HUHTIKUISTEN tiistaiaamuun!
Kommentit (33)
Yöt ovat nykyään niin katkonaisia, että on taas aikaa roikkua koneellakin, kun aikaisin nousee.
Kaveri toi eilen ihania pieniä vauvanvaatteita. Kaikki on muutenkin laitettu jo viime viikolla valmiiksi, mutta nää vaatteet sai odottaan vauvaa vielä kovemmin. Nää kledjut on enempi poika-vaatteita ja omasta takaa on vaan tyttö-juttuja, joten onkohan tämä enne... Heh heh. Taitaa olla suurempi univaje kuin tajuankaan =D
Eilen kuulin vanhasta työpaikastani omalta kannaltani niin kivoja uutisia, että olen ollut huolestuttavan hyvällä tuulella. Niinhän sitä sanotaan, että vahingonilo on paras ilo ;-)
Me jännitetään nyt omaa vauvaa enempi veljeni perheen tilannetta, jossa oli laskettuaika jo perjantaina. Syntys nyt jo sekin pikku-nappula, niin pääsis halimaan edes jotain vauvaa, jos ei omaa vielä ole :-)
Aurinkoa!
nuuppari rv 35+3
Ihan alkuun ennenku unohtuu, ni EIKKULILLE ja miksei muillekin kysymys!
Ihan kuin olisin jostain muusta pinosta lukenut että siirsitte n. 2v omaan huoneeseen ni kertoisitko lisää miten meni.
Kun meillähän on nyt tälläinen tilanne:
makuuhuoneessa meidän parisänky, vanhemmalla (2v2kk) oma jatkettavasänky ja nuorempi (1v2kk) nukkuu pinnasängyssä ja sinne ei mahdu enää vauvalle kehto, ei edes hyvällä uskolla =) (nykyajan tilavat makkarit)
Ja todennäköisesti vauva kyllä nukkuukin perhepedissä, mutta ns. ongelma on siinä et tää esikoinen kömpii vielä öisin meidän vanhempien viereen ja pelottaa jo valmiiksi entä jos kömpii vahingossa vauvan päälle... Joten jokohan olisi meidänkin aika siirtää nämä kaksi vanhempaa nukkumaan toiseen huoneeseen yhdessä. Äiskä vaan ei haluaisi siirtää... nyyh nyyh...
KERTOKAA MIELIPITEITÄ/KOKEMUKSIA.
Se vaan et jos meinataan siirtää, niin sen olisi kyllä tapahduttava hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää (viitisen viikkoa laskettuunaikaan) etteivät sit luule, et kun tuo vaavi tuli taloon niin meidän oli lähdettävä =(
Sekavaa eikö totta =)
Mut nyt tuli tää nuorempi sotkemaan, niin täytyy mennä ennenku hävittää koko kirjotuksen.
M@nsikk@ ja pikku3 rv35+3 aika se vaan vähenee ja vähenee
Nyt on outoja oireita... siis mua vaivaa ihan hillitön väsymys. Eilen en ehtinyt hirveesti päivällä oikaista ja sen seurauksena sit nukuin ku tukki kahteen asti josta valvoin puol neljään ja nyt on pää ihan sekaisin väsymyksestä. Vielä viikko kaks sitten noi yövalvomiset sai kuitattua nukkumalla vähän pidempään mutta nyt tää väsymys on sellasta että ei mitään tajua. Mulla on muutenkin tosi outo olo. Niinku olis ruokahaluttomuus, pahoinvointi ja hillitön nälkä samassa paketissa. Ensin öklöttää, sit tulee olo että mä en voi syödä mitään ku ei tee mieli ja sen jälkeen iskee ihan jumalaton nälkä.
Voipi olla että olen väärässä mutta mulla on vaan jotenkin sellanen olo että synnytys ois lähellä. Poika liikkuu hyvin mutta sen liikkeet on jotenkin paljon rauhallisempia nyt. En tiedä kai mä ajattelen ja toivon koko ajan että tää olis pian ohi. Tosin rv on " vasta" 35+6 mutta sairaalassakin sanottiin viikonloppuna että jos vauva päättää tulla maailmaan nyt niin sillä ei ole mitään hätää. Ja viikon päästähän hän ei olisi enää ennenaikainen minkään oppikirjan mukaan. Musta tuntuu että mulla on maha koko ajan ihan kivikova niinku supistais koko ajan vaikka niitä ei tunne itse. Se oli mulle yllätys siellä sairaalassa ku en ollu tajunnu että suppareita tulee jatkuvasti " tunnottomina" myöskin.
