Lapsen luokkalainen (8v) on saanut maistaa siideriä
Minkä ikäiselle mielestäsi on sopivaa antaa siideriä/olutta/mitään alkoholia sisältävää juomaa maistettavaksi? Pieni huikka, kielen päällä tms? Enkä nyt tarkoita näitä mehusiidereitä.
T: nipo äiti, joka kummastelee tällaista maistattelua LAPSILLA
Kommentit (23)
Meillä on saanut maistaa, kun on pyytänyt ekan kerran, joskus taaperovaiheessa. Sormen kastoi viiniin ja suuhun.
Ei me olla juomista piiloleikkiä tehty.
Nykyään ovat teinejä ja tänä kesänä nuorempi halusi maistaa siideristä. Sai hörpätä, ei tykännyt alkoholin mausta. Westons 8% oli.
Minä olin alle kouluikäinen, kun manguin uteliaisuuttani, että haluan tietää miltä kalja maistuu. Isäni antoi minun maistaa, varovasti kielen kärjellä kokeilin, ja se oli kauhean pahaa. Ei lisännyt kiinnostustani alkoholia kohtaan, luultavasti päinvastoin. Kaljanjuontiurani aloitin yli vuosikymmenen myöhemmin. Luulen, että alkoholi alkaa kiehtoa lasta entisestään, jos joutuu katselemaan, kun isi makaa sohvalla ja juo tyytyväisenä jotain jännää herkkujuomaa, jonka mausta ei itse pääse osalliseksi.
Ei meillä vaan annettu maistaa, itse piti ottaa. Salaa tietenkin.
Ite taisin olla jotain 6-7 kun lonkeroa maistoin. Viinaa maistoin 12v ja siitä lähtien miettinyt kuka sitä myrkkyä voi juoda raakana.
Ei minkään ikäiselle. Täysi-ikäisenä voi ihan itse sitten juomansa hankkia.
t. rento äiti
Mun 13-v lapsi harrastaa ruoanlaittoa. Mieluiten tekisi gourmetruokaa.
Annoin maistaa lusikalla hivenen valkoviiniä, jota laitettiin risottoon jotta saisi käsityksen siitä minkälaista makua viini tuo risottoon. Samoin olen antanut viinikukkoa tehdessä maistaa punaviiniä.
En muista minkä ikäinen on ollut. On tosta ekasta kerrasta varmaan 2v. Missään tapauksessa en suosittele samaa kaikille lapsille ja määrät ovat olleet ehkä kahden kielen kärjellistä vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
t. rento äiti
Lapsi sitten odottaakin sitä päivää kuin kuuta nousevaa, kun pääsee täysi-ikäisenä (tai teininä) vihdoin maistamaan tuota mystifioitua ja myyttistä alkoholia, joka vie maullaan niin kielen mennessään, ettei sen mausta sovi alaikäisen tietää, koska himo ajaisi heti suurkuluttajaksi löyhäitsekurisen lapsen, joka ei aikuisen lailla pysty mielitekoja vastustamaan.
Tai sitten utelias 5-vuotias voisi maistaa pikkulusikalla sitä mamman valkoviiniä, joka lapsen suussa maistuu aivan myrkyltä. Voisi ihmetellä, että kaikkea paskaa sitä juodaan, ja päästä saman tien yli orastavasta kiinnostuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun 13-v lapsi harrastaa ruoanlaittoa. Mieluiten tekisi gourmetruokaa.
Annoin maistaa lusikalla hivenen valkoviiniä, jota laitettiin risottoon jotta saisi käsityksen siitä minkälaista makua viini tuo risottoon. Samoin olen antanut viinikukkoa tehdessä maistaa punaviiniä.
En muista minkä ikäinen on ollut. On tosta ekasta kerrasta varmaan 2v. Missään tapauksessa en suosittele samaa kaikille lapsille ja määrät ovat olleet ehkä kahden kielen kärjellistä vastaavia.
Jos nyt joku ei tiedä, niin ruoanlaitossa alkoholi kiehutetaan niin että prosentit katoaa. Vain maku jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. rento äitiLapsi sitten odottaakin sitä päivää kuin kuuta nousevaa, kun pääsee täysi-ikäisenä (tai teininä) vihdoin maistamaan tuota mystifioitua ja myyttistä alkoholia, joka vie maullaan niin kielen mennessään, ettei sen mausta sovi alaikäisen tietää, koska himo ajaisi heti suurkuluttajaksi löyhäitsekurisen lapsen, joka ei aikuisen lailla pysty mielitekoja vastustamaan.
Tai sitten utelias 5-vuotias voisi maistaa pikkulusikalla sitä mamman valkoviiniä, joka lapsen suussa maistuu aivan myrkyltä. Voisi ihmetellä, että kaikkea paskaa sitä juodaan, ja päästä saman tien yli orastavasta kiinnostuksestaan.
Näinpä. En minäkään ymmärrä sitä, jos vanhemmat kysyvät ja tarjoavat, että "haluaisiko se meidän Isla-Jaakoppi maistaa pienen lasin kaljaa? Ai ei? Olisiko tällainen makea siideri helpompaa maistella, haluatko edes haistaa?" Mutta tietyssä iässä lapset ovat itse kovin uteliaita ja kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta, kyselevät paljon kysymyksiä jne. Kannattaa olla tarkkana, miten käsittelee lapsen uteliaisuutta alkoholia kohtaan. Uteliaisuus menee äkkiä ohi, jos vanhempi ei itse tee asiasta mitään helkutinmoista numeroa. Kielen kärjellinen juomaa ei vahingoita lasta tai totuta tätä karvaan alkoholin makuun.
Aikana, jolloin olutkin oli vielä lasipulloissa, saatiin joskus juoda viimeinen tippa sieltä pohjalta. Itse asiassa veljestä, 4v, on ihan valokuvakin, jossa "juo olutta", eli valuttaa viimeisiä pisaroita sieltä pullon pohjalta.
Kossu oli hyvää kurkkulääkettä, kun oli kurkku kipeä. Joku placebo -efekti. Kun sai teelusikallisen koskenkorvaa, niin oli niiiin pahaa, että kurkkukin parani heti.
Veli ei juo mitään alkoholia, ei ole koskaan juonutkaan. Itse juon suurinpiirtein sivistyneesti seitinohuita silloin tällöin.
Annoin 5-vuotiaalle konjakkiin kastetun teelusikan nuoltavaksi. Ei tykännyt mausta, ehkä oli väärää merkkiä. Myöhemmin lapsi kertoi mummilleen, että ei kyllä ikinä rupea juomaan konjakkia. Mummi hiukan ihmetteli.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiselle mielestäsi on sopivaa antaa siideriä/olutta/mitään alkoholia sisältävää juomaa maistettavaksi? Pieni huikka, kielen päällä tms? Enkä nyt tarkoita näitä mehusiidereitä.
T: nipo äiti, joka kummastelee tällaista maistattelua LAPSILLA
Kaikille wt-lapsille sopii vauvasta alkaen. Ryyppäävät kuitenkin isompana. Mehusiidereita mukitolkulla.
Kolmevuotiaan olen antanut kielen kärjellä maistaa punaviiniä ja olutta. Ei ole tykännyt eikä pyytänyt toista kertaa. Vähemmän tuosta hönöön tulee kuin simasta, ja sitä sentään menee lapsella pari mukia päivässä sen viikon ajan, minkä 8 litran simasatsi meillä kestää. Meillä siis tehdään simaa viitisen kertaa vuodessa, ei pelkästään vappuna.
Siis mitä vahinkoa siitä maistamisesta voisi aiheutua? Meinaatteko että lapsi ihastuu makuun niin paljon että rupeaa heti tilaisuuden tullen ryyppäämään? Meillä lapsi on saanut teelusikalla halutessaan maistaa aina kun on pyytänyt. En muista minkäikäisenä pyysi ekan kerran, ehkä 5-vuotiaana. On maistanut varmaan kaikkea mitä kotona on juotu! ( Alkoholia otetaan max 1 annos/aikuinen aina silloin tällöin).
En viitsi ostaa alkoholia pelkästään lapselleni kun en käytä sitä itse ollenkaan.
Naurettavaa kuvitella, että alkoholin maistattaminen lapsena estäisi humalahakuisen käytön/ryyppäämisen/alkoholiongelmat myöhemmin.
Hmm, voishan sitä maistattaa lapsille vaikka hepoa, listeriaa..? Yksi lapsista on vahingossa hörpännyt tätinsä siideritölkistä, kun luuli sitä limutölkikseen. Tietoisesti en anna lasten maistaa alkoholia enkä anna testata muitakaan päihteitä.
Itse sain kotona maistaa (teininä lasillisenkin) viinaksia ja ne maistuivatkin sitten hyvin vuosikymmenen :( Eli en alkanut ryypätä ainakaan sen takia, että alkoholi olisi ollut kiellettyä.
Muistan kun pienenä kinusin isältä, kun halusin maistaa sitä juomaa mitä hän joi saunan jälkeen. Kielettyä kun oli niin sitä enemmän kiinnosti. No isällä lopulta meni hermot ja lopulta antoi lasin ja käski hörpätä. Ehdin ehkä kastaa kieleni siihen lasiin ja sitten alko huutaminen, että hyi pahaa yök! Iskä ja äiti sanoivat saaneensa vuoden naurut.Eipä tämä tyttö sen jälkeen enää pyytäny :D juoma oli siis viskiä, mitä isäni kerran viikossa nautti saunan jälkeen pienen lasillisen.
Meilläkin on seitsemän vuotias on saanut aina halutessaan teelusikalla olutta maistella. Tosin viimeaikoina hän on kinunnut itselleen pillin, kun sillä lusikalla se on kuulemma niin hankalaa :)
Lusikalla korkeintaan, ala-asteikäiselle ja korostaen, että tämä ei mitään lasten juomaa ja yleensä aika pahaa. Mä muistelen, että sain maistaa lusikalla joskus 7-8 veenä olutta, kun olin utelias, ja se oli pahaa. Hyi yäk. 16-veenä sain lasin viiniä juhlissa, yäk. (Kun kaverit alkoi yläasteella kokeilla uteliaisuuttaan, myös väkeviä, joita haettivat alkosta paikallisilla deekuilla, mua ei kiinnostanut. Faijani oli raitistunut viikonloppukalja-alkoholisti, ja olin nähnyt lapsena viinan huonot puolet.) Ihmettelin sitten lapsenaivoillani, että kuinka isä voi kitata noin pahan makuista ainetta. Olin jotenkin kuvitellut, että mahtaa se olla hyvän makuista, kun sitä on pakko aina vetää.
Nyt olen 46-v., enkä ryyppää vieläkään. Viskiä voin juoda lasinpohjan verran, ja aitoa shamppanjaa kyllä uppoisi, vaan on onneksi kallista.