Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa työskentelevät! Miten hyvä vanhempi hoitaa lapsen hakutilanteen?

Vierailija
01.10.2016 |

Ja mikä pistää negatiivisessa mielessä silmään? Itse olen miettinyt monasti esimerkiksi sitä, onko hyvä jäädä lapsen kanssa leikkimään joksikin aikaa päiväkodin pihaan sitä leikkiä, jota hän leikkii hakiessa. Vai onko hyvä hoitaa tilanne nopeasti ja selkeästi vaikka raivarin uhalla. Hoitajien ilmeistä päätellen kumpi tahansa tapa saattaa olla väärä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puoli vuotta päiväkodissa töissä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä paras tapa: sano moi ja hymyile. Ota lapsesi, kysy onko kaikki mennyt hyvin ja lähde mahdollisimman nopeasti pois. Sano Heippa.

Ei päiväkodinpihaan kuulu jäädä leikkimään, eikä jauhamaan lapsen asiosta yli viideksi miinuutiksi. On rasittavaa yrittää keksiä mitä kaikkea kivaa Maija on tänään tehnyt kun totuus on se että Maija on kävellyt lelu suussaan koko päivän, vaihdelle imeskeltävää lelua...

Tästä samaa mieltä, lastenhoitajan työn ehkä ärsyttävin osa oli juuri tuo kun piti keksiä vanhemmille sanottavaa lapsen päivästä..

Aika väärällä alalla on silloin, jos ei keksi mitään hyvää lapsen päivästä :( nyt taas häpeän kollegoideni puolesta. 

Kyllä jokainen keksii hyvää sanottavaa, mutta se on kerrottu muutamassa minuutissa.

Eipä sitä sen pidempään tarvitsekaan jutella. Päätehtävä on valvoa niitä pihalla olevia. ja sen voi ihan hyvin sanoakin sille vanhemmalle, joka jää muuta odottelemaan. Sen voi myös kertoa vanhempainillassa, niin kaikki tietävät sen.

Vierailija
22/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan niitä äitejä jotka päivä toisensa jälkeen kysyvät huolestuneina että Mitenkäs meni j miksi voivoi. Ihan oikeasti meillä on muutakin tekemistä ja myös muita lapsia pitää kaitsea.

Mä joskus kysyn, ihan vain siksi kun tuntuu että jotain olisi kiva sanoa siinä. Usein en keksi mitän muuta, kuin että miten päivä on mennyt? Huomaan kyllä, että se on monille ärsyttävä kysymys ja yritän välttää sitä. Mutta, anteeksi, joskus en vain keksi muuta kun tulen väsyneenä ja rakki tyhjänä hakemaan lasta. Joskus sanon jotain esimsäästä tms. Koska mun mielestä olis outoa hakea lapsi ilman, että sanoo mitään kenellekään päiväkodin aikuiselle. Joskus olen kyllä niinkin hakenut että sanon aikuisille vain hei ja hei hei. Mutta jotenkin lapsenkin näkökulmasta valjuksi jää se kahden tärkeän aikuisen kohtaaminen silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin hirvittää tuollainen tapa ajatella, jos oikeasti olette hoitajia, olette väärällä alalla. Miten voitte edes sanoa noin, ettette jaksaisi tai viitsisi "valehdella" mitään hyvää lapsen päivästä? Tuo ei ole eettistä enkä ymmärrä miten edes voitte tehdä tuota työtä jos ajattelette noin. Eikö kyseessä ole kasvatuskumppanuus, jossa te vietätte lapsen kanssa päivää ja minä vanhempana olen kiinnostunut siitä, miten lapseni voi teidän hoidossanne, ja mitä kivaa olette puuhanneet. Olen pitänyt varhaiskasvatusta laadukkaana. Nyt pitää miettiä taas toisen kerran.

sanonko sitten, että lapsesi oli todella kamala tänään?

