Miehen mykkäkoulu, miten pitäisi tulkita?
En itse harrasta kyseistä vallankäyttöä, tai ole aiemmin kokenut, joten olen aivan kysymysmerkkinä. Asumme miehen asunnossa ja lapsia ei onneksi tässä tilanteessa ole.
Eli kyseessä noin kahden vuoden mittainen parisuhde. Aiemmin riitojen yhteydessä mies on pitänyt mykkäkoulua maksimissaan vuorokauden, emme kuitenkaan riitele usein ja jos riitaa tulee, niin syyt ovat pieniä tyhmiä asioita. Alkuun mies uhkaili erolla joka käänteessä, mutta pyörsi aina puheensa.
Viime torstaina mies sai ihmeellisen raivokohtauksen, kun en ollut käynyt kaupassa, vaikka jääkapissa oli tuolloin kaikki tarpeellinen. Tuo oli ensimmäinen kerta, kun mies todella huusi ja raivosi. Syy vain oli jotenkin kovin keksityn oloinen, joten en voinut kuin ihmetellä.
Nyt sitten tuosta päivästä lähtien mies on pitänyt mykkäkoulua, eli tänään tulee jo 4. ilta hiljaisuutta. Ilme ei värähdäkään, jos yritän puhua. Olen koittanut kysyä ja anellut, että voisimme keskustella asiasta, mutta ei.
Nyt on alkanut tuntua siltä, että onkohan kyseessä se, että mies vain odottaa minun lähtevän, eikä ole kykeneväinen sanomaan asiaa suoraan? Vai saako joku nautintoa siitä, että toinen anelee vieressä?
Kommentit (45)
Ehdottomasti et anele. Ja vika oli miehen. Kyseessä on henkinen väkivalta, jolla hän alistaa sinua.
Miehellä on vikaa tunteensäätelykyvyssä. Hienoa, kun ei ole lapsia, olet vapaa lähtemään, ei tarvitse kärsiä. Älä turhaan kanna syyllisyyttä, jos ei kaikkia asioita saada siinä tilanteessa puhuttua halki, tuollaisen kanssa ei voi.
Saatat olla ihan oikeassa. Mutta en tiedä.
Minulla on kaveri, joka murjottaa välillä. En oikein sitä tajua, mutta se on mun mielestä varmaa, että se on passiivis-agressiivista käytöstä. Mutta sitten kun tuosta yritin etsiä tietoa, niin ei siitä oikein löytynyt muuta kuin että tuollaista se on. En löytänyt selityksiä syistä tai tarkoitusperistä.
Mun kaveri on kyllä aivan armollinen siinä mielessä, että sitten kun sanon hänelle, että hänen käytöksensä ei ole reilua, niin silloin kyllä sanainen arkku aukeaa. Ja näin ollen meillä on ihan hyvät ja luottamukselliset välit. En pelkää noita mykistelyjä. Tuo sinun kokemasi kuulostaa tosi kamalalta.
Kuulostaa ihan mun exältä joka omien sanojensa mukaan "käyttäyty niin että toinen halusi erota"
Voi juokse,ei tuo tuosta ainakaan paremmaksi muutu!
Vierailija kirjoitti:
Saa nautintoa. Saatko sä nautintoa henkisestä väkivallasta uhrin asemassa?
En todellakaan saa. Tilanne ahdistaa. Mies on muuten ollut huolehtivainen ja hyvä ihminen, joten tämä on todella outoa ja lapsellista käytöstä aikuiselta ihmiseltä. En vain ole aiemmin koskaan kokenut tällaista, joten suhtautuminen on hyvin hankalaa.
Ap
Ala vaan katsella omaa kämppää. Minä sanoisin: "Ilmeisesti tässä on nyt sellainen tilanne, että sinä aiot käyttäytyä kuin idiootti. Raivarin sait ihan tyhjästä, eikä sellainen käy. No juttuhan on niin, että minä alan nyt etsiä omaa kämppää. Olet omalla viestinnäsi tehnyt täysin selväksi, että meidän parisuhde ei toimi ja haluat minusta eroon. Eikä minun ole pakko sietää mitään mykkäkouluja. Murjota ihan vapaasti vaan, mä alan katsella nyt asuntoja."
Älä alistu siis.
terv. 2
Kamala tilanne sulla. Käytännössä sun kengissä alkaisin etsiä omaa uutta asuntoa. Joko suhteenne on tuossa suht lyhyessä ajassa alkanut jo pahentua tai sitten mies alkaa uskaltaa näyttää oikeaa karvaansa - mitä luulet, tuleeko tuo käytös paranemaan vai pahenemaan tulevaisuudessa.