Oletteko muut huomanneet vaihteluja hormonaalisesti? Siis tarkoitan hikoilua yms lisääntyneen näin loppua kohti mentäessä? Mulla on nyt tullut vajaan viikon silleen et yhtäkkiä kauhee hiki, sit kylmä yms. Jotenkin ihan niinku hormoonit vetäis nyt ihan sekopäisinä. Ja koko ajan olo että pää ei toimi yhtään.
Nyt ei kyl tule yhtään järkevää ajatusta enää ja iski jumalaton nälkäkin. =)
Iloista päivää kaikille!
Annu
Täällä hermoillaan lähestyvän synnytyksen kanssa!
Eilen oli lääkäri, jossa sain vähän yllättäviä uutisia;
Kohdunsuu on väljästi auki 2,5cm ja kohdunkaulaa on jäljellä 2,6cm. No sitten lääkäri kokeili painaa kohtua alaspäin vatsan päältä, niin kuin " matkien" supistustusta, (joita mulla on edelleen useasti päivässä), niin kohdunkaula lyheni niin paljon, että jäljellä sitä olikin enään sitten 1cm!!!!
Lääkäri oli yllättynyt, noin suurta lyhenemistä kuulemma harvoin näkee!
Toivotteli tervetulleeksi jotämän kuun aikana minua synnyttämään!
Kuulemma ei tuo kohdunkaula enään kauaa pidä, että lapsivedet voi mennä ihan milloin vain.
Nyt vain antoi ohjeeksi levätä edelleen rauhassa vkolle 36 asti. Siihen asti jos pääsisi, niin saisin kuulemma lapsen heti viereen, mutta jos ennemmin päättää syntyä, niin sitten olisi alkuviikot keskoskaapissa, varmuuden vuoksi.
Vauva on jo täysin lähtövalmiudessaan, kiinnittynyt jo vallan.
Painoa oli tullut vauvalle kivasti, nyt noussut alakäyrältä keskikäyrälle; 2500g-2600g.
Eilen illalla sitten jo ajattelin, että nytkö lähtö jo koittaa sairaalaan!
Sen verran kovaa ja lyhyin välein supisteli!
Kuitenkin tuo lääkärin tekemä sisätutkimus ärsytti sen verran, että olin kyllä kipeä illalla!
Lisäksi vauva potki ja heilua puolelta toiselle aivan käsittämättömästi (ei ole koskaan vielä niin kovin mellastanut...), että makuullaolo oli aivan mahdotonta, sattui niin vietävästi! Liikkeellä kun oli koko ajan niin hyvä oli.
Illalla sitten painelin sänkyyn, heti kun supistukset vähän rauhoittui. Ja aika nopeesti sainkin onnekseni unen päästä kiinni.
Yhden aikaan yöllä sitten heräsinkin hiestä märkänä jostain ihmeensyystä...?! Siitä sitten heräilinkin parin tunnin välein vessaan...
Hormonit meni eilisen jälkeen totaalisen " sekaisin" , maitoakin tulee nyt taas, ja jotenkin on kamalan levoton olo.
Eilen laitoin jo sairaalakassin valmiiksi, ja petasin vauvallekin sängyn. Jotenkin tuli vain sellainen olo, että nyt pitää ne tehdä, ettei sitten viimetippaan jää.
Synnytys on alkanut siis pyörimään paljon mielessä, ehkä vähän pelosekaisiakin tunteita havaittavissa (ensimmäinen lapsi meille siis tulossa). Mies on ollut kyllä rauhoitteleva osapuoli, kun olen hermoillut että " mitäs sitten jos..." -tyylillä vähän joka asiasta.
Hetkeksi tilanne rauhoittuu, mutta sitten alan taas miettimään liikoja.
Kun saisikin pidettyä tuon hurjan mielikuvituksensa aisoissa!
Onkos teillä muilla " naksunut maha" ?
Joskus on tainnut ollakkin puhetta vähän tuosta aiheesta, en ole nyt varma?
Itselläni on naksunut aika paljon, eilisen jälkeen vielä enemmän!
Tiedä sitten mistä johtuu...Jännityksellä olenkin odottanut, tapahtuuko naksauksen jälkeen mitään. Jotkut kun kertovat lapsivesien menneen heti tälläisen naksahduksen jälkeen...
Tälläisiä tuntemuksia minulla tänään!
