Mies haukkui taidettani tekotaiteellisiksi roskaksi
Sanoi, että olen hemmoteltu kuplaihminen joka luulee tietävänsä kaiken ja taiteeni on pelkkää tuntumalla tehtyä roskaa.
Tuli aika paska fiilis kun juuri sain yhden projektin myytyä. Miten jatkaa kun mies ei selvästi arvosta.. Mitään?
Kommentit (9)
Miehesi on ankara kriitikko, mutta hän auttaa sinua jalostumaan taiteilijana huippuusi. Kenestäkään ei tule huippua pelkällä päänsilittelyllä.
Aika inhottava mies sinulla. Minusta olisi ainakin ihana nähdä naisen tekemää taidetta.
Miehes on typerä. Tekotietäväinen snobi.
Jos joku saa taiteesta ihan oikeaa rahaa, hienoa. Aivan sama mitä siitä joku ukko ajattelee. Toivottavasti susta tulee kuulusia tekotaiteilija ja voit ajaa bemullasi sen varpaille myöhemmin.
En kysynyt miehen mielipidettä ja hän ei työskentele minkään taiteen parissa. Olen itseni pahin kriitikko, ja muutenkin luotto omaan tekemiseen on välillä koetuksella.. Mutta silti tuntuu, että teen jotain mistä nautin ja olen päättänyt tehdä tarkoituksella tuntumalla, miettimättä onko tulos suosittu vai ei.. Miehen mielestä pitäisi juuri miettiä mikä toimii ja saa suosiota. Aihe ei saa olla "vanhentunut" eikä liian huomionhakuinen.
Muuten on ihan mukava mies, mutta en minäkään arvostele hänen työtään.
Ap
Ja ei ole päätyöni vaan harrastus. Olen perustylsässä toimistotyössä ja maksan sillä laskuni.. Joten ihmetyttää miehen innokkuus toimia huvikseen kriitikkonani.
Ap
Vaikuttaa siltä, että jollakin tasolla tiedät että miehesi osui ainakin osin oikeaan. Muuten pystyisit ohittamaan taiteen parissa työskentelemättömän miehesi kritiikin helpommin.
Totta on että monet taitelijat joutuu käymään "oikeissa töissä" elättääkseen itsensä. Nyt on todella huono aika, taide ei juurikaan mene kaupaksi. Oikeilla töillä tarkoitan että taiteilijoilla on myös toinen ammatti jolla hankkivat elatuksensa ja mahdollistuu taiteen tekeminen.
Arvostan taiteen teikjöitä, lähipiirissäkin heitä on ja minulla on kontakteja taitelijapiireihin.
On hienoa että olet saanut myytyä teoksen. Taitelija tekee sellaista taidetta mitä haluaa, kriitikot saa olla mitä mieltä tahansa. Surullista on se ettet saa läheisimmältä ihmiseltä tukea tekemisiisi. Lähipiirin tuki on tärkeää. Mieti onko suhde säilyttämisen arvoinen, kumppanin arvostaminen ja kunnioittaminen on mielestäni suhteen perusedellytys luottamuksen lisäksi.
Jos ei pidä taiteestasi olisi ollut parasta pitää mölyt mahassaan eikä dissata. Olipahan taiteesi millaista tahansa noin ei rakastava kumppani puhu.
Taiteilijat ovat herkkiä ja tuo on todella loukkaavasti sanottu, sanominen voi haavoittaa sinua pitkäksi aikaa ja voi olla jopa että se kaihertaa vuosia eikä siitä pääse koskaan yli. Tiedän vastaavanlaisen tapauksen musiikin sektorilta ja lopulta tuli ero ja tämä oli yksi merkittävä syy siihen.
Älä jatka.