Pärjäisinköhän kokonaan ilman lastenvaunuja?
Minkälaisessa tilanteessa vaunut ovat välttämättömät?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se uskomaton määrä tavaraa?? Vaihtovaatteet, pari vaippaa, kosteusliinoja pieni pakkaus. Sopii käsilaukkuun.
Vaihtovaatteet?
Jos lähden vaunuilla, liikun sen verran pienellä säteellä kotoa, että mukana ei tarvita mitään muuta kuin avaimet, kännykkä ja pankkikortti.
Ostimme yhdistelmät, jotka siis toimivat ensin vaunuina kovan kantokopan kanssa (yökyläillessä kantokoppa toimi vauvan matkasänkynä) ja kopan käytyä liian pieneksi vaihdoimme vauvan rattaisiin.
Vauvamme syntyi kesäkuussa, eikä viihtynyt kuumuuden takia kantovälineissä. Vaunut olivat ainoa varteenotettava vaihtoehto päästä neuvolaan, kauppaan, lenkille... Ensimmäisen talvenkin vauva matkasi vielä vaunuissaan, se oli helppoa kun ei tarvinnut vaatekerroksia pukea ylimääräisiä. Riitti sisävaatteiden päälle villasukat, huppari, pipo ja äp-makuupussi. Pienemmillä pakkasilla fleecehaalari ja peitto makuupussin sijaan, muuten vauva olisi läkähtynyt.
Kaikki vauvan tarvikkeet kulkivat kätevästi aisassa roikkuvassa hoitolaukussa. Sen pidin aina valmiiksi pakattuna ja omatkin tavarat (avaimet, lompakko, kännykkä) mahtuivat sinne hyvin. Ostokset sai vaunujen alla olevaan tavarakoriin tai kevyemmän kassin solmittua vaikka työntöaisaan. Emme omista autoa, joten oli sanomattakin selvää satsata vaunuihin (ja rattaisiin siinä samalla). Kävellen siis on kaupassakin käytävä, matkaa yhteen suuntaan noin 2km. Ei tulisi mieleenkään kantaan12kilosta muksua ja ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se uskomaton määrä tavaraa?? Vaihtovaatteet, pari vaippaa, kosteusliinoja pieni pakkaus. Sopii käsilaukkuun.
Vaihtovaatteet?
Jos lähden vaunuilla, liikun sen verran pienellä säteellä kotoa, että mukana ei tarvita mitään muuta kuin avaimet, kännykkä ja pankkikortti.
Vaihtovaatteet tarvitaan, jos vauva kakkaa vaatteensa. Voithan sä toki kotiinkin juosta siinä kohtaa, kun kerran asut lähellä,.mutta useimmilla ihmisillä koti on vähän kauempana sieltä minne kuljetaan.
Itse asiaan. Kolmannen muksun kanssa en ole jaksanut enää vaunujen kanssa pelata. Uhmisikäinen sisarus on matkarattaissa, isoin kävelee ja vauva kulkee rintarepussa. Ekan lapsen kanssa sitä muka tarvitsi hirveet tavarakasat mukaan, mutta nyt ihan kaikki menee omaan käsilaukkuun. Jos on enemmän muuta tavaraa niin reppu selkään.
Mikä se uskomaton määrä tavaraa on jonka lapselle tarvitsee mukaan? Itse olen tajunnut ottaa vain vaihtovaatteet ja pari vaippaa.
Nukkuminenkin tuolta on onnistunut ihan sängyssä tai sylissä vaikka monen mielestä vauvalle onkin välttämätöntä nukkua päikkärit yksin ulkona.
Ei ole vaunuja käytetty kertaakaan. Liinassa kannetaan jos lapsi mukana, kaupassa käydään autolla tai ilman lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vauva nukkuu päiväunet jos ei vaunuissa? Entä kaupungilla, eihän sitä koko ajan jaksa kantaa.
Miten olisi vaikka ihan sängyssä? Monet vauvat nukkuu kantoliinoissakkin. Ja kaupungilla kaikki ei pyöri alvariinsa.
Niin no, meidän vauvat nukkuivat päiväunet ulkona 2-vuotiaaksi asti. Kun ei ollut järkeä laittaa sitä sänkyä ulos kuitenkaan niin aateltiin että josko vaunut.
Ässehtikää toki kaikin mokomin kotona niin paljon kuin haluatte.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pikkulapsista yhtään mitään enkä ole vaunuihin katsonut sen jälkeen, kun pikkusiskoni kasvoi niistä ulos. Voisiko joku kertoa, mitä kaikkea siellä vaunuissa oikein tarvitaan, kun moni sanoo tavaramäärän olevan suuri tai jopa uskomaton?
Riippuu vähän, mihin menee ja millaisessa paikassa asuu, ja siitäkin, minkäikäinen lapsi on. Vaihtovaatteita (niskapaskaavalle ja jatkuvasti puklaavalle enemmän), vaippoja, harsoja, vaihtoalusta, kosteuspyyhkeitä - tässä varmasti aika perussetti täysimetetylle vauvalle. Isommalle sitten ruokaa, ehkä juomaa ja lelulja. Mä oon kantanut paljon liinassa ja Manducassa, myös repun kanssa. Ei se nyt ihan mahdotonta ole, mutta joissain tilanteissa yksin hankalaa.
-
Mä en kyllä lähtis siihen, että ei olis vaunuja ollenkaan, toki tämä riippuu ihan siitä, miten paljon vauvan/taaperon kanssa käy, ja missä käy. Mun mielestä hankalimpia ovat ilman vaunuja ne tilanteet, jos on yksin vauva pitää laskea johonkin, kun itse tarvitsee molemmat kädet jonkin asian tekemiseen. Samoin vaatekaupoissa käyminen on kantovälineen kanssa hankalaa. Sovittaminen on tietenkin pois laskuista, mutta kantovälineen kanssa tulee myös etenkin talvella kuuma sekä kantajalle että kannettavalle, koska molempien vaatteita on hankala vähentää, ja sitten, kun vähentää, pitää vielä olla joku paikka, jossa roikottaa niitä vaatteita (reppuun ei varmasti mahdu esim. oma takki).
-
Mä oon käyttänyt vaunuja paljon vähemmän kuin moni muu. En voi lähteä kävellen kauppaan (pitkä matka), eikä kuopus nukkunut kuin muutaman kuukauden vaunuissa (heräili autojen ääneen). Hän ei myöskään koskaan oikein kauheasti tykännyt olla vaunuissa. Kun olen käynyt kaupungilla useammassa kaupassa tai muilla asioilla, olen usein ottanut liinan tai Manducan vaunujen sijaan. Mutta silti olen sitä mieltä, että vauvan kanssa vaunut ovat kyllä ihan ehdottomat, jos ylipäätään käy paikoissa. Vaunuissa on myös hyvä nukuttaa vauvoja, useimmat tykkäävät nukkua ulkona. (Kaikilla tietty ei tätä mahdollisuutta ole.)
-
Jos miettii hintaa, käytettyjä vaunuja saa tosi halvalla. Mä olen panemassa myyntiin yhdistelmävaunuja ihan muutamalla kympillä. Ovat haalistuneet, mutta homeettomat ja kaikin puolin käyttökelpoiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pikkulapsista yhtään mitään enkä ole vaunuihin katsonut sen jälkeen, kun pikkusiskoni kasvoi niistä ulos. Voisiko joku kertoa, mitä kaikkea siellä vaunuissa oikein tarvitaan, kun moni sanoo tavaramäärän olevan suuri tai jopa uskomaton?
Ohhoh, kuinka satelee miinusta. Toivottavasti ette suhtaudu yhtä karsaasti siihen, että lapsenne kyselevät teiltä asioista, joista eivät tiedä mitään. ;)
Ketjusta on käynyt ilmi, että vaunuja tarvitaan nimenomaan ostoksia varten. Eiväthän ne vaunut lasta varten ole, kun ei se lapsi niitä ostoksia tee, vai mitä?
Nro 11
Se on se yhtälö: vauva/taapero, lapsen tavarat ja sitten se kaikki muu elämä, jota lapsen kanssa tehdään. Vaikkapa kaupassakäynti.
Pärjää ilman vaunuja jos ei ikinä meinaa tehdä kävelylenkkejä vauvan kanssa. Jos aikoo nököttää vain sisällä ja liikkuu vain autolla niin vaunuja ei tarvita.
1.vuoden aikana tarvitsin vaunuja paljonkin mutta sen jälkeen aika harvoin koska liikuin paljon pyörällä ja lapset oli pyörän kyydissä.
Joo, hoitolaukkuun meillä on pakattuna vaihtovaatteet, vauvan ollessa vielä pieni niitä vaihtareitakin oli useampi (vaipat vuotavat, puklaillaan), vaippoja myös useampi, imetysikäiselle korviketta+tuttipullo sekä itselleni rintakumi+liivinsuojia jos kuitenkin kylässä imettäisin ja maito riittäisi. Nykyään maitojutut on vaihtunut sosepurkkeihin (ruoka+välipala)+lusikka+ruokalappu ja rasiassa vielä sormiruokaa esim maissinaksuja.
Jälkivuotoa varten paketti siteitä, minulla vuoto kesti noin 3kk. Muutoin laukusta löytyy huulirasva, avaimet, puhelin, silmälasit koteloineen. Nenäliinoja. Hanskat.
Vauvan aurinkolasit, harsoja, vaipanvaihtoalusta, muovipusseja, wetwipesejä. Kankainen ostoskassi heräteostoja varten. Neuvolakortti. Tutti ja tuttinauha, pari lelua, vauvalle vaihtohanskat ja kunhan ilmat kylmenee myös peitto.
Meillä siis hoitolaukku on oikeastaan aina valmiina pakattuna, se on näppärää jos joku muukin kuin minä käy vauvan kanssa ulkona. Tästä syystä sieltä myös löytyy suunnilleen kaikki tarvittava, eikä ikinä ole mitään unohtunut lähtiessä kotiin. Kyllä sitä pienemmälläkin tavaramäärällä selviäisi aivan varmasti, jos aina lähteissä muistaisi/jaksaisi ottaa tarvittavat mukaan. Tämä toimii meillä parhaiten.
Outoa tuo valtavan tavaramäärän mainostaminen ja että sen vuoksi pitäisi olla vaunut. No jaa, riippuu kai ihmisestä mutta meillä sitä tavaraa tarvittiin mukaan sen verran että pystyi varautumaan lähinnä vauvan nälkään (smoothie/sose/banaani, lusikka) ja vellikakan vaihtamiseen paikassa kuin paikassa (pari vaippaa, kosteuspyyhkeitä, ohut muovialusta, vaihtovaahteet, ohut muovipussi). Itselleni sitten vielä vesipullo, mahdollisesti joku eväs, lompakko, kännykkä ja avaimet. Nämä mahtuivat reppuun.
Kaupassa emme vauvan kanssa oikeastaan käyneet vaan töissä käyvä kävi kerran viikossa töiden jälkeen tekemässä viikon ostokset. Yksittäisi maitopurkkeja ym. kannettiin sitten repussa.
Täh. Lenkkeilen päivittäin koska meillä on vauvan lisäksi koira, koskaan ei ole käytetty vaunuja. Huono niitä tuolla metsäpoluilla olisikin työnnellä.
Mihinkään vaateostoksille en edes lähtisi vauvan kanssa, sillä on onneksi isäkin niin voi välillä poistua yksinkin kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtovaatteet?
Vaihtovaatteet tarvitaan, jos vauva kakkaa vaatteensa. Voithan sä toki kotiinkin juosta siinä kohtaa, kun kerran asut lähellä,.mutta useimmilla ihmisillä koti on vähän kauempana sieltä minne kuljetaan.
Itse asiaan. Kolmannen muksun kanssa en ole jaksanut enää vaunujen kanssa pelata. Uhmisikäinen sisarus on matkarattaissa, isoin kävelee ja vauva kulkee rintarepussa. Ekan lapsen kanssa sitä muka tarvitsi hirveet tavarakasat mukaan, mutta nyt ihan kaikki menee omaan käsilaukkuun. Jos on enemmän muuta tavaraa niin reppu selkään.
Miksi sun vauva kakkaa vaatteensa? Meillä ei oo ikinä käyny niin. Millaisia vaippoja teillä on?
Miten te sitten takaatte lapsen puhtaan hengitysilman ja hyvän päivärytmin, jos ette ulkoiluta sitä joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vauva nukkuu päiväunet jos ei vaunuissa? Entä kaupungilla, eihän sitä koko ajan jaksa kantaa.
Miten olisi vaikka ihan sängyssä? Monet vauvat nukkuu kantoliinoissakkin. Ja kaupungilla kaikki ei pyöri alvariinsa.
