Millainen työterveyshuolto teillä on?
Edellisessä työpaikassa taisin tottua liian hyvään.
Kun soitti aamulla sai heti ajan sille päivälle (tai sitten pystyi varaamaan jo yöllä netistä), ja sopimukseen kuului myös kolme fyssarikäyntiä vuodessä.
Nykyisessä sitten taas...
No, ei ainakaan mitään lisäherkkuja eli esim. fysio on kokonaan itsekustanteinen.
Aikoja ei saa, toteavat vain että kolme päivää saa olla omalla ilmoituksella tai sitten pitää ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen. (Mihin on myös vaikeaa saada aikoja....)
Selkäni nyt vain pahenee, fysio ei aina eikä jumppaohjeet mitkä sain eikä lääkkeet mitä minulla nyt on.
Työterveyslääkärille oisin saanut ajan 21.10.
Esimies suhtautuu vähän nihkeästi siihen että käy muualla jos on saikun tarpeessa.
Aikamoista vaihtelua työterveyshuollossa....
Kommentit (7)
Hyvin toimii, työterveyslääkärin kautta pääsee erikoislääkäreillekin. Työtapaturman jälkeinen hoito erinomaista. Aikoja saa ainakin saman päivän iltapäivälle, jos aamulla varaa. Monta lääkäriä, joista voi joskus valitakin, jos ovat samaan aikaan vastaanottamassa. Hoitajalle pääsee hyvin. Rokotukset toimii hyvin, influenssarokotukset ja vaikka tetanus. Olen erittäin tyytyväinen.
Meillä on oma työterveysasema, jossa lääkäri ja hoitsu, ajan saa aina samalle päivälle. Tarvittaessa sitten lähetettä diacoriin. Joskus saa jopa lääkkeet omalta asemalta! 3 erikoislääkäriä saa käyttää vuodessa ilmaiseksi.
Meillä oli edellisessä työpaikassa ihan paikan päällä kaksi lääkäriä ja 2-3 terveydenhoitajaa (+ pari kertaa viikossa labra) ja niille sai hyvin aikoja. Sen lisäks meillä oli sairauskassa (johon maksettiin joku tietty prosenttiosuus palkasta, tais olla 7-8€/kk) jonka avulla sai käydä missä vaan yksityisellä ja sai hinnasta pois 75% (myös hammaslääkäristä!). Kaikista reseptilääkkeistä sai myös Kela-korvauksen lisäks alennusta niin että itse maksoi vain sen 25%. Sen lisäksi oli muitakin etuuksia (silmälaseista ym.) Tää oli mun mielestä hyvä systeemi.
Nykyisessä työpaikassa meillä on työterveys Terveystalossa. Sieltä on lähes mahdotonta saada aikaa työterveyslääkärille, jos siis haluais parin päivän sisällä päästä. Ja muille kuin yleislääkärille ei ole asiaa ilman lähetettä. Onneks saa olla 3 pv omalla ilmotuksella, koska tosta ei kyllä muuten tulis mitään..
En ole siis totaalisen väärässä jos olisin sitä mieltä että meidän työterveys on hiukan pyllystä?
Olen vuokratyöfirman kautta määräaikaisessa kokopäiväisessä työsuhteessa. Jos haluaa sairaslomaa, on ensin soitettava vuokrafirmaan, että laittavat lähetteen Terveystaloon. Vuokralafka yrittää sitten kaikin keinoin livistää vastuusta, ettei heidän tarvitsisi maksaa lääkärikäyntiä ja patistavat menemään lääkäriin ihan omaan piikkiin. Näin meillä!
Työterveyshuolto hoitaa pakolliset työhöntulotarkastukset ym., ja jos on jotain työperäistä vaivaa niin varmaan pääsee lääkärille kohtuullisen ajan sisällä (ei ole ollut itsellä tarvetta). Kaikki muut saikut ym. pitää hakea terveysasemalta tai itse yksityiseltä, ei puhettakaan mistään ylimääräisistä erikoislääkäripalveluista.
Meillä on Diacorilla työterveyshuolto eikä mitään valittamista palvelusta. Ajan saa yleensä samalle päivälle jo ja myös erikoislääkäripalveluita on tarjolla.