Onko fibromyelgia oikea sairaus?
Vai onko se elimistön tulehdustila, joka johtuu vääristä elämäntavoista ja olisi korjattavissa?
itsellä lihomisen ja alkoholin käytön myötä tuli kipuja ja särkyjä vähän joka kudokseen, mutta kaikki parani, kun laihduin ja kunto oli parempi. En saanut mitään diagnoosia tuossa välissä, mutta heräsi epäilys, että joillakin tuollainen voitaisiin tulkita varmaan sellaiseksi. Särki siis koko kroppaa ja tuntui, että selluliittia särkee tms.
Kommentit (19)
Monet oikeat sairaudet johtuvat osittain elämäntavoista, mutta vain osittain. Geneettinen perusta on usein tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Monet oikeat sairaudet johtuvat osittain elämäntavoista, mutta vain osittain. Geneettinen perusta on usein tärkein.
Fibromyalgian syntymekanismeista ei tiedetä vielä paljonkaan. Geeneihin vetoaminen on kuitenkin kohtalonuskoa, koska kaikilla ihmisillähän on geneettinen mahdollisuus sairastua vaikka mihin. Kysymys onkin siitä, kuinka elää näillä geeneillä mitä on.
Tavoitteellinen, terveellinen liikunta normaalipainoon pääseminen ovat ihan itsestä kiinni. Siihen saa myös apua. Omien traumojen käsittely olisi jokaiselle suotavaa. Välillä vähän ärsyttää ihmiset jotka sysäävät vastuun sairastelustaan yhteiskunnalle tai geenien syyksi, vaikka niin paljon olisi tehtävissä, kun vaan ottaisi vähän vastuuta itse. Mutta on niin paljon helpompi mussuttaa ruokaa sohvalla ja elää hedonistisesti, koska yhteiskunta mahdollistaa sen.
Muta mä tarkoitan, että paraneeko tuo sairaus, jos muuttaa elämäntapansa? Esim. herää kysymys, että onko fibromyelgiaa hoikilla ja urheilevilla ihmisillä ollenkaan? ap.
Yhdessä amerikkalaisessa laihdutusdokumentissa pt sanoi asiakkaalleen, ettei ole mitään fibromyelgiaa vaan ne kivut ja säryt johtuvat liikkumattomuudesta ja huonosta ruokavaliosta ja että kaikki muuttuu kun syö oikein ja treenaa? ap.
Mun ystävällä on se. Ihan on normaalipainoinen, kävelee joka päivä.
On ihan saivartelua nimittääkö tulehdusta sairaudeksi tai joksikin muuksi ongelmaksi. Siinä sitten onkin mietittävää, lähteekö korjaamaan oiretta vai syytä. Ja molempiin näkökohtiin voi olla joskus vaikea löytää oikeita keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Muta mä tarkoitan, että paraneeko tuo sairaus, jos muuttaa elämäntapansa? Esim. herää kysymys, että onko fibromyelgiaa hoikilla ja urheilevilla ihmisillä ollenkaan? ap.
On. Molemmat tuntemani fibroa sairastavat ihmiset ovat (ja ovat aina olleet) hoikkia ja urheilullisia. Fibro on ihan oikea sairaus, ylipainosta johtuvat säryt ja kolotukset eivät välttämättä (luultavasti) ole fibroa, vaan jotakin muuta.
Nykyihmisen elimistöön kertyy tolkuttomat määrät kuonaa ja myrkkyjä (tuttua itsellekin). Sitten voi tulla kaikenlaista tuollaista. Omalla kohdalla kilpirauhasen poisto on vaikuttanut siihen, että elimistöni ei osaa enää edes puhdistua normaaliin tapaan lääkkeistä ja rokotuksista, roskaruuasta ja kosmetiikan kemikaaleista puhumattakaan.
No jos kysytään sitten, että onko se parantumaton sairaus? Eikös se ole sama kuin pehmytkudosreuma? Eli reumahan ei parane, mutta eikö tämäkään?
Muistanko oikein, että fibromyalgia luokitellaan reuma-tyyppisiin lihassairauksiin. Oireita voidaan helpottaa monilla tavoilla. Jotkut kertovat päässeensä oireettomaan tilaan, mutta ei se sairaus mihinkään varsinaisesti katoa. Se on monenlaisten ihmisten tauti, joten on aivan turhaa syyllistää taas kerran ylipainoisia. AP:llä ei todennäköisesti todellakaan ollut fibromyalgia, vaan pelkästään huonoista elintavoista johtuva elimistön kapina.
Kun puhutaan kehon matala-asteisesta tulehdustilasta niin mitä sillä tarkoitetaan? Sitähän aiheuttaa alkoholi ja huonoja hiilareita sisältävä ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan kehon matala-asteisesta tulehdustilasta niin mitä sillä tarkoitetaan? Sitähän aiheuttaa alkoholi ja huonoja hiilareita sisältävä ruokavalio.
