Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä on käydä lukio aikuisiällä?!

Vierailija
03.10.2016 |

Veljen vaimo käy lukiota, enkä jaksa ymmärtää mitä järkeä koko touhussa on. Ei aikoinaan käynyt mitään koulua loppuun, ja nyt reilusti yli kolmekymppisenä kolmen lapsen äitinä rämpii lukio-opinnoissa ja kuvittelee, että pääsee vielä joskus johonkin uransyrjään kiinni.

Kertokaa mulle miksi ihmiset tekee tuollaista? Eikö parempi olisi joku ammattikoulun ala, pääsee heti töihin kiinni ja alkaa tienata.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku opiskelee yliopistossa vielä kuusikymppisenä?

Tiedätkö, että eräillä meistä on elämässä muitakin tavoitteita kuin vain työura.

Vierailija
2/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä iällä, kun tietää mitä haluaa tehdä ja tekee töitä sen eteen.

Tarkemmin kun ajattelee niin eihän missäänhommassa ole järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullukaan amikseen enää kolmekymppisenä kakaroiden sekaan lähde.

Vierailija
4/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin iltalukiossa kieliä. Mulla jäi aikoinaan lukio kesken ja halusin sen suorittaa loppuun, samalla innostuin ruotsista ja venäjästä, ja opiskelin niitä. Kirjoitin ylioppilaaksi, sain työssäni kielitaitoni takia ylennyksen ja palkankorotuksen.

Vierailija
5/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

69 v.  ihmisen yo-juhlissa olen ollut mukana.

Vierailija
6/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Äitini kirjoitti ylioppilaaksi 47v. ja meni sitten yliopistoon ja luki tohtoriksi asti. Kävi töissä koko ajan tai piti hän parin viikon virkavapaan. Ja vaikuttiko uraan...kyllä...sai töissä entistä paremman viran ja palkka nousi.

Vierailija
7/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan onnellinen että veljesi vaimo kasvattaa vanhinta lasta omanaan. Veljesi tulevaisuus olisi ollut hieman erilainen ilman tätä vaimoa.

Vierailija
8/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot vanhenevat, jos niitä ei käytä. Mitä vanhempana aivoja haastaa, opettelee uutta jne, sitä pidempään pysyy terveenä ja muisti hyvänä. Korkea koulutus suojaa monilta mielenterveysongelmilta, muistisairauksilta ja lisää elinvuosia. Johtuu ihan siitä aivojen haastamisesta. Et ilmeisesti ole mikään hirveän kouluttautunut ihminen, kun et tätäkään tajua.

Vierailija
9/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on ihan jees, mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä, että lukio nyt harvemmin on aikuiselle järkevä vaihtoehto.

Jos haluaa esim. paremman kielitaidon, niin siihen on kyllä tehokkaampiakin keinoja kuin kahlata koko lukio biologioineen ja historioineen läpi.

Jos haluaa yliopistoon, niin nykyään mikä tahansa toisen asteen tutkinto oikeuttaa pyrkimään. Jos sitä ei ole, kannattaa edetä avoimen yliopiston kautta; kun on suorittanut siellä riittävän määrän opintopisteitä, voi pyrkiä yliopistoon.

Useimmissa tapauksissa 2-4 vuotta lukiota on suurimmaksi osaksi aikuiselle ajanhukkaa, eikä aikuisella enää ole aikaa samalla tavalla kuin nuorella, joka lukiossa yleensä lähinnä odottaa aikuistumista ja kypsymistä. Kannattaa miettiä, mitä oikeasti haluaa ja pyrkiä sinne suuntaan tehokkaammin.

Vierailija
10/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on yleissivistävä koulu.

Uran voi saada aina. Mutta paremmat mahdollisuudet siihen on koulutuksen myötä.

Vierailija
11/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ja itsensä kehittäminen on järkevää jokaiselle.

Vierailija
12/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta lukion psykologian kurssit 1 - 5 on täynnä sellasta tietoa mitä jokaisen olisi hyvä tietää

Vierailija
13/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on ihan jees, mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä, että lukio nyt harvemmin on aikuiselle järkevä vaihtoehto.

Jos haluaa esim. paremman kielitaidon, niin siihen on kyllä tehokkaampiakin keinoja kuin kahlata koko lukio biologioineen ja historioineen läpi.

Jos haluaa yliopistoon, niin nykyään mikä tahansa toisen asteen tutkinto oikeuttaa pyrkimään. Jos sitä ei ole, kannattaa edetä avoimen yliopiston kautta; kun on suorittanut siellä riittävän määrän opintopisteitä, voi pyrkiä yliopistoon.

