Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mykkäkoulu, miten pitäisi tulkita?

Vierailija
03.10.2016 |

En itse harrasta kyseistä vallankäyttöä, tai ole aiemmin kokenut, joten olen aivan kysymysmerkkinä. Asumme miehen asunnossa ja lapsia ei onneksi tässä tilanteessa ole.

Eli kyseessä noin kahden vuoden mittainen parisuhde. Aiemmin riitojen yhteydessä mies on pitänyt mykkäkoulua maksimissaan vuorokauden, emme kuitenkaan riitele usein ja jos riitaa tulee, niin syyt ovat pieniä tyhmiä asioita. Alkuun mies uhkaili erolla joka käänteessä, mutta pyörsi aina puheensa.

Viime torstaina mies sai ihmeellisen raivokohtauksen, kun en ollut käynyt kaupassa, vaikka jääkapissa oli tuolloin kaikki tarpeellinen. Tuo oli ensimmäinen kerta, kun mies todella huusi ja raivosi. Syy vain oli jotenkin kovin keksityn oloinen, joten en voinut kuin ihmetellä.

Nyt sitten tuosta päivästä lähtien mies on pitänyt mykkäkoulua, eli tänään tulee jo 4. ilta hiljaisuutta. Ilme ei värähdäkään, jos yritän puhua. Olen koittanut kysyä ja anellut, että voisimme keskustella asiasta, mutta ei.

Nyt on alkanut tuntua siltä, että onkohan kyseessä se, että mies vain odottaa minun lähtevän, eikä ole kykeneväinen sanomaan asiaa suoraan? Vai saako joku nautintoa siitä, että toinen anelee vieressä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti et  anele. Ja vika oli miehen. Kyseessä on henkinen väkivalta, jolla hän alistaa sinua.

No johan aloittaja on anellut. Eli suhteessa on jo katsottu kuka määrää. Tuosta ei millään ilveellä päästä enää tasavertaiseen tilanteeseen. Aloittaja on se alistuja ja mies haluaa alistaa. Näin se tulee menemään. Ja koska aloittaja vielä kyselee neuvoa ja etsii tukea täältä, hän myös on valmis elämään alistettuna. Ei se kaikkia haittaa.

Vierailija
22/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, ole kiltti ja tule parin päivän päästä päivittämään tilanne.

Miten mies puolusteli käytöstään? Annoitko anteeksi? Meneekö mies terapiaan? Jätätkö hänet? Oliko tämä pelkkä provo?

Olis kiva jos kuulisi miten nämä päättyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa nautintoa. Saatko sä nautintoa henkisestä väkivallasta uhrin asemassa?

En todellakaan saa. Tilanne ahdistaa. Mies on muuten ollut huolehtivainen ja hyvä ihminen, joten tämä on todella outoa ja lapsellista käytöstä aikuiselta ihmiseltä. En vain ole aiemmin koskaan kokenut tällaista, joten suhtautuminen on hyvin hankalaa.

Ap

No eihän kukaan normaalijärkinen aloita tuollaista käytöstä ennen kuin on varma, että toinen on sitoutunut suhteeseen. Jos mies olisi ensin raivonnut ja sitten mököttänyt kun olitte tutustumisen alkuvaiheessa, olisit lopettanut tapailun. Siksi hän ei tehnyt sitä silloin vaan vasta nyt. Olet jo sietänyt eropuheet, joten hän on todennut että on turvallista siirtyä kovempiin keinoihin.

Vierailija
24/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aina huutelevat "Jätä se!! Lähde!!". Tuon kirjoittaminen on 100-kertaa helpompaa, kuin mennä sanoista tekoihin. Kuinka moni teistä jätä se-huutelijoista olisi nyt itse valmis laittamaan kengät jalkaan ja lähtemään?

Minä en! Koska tuuppaisin tuon jäyhän väkivaltamököttäjän ulkoruokintaan, löytäköön uuden pesän muualta.

Vierailija
25/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimerkki takataskuun ja otsaan anopin osoite.

Vierailija
26/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aina huutelevat "Jätä se!! Lähde!!". Tuon kirjoittaminen on 100-kertaa helpompaa, kuin mennä sanoista tekoihin. Kuinka moni teistä jätä se-huutelijoista olisi nyt itse valmis laittamaan kengät jalkaan ja lähtemään?

Minä en! Koska tuuppaisin tuon jäyhän väkivaltamököttäjän ulkoruokintaan, löytäköön uuden pesän muualta.

Väkivältämököttäjän :D

Vierailija
27/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten "tuuppaat" aikuisen ihmisen ulkoruokintaan, joka kuitenkin asuu talossa kirjoilla ja jolla on kämpät avaimet taskussa? Soitat poliiseille et hei, Kalle-Jorma ei suostu lähtemään sen omasta kämpästä pois?

