Miten ihmeessä mä saan vietyä sossuun tiliotteet tileistä joilla ei ole ollut toimintaa moneen vuoteen?
Teen tässä elämäni ekaa hakemusta ja ei niitä saanut netistä tulostettua. Pankistakaan niitä ei saa kun niitä ei ole! Tilitapahtumat eivät kuulemma kelpaa.
Kommentit (41)
Kannattaa oikeasti lopettaa ne tilit, ainakin jos näyttää siltä että sossun asiakkuus saattaa pitkittyä. Muuten ne tulevat vaatimaan niitä tilitietoja jatkossakin ja pankki ottaa maksun jos tulostavat jotain ikivanhoja tiliotteita.
Siis ei jumalauta tälläseenkö paskaan tuhlataan ihmisten aikaa? Ite sanoisin tantalle että ei ole tiliotteita, kun tiliä ei käytetä ja toivottaisin mukavat päivänjatkot.
Kysy, kelpaako tyhjä A4-paperi. Siinähän ne olemattomat tapahtumat näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti lopettaa ne tilit, ainakin jos näyttää siltä että sossun asiakkuus saattaa pitkittyä. Muuten ne tulevat vaatimaan niitä tilitietoja jatkossakin ja pankki ottaa maksun jos tulostavat jotain ikivanhoja tiliotteita.
No en varmaan lopeta, siinä toisessa on niin korkea korkoprosentti ettei sellaista saa enää mistään. Toisen ehkä voisinkin jos viitsin lähteä jonottamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis ei jumalauta tälläseenkö paskaan tuhlataan ihmisten aikaa? Ite sanoisin tantalle että ei ole tiliotteita, kun tiliä ei käytetä ja toivottaisin mukavat päivänjatkot.
No älä! Kuule en minäkään uskonut ihmisten kauhukokemuksia sossuta, vaan kyllä, näin tää näyttää menevän. :D
Tilistä, jolla ei ole tiliotekaudella tapahtumia, ei pankilla ole maksupalvelulain mukaan velvollisuutta antaa tiliotetta. Toisaalta sosiaalitoimisto ei myöskään saa vaatia sinulta sellaista asiakirjaa, jota sinun ei ole mahdollista saada. Jos olisin sinä, tulostaisin verkkopankista tilitapahtumat esimerkiksi koko tältä vuodelta. Selvittäisin lisäksi työntekijälle, ettet hänen vaatimaansa asiakirjaa voi toimittaa, koska pankki ei sellaista sinulle anna. Nämä käyttämättömät tilit ovat yleisesti toimeentulotukiasioissa vastaan tulevia asioita, eikä se, ettei tiliotetta ole mahdollista saada, pitäisi tulla yllätyksenä työntekijällesi. Toimin yhdessä suurimmista Suomen kunnista etuuskäsittelijänä, ja tämä seikka on ainakin meidän kaupungissamme täysin tiedossa.
Tilistä, jolla ei ole tiliotekaudella tapahtumia, ei pankilla ole maksupalvelulain mukaan velvollisuutta antaa tiliotetta. Toisaalta sosiaalitoimisto ei myöskään saa vaatia sinulta sellaista asiakirjaa, jota sinun ei ole mahdollista saada. Jos olisin sinä, tulostaisin verkkopankista tilitapahtumat esimerkiksi koko tältä vuodelta. Selvittäisin lisäksi työntekijälle, ettet hänen vaatimaansa asiakirjaa voi toimittaa, koska pankki ei sellaista sinulle anna. Nämä käyttämättömät tilit ovat yleisesti toimeentulotukiasioissa vastaan tulevia asioita, eikä se, ettei tiliotetta ole mahdollista saada, pitäisi tulla yllätyksenä työntekijällesi. Toimin yhdessä suurimmista Suomen kunnista etuuskäsittelijänä, ja tämä seikka on ainakin meidän kaupungissamme täysin tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy, kelpaako tyhjä A4-paperi. Siinähän ne olemattomat tapahtumat näkyvät.
En viitsi alkaa hankalaksi, mutta olisi kyllä hyvin tyydyttävää. Mitä mulla on käteen jäänyt tästä sosiaalitoimiston toiminnasta on se että asiakas yrittää lähtökohtaisesti huijata. Siis jatkuvasti asenne on sellainen, musta ihan käsittämätöntä. Ihmiset menee sinne hädissään viimeisenä vaihtoehtona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihan älyttömästi asiallisesta vastauksesta. Luottavaisin mielin menen nyt näiden tulostamieni papereiden kanssa huomenna, näissä näkyy tapahtumat vuodelle 2010 joten luulisi riittävän. Mulle tuli yllätyksenä ettei niistä tileistä saa tiliotteita kun käyttöä ei ole ollut, enkä siis hoksannut puhelimessa siitä mainita. Sanoin vain ettei ne ole käytössä, ja työntekijä senkun jankkasi että pitää saada tiliotteet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kolme tiliä, joista käytän vain yhtä. Yksi on tyhjä, en ole vain jaksanut sulkea. Toisella on jotain säästöjä, joihin en ole koskenut kirjaimellisesti koskaan. En usein edes muista, että tili on olemassa, sen on mummo joskus avannut. Sossuun vein tiedot vain käyttötilistä eikä kukaan edes kysynyt, onko muita tilejä olemassa.