Mykkäkoulun syy oli tosiaan keksitty ja mitätön, ja neljän päivän mykkäkoulu ylipäätään on silkkaa henkistä väkivaltaa. Miehellä on nyt selvästi tosi paha ja vittumainen olla, oli oikea syy siihen mikä hyvänsä, mutta ei hän näköjään siitä halua sinulle puhua kun ei yhtään mitään sano. Voi olla vaikka työstressiä tms mikä ei mitenkään liity sinuun, mies vaan purkaa sinuun pahaan olonsa. Tai sitten tosiaan on suhteeseenne tyytymätön, mutta ilman miehen puhumista kaikki on vaan arvailua.
Vaihtoehtoja on kaksi: mies joko haluaa sinun lähtevän suhteestanne, koska suhteen päättäminen on vaikeaa tai sitten hän yrittää mykkäkouluilullaan alistaa sinut.
Itse pistin aikoinaan pisteen miehen mykkäkouluilulle olemalla itse puhelakossa siihen asti kunnes mies taas suostui kommunikoimaan (ja vähän ylikin). Mykkäkoulut kyllä loppuivat siihen, mutta tilalle tuli toisenlaisia henkisen väkivallan ja alistamisen keinoja.
Päätin lopulta suhteen. Suosittelen samaa sinullekin.
Kun saat keskusteluyhteyden auki, älä paina tätä käytöstä villaisella. Miehen on syytä selittää perin juurin mistä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja on kaksi: mies joko haluaa sinun lähtevän suhteestanne, koska suhteen päättäminen on vaikeaa tai sitten hän yrittää mykkäkouluilullaan alistaa sinut.
Itse pistin aikoinaan pisteen miehen mykkäkouluilulle olemalla itse puhelakossa siihen asti kunnes mies taas suostui kommunikoimaan (ja vähän ylikin). Mykkäkoulut kyllä loppuivat siihen, mutta tilalle tuli toisenlaisia henkisen väkivallan ja alistamisen keinoja.
Päätin lopulta suhteen. Suosittelen samaa sinullekin.
On kolmaskin vaihtoehto: mies on hyvin, hyvin ongelmainen.
ÖÖmegamies joka tapauksessa (vai miten nämä kreikkalaiset kirjaimet nyt palstalla meneekään).
Tuttua meilläkin. Valitettavasti niitä lapsiakin on jo siunaantunut.
Keskustelu-ihminen ei tuo meillä ainakaan ole. Ongelmista ei puhuta. Koskaan. Vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kamala tilanne sulla. Käytännössä sun kengissä alkaisin etsiä omaa uutta asuntoa. Joko suhteenne on tuossa suht lyhyessä ajassa alkanut jo pahentua tai sitten mies alkaa uskaltaa näyttää oikeaa karvaansa - mitä luulet, tuleeko tuo käytös paranemaan vai pahenemaan tulevaisuudessa.
Mykkäkoulun syy oli tosiaan keksitty ja mitätön, ja neljän päivän mykkäkoulu ylipäätään on silkkaa henkistä väkivaltaa. Miehellä on nyt selvästi tosi paha ja vittumainen olla, oli oikea syy siihen mikä hyvänsä, mutta ei hän näköjään siitä halua sinulle puhua kun ei yhtään mitään sano. Voi olla vaikka työstressiä tms mikä ei mitenkään liity sinuun, mies vaan purkaa sinuun pahaan olonsa. Tai sitten tosiaan on suhteeseenne tyytymätön, mutta ilman miehen puhumista kaikki on vaan arvailua.
On aina aiemmin puhunut kyllä, jos työ asiat ovat ahdistaneet ja tällä hetkellä tiedän, että kyse ei ainakaan ole siitä. Ennen tätä riitaa ei ollut mitään ongelmia. Vielä ennen noita ilta-kilareita mies oli ihan iloinen, oma itsensä. En haluaisi jättää tilannetta roikkumaan ja häipyä, koska asia jäisi vaivaamaan. Jos vain mies puhuisi ja sanoisi suoraan, että mitä haluaa, niin lähtisin kyllä samantien. Tilannetta kiristää vielä se, että lähden parin päivän päästä viikoksi toiseen kaupunkiin. Sanoin siitäkin miehelle, että silloin saa sitten olla niin hiljaa, kun vain voi. Jos siihen mennessä tilanne ei muutu, niin järjestelen sitten reissun aikana omat asiat kuntoon.
Jos päädyt eroamaan niin selväsanainen vinkki miehelle syystä olisi tosi reilua käytöstä. Tulee varmasti toistamaan huonoa käytöstään mutta ilman palautetta on vaikea vaihtaa tyyliä.
