Te, joilla on taipumusta päänsärkyyn tai migreeniin: lääkkeistä kysyttävää
Minulla on pienestä pitäen ollut taipumusta päänsärkyyn. Pää on usein kipeä, myös migreenityyppistä särkyä esiintyy. Aikuisiällä minulle on tullut noin kerran vuodessa kunnon migreenikohtaus, jolloin en siedä valoa, ääniä, hajuja ja makuja. Joudun lähinnä makaamaan sängyssä, sillä jyskyttävä päänsärky tekee liikkumisesta liian kivuliasta. Näihin kohtauksiin liittyy myös pahoinvointia, ja yleensä oksentamisen jälkeen olo helpottaa.
Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin saanut jo kolme tällaista kohtausta, lisäksi olen kärsinyt usein migreenityyppisestä särystä, joka ei kuitenkaan ole yhtä lamauttavaa kuin näiden kohtausten särky, mutta kuitenkin todella ikävää ja heikentää jonkin verran toimintakykyä.
Ongelma tässä on se, että ennen olen pärjännyt Buranalla ja muilla ibuprofeenivalmisteilla (400 mg), mutta ne eivät tunnu enää tehoavan särkyyn yhtä hyvin kuin aiemmin. Esim. juuri vähän aikaa sitten minulla oli kolmatta päivää pää kipeä, vaikka vedin sen sallitut 3 tablettia päivässä. Kipu lientyi jonkin verran, mutta ei kuitenkaan lähtenyt kokonaan pois.
Kannattaako tästä asiasta puhua lääkärille? Onko mahdollista saada jotain tehokkaampaa lääkitystä? Millaisia lääkkeitä te käytätte särkyyn, ja onko niistä ollut apua? Olisiko vahvemmasta ibuprofeenista apua?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Triptaaneja (siis niitä täsmälääkkeitä) on erilaisia. Varmaan jokaiselle löytyy sopiva. Itselleni ei tule ikäviä sivuvaikutuksia (ainoa on lyhytaikainen painon tunne rinnassa, mutta se ei siis ole mitenkään paha juttu, ehkä vain jotenkin omituinen tunne).
Itselleni tulee sumatriptaanista flunssainen olo ja varsinkin hartioiden lihaksissa tuntuu pientä särkyä.
Ei sinänsä haittaa, mutta silti hiukan välttelen lääkkeen ottamista ja siksi se ei toimi minulla enää kovin hyvin silloin kun viimein suostun uskomaan että se kannattaisi ottaa.
Täsmälääkkeenä imigran nenäsuihke. Yleensä toimii aika hyvin eikä haittavaikutuksia ole tullut vaikka melko herkästi reagoin lääkkeisiin.
Puhu lääkärin kanssa. Minulla oli aiemmin niin pahana migreeni, että söin estolääkkeitä ja täsmälääkkeitä. Nyt olen pärjännyt ilman estolääkettä.
Minulla naprokseeni auttaa, kunhan tajuan ottaa sitä heti ensioireiden ilmaantuessa. Jos olo on edennyt sietämättömäksi, otan kellonajasta huolimatta unilääkettä ja nukun väkisin, kunnes kohtaus menee ohi. Tämä on ratkaisuni, sillä unessa en tunne kipua ja valveilla olen täysin kivun invalidisoima.
Minulla on käytössä panacod, mistään muusta lääkkeestä ei ole ollut apua, tuokaan ei tosin aina auta...
Vierailija kirjoitti:
Minulla naprokseeni auttaa, kunhan tajuan ottaa sitä heti ensioireiden ilmaantuessa. Jos olo on edennyt sietämättömäksi, otan kellonajasta huolimatta unilääkettä ja nukun väkisin, kunnes kohtaus menee ohi. Tämä on ratkaisuni, sillä unessa en tunne kipua ja valveilla olen täysin kivun invalidisoima.
Minulla taas päänsärky jatkuu usein unenkin jälkeen. Mikä pettymys herätä ja huomata, ettei kipu olekaan hellittänyt. Usein särky myös alkaa yöllä (esim. viime yönä viimeksi, ja tämä oli sellaista ikävämpää lajia).
Moni myös neuvoi ottamaan pari Buranaa kerralla. Yleensä otan aika lyhyen ajan sisällä kaksi lääkettä, jos ensimmäinen ei tunnu auttavan. Ei tästäkään ole aina hyötyä. Parasetamolista ei ole juurikaan ollut apua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä panacod, mistään muusta lääkkeestä ei ole ollut apua, tuokaan ei tosin aina auta...
Panacodeissa on kodeiinia ja se on opiaatti.
Opiaattienkäytön on havaittu muuttavan kipua krooniseksi.
