Meneekö tämä nyt ihan oikein (lukiolaisen lukujärjestyksestä)
Eli lukion ekaluokkalaisella on ma-pe koulua 8-16. Kuitenkin joka päivä on väh. 2 hyppytuntia keskellä päivää, koska hänellä on vain 4 kurssia. Ei saanut otettua itselleen enempää kursseja, koska ryhmät olivat jo täynnä eikä saanut laitettua kursseja järkevämpiin "palkkeihin", koska muiden palkkien kurssit olivat täynnä. Yritti saada opoa siirtämään järkevämpiin ryhmiin niin, ettei tulisi noin montaa hyppytuntia, mutta opo ei suostunut. Pitäisikö minun vielä painostaa opoa, jotta poika saisi vähän järkevämmän lukkarin? Asutaan niin kaukana koulusta, ettei ole mitään järkeä tulla kotiin, vaikka hyppytunti kestäisi 4h.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Poika oletettavasti teki ne lukujärjestykset vikana iltana 2 minuuttia ennen ohjelman sulkeutumista, eikö niin? Omasta lukioajastani ei ole vielä edes viittä vuotta, eli en puhu mistään tuhansien vuosien takaisista "silloin kun minä olin nuori"-kokemuksista, ja en jäänyt koskaan yhdeltäkään kurssilta ulos, koska tein valinnat ajoissa.
Ja mä muuten opiskelen diplomi-insinööriksi, toisin kuin se porukka, joka tuli hattu kourassa kysymään ekalla tunnilla, että voisiko tänne sittenkin päästä kun en muistanut enkä ehtinyt enkä jaksanut hoitaa ilmoittautumisia ajoissa.
Mäkin opiskelen diplomi-insinööriksi vaikka hoidin kurssivalinnat viime tipassa. :)
Nykylukio on huono. Tuo entinen systeemi, jossa oli luokat ja ei ollut jaksojärjestelmää, oli parempi.
Onnekseni ehdin nipin napin käydä lukion perinteiseen malliin. Ei ollut koskaan yhtään hyppytuntia.
Harmittaa, että lapseni joutuvat kohta tuohon jaksojärjestelmään perustuvaan lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika oletettavasti teki ne lukujärjestykset vikana iltana 2 minuuttia ennen ohjelman sulkeutumista, eikö niin? Omasta lukioajastani ei ole vielä edes viittä vuotta, eli en puhu mistään tuhansien vuosien takaisista "silloin kun minä olin nuori"-kokemuksista, ja en jäänyt koskaan yhdeltäkään kurssilta ulos, koska tein valinnat ajoissa.
Ja mä muuten opiskelen diplomi-insinööriksi, toisin kuin se porukka, joka tuli hattu kourassa kysymään ekalla tunnilla, että voisiko tänne sittenkin päästä kun en muistanut enkä ehtinyt enkä jaksanut hoitaa ilmoittautumisia ajoissa.
Mäkin opiskelen diplomi-insinööriksi vaikka hoidin kurssivalinnat viime tipassa. :)
Hyvä sulle! Mun lukioaikojeni "ope mä unohdin"-porukka opiskelee kotiäitiyttä, lähihoitajuutta ja ehkä jotain matkailupalveluiden restonomiutta.
Vierailija kirjoitti:
Miten poikasi selviää ikinä työelämästä, jos 8-16 päivä on liian pitkä?? Ei ihme, että nuorten työllistyminen on heikkoa, jos touhun vielä lukiossa pitäisi olla päiväkotilaisen tasolla.
on se pitkä aikuisellekin jos on tunti kahdeksalta ja seuraava iltapäivällä, välissä pelkkää läksyjentekoa koululla kun ei kotiinkaan voi mennä pitkän matkan takia. se pelkkä istuskelu ja odottelu useana päivänä on puuduttavampaa kuin se että opiskelisi/tekisi töitä
Tiedäthän muuten, että lapsesi saattaa muuttaa kolmen vuoden päästä pois kotoa, tai ainakin menee töihin tai korkeamman asteen koulutukseen? Anna hänen hoitaa omat sotkunsa, älä missään nimessä soita/lähetä sähköpostia opolle tai opettajille. Lapsi ryhdistäytyköön nyt, kyseessä on hänen tulevaisuutensa ja hänen pitäisi olla selvittämässä näitä ongelmia! Minä en lukiossa edes keskustellut vanhempieni kanssa mistään tällaisesta, jos ongelmia tuli niin kysyin apua opettajilta ja koulukavereiltani jotka oletettavasti tietävät enemmän siitä koulusta kuin sinä.
