Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä lukio? Syk, Ksyk, Ressu, Norssi, Tyk

Vierailija
03.10.2016 |

Mikä näistä on paras? Ja perustele miksi.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jutussa lähes mikään ei ole totta!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...

Kaikista Suomen lukioista saa ihan saman yo-paprun, lähinnä kyse on siitä, millaiseen seuraan mahdollisesti haluaisi. Tasoerot tulevat yliopistoissa, vrt. Itä-Suomen & Oxford, joiden todistusten arvoissa on jo melkoisesti eroa.

En kysynyt tuota. Ja opetuksessa on paljon eroa sen mukaan onko oppilaat seiskan vai kympin oppilaita.

Ressua ollaan mietiskelty...

Ap

No, on sen verran tasoeroa, että opetus on yleensä luokatonta noissa parhaissa lukioissa. Sitä ei ikinä uskoisi, mutta ne ei opeta siellä yhtään mitään, kasataan tajuttomasti vaan läksyä ja ollaan tylyjä. Opettajat menee sieltä, mistä aita matalin. Käsittämätöntä touhua ja kokemusta on kuudesta Suomen top-10 lukiosta viiden vuoden sisällä, jossa olen päässyt opetusta seuraamaan useiden päivien ajan. Sitten noissa pienemmissä ja tavallisemmissa lukioissa opettajat seisoo päällään, käyttää koko pedagogiikkansa ja osaamisensa tsempatakseen heikkoja läpi ja samalla hyviä laudatureihin.

Toinen iso etu tavallisemmassa lukiossa on se, että olet hyvä porukassa. Et kilpaile vain huippujen kanssa. Ryhmällä on tapana löytää roolinsa ja aina joku on heikko, alkaa alisuorittamaan jne.

Kolmas on ihan realismia tulosten suhteen. Esimerkiksi SYK:n tulokset on aika kuraa huomioiden lähtötason. Joku surkea keräilylukio leipoisi kaikista niillä peruskoulutodistuksilla huippuylioppilaita. Itseasiassa siellä ei sillä aineksella kenenkään pitäisi saada ikinä eximiaa huonompaa.

Sitten huippulukioiden edut: Oppii tekemään töitä ja olemaan itsenäinen. Tsemppaava ja kunnianhimoinen henki. Verkostoituminen.

Vierailija
22/46 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYK:ssa kiusaaminen on todella raadollista ja usein uusia oppilaitakin syrjitään lukiossa. Parhaiten siellä sai ystäviä jos oli massaan sulautuvan näköinen, oloinen ja oli näennäisesti varakkaasta perheestä. Ne muut, jotka poikkesivat esimerkiksi tyyliltään, harvoin saivat kavereita ja heitä kiusattiin törkeästi välillä jopa julkisesti koko koulun edessä. Muistan esimerkiksi, kuinka eräässä abinäytelmässä yhdelle pojalle tehtiin tosi ilkeä improvisaatiokohtaus hänen tietämättään ja muu lukio oli katsomassa. Hänen piti siis muka mennä kesken näytöksen esittämään joku musiikillinen osuus omalla instrumentillaan ja sitten nämä kiusaajat buuasivatkin hänet alas lavalta ja soittivat päälle jotain musaa jossa käskettiin painua hiiteen. Melkein mitä tahansa muuta lukiota suosittelisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressussa oli ainakin mun aikanani huomattavasti enemmän infoa jatko-opiskelumahdollisuuksista mitä kavereilla omissa lukioissaan. Vanhat ressut kävivät kertomassa, millaista on opiskelu Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa, Kiinassa.. Paljon sellaisia yliopistoja, joita ei moni opo edes mainitse abeille.

Ressussa ei tarvinnut olla yksin. Taito- ja taideaineiden opetus oli ihastuttavan monipuolista, tehtiin paljon vierailuja, kokeiltiin paljon eri lajeja ja tutustuttiin laajasti Helsingin kulttuuri- sekä liikuntatarjontaan.

Vierailija
24/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kavereita on noissa lukioissa, ja kaikki ainakin nyt alkuun olleet innostuneita. Omani on Ksykissä  ja ainakin siellä  vanhempainillassa tuotiin vahvasti esiin muunkin elämän tärkeyttä. Kasi on hyva numero, ja aina ei tarvitse kaikissa aineissa olla paras. Opinto-ohjaajitkin muistutti levon ja muiden harrastusten tärkeyttä, sekä sosiaalisen elämän. Kuulemma pitävät myös oppilaita silmällä, etteivät uuvu. Ainakin minä sain hyvän vaikutelman ja teininkin mielestä koulu on alkanut hyvin. Hän ei ollut siellä yläasteella, mutta ei niin moni muukaan "luokkakavereista".

Vierailija
25/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin Tampereen teknillisen lukion hervannassa ja tykkäsin kovasti. Sielä on vähän huonompitasoista porukkaa, joten asiat opetetaan todella hyvin. On helppoa menestyä koulussa. Tosin jos lapsesi on kympin oppilas, hän ei välttämättä tunne oloaan kotoisaksi tuolla.