Peron 34+5
hyr hyr, kun on kylmä, eipä huvittais postiakaan lähteä hakemaan...
mulla meinaa flunssa kiusata jo 5:ttä päivää. aivan inhottava kun ei yöllä pysty nukkumaan kunnolla, kun ei tiedä mistä rööristä hengittäis kun ne on niin tukkoiset! ja viime yönä iski vielä hammaskipu, ni kyllä tässä ollaan sairasta rouvaa!
saako raskausaikana muuten jotain alennusta hammashoidosta? oon joltain kuullut tämmöstä, mutta lieneeköhän mitään perää..
masuasukki ollut rauhallisempi ku joinakin päivinä.. yleensä se on jystäny jaloilla mua vasempaan kylkeen, niin taitaa olla kääntyny nyt jotenkin kun potkut tuntuu keskellä, ylämahassa ja hennompina.. onneksi se on pää alaspäin jo (ollut reilun kuukauden jo (= ) minähän ressaisin loputtomiin sitten sitä, että kääntyykö se varmasti ennen synnytystä... vauvan hikka on hyvä keino tietää onko pää pysynyt alhaalla! =)
eilen kävin hoitopöytää katteleen, mutta on hommaa, kun niitä perinteisiä lipasto+hoitotaso-juttuja ei myydä missään..tai lastentarvikkeessa kyllä, mut hinta 300¿ ja ei just nyt etes ollut saatavilla.. kaikki nykyajan hoitopöydät on avohyllyjä, jossa hoitotaso päällä.ja vielä amme hoitotason alla.. aatteliko ne tekijät, että makkarissa kylvetetään?! =) ja siinähän kastuu kaikki hyllyissä olevat tavaratkin.. ei minun mieleen...
no ei kai se auta kuin alkaa aamukahville ja harkita postinkin hakua!=)
hyvää alkanutta viikkoa kaikille huhtivauvojen odottajille.. nautitaan vielä viimeisistä viikoista ja pian tuhisevista nyyteistä! =)
walma ja rv 34+3
Huh huh kyllä oli eilen rankka päivä..ei sitä meinaa millään tajuta, ettei kroppa jaksa koko päivää kaupungilla kiertää.. Olin eilen kävellen liikkeellä ja semmoset kolme tuntia tuli käveltyä.. Kyllä särki jalkoja ja alavatsassa oli semmosta vihlontaa aina liikkuessa, ettei kauheesti tehny mieli sohvalta liikahtaa ku sinne asti selvisin hengissä.. Mitään supisteluja ei kyllä tullu tms. mut nyt on liikkunu niin vähän eikä jalat meinaa kestää.. Tästä onki sitte tosi kiva lähteä kohottamaan kuntoa synnytyksen jälkeen.. Päätin et tänään seurustelen vaan sohvan ja telkkarin kanssa pääasiassa, huomenna täytyy kuitenki kävellä taas neuvolaan ja sitte illemmalla on synnytysvalmennus,sinne mennään sit onneks autolla, vaikkei se autossa istuminenkaan mitään herkkua oo, varsinkaan pitkillä matkoilla.
Viikonlopuks pitäis taas lähteä käymään kotona, tietää siis semmoset reilu 2,5 tuntia autossa istumista. Siinä on selkä aika kovilla, ku liikkumatilaa on kuitenki rajoitetusti. Kuinka pian muuten sitte voidaan matkustaa tommosen pienen vaavin kanssa noin pitkää matkaa? Miten pitkiä aikoja ootte muut ajeluttanu ihan pieniä vauvoja ilman pysähdyksiä?
Eilen olin reipas ja pakkasin jo vauvan kotiintulokassin valmiiksi, vielä tarttis oma sairaalakassi pakata.. Oottekos muut jo pakannu ja mitä otatte mukaan?
kevätkelejä odotellen
Hipsu84 ja toukka 34+2
Me ostettiin ainakin sotkasta semmonen lipasto-hoitotaso yhdistelmä ja se makso yhteensä 251¿ neljällä laatikolla. Sitä sai siis myös kolmella, mut on sillon aika matala.. Musta se on käytännöllisen olonen ja nätti. Menee sitte myöhemmin ihan perus lipastona, ku ottaa vaan hoitotason irti. Myös ikeasta saa tosi nätin lipasto-hoitopöytä-yhdistelmän, mut kyllä senki hinta oli yli 200¿..
Hipsu84
lyhyesti kuulumisia:
Esikoinen lähti isänsä kanssa ulos, joten äidille jäi aikaa levätä.. viime yö meni todella huonosti, pyörin lähes koko yön sängyssä,ja unta taisin saada joskus kuuden jälkeen aamulla..
Meilläkin tuo ongelma, miten siirtää esikoinen(1v7kk) pois meidän makuuhuoneesta, tai edes pinnasängystä. joten tännekin nitä vinkkejä otetaan vastaan. Esikoinen kuitenkin herää yöllä yhä muutaman kerran vaatimaan maitopulloa, tai edes paijausta.
Vauva on ollut kamalan vilkas jo useita päiviä, varsinkin silloin kun itse yritän levätä. Väsymys on täälläkin hyvin tuttu, pakko nukkua päiväunet päivisin,että jaksaa iltaan asti. ja hikoilu myös, varsinkin öisin. yöt kun muutenkin on vaikeita, sopivaa asentoa ei meinaa millään löytää,vaikka seurana on useampi tyyny.
Meillä poika ymmärtää hyvin kun puhutaan masuvauvasta, paijailee ja kuuntelee masua. kysyttäessä,missä vauva on, niin osoittaa mahaani. ja vauvalelut meillä on erikseen vauvan kopassa,niin sieltä kiikuttaa mahalleni leluja usein, että masuvauva saa leikkiä. saa nähdä kuinka suhtautuu siihen kun vauva syntyy..
mutta nyt lähden lepäämään, kun kerran siihen on mahdollisuus.
Haalen 36+0
Ainaskin täällä meilläpäin oli lastentarvike liikkeessä drewex mallinen hoitopöytä-lipasto 99¿ kolmella laatikolla ja hoitotason ja lipaston välissä avohylly ja netin mukaan myös vauvatalo johanna myy samaa hoitopöytää. Ja jyskissä olen nähnyt aivan ihanan hoitopöytä-lipaston 169¿ kolmella suurella laatikolla (olikohan siinäkin avohylly välissä ja sivuilla takana pienet lokerikot, muisti pätkii).
M@nsikk@ jälleen, mut nyt nuorimmainen nukkumaan...
elikkäs, jos käytetty kelpaa niin ainaskin vauva-lehden osta & myy ja kaksplussan kirpputori palstalla on ollut niitä hoitopöytiä aika paljon myynnissä ja myöskin huuto.netissä. Kaksplussaan ja huuto.nettiin hakusanaksi vaan hoitopöytä niin johan löytyy.
Riippuu tietysti kyl et missäpäin asuu, mut tuolla pääkaupunkiseudulla niit tuntui olevan " pilvin pimein" tai sit pohjosemmassa. Itsellä kävi hyvä tuuri ja löysin siistin ja ehjän hoitopöytä-lipaston neljällä laatikolla ja hintakaan ei ollut paha 15¿, vaan oli kyllä hakemisen takana.
M@nsikk@ taas
Peronko se oli joka kysyi mahan napsumisesta. Täällä kans yks jolla napsuu silloin tällöin. Kuulostaa vähän hurjalta, mistäkähän lie johtuu.
Onkohan mulla veret hyytyny jo kokonaan kun monet sanoo että loppuajasta on kuuma koko ajan. Mulla ei oo sitä ongelmaa. Yhtenä yönä heräsin ja oli hiki mutta ei oo koskaan muulon ollu tuota hikoilua. Vois ehkä sanoa, että onneksi! Sen verran on verenkierto aikasempaan verrattuna kiihtynyt, että enää ei oo koko ajan jalat jääkylminä.
Walma kauhisteli hoitopöytien hintoja. Kannattaa käydä huuto.netistä katselemassa, jos käytetyt kelpaa. varsinkin etelä Suomessa niitä on tarjolla pilvin pimein.
Minäkin oon jo kutakuinkin pakannut sairaalakassin ja vauvalle omaan laukkuun kotiintulovaatteet, jotka isä saa sitten tuoda mukanaan kun tulee meitä hakemaan. Välillä vaihtelen vauvalle vaatteita, kun hoksaan, että enpä paakkaan tuota vaan laitan sen toisen. Saa nähä mitkä sillä sitten loppujen lopuksi on päällään kun tulee kotiin.
Eilen kävin sitten ostamassa ensimmäiset renniet kun närästys on yltynyt jo sietämättömäksi. Tähän asti oon sinnitelly ilman. Nyt sitten ihmettelen, että miksi oikeastaan oon turhaa kärsiny kun niistä on niin tehokas apu. Kiva, kun imeskelee tabletin, niin närästys loppuu heti.