Kuule, eiköhän sitä aiheuta moni muukin asia ja stressi tai muu epätasapainotila vielä edesauttaa. Sitten on moni, joka elää epäterveellisesti eikä silti ole tulehdustilaa.
Ihan ekaks: se on fibromyalgia, ei fibromyelgia :-)
Mulla se diagnosoitiin, kun lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen (olen hoikka, terveet elämäntavat omaava liikunnallinen ihminen). Kivut alkoivat synnytyksen jälkeen. Yritin jo silloin kysyä, että voisiko olla jotain hormonaalista tai liittyä muuten tuohon tuoreeseen äitiyteen, mutta ei kuulemma. Mitään lääkitystä en aloittanut, koska imetin. Huomasin sitten kipujen pikkuhiljaa laantuvan sitä mukaa kun imetys väheni ja imetyksen loputtua tadaa: kivut olivat poissa. Mun mielestä siis toi mun fibrodiagnoosi oli väärä.
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että ihan oikeasta sairaudesta fibrossa on kyse.
No kun mulla alkoi ne kivut, joihin sitten muutaman vuoden reumasairauksien yms poissulkujen jälkeen lätkäistiin diagnoosiksi fibro, olin 19v lukiolainen. Harrastin kaikenlaista liikuntaa, aerobicia, hiihtoa, laskettelua, kuljin pyörällä säännöllisesti 10km matkaa edestakaisin. Painoin jotain alle 50kg, ei syömishäiriöitä tai mitään sinne päinkään, liikuin koska se oli hauskaa. Vaatekokona xs oli liian iso.
Tilannetta kyllä vähitellen huononsi lääkärin antama huonoakin huonompi ohje, että liikuntaa pitää harrastaa vähemmän, jos siitä tulee noin kipeäksi.
Olin n.25-vuotias, entinen urheilijatyttönen, ja pikkuhiljaa säryt, vatsa ja sydänoireet ja tolkuton väsymys valtasi elämäni. Ohjeeksi reumalääkäriltä tuli vain harrastaa edelleen liikuntaa, vaikka olin jo puolikuollut. Fibromyalgia-diagnoosi, myöhemmin myös krooninen väsymysoireyhtymä+ lisäksi borrelioosi, mykoplasma, keuhkoahtauma, krooninen paksusuolentulehdus, ymym., joten uskon vahvasti, että kyseessä on joku keskushermoston sairaus, jota ei tunneta. Nykyään siis olen vain varjo entisestäni ja päivä kerrallaan mennään. Joskus voin ihan ok, mutta joskus olen ihan sänkypotilas. Ja ikää nyt 40 vuotta, peilistä katsoo n.50 vuotias rouva :/
Keuhkoahtauma 25v:llä? Mahdollista vain geneettinen versio, jolloin olet elossa nyt vain koska olet saanut uudet keuhkot.
SSSS näyttää saaneen uuden kusipäisen seuraajan, joka yrittää taas kerran yhdistää lihavuutta ja sairauksia. Fibro on pehmytkudosreuma eli sairaus. Laihtuminen voi helpottaa tai voi olla helpottamatta oireita, mutta lihavuus ei sen syy kuitenkaan ole. Nykyisin ihmisillä on järjettömän paljon autoimmunologisia sairauksia, joiden alkuperä on ulkoisissa tekijöissä, kuten ympäristömyrkyt/ravinto ja huonossa genetiikassa.
Uusimman tiedon mukaan fibromyalgia liittyy keskushermoston herkistymiseen. Pehmytkudosreuma on täysin vanhanaikainen termi ja fibro on neurologinen sairaus, ei liity reumatauteihin muuten kuin oireet varmaan muistuttaa aika paljon monia reumasairauksia. En saa linkattua suoraan tähän, mutta kannattaa lukea Ota kipu haltuun -nimisen kirjan facebook-sivun 29.9. kirjoitettu postaus, jossa on uusinta faktaa asiasta. Jos siis oikeasti on kiinnostunut aiheesta, eikä vaan halua fatsheimata...
Fibromyalgia on oikea sairaus, mutta sellainen sairaus, johon voi vaikuttaa parhaiten hyvillä elämäntavoilla sekä oppimalla käsittelemään tunteitaan ja kipukokemuksiaan. Valitettavasti sitä sairastavat ovat usein riippuvaisia lääkäreistä, eivätkä itse ota täyttä vastuuta omasta kehostaan. Kärjistettynä, jos syö mielummin lääkkeitä kuin käsittelee omat tunteensa ja traumansa sekä laihduttaa ja liikkuu, ollaan jo vaarallisilla vesillä.