En muista tarkkaan mitä siinä tutkimuksessa luki, mutta jo 5 päivän käytön jälkeen kipurata olisi jotenkin aktivoitunut ja tuntisi siksi kipua herkemmin.
Erään tutun tapauksen tunnen hyvin ja oletan että hänen kipunsa jäi päälle juuri Panacodien takia, mutta varma en voi tietenkään olla. Hänellä oli jatkuva selkäsärky ja siten hiukan eri tilanne kuin migreeneissä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sumatriptaanit ovat edullisia. Kannattaa pyytää lääkäriltä nenään suihkutettavaa Imigrania tai Zomigia.
Neurologi neuvoi minua ettei kannata antaa migreenin päästä niskan päälle ja hän on totisesti oikeassa.
Imigran sumutteena maksaa ilman kelakorvausta n. 7e per ampulli. Ei oo kyllä halpa. Mutta hyvä on! Ja vastaus kysymykseen aloittajalle: mulla ei auta mikään normi särkylääke
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin riippuvaiseksi panacodista. En suosittele.
Minua on migreeni kiusannut teini-iästä alkaen. Mitään Buranaa tai sen sukuistakaan en voi ottaa, ei sovi minulle. Mutta sain jo kauan sitten sumatriptaanireseptin ja jos ehdin ottaa sen heti ensioireiden tultua, se tyrmää migreenin nopeasti.
Minulla on kahdenlaista migreeniä: joko näköhäiriöitä tai kovaa ohimosärkyä. Pahoinvointia ei ole koskaan tullut. Sumatriptaani jnkv väsyttää, mutta en ole huomannut muita sivareita. Olen oppinut kantamaan sumatriptaania aina mukanani. Tosin vuosien varrella migreeni on onneksi tullut enää harvoin.
Stressi on minulla suurin laukaisija. Särkymigreeni alkaa useimmiten aamuyöllä ja näköhairiömigreeni melkein milloin vain.
Mulle helpotusta on tuonut veranpaineääke (Losartan 50 mg), jota siis käytän päivittäin. Kohausten määrä on vähentynyt. Kun kohtaus kuitenkin tulee, otan Buranaa 800 mg tai mieluummin Naprometinia, joka mielestäni Buranaa tehokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin riippuvaiseksi panacodista. En suosittele.
En minäkään niitä mielelläni syö, mutta kun ei mikään muukaan auta! Melkein 20 vuotta olen päänsäryistä kärsinyt ja olen kokeillut ties mitä lääkkeitä. Yleensä syön kerran kuussa panacodeja 2-3 päivää, menkkojen aikana. Muulloin ei tule mieleenkään niitä syödä, joten tuskin olen koukussa...eikä lääke aiheuta kipua.
Panacod = ujokin henkilö haluaa halata vieraita vastaantulijoita.
Riippuvuusvaara huomioitava.
Kannattaa käydä lääkärissä, niin saat reseptin migreenilääkkeisiin, jotka tehoavat hyvin kohtauksiin. Lääkkeet kuitenkin tosi vahvoja, joten itse käytän niitä vain, jos kohtaus ehtinyt niin pahaksi, että tiedän ettei muu auta. Jos saan otettua ibuxin rapidin 400mg heti, kun särky alkaa ohimoilla sykkimään, tai niska/hartiat sellaisessa lukossa, että tiedän mitä luvassa, saan ibuxinista yleensä riittävän avun. Mikään muu ns. tavallinen särkylääke ei auta, vaikka olisi 1000mg, vain tuo ibuxin rapid tehoaa migreenisärkyyn.
Minulla on ollut pidempään hormonaalista migreeniä kerran pari kuussa, usein on ollut sen verran pahoja kohtauksia että vasta kunnon oksentelu on helpottanut särkyä. Mitään erityisiä migreenilääkkeitä en ole koskaan mistään hakenut.
Vähän aikaa sitten luin jostain, että migreenikkojen elimistössä olisi tavallista vähemmän magnesiumia ja jotain b-vitamiinia. Kohtauksen taas iskiessä muistin tämän ja pahan säryn jo ollessa päällä join epätoivoisena lasillisen magnesiumsitraattivettä (jauheesta) ja b-multivitamiinitabletin päälle. Ja avot, 5 min kuluttua alkoi helpottaa, puolen tunnin päästä pystyin jo nousemaan ylös makuulta ja pian oli jo se hyvä olo, mikä yleensäkin on migreenin jälkeen (mutta ilman tuntikausien kärsimystä!).
Toivon että tästä vinkistä olisi apua muillekin!
Pyydä lääkäriltä samalla lähete fysiotetapiaan, että saat ryhtiasiat kuntoon.