Aikooko muut leipoa jo ennen vauvan syntymää ristiäisiä varten? Minä vähän tuossa suunnittelin, että jos leipois jotain valmiiksi niin ei tarvi sitten pienen vauvan kanssa yrittää keritä. Nyt on niin paljo helpompi kun saa rauhassa tehä.
Onko muilla mielialaongelmia? Mulla on viimeaikoina ollut sellaista, että välillä tosi kiukkunen olo ja ärsyttää hirveästi. Vähän niinku mieli maassa. Vähän pelottaa, että miten vauvan kans sitten pärjää yms. Tavallaan ei uskalla nauttia ja olla onnellinen kun syntymä on jo niin lähellä. On mulla kyllä kokemusta vauvanhoidosta mutta onhan se eri asia hoitaa omaa vauvaa 24h vuorokaudessa. Ei välttämättä voi lykätä sitä kellekään vaikka kuin väsyttäis.
lyyli 36+3
Yö nukuttiin rauhallisesti, mutta jostain syystä on kuitenkin tosi vetämätön olo, rautaa syön jo toista viikkoa, hb:stä ei tietoa, huomenna onneksi neuvola. Mulla varmasti virkeystaso nousisi kun noi ällöt pakkaset loppuisivat ja alkais lumet sulaa..Tulis siis keväisempää ja näinollen vauvan syntymäkin lähenis..
Kaikenlaista pientä remppaa kyllä on ja sekin latistaa kun ei jaksa liikkua kuten ennen raskautta.
Pinoa kun lukee niin alkaa oikeasti vasta tajuamaan kuinka lähellä meitin synnytykset on...Että täällä alkaa kohta vauvauutisia ilmaantua, itselläni tuskin syntyy etuajassa.
Ponnari 34+3
yö oli taas suht koht rauhallinen , muutama vessareissu piti kuitenkin suorittaa. eilen iski ihmeellinen masis kohtaus...aloin ajatella että mitäs jos en jaksakkaan ja ajattelin että kun olen näin älytön valas että mies ei varmaan halua mua enää ikinä..hassua kun mies kyllä haluaa itsehän olen ollut halut hukassa!! ja sit mietin ihan älyttömiä että mitäs jos mies löytää uuden ja jään yksinhuoltajaksi...onneksi mies tuli sitten nukkumaan ja halimaan mua niin tuli parempi mieli=)
( . ) voi ihanasti, poika liikkuu vieläkin paljon..oisko sillä tilaa niin paljon sitten vielä. nämä viikot kyllä hujahtaa nopeasti ohi, kohta olaan jo maaliskuun puolessa välissä..ens maanantaina neuvola. aijon kysäistä sitä että pääsisinkö synnytystapa arvioon. miten se muuten tehdään..ultralla??
peetu 32+3
taas on rauha maassa kun lapset ovat unillaan ja aikaa roikkua mullakin netissä :)
m@asikk@ kyseli siitä nukkumisjärjestelyistä...en kuollaksenikaan muista miten esikoisen kanssa meni, mutta ihan kuin hän olisi itse halunnut omaan sänkyynsä (jatkettavaan joka valmiina odotti omassa huoneessa) pois häkkisängystä. joo niin se oli. siinä ilmeisesti auttoi että hän nukkui päikkärit jatkettavassa omassa huoneessan niin yöksi meno ei ollut enää iso kynnys. tämän toisen kohdalla oli vielä helpompaa kun veli jo oli omassa huoneessa. hän taisi siirtyä samaan huoneeseen häkkisänkyineen joskus vajaa kaksi vuotiaana vai oliko peräti 1,5.v...nyt olen ajatellut että tämä kolmaskin siirtyy pois meidän huoneesta vajaa 2.v tai miksei jo aiemminkin jos siltä tuntuu (ja raaskii)
viime yö meni taas miten meni. asentoa etsiessä ja hikoillessa. tuntuu ettei patterin tartteisi olla päällä ollenkaan kun on patteri tuolla masussa omasta takaa! närästyskin on alkanut vaivaamaan ensimmäistä kertaa elämässä, ihan kuin kaikki vaivat karttuisi nyt tässä kolmannessa raskaudessa.
suupistuksia tulee harva se hetki,malttamattomana odotan ensi viikon polikäyntiä, että kuinka paljon on taas edistytty. pystyssä ollessa tuntuu että vauvan pää repii kohta tien ulos!
nyt olen alkanut viimeinkin näkemään unia synnytyksestä ja vauvasta muutenkin. jo oli aikakin niiden painajaisten väistyä...
mutta eipä tässä taas muuta kuin aurinkoista päivän jatkoa kaikille
hope@ rv36+1
Muutama päivä onkin mennyt ihan totaalisessa nettipimennossa,kun tietokoneemme teki källit ja ei suostu toimimaan piirun vertaa.
