Mies oli merkannut sairaalassa lähimmäksi omaiseksi isänsä eikä minua
Vaikka olemme seurustelleet kolme vuotta. Paska fiilis..
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole naimisissa niin noinhan tuo on?
Sen voi vaihtaa omalla ilmoituksella.
T. Avopuolison lähimmäksi omaiseksi ilmoittanutNiin? Se ei muuta sitä tosiasiaa, että et ole lähin omainen. Sua ei edes lasketa sukulaiseksi, ennen avioliittoa olet vain seurustelukumppani.
Juridisesti ei, mutta jos esimerkiksi minulle käy jotain leikkauksessa, ilmoitetaan _avopuolisolleni_. Tarkennetaan, kihlatulle. Kolaritilanteessa poliisi taas soittaisi varmaankin isälle.
En tiedä miten se menee avopuolisoni kohdalla, kun vanhemmat ovat kuolleet ja sisaruksia ei ole. Jos joku tietää, niin kertokoon...
*
Sairaalan tietoihin avopuoliso kyllä merkitään avopuolisona...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Avopuolison lähimmäksi omaiseksi ilmoittanutTietenkin voi, kun se on kerran ilmoitusasia siellä sairaalassa. Mutta ei se sitä muuta, että vanhemmat ovat lähiomaiset ja esim perilliset, ei seukkakaveri.
Avopuoliso tai kihlattu =\= seukkakaveri
Saahan potilas antaa niin monen läheisen ihmisen yhteystiedot kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sopiva esim. luovuttamaan hänelle elimiä, jos tarve tulisi?
Tuolla nyt ei ole mitään yhteyttä siihen, kenet merkitään lähimmäksi omaiseksi.
Eikö ole parempi, mitä suoremmin niihin soveltuviin saa yhteyden, jos tosi kiire tulee?
Vierailija kirjoitti:
Saahan potilas antaa niin monen läheisen ihmisen yhteystiedot kuin haluaa.
Jep, yleensä suositellaan vähintään kahta, suurempi todennäköisyys saada tieto perille
Vein miestä päivystykseen ja sielä kysyttiin lähiomaista, mies vastasi silmää räpäyttämättä isänsä nimen. Johon minä, että jos sinne laitettaisiin minun nimeni, kivempi se on minun tietää ensin, jos jotain vakavampaa sattuu kuin 85v dementoituneen papan vanhainkodissa. Kukaan ei sitten tule kuolinvuoteellesi, kun pappa ei muista, että hänellä on poikaa.
Mies vielä änkytti että isä varmaan loukkaantuu, jos minut laitetaan, kun hänkin on isän lähiomainen.
Joskus sitä ihmettelee, miten tuo useimmiten fiksu mies, on välillä isin 5v automies. Minut vaimo 20v ajan sitten vaihdettiin lähiomaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sopiva esim. luovuttamaan hänelle elimiä, jos tarve tulisi?
Tuolla nyt ei ole mitään yhteyttä siihen, kenet merkitään lähimmäksi omaiseksi.
Eikö ole parempi, mitä suoremmin niihin soveltuviin saa yhteyden, jos tosi kiire tulee?
Heh. Ei, lähiomaista ei merkitä edelleenkään elinsiirtojen takia. Ei ole mitään takeita siitä, että vanhempiesi, sisarustesi tai edes omien lastesi elimet olisivat sinulle sopivia. Todennäköisyys on toki suurempi kuin seurustelukumppanin sopivuus, mutta ei elinsiirtoja tehdä päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vein miestä päivystykseen ja sielä kysyttiin lähiomaista, mies vastasi silmää räpäyttämättä isänsä nimen. Johon minä, että jos sinne laitettaisiin minun nimeni, kivempi se on minun tietää ensin, jos jotain vakavampaa sattuu kuin 85v dementoituneen papan vanhainkodissa. Kukaan ei sitten tule kuolinvuoteellesi, kun pappa ei muista, että hänellä on poikaa.
Mies vielä änkytti että isä varmaan loukkaantuu, jos minut laitetaan, kun hänkin on isän lähiomainen.Joskus sitä ihmettelee, miten tuo useimmiten fiksu mies, on välillä isin 5v automies. Minut vaimo 20v ajan sitten vaihdettiin lähiomaiseksi.
Miksi lähiomaisena on dementoitunut ihminen, jolla itselläänkin on ilmeisesti edunvalvoja??