Sun pitää käyttää ne säästöt ensin. Säästöt pitää käyttää ennnen toimeentulotuken hakemista tai muuten teet koko ajan petosta ja jos jäät tuosta kiinni niin joudut maksamaan kaikki tuet takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten et varmaan tarvi toimeentulotukeakaan joten hyvät päivän jatkot sullekin :)
Ap, mulla sama homma edessä. Olinkin jo tällä viikolla marssimassa nordeaan pyytämään miinuksen puolelle menneestä ( nordean omia korkoja ) ja puolisen vuotta käyttämättä olleesta tilistä näitä papereita sossua varten. Tällä hetkellä ei ole mitään mistä maksaisin tilin nollille, ei edes tilin sulkemismaksuun ole nyt juuri varaa. Yksi tili minulla on toisessa pankissa, johon tulee vain satunnaisesti jotain bonuksia, eli ns.käyttötili ( sekin tyhjänä ) johon aion myös jatkossa saada palkat/tuet/ yms.tulot. Onneksi en itse mennyt möläyttämään toisesta tilistä. Vältympähän tältäkin paperisodalta. Eli aion siis sossuun toimittaa vain sen käytössä olevan tilin. Tämähän ei tietenkään sinua jeesaa, mutta on ollut aikoinaan sama tilanne, silloin kolme tiliä, joista kaksi nyt suljettu. Kaikista jouduin toimittamaan paperit, ja ravaamaan pankeissa ihan paikan päällä ja maksamaan tilinylitys- ja lopetusmaksuja. Rasittavaa touhua. Heti kun/jos tulee ensimmäinen sossun raha, käyn ensitöikseni sulkemassa tuon nordean. Sinulle tsemppiä paperiviidakkoon.
Kyllä pitäisi kelvata tilitapahtumat kun selität että mitään tiliotteita ei ole mahdollista saada. Itsekin laitoin kuvakaappauksen viimeaikaisista tilitapahtumista, jotka osoittivat että tileillä ei ole vuosiin tapahtunut mitään. Ja selitin että muuta tositetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marssit pankkiin lopettamaan ne tilit ja toimitat sossuun sen sulkemisesta kertovan tositteen. Mistäpä sä taiot tiliotteen, jos ei ole tilitapahtumia.
Sitäpä tässä pähkäilen joo. Toinen tili on kyllä hyväkorkoinen säästötili että sitä en kyllä varmaan muutenkaan sulje, ei siellä mitään ole mutta kuitenkin, eihän sitä kannata sulkeakaan.
ap
kyllä se vissiin kannattaa sulkea jos et muuten tukia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitat käsittelijälle ja selität tilanteen, tulostat kuitenkin jonkinlaisen saldotodistuksen tai vastaavan, jossa näkyy, ettei tapahtumia ole ollut pariin kuukauteen.
Ei mulla ole käsittelijän numeroa, ja neuvonta oli jo sulkeutunut. Hän soitti mulle tuntemattomasta, joten ei kai se auta kuin huomenna mennä sinne infoon istumaan ja näyttää verkkopankista niitä tilitietoja. Tulostin verkkotiliotteiden sen hakukohdan jossa näkyy että vuodelta 2016 ei kummastakaan haettavaa ja sit tulostin tilitapahtumat jossa näkyy että viimeisin tapahtuma vuodelta 2010. :D Toivottavasti kelpaa. Hankalaksi on tehty, ärsyttävää. Jos ei kelpaa niin en tiedä enää sitten mitä teen.
ap
Kyllä me ollaan ainakin tuollaiset tositteet aina hyväksytty :)
T:etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Maksaako tilin sulkeminen?
Ihan samaa täällä kauhistelen! Pitäisi lyllertää Nordeaan sulkemaan käyttämätön tili ennen kuin alkavat veloittaa siitä kuukausimaksuja. Hitto, jos siitä joutuu vielä maksamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jätä vaan ilmoittamatta tyhjät tilit?
Menin pöljä sanomaan että mulla on kaksi tiliä joita en käytä, ja nyt niistä pitää toimittaa ne tiliotteet. Enhän mä tiennyt.
ap
Kyllä sinä aivan varmasti pankista saat jonkun saldotodistuksen. Pitäähän sellainen olla mm.perunkirjoitukseen, jos vainaalla on ollut joku ikivanha tili, jota ei ole lopetettu vaikka siellä ei olisi kuin kymmenen penniä.
Eikö pankki ole lopettanut sellaista tiliä, jolla ei ole kymmeneen vuoteen tapahtumia ollut? Rahat saat kyllä vielä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jätä vaan ilmoittamatta tyhjät tilit?
Menin pöljä sanomaan että mulla on kaksi tiliä joita en käytä, ja nyt niistä pitää toimittaa ne tiliotteet. Enhän mä tiennyt.
ap
Ei sinun tarvitse ilmoittaa kuin hakemishetkellä käytettävissä olevat varat. Eli saldot ilmoitat noista tileiltä ja jos tapahtumia ei ole, sanot ettei niissä ole tapahtunut mitään. Mikäli vaativat jotain muuta, niin rikkovat taas lakia ja sanot ettei sun tarvitse mitään muita tietoja heille toimitella.
Ei ole oikein vara venyttää tätä päätöstä. Musta kuulosti et se käsittelijä kuulosti olevan lähes hyvillään kun sanoi että joo, tää menee nyt suorilta jäihin tää käsittely. Kiva kiva.. Enpä olisi halunnutkaan mitään. No, huomenna talsin sinne sossuun ja toivotaan että kelpaa.
Ap