Vierailija
28/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten "tuuppaat" aikuisen ihmisen ulkoruokintaan, joka kuitenkin asuu talossa kirjoilla ja jolla on kämpät avaimet taskussa? Soitat poliiseille et hei, Kalle-Jorma ei suostu lähtemään sen omasta kämpästä pois?

Naisellisin keinoin. Puhumalla tiätysti (motkotan, nalkutan, papatan, saarnaan). Lähtee mielellään. Olet varmaan katsellut vanhoja suomalaisia elokuvia, muistatko Justiinan.

Vierailija
29/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kertoa oman näkökulmani entisenä mykkäkouluihmisenä. 

Olin nuorempana tosi huono puhumaan. Jos mieheni suuttui jostain ja alkoi riidellä kaikki sanomiseni käännettiin ja väännettiin johonkin ihan outoon muotoon. Hän oli todella hyvä kääntämään tilanteen ihan ympäri niin että minä olin syypää. Minä taas olin tosi huono seuraamaan hänen ajatuksiaan ja usein vaikenin pariksi päiväksi ihan kokonaan. Ei vain huvittanut puhua kun joka kerta sanottuani jotain olinkin sanonut hänen mukaansa jotain ihan muuta.

Juu, erottiin ja menin terapiaan. En mykkäkouluile enää. 

Vierailija
30/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan mökättäsi tulevan reissusi vuoksi?

Vierailija
31/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin mykkäkoulun kotoa. Ehkä mököttävät siellä vieläkin, kun ei ole kuulunut mitään vuosiin.

Vierailija
32/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa leikkiä että mies on näkymätön. Jätä se kotio mököttämään ja mene töiden jälkeen vaikka kahville kaverin kanssa. Kokkaa vain itsellesi, pese vain omat pyykkisi. 6kk-2v  yhteisasumista on se raja milloin persoonallisuushäiriöinen pudottaa maskinsa. Se pitää sua varmana nakkina ja on nyt sitä mieltä että se saa taantua pikkupojaksi ja rähjätä sulle. Laita se järjestykseen niin ettet huomioi sitä mitenkään.

Vierailija
33/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap, ole kiltti ja tule parin päivän päästä päivittämään tilanne.

Miten mies puolusteli käytöstään? Annoitko anteeksi? Meneekö mies terapiaan? Jätätkö hänet? Oliko tämä pelkkä provo?

Olis kiva jos kuulisi miten nämä päättyy.

Noniin, mies tuli töistä kotiin kuuden jälkeen ja sai jopa sanottua pari sanaa. Kysyin siinä sitten samalla, että olisikohan jo aihetta alkaa puhumaan, että mikä nyt oikein on. Mies sai sitten sanottua, että on tyytymätön parisuhteeseen. Vaikeni kuitenkin taas, kun kysyin, että miksei ole saanut suutaan auki aiemmin. Totesin, että antaa olla, jos ei 30+ mies saa asioita sanottua. Mies ei myöskään pahoitellut käytöstään mitenkään.

Lähden sinne reissuun, ja kun palaan (jos palaan), niin lähtö edessä, ei kai tässä muu auta. En olisi ikinä uskonut miehestä, että käyttäytyy noin, harmi.

Ap

Vierailija
34/45 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy, kuinka moni meistä on jo lähtenyt. Ja haluatko tietää, kuinka monta kertaa?

Minun puolestani on yksi mies jäänyt juomaan ihan niin paljon kuin tahtoo. Minä olen se nainen, jonka vuoksi hän juo edelleen. Ei siksi kun olen niin v-mainen ( kuten nykyinen) vaan siksi kun lähdin ja jätin. Ehkä nykyinen juo kohta samasta syystä ...

Mykkäkoulua minun kanssani ei ole harrastanut kukaan. Mikä lienee syynä?

Pahin kohta aloittajan kirjoituksessa oli tämä " Vielä ennen noita ilta-kilareita mies oli ihan iloinen, oma itsensä." Viittaa joko alkoholi- ja/tai mielenterveysongelmiin, jos mieliala muuttuu iloisesta raivariin, ilmeisesti vielä aiheettomaan. Tarkoitus oli saada sinut tuntemaan syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa - niin, siis mistä? Mitä sinun olisikaan pitänyt tehdä tai jättää tekemättä, ja millä perusteella?

Vierailija
35/45 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies harrasti mykkäkouluilua todella usein suhteen alussa. Nyt yhdeksän aviovuoden jälkeen ei enää juurikaan, eli on parantanut tapansa! Enkä tiedä kestäisinkö edes olla enää se anelija ja itkijä - niin voimakasta henkistä väkivaltaa mykkäkouluilu sen uhrille on. Todella rankkoja olivat ensimmäiset vuodet, koska itse en ole ollenkaan pitkävihainen, ja tykkään puhua ja keskustella asiat suoriksi. Mies taas halusi mykkäkouluilla pari päivää, ja sitten jatkaa elämää, ikään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. On muuten lapsuudekodistansa opittu tapa hoitaa konfliktitilanteet. Olen kuitenkin saanut hänet muutettua, ja nykyään menee tällä saralla ihan hyvin. Eli en kyllä itse ihan noin nopeasti olisi jättämässä, jos muuten on kyseessä kelpomies, vaan yrittäisin keskustella asiasta, ja ilmoittaa, että kyseinen käytös ei ole missään määrin hyväksyttävää.