Onneksi viikonloppuna tulee tietokone nero serkkuni sitä fiksailemaan.
Eilen olin siellä synnytystapa arvionnissa ja jumankekka se sattu,kun lääkäri kokeili ja venytteli lantioluita...Poru meinasi päästä=(
Vauva mahtuisi kyllä tulemaan mutta sektioon kyllä ihan yhteisymmärryksessä päädyttiin.
Meidän nyytti näkee näillä näkymin päivänvalon 24.3 viikolla 38+6.
Painoa sällillä on nyt jo 3035g ja ultra antoi viikoiksi 37+3 eilen,mutta sillähän ei todellakaan ole enää tässä vaiheessa mitään merkitystä..
Jos synnytys käynnistyy ennen sektioaikaa,niin sitten yritetään alakautta synnyttää.
Eilen lääkäri tutki kohdunsuuta ja se nyt tosiaan on vähän alle 2cm ja sormenpäälle auki,eli sen mukaan ei varmaankaan tässä kuussa päästäisi synnyttämään,mutta sen eilisen lantion tilavuus tutkimuksen jälkeen supisteli niin saateristi,ihme on jos ei ole lisää kypsentänyt paikkoja.
Koko viime yö meni laskeskellessa suppareiden tiheyttä ja kärvistellessä kivuissa.
Mieskin nousi jo ylös,että jos lähtö tulee,niin ei ole unenpöpperössä=D
Supistelut ovat tänään jatkuneet,ei niin kivuliaina,mutta kyllä nämä silti TUNTEE!!
Verenpaine oli 140/100 ja lääkäri mietti pitkään,että päästääkö minut kotiin.Sillä ehdolla pääsin,että tänään menen neuvolaan.Onneksi sain ajan sinne täksi päiväksi.
Ensi viikolla joudun vielä kontrolliin polille tuon verenpaineen ja sokereiden vuoksi.Silloin jos paineet ovat noin korkealla,niin saattaapi olla,että leikataankin aikaisemmin.
Ultrassa vauva teki hengitysliikkeitä ja lääkäri sanoikin,että se on todella hyvä,kun tämä minun kuntoni on mikä on,niin jos joudutaan aikaistamaan leikkausta,niin on ainakin varmaa,että vauveli on kaikinpuolin kunnossa=)
Nyt pitäänee lähteä sinne neuvolaan kävelemään.
Niksu 36+3
Mulla alkaa sydän hakkaamaan välillä aika kovaa ja alkaa hengästyttämään, varsinkin syödessä. En ymmärrä miksi syödessä hengästyn sillä tavoin mutta niin vaan käy välillä. Muutenkin normaalia pienempi rasitus saa sydämen hakkaamaan. En ole sykettä mitannut silloin mutta varmaan menee jossain 100-120 paikkeilla.
Rv33+3
Aurinkoista tiistaita vietellään ainakin täällä Pirkkalassa päin!
Monet ovat kertoneet hikoilusta ja kuuma-kylmä vaihtelusta. Mullakin välillä kuumottaa tosi paljon, vaikken tekisi juuri mitään. Tuntuu, että hiki tulee ja sydän tykyttää. Neuvolatäti sanoi tämänkin kuuluvan asiaan tässä vaiheessa raskautta, pulssi on välillä kova, kun sydän joutuu tekemään enemmän töitä tämän verimäärän kanssa. Olin huolissani pulssistani, joka ei kotona sohvallakaan mitattuna ole alle 80. Mutta neuvolatäti sanoi, ettei syke sen alempana olekaan tässä loppuraskaudessa, vaan voi olla hyvän matkaa yli sadankin, välillä jopa 140 tai jotain. Ei siis huolta, paitsi jos tuntuu, että rytmihäiriöitä on liikaa, niin sitten lääkäriin.
Mullakin oli viime viikolla neuvolassa verenpaineet vähän koholla ja eilen kävin kontrollissa, niin oli onneksi jo ihan kohtuulliset. Ei ainakaan tarvinnut sairaalaan lähteä niiden takia. Alapaine ei kai saisi nousta yli 90.