Itse lähdin yläasteelta 6.8 keskiarvolla ja valmistuin ylioppilaaksi 9.0 keskiarvolla ja sain koulun parhaan todistuksen. Myös yo-kirjoituksissa olin koulun paras, EEEEMB rivi tuli.

Vierailija
26/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin Tampereen teknillisen lukion hervannassa ja tykkäsin kovasti. Sielä on vähän huonompitasoista porukkaa, joten asiat opetetaan todella hyvin. On helppoa menestyä koulussa. Tosin jos lapsesi on kympin oppilas, hän ei välttämättä tunne oloaan kotoisaksi tuolla.

Itse lähdin yläasteelta 6.8 keskiarvolla ja valmistuin ylioppilaaksi 9.0 keskiarvolla ja sain koulun parhaan todistuksen. Myös yo-kirjoituksissa olin koulun paras, EEEEMB rivi tuli.

Ja tämä liittyy asiaan miten?

Vierailija
27/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt Sibelius-lukion, koska minulle ei vaan se tavallinen koulunkäynti riittänyt, vaan halusin kehittyä muutenkin. Musiikista ei tullut ammattia, vaan se pysyi rakkaana harrastuksena.

Lämpimästi suosittelen erityislukioita kaikille niille, joilla rahkeet riittävät vähän enempään kuin pelkkään koulutyöhön.

Vierailija
28/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...

Kaikista Suomen lukioista saa ihan saman yo-paprun, lähinnä kyse on siitä, millaiseen seuraan mahdollisesti haluaisi. Tasoerot tulevat yliopistoissa, vrt. Itä-Suomen & Oxford, joiden todistusten arvoissa on jo melkoisesti eroa.

En kysynyt tuota. Ja opetuksessa on paljon eroa sen mukaan onko oppilaat seiskan vai kympin oppilaita.

Ap

Mutta opetuksen taso on paras niissä lukioissa, jotka saavat seiskan oppilaat menestymän hyvin kirjoituksissa. Tämä vähän ohiksena.

Vierailija
29/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo edellisen kommentin kirjoittaja, mutta tuo on esimerkki hyvästä opetuksen tasosta.

Vierailija
30/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...

Ap

Mutta opetuksen taso on paras niissä lukioissa, jotka saavat seiskan oppilaat menestymän hyvin kirjoituksissa. Tämä vähän ohiksena.

Ei ole. Varsinkaan hyvälle oppilaalle, joka tylsistyy kuoliaaksi odottaessaan että ope saa seiskan oppilaan lampun syttymään.

Vierailija
31/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo edellisen kommentin kirjoittaja, mutta tuo on esimerkki hyvästä opetuksen tasosta.

Ai mikä? Että helainkiläisen teinin pitää muuttaa Tampereelle lukioon?

Vierailija
32/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti se lukio, jonne peruskoulun arvosanat riittävät. Toiseksi se, millainen kurssitarjonta lukiossa on eli onko varaa tarjota kursseja sen pakollisen ohjelman lisäksi ja ovatko tarjotut kurssit tarpeellisia.

Kaikista lukioista saa todellakin samanlaisen päättötodistuksen ja YTL:lta kirjoitustuloksiin perustuvan yo-todistuksen. Kaikki jatkoon pyrkivät ovat siis siinä mielessä samalla viivalla, että ei kysellä, mistä lukiosta olet päässyt ylioppilaaksi.

Myös kaikista yliopistoista saa samanlaisen maisterintodistuksen. Eli taas ollaan periaatteessa samalla viivalla työtä hakiessa. Tosin joillakin työnantajilla tuntuu olevan aikalailla perusteettomia käsityksiä siitä, mistä yliopistosta valmistuu parhaita maistereita. Moni kuvittelee, että Helsingin yliopisto olisi jotenkin ylivertainen, mikä ei kylläkään pidä paikkaansa. Monissa pienemmissä koulutusyksiköissä ehditään paneutua aivan toisella tavalla opiskelijoiden ohjaamiseen kuin suuressa massayliopistossa. Opettajien pätevyysvaatimukset ovat samat (=lakisääteiset) samalla tavalla kuin vaikkapa lukiossakin. Yksilölliset erot ovat juurikin yksilöllisiä eroja. Aina on ollut neroja, mutta myös pölvästejä. Olen aina sanonut, että se joka haluaa todella oppia, oppii, vaikka luokan edessä seisoisi laho puupölkky. 

Vierailija
33/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti se lukio, jonne peruskoulun arvosanat riittävät. Toiseksi se, millainen kurssitarjonta lukiossa on eli onko varaa tarjota kursseja sen pakollisen ohjelman lisäksi ja ovatko tarjotut kurssit tarpeellisia.

