Amiksessa on nuoret joilla menee huonosti ja lukiossa taas hyvin voivia ja opiskelusta kiinnostuneita nuoria.
Siis joo mä tiedän että joku voi oikeasti haluta alalle johon valmistutaan amiksessa. Mutta kun miettii kokonaisuutta niin kyllä se vaan siltä tuntuu, että amiksessa ne joilla menee huonommin ja jotka eivöt tavoittele elämässä samanlaista menestymistä vaan ollaan mielumnin työttömiä ja elellä niin kuin halutaan.
Lukiossa taas nuoret vaikuttavat paljon paremmin voivilta ja heillä on selkeästi haaveita menestymisestä. Toki sinnekkin eksyy niitä vapaamatkustajia, mutta kyllä se vaan tuntuu että näin se aika pitkälle menee.
Kommentit (34)
Jos joku haluaa työttömäksi miksi sitten menisi ammattikoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun ikäluokastani lukioon menivät ainoastaan nykyiset elämäntapatyöttömät ja me muut jotka menimme amikseen, olemme nyt jatko-opiskelemassa, töissä tai perhe-elämässä. Nämä lukion käyneet ravaavat sossun tuilla yökerhoissa ja ovat sitä myöten juoneet itsensä aivan muodottoman lihaviksi ja huonokuntoisiksi.
N22
Ai, mielenkiintoinen näkemys. Kaikki ikäisemme korkeakouluopiskelijat ovat siis amistaustaisia? Itse kyllä kävin lukion ja opiskelen nyt yliopistossa. Lienen luonnonoikku.
Toinen N22
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu-lukio-vastakkainasettelu on turhaa. On selvää, että kussakin ikäluokassa on aina tietty määrä nuoria, joilla on elämänhallintaan liittyviä ongelmia tai jotka ovat suoranaisesti syrjäytymisvaarassa. Koska Suomessa on käytännössä pakko hakea toiseen asteen koulutukseen, hakevat nämä nuoret ammattikouluun, koska se mielletään vähemmän vaativaksi ja käytännönläheisemmäksi. Nämä nuoret vaikuttavat kielteisesti mielikuviin koko ammatillisesta koulutuksesta. Vika ei ole koulutuksen vaan järjestelmän, joka mahdollistaa sen, että 16-vuotias on syrjäytymisvaarassa.
Tottakai se on itsearvoisesti turhaa, mutta voi vittu mitä paskaa: "On selvää, että kussakin ikäluokassa on aina tietty määrä nuoria, joilla on elämänhallintaan liittyviä ongelmia tai jotka ovat suoranaisesti syrjäytymisvaarassa."
Niin, miksi ei voida paneutua niihin ongelmiin ja tutkia mikä vaikutus koulutuksen eriytymisellä on? Ja mikä ylipäätään johtaa näiden lasten heikkoon koulumenestykseen ja -käytökseen, miten näitä lapsia voidaan auttaa jo paljon varhaisemmassa vaiheessa? Miksi pitää hyssytellä että "on selvää että niin nyt vain on"?
Ammattikoulu on järjestelmänä olemassa vain, että pääoma voi varmistua mahdollisimman suuren työvoimareservin olemassaolosta. Nykyisessä tilanteessa, jossa työvoiman tarjonnasta on valtava ylitarjonta (ihanteellinen tilanne pääomalle), ammattikoulun käynyt (tai keskeyttänyt) syrjäytynyt nuori on kapitalistin silmissä roskaa. Työntekijöitä riittää kyllä vaikka millä mitalla, mitä sitten vaikka "muutama luuseri" vetäisi itsensä naruun?
Miten meinaat kirjottaa ton äikän...?
Vierailija kirjoitti:
Amiksessa on paremmat ihmiset kuin lukiossa. Amiksessa pojista tulee oikeita tosimiehiä ja tytöistä tulee myös kunnon naisia. Lukioon menee pojista ainoastaan ruipelot, lihaksettomat nörtit ja tytötkin ovat suurimmaksi osaksi siellä vain hiirulaisia.
Amiksessa jo silloin omana amisaikanani oli paljon paremmannäköisiä muijia kuin lukiohiiret. No, kyllä siihen läheiseen lukioon pari hottista mahtui, yksi blondi ja yksi brunette. Ne toki arvostivatkin huomattavasti enemmän meitä amiksia kuin ruipeloita lukionörttejä. Mutta muuten se lukio oli täynnä vain rillipäisiä hiirulaisia ja rillipäisiä nörttejä. Amiksessa taas oli muijien ulkonäkö paljon parempaa kuin lukiossa.