Jos et päädy eroamaan niin sinuna kuitenkin antaisin miehelle vinkkiä että ilman kommunikaatiota ei ole pian suhdettakaan.
Oma mieheni harrastaa mykkäkouluja myös, mutta ei saa mitään raivareita. Loukkaantuu jostain sanomastani ja on sitten marttyyrimaisesti mykkäkoulua illan pari. Ärsyttävää. Olen aina niin kuin en huomaisikaan minkään olevan vialla, jos ei aikuinen ihminen saa kakistettua että mikä on vialla, niin sitten ei ole mitään vialla. Olen ottanut mökötysasian puheeksi joskus kun ei ole mitään ongelmaa ollut, ja ollaan keskusteltu siitä, mies yrittää tavasta eroon mutta hankalaahan se on, kun on tottunut noin reagoimaan.
Herätys siellä!
http://yle.fi/uutiset/3-8716415
– Mykkäkoulu, mököttäminen ja vetäytyminen ovat hylkäämisiä. Niitä ei saa tehdä. Ne ovat henkistä väkivaltaa. Käy vaikka vähäksi aikaa pois ja palaa takaisin, mutta hylkäämisellä ei saa hallita.
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/mykkakoulu_on_vallankayttoa
– Kun mykkäkouluun ryhdytään, hiljaisuuteen linnoittautuva hylkää toisen julmasti tulkitsemaan asioita yksin. Hän ei auta tätä ymmärtämään tilannetta ja siihen johtaneita syitä, vaan muuttuu pelottavasti arvaamattomaksi ja hävittää suhteesta ennustettavuuden. Siksi mykkäkoulu on pahaa hiljaisuutta, perheterapeutti ja pappi Matti J. Kuronen määrittelee.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/ihmissuhteet/pariterapeutti_myk…
– Se on tilanne, jossa toinen saadaan voimakkaaseen tunnetilaan uhkaamalla hylkäämisellä. Mykkäkoulu on kovimpia aseita väkivallan jälkeen. Se on kuin henkinen isku päähän, Markova toteaa.
Mykkäkoululaisen kumppani menee helposti paniikkiin hylätyksi tulemisen pelossaan. Hän saattaa myöntyä tekemään asioita niin kuin mykkäkoulussa oleva haluaa. Siten mykkäkoulu on hyvin vahva keino hallita toista.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua meilläkin. Valitettavasti niitä lapsiakin on jo siunaantunut.
Keskustelu-ihminen ei tuo meillä ainakaan ole. Ongelmista ei puhuta. Koskaan. Vituttaa.
Miten nuo tilanteet sitten raukeavat teillä? Mies vaan alkaa puhumaan ja on, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut?
Mikä ihme siinä on, eikö maailmassa ole enää miehiä, jotka eivät käytä väkivaltaa missään muodossa? Tuntuu että jos mies ei hakkaa, niin sitten henkinen väkivalta kukoistaa. Surullista...
Vierailija kirjoitti:
Ala vaan katsella omaa kämppää. Minä sanoisin: "Ilmeisesti tässä on nyt sellainen tilanne, että sinä aiot käyttäytyä kuin idiootti. Raivarin sait ihan tyhjästä, eikä sellainen käy. No juttuhan on niin, että minä alan nyt etsiä omaa kämppää. Olet omalla viestinnäsi tehnyt täysin selväksi, että meidän parisuhde ei toimi ja haluat minusta eroon. Eikä minun ole pakko sietää mitään mykkäkouluja. Murjota ihan vapaasti vaan, mä alan katsella nyt asuntoja."
Älä alistu siis.
terv. 2
Ohis- sit tuon palopuheen jälkeen alkaa anelemaan ja itkemään että hei ihan oikeasti hei, emmä mitään pahaa tarkoittanut mulla vaan meni hermo kun sitä mun lempilauantai makkaraa ei just ollut siinä pilkottuna - anna anteeksi, ikinä, en enää ikinä tee sulle noin. Oih mun hani puppeli, rakastan sua niin. Ethän muuta ethän?
Ja sit menee max kuukausi ja olet samassa tilanteessa. Onnee!
Kaikki aina huutelevat "Jätä se!! Lähde!!". Tuon kirjoittaminen on 100-kertaa helpompaa, kuin mennä sanoista tekoihin. Kuinka moni teistä jätä se-huutelijoista olisi nyt itse valmis laittamaan kengät jalkaan ja lähtemään?
Saa nautintoa. Saatko sä nautintoa henkisestä väkivallasta uhrin asemassa?