Useimmissa tapauksissa 2-4 vuotta lukiota on suurimmaksi osaksi aikuiselle ajanhukkaa, eikä aikuisella enää ole aikaa samalla tavalla kuin nuorella, joka lukiossa yleensä lähinnä odottaa aikuistumista ja kypsymistä. Kannattaa miettiä, mitä oikeasti haluaa ja pyrkiä sinne suuntaan tehokkaammin.

"Kannattaa miettiä, mitä oikeasti haluaa ja pyrkiä sinne suuntaan tehokkaammin." - Niin? - Hän haluaa suorittaa lukion. Miten sen voi tehokkaammin tehdä kuin suorittamalla lukion...

Vierailija
14/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin lukion aikuisena, kahden lapsen äitinä ja siitä yliopistoon. Valmistuin reilusti yli 30v mutta opikeluiden takia, kk tulot nousit 3000e.... että kyllä. On siinä järkeä.

Vierailija
15/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on mielestäsi, ap?

Tunnen yhden joka melkein 50-v kirjoitti ylioppilaaksi. Silti hän on edelleen töissä kaupungin laitoskeittiössä. Mutta so? Hän on onnellinen lukion suorittamisesta, ylitti itsensä. Minäkin oon hänestä ylpeä.

Vierailija
16/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa uskomattoman kannustava käly, ei voi muuta sanoa. Entäpä jos kälysi tähtää johonkin sellaiseen koulutukseen, johon vaaditaan lukion suorittaminen? Minkäslainen koulutus sinulla on itselläsi? Hätinä peruskoulu? Asenteestasi päätellen myös koulutustraditio perheestä puuttuu.

Vierailija
17/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä voi sinun elämää häiritä? Katkera jostain?

Vierailija
18/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaa miettiä, mitä oikeasti haluaa ja pyrkiä sinne suuntaan tehokkaammin." - Niin? - Hän haluaa suorittaa lukion. Miten sen voi tehokkaammin tehdä kuin suorittamalla lukion...

On kyllä todella old schoolia suorittaa lukio vain "koska haluaa suorittaa lukion". Kai nyt aikuisella ihmisellä on jokin oikeakin syy, esimerkiksi jonkin tietyn taidon ja tiedon omaksuminen, uralla eteneminen, jonkin pätevyyden saaminen tms.

Lukio ei tuo sinänsä tuo mitään lisäarvoa. Ennen oli toki toisin, kun yliopistoon ei voinut päästä ilman yo-tutkintoa. Enää tällaisia umpiperiä ei järjestelmässä ole.

Joku mainitsi lukion psykan kurssien hyödyllisyyden. Voin tämän allekirjoittaa täysin, mutta jos on psykasta kiinnostunut, kannattaa varmaan opiskella sitten sitä eikä samalla kymmeniä muitakin aineita.

Jos joku pystyy lukion suorittamaan työn ohessa ja pitää sitä kivana harrastuksena, niin ok, onhan se parempi kuin telkan katsominen tai kaljan juonti, mutta useimmille meistä lukio on niin rankka paketti, että ei pelkkänä harrastuksena kannata voi pitää; sen suorittamiseen sitoutuu niin paljon aikaa ja energiaa, että ehkä kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja. Nykyään on tuhottomasti tarjolla kaikenlaisia opiskelumahdollisuuksia myös aikuisille.

Vierailija
19/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla niin että lukio on pakollinen päästäkseen siihen koulutukseen johon oikeasti haluaa. Lukion käyminen on todennäköisesti alkusoittoa hänen opiskeluissaan. Hieno homma.

Helpompi elämänpolku luvassa jos lukio suoritettu. Sivistää ja oppii kieliä.

Itse olen opiskellut uuteen ammattiin lähes viisikymppisenä ja olen todella tyytyväinen. Palkka kaksinkertaistui aikaisempaan verrattuna. Koen olevani omalla alalla.

Eläkekertymään tulee vaikuttamaan aika mukavasti jos tulot kasvaa ja työura jatkuu. Ehkä nuorena ei vielä tällaisia asioita tule miettineeksi kun ne on kaukana tulevaisuudessa. Minulla työuraa jäljellä vielä 5-6 vuotta.

Opiskelu kannatti ja kannattaa aina.

Vierailija
20/34 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muuta sulla taitaa olla veljesi vaimoa vastaan ja tämä lukio ei ole se.