Synnytystapa-arviosta: mun neuvolatäti selitti jotenkin niin, että jos vauva laskeutuu hyvin ja kiinnittyy, niin mahtuu kyllä syntymäänkin alakautta. Kysyin, milloin tehdään synnytystapa-arvio ja sanoi, että kyllä lääkärin on asia pitänyt katsoa viime ultrassa (oli viime viikolla), eli tunnustelemalla istuinluita ja häntäluuta....ja että olisi kyllä sanonut, jos epäilisi ahtautta. Kumma kyllä en itse huomannut että olisi tutkinut noita asioita kun teki sisätutkimusta. Toisaalta oli niin puhelias lääkäri, että varmaan vei huomion muualle....
painoarvio oli muuten viime viikon ultrassa 2600 grammaa, eli viikolla 35.
Tässä on ollut puhetta Taysin henkilökunnasta, itse olen myös sinne menossa, joten toivotaan, että osuu mukavat ihmiset sillon vuoroon. Muutenkin herkässä mielentilassa ei kukaan ansaitse kyllä karkeaa kohtelua. valmennuksessa puhunut kätilö ainakin onneksi vaikutti tosi mukavalta.
Viikonloppuna oli galluppia k18 aiheesta: Täällä ei kans ole tapahtunut pariin kuukauteen juuri mitään sillä saralla. Jotenkin tämä maha, turvonnut olo ja kaikki alapään vaivat siihen päälle aiheuttavat sen, että ei oikein nuo sänkyasiat tule edes mieleen. Onneksi mies ymmärtää ja osaa suhtautua asiaan vähän huumorillakin. Mutta voi noita miesressuja.....meinaan edistystä asian suhteen ei varmaan ole tiedossa edes kovin pian synnytyksen jälkeen. Toiset taitavat odottaa ihan jälkitarkastukseen asti?
Minäkin olen pohtinut noita matkustusasioita pienen vauvan kanssa. Eli miten pian voi lähteä vähän pidemmälle automatkalle, tai esim. 1,5 tunnin ajomatkalle kotipaikkakunnalle? Kokemuksia?
Miten muuten teillä muilla isukki aikoo pitää isyyslomansa? Aloittavatko heti vauvan syntymästä vai siitä, kun äiti ja vauva tulevat kotiin sairaalasta?
Olen miettinyt, että missä on Finnmar, joka teki niitä meidän huhtisten hienoja listoja???
mimoskainen rv 35+3
Ihana ilma taas, niin kauan kun ei mene tuonne ulos...hrrr....Kävin äsken hakemassa tytön eskarista kotiin, ja kyllä on vaan kylmä vaikka aurinko jo vähän lämmittää. Meillä oli aamulla pakkasta 20 astetta...
Noista mielialajutuista... Minulla ainakin heittelee mieli riemusta depikseen sadasosasekunnissa :) Ja ahdistaa välillä koko ajatus vauvasta, sitten taas huomaan ajattelevani sitä, kuinka ihanaa se vauvantuoksuinen elo onkaan...Ja mies raukka yrittää pysy jotenkin järjissään minun kanssani. Kuulunee asiaan nämä viime hetken paniikkiolot, vaikka meilläkin kolmas lapsi tulossa.
Tuosta sairaalakassista: olenko ainoa, joka ei ole edes miettinyt sitä vielä? Saati sitten vauvan kotiintulovaatteita... Kun tietäisi millainen on ilma silloin, kun huhtikuun alussa se voi olla joko kunnolla kylmä tai plussalla reilusti...Niksulle olen kateellinen, kun sinulla on jo syntymäpäivä tiedossa. Minulla on samana päivänä (24.3) vasta se polikäynti jolloin päätetään sektiopäivä, ja tuolloin viikkoja 37+4. ja kovasti täällä uhkailivat, että sektio tehdään la:na eli minulla siis 10.4. Isommat lapset on molemmat leikattu viikoilla 38 ja vähän päälle.
Pitäisi tosiaan pakata kassit valmiiksi, kun ei koskaan tiedä vaikka lähtö tulisi aikaisemmin. Supistuksia minulla ei ole nimeksikään, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu.
Meillä on näköjään nuo nukkumisjärjestelyt menneet ihan omalla tavallaan: meillä on sekä tyttö että poika siirtyneet omaan huoneeseen nukkumaan puolivuotiaana, kun yösyötöt ovat jääneet (on jätetty) pois. Ollaankohan me jotenkin ihan outoja tässä asiassa, kun muilla tuntuu lapset olevan paljon isommiksi samassa huoneessa...