Kysyjän ongelma on se, että rakastaako mies häntä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Avopuolison lähimmäksi omaiseksi ilmoittanutNiin? Se ei muuta sitä tosiasiaa, että et ole lähin omainen. Sua ei edes lasketa sukulaiseksi, ennen avioliittoa olet vain seurustelukumppani.
Lähin omainen on ilmoitusasia.
Vierailija kirjoitti:
Tästä puuttui se vakiokysynys. Entä nyt? Miten tästä eteenpäin.
Vakiovastauksen kaikki tiedämmekin.
JSSAP?
Vierailija kirjoitti:
Pillu on pillu, ei lähimmäinen.
Niin, kyllä isäpapan karvaperse on läheisempi.
Kyllä sinne sairaalan papereihin saa ihan itse ilmoittaa ne läheiset. En ole naimisissa. Mulla on papereissa avopuoliso. Niiden nimethän siihen kannattaa ilmoittaa, kelle haluaa tiedon esim. onnettomuuksista menevän ensiksi. Mulla siis avopuoliso, joka osaa kyllä ilmoitella mun vanhemmille ja lapsilleni jos jotakin tapahtuu.
Tää on muuten hauska juttu ja tapahtunut myös meillä.
Taannoin ulkomaanmatkalla mentiin sukeltamaan ja niihin papereihin piti sitten laittaa lähiomainen (eli henkilö jolle ilmoitetaan, jos jotain tapahtuu). Mies laittoi isänsä nimen ja puhelinnumeron.
Kysyin sitten, että
a) vastaako isäsi tuntemattomaan puhelinnumeroon toiselta puolelta maapalloa?
b) osaako isäsi englantia?
c) mitä se isukki voi sieltä Suomesta käsin tehdä yhtään mitään kun me ollaan Thaimaassa ja
d) olisi varmasti kiva että sulla on siellä sairaalassa avovaimo mukana ettei joudu yksin asioita siellä selvittelemään
Hetken aikaa siinä mietiskeli ja pitkin hampain myönsi, että pointtini ovat kyllä ihan oikeat. Seuraava ongelma olikin sitten selittää termi "avovaimo" kun ei olla naimissa eikä edes kihloissa mutta tyttöystävä -nimikekään ei oikein sovi selittämään...
Tokaisin, että "olis varmaan helpompaa jos voisi kaikkiin papereihin vaan kirjoittaa että soittakaa vaimolle".
Minulla taitaa olla isän yhteystiedot ainakin työpaikan tiedostoissa. Se ei hirveästi auta jos juuri nyt pitäisi saada tietää viimeisen kahden viikon sairastamiset ja lääkitykset sekä yleinen vointi ("onko se valitellut päänsärkyä?"). Eipä isä niihin mitään osaisi sanoa, kun en mene sille kertomaan että nyt söin hiivalääkekuurin ja viime viikolla jotain muuta lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on äiti lähi omaisena sairaalan tiedoissa koska en ole jaksanut vaihtaa vaikka olen avoliitossa ja lapsi. En tiennyt että tämä on kriisin paikka suhteessa.
Vaikka on avoliitossa ja on lapsikin niin avopuoliso ei ole se lähiomainen joka huolitaan siihen omainen kohtaan.
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähin omainen on ilmoitusasia.
Tasan niin kauan kun kaikki on hyvin.
Äitini on kertonut, että minut on merkitty hänen lähiomaisekseen. Nykyisen miehensä kanssa ovat pitäneet yhtä noin 25 vuotta. Näin siitä syystä, että on katsonut minun olevan persoonana sopivampi ottamaan vastaan ikäviä uutisia ja kertomaan niistä muille joille tieto halutaan toimittaa. En mene kriisitilanteissa ensimmäisenä paniikkiin vaan kykenen yleensä toimimaan hyvin järkevästi (kaatuu sitten myöhemmin päälle). Äidin mies reagoi helposti menemällä lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on äiti lähi omaisena sairaalan tiedoissa koska en ole jaksanut vaihtaa vaikka olen avoliitossa ja lapsi. En tiennyt että tämä on kriisin paikka suhteessa.
Vaikka on avoliitossa ja on lapsikin niin avopuoliso ei ole se lähiomainen joka huolitaan siihen omainen kohtaan.
Minä olen nähnyt omat paperini. Lähimpänä omaisena on avopuoliso. Sorry.
Me ollaan oltu 10 naimisissa ja puolison lähiomainen edelleen isä:) ei kriisin paikka mutta tietty vähän kertoo napanuoran katkaisuprosessin olevan kesken