Vierailija
36/45 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen odottanut rauhallisesti mykkäkoulun loppumista, eli teeskennellyt kuin sitä ei olisikaan. En anna mököttäjälle valtaa. Kun mykkäkoulu on loppunut, olen selittänyt mitä se mykkäkoulu aiheuttaa parisuhteessa, että se on henkistä väkivaltaa jne. Tämän jälkeen olen sanonut hyvin tiukasti että seuraavalla kerralla kun menee mykkäkouluun, se on samantien ero.

Kukaan ei ole toista kertaa mököttänyt. Voithan kokeilla vielä tämän jälkeen, antaa yhden mahdollisuuden ja se on sitten siinä.

Vierailija
37/45 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mieheni harrastaa mykkäkouluja myös, mutta ei saa mitään raivareita. Loukkaantuu jostain sanomastani ja on sitten marttyyrimaisesti mykkäkoulua illan pari. Ärsyttävää. Olen aina niin kuin en huomaisikaan minkään olevan vialla, jos ei aikuinen ihminen saa kakistettua että mikä on vialla, niin sitten ei ole mitään vialla. Olen ottanut mökötysasian puheeksi joskus kun ei ole mitään ongelmaa ollut, ja ollaan keskusteltu siitä, mies yrittää tavasta eroon mutta hankalaahan se on, kun on tottunut noin reagoimaan.

Olen mies ja pidän mykkäkoulua koska vaimo on kova arvostelemaan. En siis oikeastaan pidä mykkäkoulua vaan vetäydyn,koska on turhauttavaa keskustella jos joka kolmannella lausella kuitenkin sitten ilmenee sitä pikittelyä.

Että silleen.

Vierailija
38/45 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin mies pitää mykkäkouluja. Ensimmäiset mykkäkoulut olivat hirveitä. Yritin pari kertaa avata keskustelua, mutta usein se päättyi "ihan sama" ja mies marssi makuuhuoneeseen ja eli siellä mykkäkoulun ajan. Mykkäkoulu päättyy hänen toimestaan sitten parin päivän sisällä.

Sanoin parin vuoden jälkeen, että nyt riittää meikäläiselle. Sanoin, että ne mykkäkoulut syö mut elävältä enkä voi olla, en pystynyt nukkumaan kun mietin asioita. Sanoin etten jaksa enää. Ja kappas, mies alkoi ryhdistäytymään. Hitaasti, mutta varmasti hän on edennyt jo siihen, että riidan tullen annan hänen pitää mykkäkoulua tovin, arvioisin noin 10min, ja menen hänen luokseen ja kysyn joko voidaan sopia. Ja sovimme.

Mykkäkoulu on hirveän tuskallista kaikille. Itse koin puolisoni ihan vieraaksi. Olin hämmentynyt ja peloissani suhteemme tilasta. Usein hän sanoi, että ei ole varma suhteemme jatkosta ja siitä alkoi muutaman päivän hiljaisuus.

Puhu miehelle. Jos se ei auta ota kamat ja muuta pois. Mykkäkoulut eivät kuulu parisuhteeseen. Henkisesti liian stressaavaa ja kuluttavaa.

Vierailija
39/45 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mieheni harrastaa mykkäkouluja myös, mutta ei saa mitään raivareita. Loukkaantuu jostain sanomastani ja on sitten marttyyrimaisesti mykkäkoulua illan pari. Ärsyttävää. Olen aina niin kuin en huomaisikaan minkään olevan vialla, jos ei aikuinen ihminen saa kakistettua että mikä on vialla, niin sitten ei ole mitään vialla. Olen ottanut mökötysasian puheeksi joskus kun ei ole mitään ongelmaa ollut, ja ollaan keskusteltu siitä, mies yrittää tavasta eroon mutta hankalaahan se on, kun on tottunut noin reagoimaan.

Olen mies ja pidän mykkäkoulua koska vaimo on kova arvostelemaan. En siis oikeastaan pidä mykkäkoulua vaan vetäydyn,koska on turhauttavaa keskustella jos joka kolmannella lausella kuitenkin sitten ilmenee sitä pikittelyä.

Että silleen.

Oletko sitten sanonut vaimolle, että arvostelee ja sinä vetäydyt? Ei riidan aikana vaan ihan "normaali" tilanteessa?

Kannattaisi. Suhteenne ei tule noin kestämään. Vaimo lopettaa arvostelun ja sinä avaat suusi.

Vierailija
40/45 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Kaksi kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä