri tästä keuhkokuumeesta puhui, mutta joku nestettä keuhkoihin keräävä versio se oli. Meillä oli työpaikallakin muutama keuhkokuumecase samaan aikaan, samoin lasten kouluissa oli oppilaita tässä taudissa. Kesti pari kuukautta, ennen kuin tunsin itseni tuon taudin jälkeen täysin terveeksi ja tästä lääkäri varoittelikin. Yleiskunto meni tosi huonoksi.

Mä olen itse ollut aiemmin siinä uskossa että keuhkokuume ei kovin herkästi tartu. En tiedä, oliko tää se tavallinen pneumokokin aiheuttama keuhkokuume vai jonkun muun bakteerin.

Vierailija
12/12 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti 11!

Minä luulin ennen, että keuhkokuume tulee auna jälkitautina, mutta olen aiempi kirjoittaja ja lapsellemme se tosiaan tuli ilmeisesti suoraan keuhkokuumeena. Yskänä alkoi. Ei nuhaa, ei kurkkukipua. Luulin hänen teeskentelevän livetäkseen jouluvierailuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan