Mies oli merkannut sairaalassa lähimmäksi omaiseksi isänsä eikä minua
Vaikka olemme seurustelleet kolme vuotta. Paska fiilis..
Kommentit (72)
Alaikäisellähän tottakai lähiomaisena on aina huoltaja/huoltajat. Täysi-ikäinen saa ilmoittaa sinne kenet tahansa. Ei se lähiomainen siellä merkitse sitä, että se saa tulla päättämään hoidosta, jos on itse aivan tolkuissaan.
Ootteko te olleet potilaana sairaalassa kun olette ilmoittaneet lähiomaistietoja? Mulle sanottiin joskus ettei niitä voi päivittää jos ei ole potilaana. Harvoin on tarvetta, eli kuollut henkilö on mullakin lähiomainen..
Mä olen ollut naimisissa 6 vuotta ja muistin tän keskustelun myötä, että sairaalan tiedoissa lähiomaiseni on edelleen mun veljeni. So what.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te olleet potilaana sairaalassa kun olette ilmoittaneet lähiomaistietoja? Mulle sanottiin joskus ettei niitä voi päivittää jos ei ole potilaana. Harvoin on tarvetta, eli kuollut henkilö on mullakin lähiomainen..
No aivan varmasti voi päivittää.
Tässä ketjussa kaikki kirjoittajat ovat enemmän tai vähemmän oikeassa. Alunperin tuo tieto lähiomaisesta on tarvittu potilastietoihin kahdesta syystä. Ensimmäinen syy on, että tarvitaan henkilö, jolle ilmoitetaan, mikäli joudut onnettomuuteen tai olet sairaalassa ja vointisi heikkenee. Tämä voi olla periaatteessa ihan kuka tahansa, vaikka se naapurin Reino. Toinen syy on, että tarvitaan henkilö, jolla on juridisesti oikeus olla lääkäreiden kanssa päättämässä sinulle tehtävistä hoitotoimenpiteistä sellaisissa tilanteissa, että et itse siihen kykene. Erityisesti silloin, jos ollaan lopettamassa aktiivisia elämääsi ylläpitäviä hoitoja. Tämä henkilö taas ei voi olla naapurin Reiska, ellei reiska ole isäsi, veljesi tai täysi-ikäinen poikasi. Aikoinaan, kun ei ollut vielä tapana elää avoliitoissa, tässä ei ollut mitään ongelmaa: lähiomainen oli joko äiti, isä, veli tai sisko. Tai täysi-ikäinen oma lapsi. Nyt tilanne on toinen ja lähiomaiseksi voi tuon tiedonsaantioikeuden suhteen antaa myös avopuolisonsa tai seurustelukumppaninsa, mutta hoitopäätösten kohdalla edelleen lähiomaiselta edellytetään juridista oikeutta olla päättämässä puolestasi näitä asioita. Tyttö- tai poikaystävällä ei tätä oikeutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kaikki kirjoittajat ovat enemmän tai vähemmän oikeassa. Alunperin tuo tieto lähiomaisesta on tarvittu potilastietoihin kahdesta syystä. Ensimmäinen syy on, että tarvitaan henkilö, jolle ilmoitetaan, mikäli joudut onnettomuuteen tai olet sairaalassa ja vointisi heikkenee. Tämä voi olla periaatteessa ihan kuka tahansa, vaikka se naapurin Reino. Toinen syy on, että tarvitaan henkilö, jolla on juridisesti oikeus olla lääkäreiden kanssa päättämässä sinulle tehtävistä hoitotoimenpiteistä sellaisissa tilanteissa, että et itse siihen kykene. Erityisesti silloin, jos ollaan lopettamassa aktiivisia elämääsi ylläpitäviä hoitoja. Tämä henkilö taas ei voi olla naapurin Reiska, ellei reiska ole isäsi, veljesi tai täysi-ikäinen poikasi. Aikoinaan, kun ei ollut vielä tapana elää avoliitoissa, tässä ei ollut mitään ongelmaa: lähiomainen oli joko äiti, isä, veli tai sisko. Tai täysi-ikäinen oma lapsi. Nyt tilanne on toinen ja lähiomaiseksi voi tuon tiedonsaantioikeuden suhteen antaa myös avopuolisonsa tai seurustelukumppaninsa, mutta hoitopäätösten kohdalla edelleen lähiomaiselta edellytetään juridista oikeutta olla päättämässä puolestasi näitä asioita. Tyttö- tai poikaystävällä ei tätä oikeutta ole.