Tasapainoisempia lapsia tulee perheistä, joissa lapsia autetaan. Ei siitä ole lapselle mitään iloa, että hänet opetetaan näkemään kovana paikkana.
Lellityistä lapsista kasvaa yleensä tasapainoisia ja empaattisia aikuisia, kunhan nyt jotkut rajat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten poikasi selviää ikinä työelämästä, jos 8-16 päivä on liian pitkä?? Ei ihme, että nuorten työllistyminen on heikkoa, jos touhun vielä lukiossa pitäisi olla päiväkotilaisen tasolla.
on se pitkä aikuisellekin jos on tunti kahdeksalta ja seuraava iltapäivällä, välissä pelkkää läksyjentekoa koululla kun ei kotiinkaan voi mennä pitkän matkan takia. se pelkkä istuskelu ja odottelu useana päivänä on puuduttavampaa kuin se että opiskelisi/tekisi töitä
Mitä muuta se läksyjen teko on kuin opiskelua? Vai tarkoitatko että lapsesi tarvitsee ohjattua opetusta eikä kykene oppimaan itsenäisesti?
Näinköhän on lapsoses itse vaan päättänyt pitää nuo hyppytunnit, eikä vaan kerro sulle sitä...
Kyllä kursseille pääsee, vaikka ilmoittautuminen olisi täynnä, varsinkin, jos joka päivä olisi noin monta hyppytuntia. :D Vai onko porvoossa tämä lukio?
Stu kirjoitti:
Tasapainoisempia lapsia tulee perheistä, joissa lapsia autetaan. Ei siitä ole lapselle mitään iloa, että hänet opetetaan näkemään kovana paikkana.
Lellityistä lapsista kasvaa yleensä tasapainoisia ja empaattisia aikuisia, kunhan nyt jotkut rajat ovat.
Lukioikäistä voi auttaa ohjeistamalla, miten voi tällaisessa tilanteessa toimia. Mutta se että lukiolaisen vanhempi tulee linjoja pitkin tällaisessa asiassa ei auta sitä nuorta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta se läksyjen teko on kuin opiskelua? Vai tarkoitatko että lapsesi tarvitsee ohjattua opetusta eikä kykene oppimaan itsenäisesti?
Hyvin heikkoa se itsenäinen opiskelu on yliopistossakin. Monilla aloilla luentoja on vähän ja vain harvat opiskelevat ahkerasti luentojen välillä. Yleistä on, että löllytään koneen ääressä tai kahvilla.
Sen nyt ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kurssille pääsevät valitaan ilmoittautumisjärjetyksessä, ellei toisin mainita. Jos ei siis ole ollut valitsemassa kursseja ajoissa, on turha valittaa. On ihan normaalia, että keskellä päivää on hyppytunteja. Silloin on hyvä tehdä läksyjä, niin eivät jää sitten illaksi. Millä ihmeellä se OPO taikoisi kurssille lisäpaikkoja? Sitä paitsi musta ainakin olisi sitä paitsi ollut hemmetin noloa, jos lukioikäisenä oma äiti olisi ruvennut OPOn kanssa vänkkäämään kursseista. Kyllä lukioikäinen hoitaa ihan omat opiskeluasiansa.
Miksi Suomessa se on noloa, kun vaikka USAssa tai Italiassa se on normi? USAssa vanhemmat ihan yleisesti hoitavat lastensa yliopistoasioitakin. Ei siellä ole sellaista kiirehtimistä kuin Suomessa, vaan lapset saavat olla lapsia vielä nuorina aikuisinakin.
Vierailija kirjoitti:
Lukee siellä koulussa läksyt ja kokeisiin niin ei tarvi illalla kotona. Eväät matkaan niin hyvin kuluu aika.
Sinäkö olet ihan varma, ettei lukujärjestyksessä saata olla esim. ma iltapäivällä ainetta, jota seuraavan kerran on ti aamupäivällä? Pakko läksyt on silloin kotona tehdä.
Miksi lukiolaisen vanhempi edes vaivaa päätään tälläisellä. Hyppytunnit kuuluu lukioon ja eiköhän sitä jotain läksyä tai luettavaa aina löydy. Itse en edes varmaan koskaan näyttänytkään lukkariani vanhemmille ja hoidin kaikki ilmottautumiset, kirjan hankinnat yms itse. Ei pitäisi olla mahdotonta ottaa vastuuta jo lukiossa omista opinnoista. Yliopistossa kukaan ei ole seuraamassa miten kukin opintonsa hoitavat, niin hyvää harjoitusta... jos sinne on edes jatkamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukee siellä koulussa läksyt ja kokeisiin niin ei tarvi illalla kotona. Eväät matkaan niin hyvin kuluu aika.