No meidän vauva ei suostunut moneen kuukauteen nukkumaan päiväunia muualla kuin liikkuvissa vaunuissa, eli tuntitolkulla päivän aikana vaunulenkkejä tehtiin. Kantorepussa/-liinassa ei viihtynyt ollenkaan. Lapsia on niin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, meidän vauvat nukkuivat päiväunet ulkona 2-vuotiaaksi asti. Kun ei ollut järkeä laittaa sitä sänkyä ulos kuitenkaan niin aateltiin että josko vaunut.
Onko vaunut jotenkin edellytys sille että vauva voi nukkua ulkona tai ylipäänsä pääsee kotoaan pois? En tiennytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaunut jotenkin edellytys sille että vauva voi nukkua ulkona tai ylipäänsä pääsee kotoaan pois? En tiennytkään.
Kantokopassa autoon = ulkoilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtovaatteet?
Minä en halunnut enkä halua olla kodin vanki, olen sellainen ihminen että tulen äkkiä mökkihöperöksi.
Meillä esikoinen laattasi 11 kk ikään saakka ja puklu lensi kaaressa. Jos ei aikonut olla kodin vanki, vaan mennä vaikka Vantaalta Espooseen mummia moikkaamaan julkisilla, niin mukaan piti ottaa lapselle ruokaa, paritkin vaihtovaatteet, talouspaperirulla tai kosteuspyyhkeitä, mieluusti molempia, ruokailuliina, tuttipullo, vaippoja, lelu viihdykkeeksi, avaimet, kännykkä ja lompakko. Ja vaipanvaihtoalusta. Ja unohdin varmaan jotain. Ja päiväunet otti vaunuissa. Alussa pärjäsin kantoliinalla ja kantorepulla (nimi tulee taas mieleen), ja tavarat oli selässä tavallisessa repussa, mutta sen paketin kanssa oli vähän hankalaa julkisissa (kuin kyttyräselkäisellä istumaan pyrkivällä kamelilla) mutta kyllä se selän päälle otti, ja matka kohti lastenvaunuliikettä kävi aika nopeasti. Kun roudaa kaupasta jotain muuta, kuin sinkkuaikojen salaattia ( eli vaippoja, lisää vauvanvaatetta, sosepurkkeja, korviketta (jos tarvitaan) ynnä muuta ynnä muuta)
Eihän se vauva tietenkään niitä tarvitse, onhan ihmiskunta ikänsä kantanut lapsensa, mutta ne on keksitty helpottamaan äidin roudaavaa elämää. Kyllä minä suosittelen istumisikäiselle vähintään niitä rattaita. (3 lasta + iltatähti)
terv. nro 2, jonka lapset 3 v, 10 v, 14 v ja 16 v. Mutta mä lähden hakemaan lasta tarhasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te sitten takaatte lapsen puhtaan hengitysilman ja hyvän päivärytmin, jos ette ulkoiluta sitä joka päivä?
??? Asutteko jossain hometalossa jos puhdas hengitysilman on ulkoilusta kiinni? Useimmissa taloissa on avattavast ikkunat, joten halutessaan tuuletus onnistuu helposti. Ulkoilla voi myös siinä kantoliinassa, matkustaa autolla jonnkein tai vaikka ihan ilman mitään kantovehjettä omalla pihalla. En ymmärrä miten päivärytmi on vaunujen omistamisesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantokopassa autoon = ulkoilua?
Siis en nyt ymmärrä pointtiasi. Meillä ulkoiltiin esim. niin että laitoin vauvan kantoreppuun ja lähdin ovesta ulos ja kävelemään, ajettiin autolla esim. puistoon/rannalle/metsään ja mentiin sinne hangaamaan (vauva kantorepussa tai "vapaana"). Ulkonanukkumiseenkin (jos haluaa nukkua ulkona) voi keksiä paljon muita ratkaisuja kuin vaunut.
Ohhoh, kuinka satelee miinusta. Toivottavasti ette suhtaudu yhtä karsaasti siihen, että lapsenne kyselevät teiltä asioista, joista eivät tiedä mitään. ;)
Ketjusta on käynyt ilmi, että vaunuja tarvitaan nimenomaan ostoksia varten. Eiväthän ne vaunut lasta varten ole, kun ei se lapsi niitä ostoksia tee, vai mitä?
Nro 11