Ähh... ja täsmennän tähän, että tietysti myös aviopuolisosi tai jos olet rekisteröidyssä parisuhteessa, niin puolisosi käy. Myös lupa elinten luovutukseen kysytään lähiomaiselta. Aloittajan tilanteessa siis mikäli mies joutuu vaikka moottoripyöräonnettomuuteen ja todetaan sairaalassa aivokuolleeksi, niin lupa hänen munuaistensa, maksansa ym luovuttamiseen kysytään miehen isältä eikä aloittajalta, vaikka aloittaja olisikin merkitty lähimmäksi omaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä joskus käyt esim. terveyskeskuksessa tai jossain poliklinikalla... mulla ainakin on monissa esitietolomakkeissakin kysytty lähintä omaista...
Mä olen päivittänyt poliklinikkakäyntien yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ähh... ja täsmennän tähän, että tietysti myös aviopuolisosi tai jos olet rekisteröidyssä parisuhteessa, niin puolisosi käy. Myös lupa elinten luovutukseen kysytään lähiomaiselta. Aloittajan tilanteessa siis mikäli mies joutuu vaikka moottoripyöräonnettomuuteen ja todetaan sairaalassa aivokuolleeksi, niin lupa hänen munuaistensa, maksansa ym luovuttamiseen kysytään miehen isältä eikä aloittajalta, vaikka aloittaja olisikin merkitty lähimmäksi omaiseksi.
Poikkeuksen tekee mm. edunvalvontavaltuutus. Elinluovutuksissa menee nykyään muuten niin, että jos ei tiedetä henkilön elinaikanaan vastustaneen, niin voidaan käyttää. Lähiomaiselta voidaan siis kysyä, onko vastustanut. Tällöin se todellisuudessa kannattaa kysyä puolisolta, vaikkei naimisissa (avioliitto / rekkarisuhde) oltaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä joskus käyt esim. terveyskeskuksessa tai jossain poliklinikalla... mulla ainakin on monissa esitietolomakkeissakin kysytty lähintä omaista...
Mä olen päivittänyt poliklinikkakäyntien yhteydessä.
Jos joutuisin vakavaan onnettomuuteen (joka on periaatteessa ainut tilanne jossa tällä asialla on merkitystä), minut vietäisiin naapurikaupungin sairaalaan. Omaan terveyskeskukseeni ilmoittamisella ei ole juurikaan merkitystä.
Meille oli tulossa ensimmäinen lapsi (takana yhdessäeloa 10v, osa naimisissa), kun neuvolassa tarkastettiin lähiomaiset. Meillä oli kummallakin siellä nuoruuden avopuolisomme, väärillä osoitteilla ja puhelinnumeroilla :) Ei ole julkisessa terveydenhuollossa tarvinnut asioida... mihinkähän olisi sairaalasta soitettu :)
Ja meidän molempien osoitteet ja puhelinnumerot on salaisia/turvakielto. No, onneksi nyt on kunnossa.
71
Voi jeesus mitä inttäjiä täällä taas! Lähiomaiseksi saa laittaa kenet vaan, jolle haluaa että ilmoitetaan ensin jos vaikka joutuu sairaalaan tms. Myös jos menee isompaan leikkaukseen, kysytään kenelle saa antaa tietoja voinnista, ja aivan varmasti siihen kelpaa avopuoliso tai vaikka hyvä ystävä, jos ei ole muita läheisiä. Ei sen lähiomaisen tarvitse olla sukua eikä mikään aviopuoliso!