Amiksen jälkeen meistä amiksista tuli oikeaa työtä tekeviä veronmaksajia, kun taas ne lukionörtit lähtivät veronmaksajien rahoilla nörtteilemään vielä eteenpäin. Meikällä taas menee nykyään hyvin niiden hottisten, amiksen käyneiden naisten kanssa. No, onhan siellä nörtteilylaitoksissakin muutama helmi. On minulla välillä ollut juttua kauniiden lääkiksen naisten kanssa, jotka nekin arvostavat enemmän amiksen käynyttä oikeaa miestä, kuin nörtteilevää nörttiä.
T: 22v/190cm/90kg/20cm amiksen käynyt tosimies.
Tämä vastaa täydellisesti käsitystäni amistyypeistä.
Vaikka kyllä mukaan fiksujakin kavereita mahtuu.
Kas, tänä sunnuntaipäivänä kivien alta onkin kaivautunut esiin perin mielikuvituksettomia trolleja.
Liekö tuo kirkas auringovalo ne taannuttanut.
Itse olen käynyt sekä lukion että amiksen, enkä kyllä kylmiltään niele aloittajan väitettä. Lukiossa luokallani oli silmiinpistävän monta hädin tuskin peruskoulusta päässyttä sankaria, jota elämässä kiinnosti nuuska ja lätkänpeluu. Ne jotka tästä sakista ovat työelämässä ajavat trukkia varastossa tai istuvat kaupan kassalla.
Kävin lukion koska äiti käski, olisin halunnut peruskoulusta ammattikouluun. Voitte kuvitella äitini ilmeen, kun E:n paperit kädessä ilmoitin meneväni autopuolelle. Luokallani oli 15 kiinnostunutta ja työelämään valmista ja halukasta kaveria. Näin pari vuotta valmistumisesta 12/16 on oman alan töissä rekkakuskina.
Meidän ryhmästä kaksi lähti yliopistoon :) valmistumisesta nyt vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällainen vertailu ala jo olemaan aika väsähtänyttä?
Mutta aina ollut näin. Ei se miksikään muutu, puhutaan siitä tai ei. Olen 70 ja tiedän. On perheitä, joissa koulua arvostetaan ja lapsia tuetaan. Ja on perheitä joissa asiat eivät ole niin. Mikä sen muka muuttaisi? Poikkeuksiakin tietysti on, niinkuin elämässä yleensäkin, mutta kyllä vanhempien alhainen koulutustaso tarkoittaa lasten lähtemistä amikseen, kun taas vanhempien hyvä koulutus tarkoittaa lasten menemistä lukioon.
Minulla on yliopistotutkinto ja aina ollut ihan hyvin töitä, jotka ovat ok mutta eivät mikään intohimo.
Olen miettinyt, että tykkäisin olla muurari. Meille on muurattu kotiin yksi kaakeliuuni vanhoista puretuista kaakeleista ja puuhella-leivinuuni myös vanhoilla hellatasoilla ja luukuilla ym. Niiden muurarilla oli apumies mukana, ja molemmilla kovempi tuntipalkka kuin minulla. Tykkäisin tehdä juuri tuollaisia erityisempiä uuneja ja tulisijoja, jossa pääsisi myös suunnittelemaan, en muurata mitään loputtomia suoria seiniä.
Mutta koska lähestyn jo viittäkymppiä, jäänee tuo muurarinura haaveeksi. Mutta luulen, että olisin viihtynyt muurarina paremmin kuin nykyisessä työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällainen vertailu ala jo olemaan aika väsähtänyttä?
Mutta aina ollut näin. Ei se miksikään muutu, puhutaan siitä tai ei. Olen 70 ja tiedän. On perheitä, joissa koulua arvostetaan ja lapsia tuetaan. Ja on perheitä joissa asiat eivät ole niin. Mikä sen muka muuttaisi? Poikkeuksiakin tietysti on, niinkuin elämässä yleensäkin, mutta kyllä vanhempien alhainen koulutustaso tarkoittaa lasten lähtemistä amikseen, kun taas vanhempien hyvä koulutus tarkoittaa lasten menemistä lukioon.
Ei tarkoita. Vanhempien koulutusMYÖNTEISYYS ja ylipäätänsä viitseliäisyys lastensa kasvatukseen ja koulunkäynnin tukemiseen vaikuttaa enemmän. Minulla on tuttavapiirissä täysin duunariperheitä, joissa siitä huolimatta luetaan kirjoja ja edellytetään, että lapset hoitavat koulunsa kunnolla.
Sää oot kyllä nyt niin täynnä tuota lukiotasi...
En tunne ketään kuka olisi mennyt lukioon muuta kuin kuluttamaan vuosia...