Sinäkö olet ihan varma, ettei lukujärjestyksessä saata olla esim. ma iltapäivällä ainetta, jota seuraavan kerran on ti aamupäivällä? Pakko läksyt on silloin kotona tehdä.
Tietty ne läksyt mitä voi tehdä niin tekee kesken päivän. Lukiosta harva selviää hyvin arvosanoin ilman jatkuvaa pänttäämistä. Hyvä tilaisuus opiskella. Miten muuten etäopiskelumahdollisuus esim onko nettikursseja? Kursseja voi myös suorittaa yleensä itsenäisesti, kun sopii opettajan kanssa. Joka lukiossa on atk -tilat varattuna opiskelulle. Mahdollisuus vaikka mihin järkevään toimintaan, kun viitsii opiskelija itse selvittää eikä laita äitiä asialle.
Vierailija kirjoitti:
Sen nyt ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kurssille pääsevät valitaan ilmoittautumisjärjetyksessä, ellei toisin mainita. Jos ei siis ole ollut valitsemassa kursseja ajoissa, on turha valittaa. On ihan normaalia, että keskellä päivää on hyppytunteja. Silloin on hyvä tehdä läksyjä, niin eivät jää sitten illaksi. Millä ihmeellä se OPO taikoisi kurssille lisäpaikkoja? Sitä paitsi musta ainakin olisi sitä paitsi ollut hemmetin noloa, jos lukioikäisenä oma äiti olisi ruvennut OPOn kanssa vänkkäämään kursseista. Kyllä lukioikäinen hoitaa ihan omat opiskeluasiansa.
Valitettavasti kurssien koot on aika tarkkaan määräytynyt sen mukaan paljonko luokkahuoneessa on tilaa. Seisomapaikkoja ei taideta vielä missään tarjota ja jos luokkahuoneessa on vaikkapa 40 lukiolaisen (meillä esim joidenkin ryhmien maksimi) lisäksi vielä 5 lattiapaikkalaista niin happi siinä loppuu, oppilaat on levottomia ja kaikkien opiskelu kärsii. Minua ainakin ärsyttää nämä vinkujat joiden on ihan pakko päästä vielä tälle kurssille kun muuten ei valmistu tai. Blablabla . Kurssit kannattaa valita ohjelmasta jo ennen kuin niihin voi ilmoittautua ja kun ilmoittautuminen aukeaa niin varaa heti paikat itselleen. Eiköhän poika ensi vuodeksi ole kärppänä tekemässä järkevämpiä lukujärjestyksiä? Elämä opettaa.
Yksi vaihtoehto on myös jättää vaikka se iltapäivän kurssi pois ja päättää suorittaa lukio suosiolla 3,5 tai 4 vuodessa jos päivä on muuten liian raskas.
Onpas taas ikäviä kommentteja. Lukion ykköset on loppujen lopuksi vielä aika nuoria eikä minusta ole yhtään kohtuutonta, että vanhemmat haluavat auttaa ja yrittää järjestellä sen ikäisen lapsen asioita.
Asiaan, ottakaa suoraan yhteyttä kurssien opeihin. Opolla ei välttämättä ole resursseja auttaa, sillä poikasi kanssa samassa tilanteessa olevia on varmasti useampia, mutta aineenopettajat voivat päättää opettamiensa kurssien asioista. Miettisin myös tenttimismahdollisuutta, jos jokin hypäreitä aiheuttavista kursseista on pojallesi helpohko. Mielestäni koulupäivät kuulostavat kyllä vähän liian pitkiltä, varsinkin jos koulumatka kestää 1,5 tuntia?
T. Luokanope
Lukiossa hyppytunnit oli henkireikä! Pääsi kavereiden kanssa kahville, tekemään vähän läksyjä, hengailemaan oppilaskunnan sohville, bondaamaan muiden kanssa. Niiden hengähdystaukojen avulla jaksoi pitkätkin päivät mitkä ois olleet ilman taukoja tosi puuduttavia.
Mun tytöllä myös hyppytunteja ja koulua 8-16. Onneksi matkoihin menee vain tunti päivässä. Tyttö tekee hyppytunneilla läksyjä tai muita koulujuttuja, välillä käy salilla tai sitten käy hengailemassa kavereiden kanssa kaupungilla. Ei olla viitsitty tehä hyppytunneista ongelmaa.
Niin, nopeat syövät hitaat. Näin yliopistossa olen oppinut heräämään ensimmäisenä ilmoittautumispäivänä aikaisin ja tekemään ilmoittautumiset heti kun järjestelmä antaa sen tehdä - muuten voi jäädä rannalle kun muut ehtivät ensin.