Kaikista lukioista saa todellakin samanlaisen päättötodistuksen ja YTL:lta kirjoitustuloksiin perustuvan yo-todistuksen. Kaikki jatkoon pyrkivät ovat siis siinä mielessä samalla viivalla, että ei kysellä, mistä lukiosta olet päässyt ylioppilaaksi.

Myös kaikista yliopistoista saa samanlaisen maisterintodistuksen. Eli taas ollaan periaatteessa samalla viivalla työtä hakiessa. Tosin joillakin työnantajilla tuntuu olevan aikalailla perusteettomia käsityksiä siitä, mistä yliopistosta valmistuu parhaita maistereita. Moni kuvittelee, että Helsingin yliopisto olisi jotenkin ylivertainen, mikä ei kylläkään pidä paikkaansa. Monissa pienemmissä koulutusyksiköissä ehditään paneutua aivan toisella tavalla opiskelijoiden ohjaamiseen kuin suuressa massayliopistossa. Opettajien pätevyysvaatimukset ovat samat (=lakisääteiset) samalla tavalla kuin vaikkapa lukiossakin. Yksilölliset erot ovat juurikin yksilöllisiä eroja. Aina on ollut neroja, mutta myös pölvästejä. Olen aina sanonut, että se joka haluaa todella oppia, oppii, vaikka luokan edessä seisoisi laho puupölkky. 

Tätä ei kysytty.

Vierailija
34/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä peukku Ressulle! Samoja juttuja kuullut mm. Sykistä kuin täällä vastanneet. Tykistä ei kokemuksia.

Ressun kilpailuhenkisyys nousee jostain syystä aina näissä keskusteluissa ja se ihmetyttää. Itse en kolmen vuoden aikana havainnut mitään sellaista, en tosiaankaan. Laidasta laitaan oli porukkaa. Joku ihmetteli, että eikös se Ressun oppilasaines ole sellaista, ettei pitäisi pitkässä matikassa tarvita apua... Noh, yläasteita on eri tasoisia ja toisissa koulussa saa helpommin kymppejä kuin toisissa. Matematiikan arvosana on myös vain yksi palanen keskiarvossa, jolla lukioihin haetaan. Ihan samalla tavalla Ressussa siis on niitä, joilla tuottaa vaikeuksia matematiikan, ruotsin tai taideaineiden opiskelussa ;)

Ressun plussia on laaja kurssitarjonta ja juurikin se, että kouluun tullaan erilaisilla taustoilla eri yläasteilta (pitkienkin matkojen päästä). Opettajia löytyy melkein kaikkiin lukuaineisiin enemmän kuin yksi eli jos "kemiat eivät kohtaa" jonkun opettajan kanssa, niin tämä on mahdollista huomioida lukujärjestystä rakentaessa.

Täällä myös kommentoitiin, että näissä "hikke"lukioissa opettajat menevät sieltä mistä aita on matalin. Oma kokemus on erilainen. Toki opettajissa on eroja, mutta Ressussa on mielestäni asiastaan innostuneet opettajat, joilla on halua opettaa ja auttaa eikä vaan lykätä tehtäviä nenän eteen.

Vierailija
35/46 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus on noissa samaa tasoa kuin muuallakin. Tutkittu juttu. Molemmat vanhempani ovat opettajina kahdessa en. koulussa. Opiskelija -aines on keskimäärin motivoituneempaa, tässä ero.

Vierailija
36/46 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykissä oppilaiden ihmisarvon määrittää vanhempien kuukausipalkka. Kulosaaren yhteiskoulu on pienen porvarijoukon rinkirunkkupiiri. Norssi on muuten kiva, mutta hajuhaitat vaikeuttavat opiskelua huomattavasti. Töölön yhteiskoulu on kauppikseen haluaville mutta oikeasti liikemiesten kauppaopistoon päätyvien wannabe-elitistien yksityisklubi. Ainoa jäljelle jäävä varteenotettava vaihtoehto on siis Ressun lukio. 

Mvh. Albert von Borvärna

Vierailija
37/46 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikin Norssi on paras.

Paljon myös musakursseja, musikaali, hyvä kurssitarjonta, hyvä ruoka, kivat opet ja pienet kurssikoot takaavat että siellä viihtyy jokainen. Rakennus on kiva ja moderni.

Vierailija
38/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Ressuun ja SYK pitkään ranskaan. Muita?

Vierailija
39/46 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et hakenut mihinkään. Keksi joku harrastus.

Vierailija
40/46 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset Sykissä ja olleet kolmosesta asti. Viihtyneet hyvin ja kivoja kavereita. Opetus ollut hyvää ja erilaisia harrastuskuvioita riittää.  Lukiossa tahti on reipas ja kurssitarjonta on laaja. Aktiivinen teinikunta ja opintojen vastapainona juhlia :) Ei ole tarvinnut alisuoriutua ja halusta opiskella ei kiusata. Vanhemman kannalta koen tässä valinnan olleen onnistunut. Hyppärillä voineet käydä halutessa kotona. Päivät usein klo 16 asti ja muutettiin tarkoituksella koulun viereen.