Omaan napaan ei mitään uutta, meno on melkoinen, ei tarvitse liikkeitä laskea. Täydellisen kyllästynyt olen jo tähän mahaan ja niihin muutamaan vaatteeseen jotka päälle mahtuvat. Ai että kuinka sitä voikaan kaivata kaikkia tavallisia vaatteita! Etenkin farkkuja...
Eusenia 35+1
Huonosti nukuttu yö täälläkin takana. Se tosin ei johtunut masusta vaan ihan muista tekijöistä. Saimme kolmivuotiaan yövieraan ja nukkumisjärjestelyt menivät uusiksi. Minä siirryin jossain vaiheessa yötä nukkumaan sohvalle, kun esikoinen ja masu eivät mahtuneet samaan sänkyyn. Yövieras siis nukkui tyytyväisenä esikoisen sängyssä ja meidän perhe omassaan. Ahdasta....
(.) ei kummempia. Tänään on ollut kunnon rytmipäivä. Tuntuu, että koko ajan on liikkeessä. Supistuksia ei ole sunnuntain jälkeen ollut. Huomenna taas neuvolaan, joten sitten vähän viisaampana. Toivottavasti paineet ovat laskeneet, turvotusta tuntuu kyllä vielä olevan.
Minulla ovat mielialat heitelleet enemmänkin tuonne tunteikkuuden puolelle. Sunnuntaina valitsin ystävän vauvoille onnittelukorttiin runoa ja itkeä pillitin olohuoneen lattialla. Tuumasin siinä miehelle, että ootko muuten tajunnut, että meille tulee pian vauva? Mies vaan tyytyi hymyilemään ja sanoi " kyllä me kuule pärjätään, onhan tuo jo koettu yhden kanssa" . Ja arvatkaa helpottiko itku siihen? EI, lisääntyi vain :)
Olen muutenkin herkkä ja sitten vielä nämä hormonit tähän päälle... Muuten siis koen olevani suhteellisen normaali ;)
Meillä myös tulee ongelmia esikoisen nukkumispaikan kanssa. Hänen sänkynsä kun on edelleen meidän makuuhuoneessa. Kaksi kertaa on kokeiltu siirtää omaan huoneeseen. Ensimmäinen kerta meni aivan penkin alle ja toisella kerralla pääsimme hyvään alkuun. Sitten tuli lomat ja lomien jälkeen ei tyttö suostunut omaan huoneeseen. Ollaan asiasta useasti keskusteltu, mutta ei tunnu neiti olevan vielä valmis.
Ja molempien käydessä töissä, oli helpompaa kun kaikki nukkuivat hyvin. Se kun olin minä, joka kävi yön aikana lohduttamassa, jos itku yllätti. Mies kyllä uhkaili, että tulevan kevään aikana siirtää tytön omaan huoneeseen. On jo kuulemma tehnyt suunnitelmaa, ettei neiti tunne oloaan hylätyksi. Minkähänlainen suunnitelma se mahtaa oikein olla?
En jaksa kuitenkaan stressata, uskon asioiden menevän omalla painollaan.
Minä olen saanut itseäni niskasta kiinni ja vauvanvaatteet pyörivät pyykkikoneessa! Eilen saimme raivattua, vihdoin ja viimein, kaappitilaa ja nyt aion sen heti täyttää. Eipä sitten jää miehelle, kun olen laitoksella. Ja mukavaahan nuo on saada tuolta järjestykseen ja paikoilleen.
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta en nyt muista mitä.
Palaillaan taas!
S 36+3
Jännittelen tässä äitipolille lähtöä niin että näköjään olen kukkumassa täälläkin jo aikaisin. Illalla vemppasin mahaa ja yritin paikallistaa, miten päin vauva siellä on, olen kyllä tällä hetkellä sitä mieltä että peppu on ylös - eikä alaspäin. Toivottavasti pysyykin niin ja tosiaan on, nythän se sitten nähdään. Yö meni kyllä pyöriessä, unissani olin muka legokaupassa valitsemassa esikoiselle legoja tuhannenmoisesta valikoimasta, eilen kun ajattelin että tällä reissulla ostan jonkun ' vauva' lahjan valmiiksi joka annetaan sitten kun vauva tuodaan kotiin niin se tuli kai heti uniin.
Mutta palailen kertomaan kuulumisia, mikäli sinne nyt ei sitten tarvi jäädä... toivottavasti vielä ei!
eikkuli 35+6