Vierailija
24/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sanot, jos olet ammattilainen. Siksi kysyn, että tiedän, miten hän on käyttäytynyt ja voinut päivän aikana.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin hirvittää tuollainen tapa ajatella, jos oikeasti olette hoitajia, olette väärällä alalla. Miten voitte edes sanoa noin, ettette jaksaisi tai viitsisi "valehdella" mitään hyvää lapsen päivästä? Tuo ei ole eettistä enkä ymmärrä miten edes voitte tehdä tuota työtä jos ajattelette noin. Eikö kyseessä ole kasvatuskumppanuus, jossa te vietätte lapsen kanssa päivää ja minä vanhempana olen kiinnostunut siitä, miten lapseni voi teidän hoidossanne, ja mitä kivaa olette puuhanneet. Olen pitänyt varhaiskasvatusta laadukkaana. Nyt pitää miettiä taas toisen kerran.

Vierailija
25/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haah haaaahh heh hhheeeeee hh

5/5

isä.

Vierailija
26/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos hän oli kamala! Siksi mä kysyn!

Vierailija
27/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa, onko kyselijä oikeasti joku huolestunut mamma joka haluaa varmasti toimia "oikein" jotta päiväkodin tätejä ei ärsyttäisi vai onko asialla kenties joku hoitaja itse joka haluaa ohjeistaa taas äitejä jotta eivät ärsyttäisi? Mene ja tiedä. Mutta jos ap on joku äiti niin en todellakaan ymmärrä tuota huolta siitä että onko nyt varmasti toimittu oikein jos teen näin tai näin... mitä hemmetin puolijumalia ne päiväkodin tädit sinulle on? Eikö se ole kaikille melko itsestään selvää ne perusasiat miten pitäisi hakutilanne hoitaa eli ainakin niin että tulee joku sana vaihdettua hoitajan kanssa jotta huomioidaan ketä on haettu ja saadaan viesti siitä että onko jotain erityistä mutta muut asiat on vain hienosäätöä eikä mitään tarkkoja sääntöjä pitäisi olla siitä monta minuuttia on hyväksyttävää kauan se haku saa kestää ja monta minuuttia saa lapsen kanssa siinä pihalla jutella.

Ainakin minulle päivähoito on palvelu jonka kunta tarjoaa ja hoitajat ovat päiväkodin työntekijöitä eivät mitään hyväntekijöitä, jotka hyvää hyvyyttään lastani hoitaisi vaan palkkaa vastaan, joten en näe syytä miksi  jokaista mielenpahoitusta pitäisi aina miettiä hyvinkin henkilökohtaisesti joka asiassa kunhan nyt normaalien pelisääntöjen mukaan mennään.

Itseäni on ärsyttänyt tilanteet joissa joku vanhempi innostuneena hakutilanteessa käy jutustelemaan niitä näitä hoitajan kanssa eli ei nopeita päivän kuulumisia vaan tyyliin kasvatuspulmia pikku Jannen kanssa tai sitä miten nukkumiset on kotona sujunut viime viikolla. Ja sitten itse joudun siinä odottelemaan kyseisen hoitajan puheille koska eihän sitä oikein voi lähteä ilman että on yhtään sanaa vaihtanut ja yleensä ne kuulumiset voi antaa juuri sen kyseisen ryhmän hoitaja eli toisen hoitajan luokse en voi mennä. Siinä sitten menen luimistelemaan aika lähelle jotta tomppeli vanhempi huomaisi vähän lopetella sitä jutusteluaan. Voisi vähän ajatella että joillain on kiire eikä minun ja omien lasten ole kiva odotella hänen henkilökohtaisen juttutuokion ajan ennen kuin pääsen lähtemään. Ne jutustelut jotka kestää voi jättää vaikka aamuun tai muihin hetkiin jolloin ei toisten tarvitse odotetta vuoroaan jotta saa lähteä lapsensa kanssa kotiin.

Vierailija
28/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun astut pk:n portista sisälle niin et roiku enää puhelimen tms kimpussa vaan olet valmis vastaanottamaan todnäk luoksesi juoksevan lapsesi ja antamaan hänelle huomiosi! sen jälk lapsen ryhmän hoitajan puoleen jolta saat päivän kuulumiset ja aina on tilaa/aikaa pienelle "läpänheitolle" jos siltä tuntuu. Mutta ei pitkästi, hoitaja on työssä ja hänen on tarkkailtava pihan touhuja. Sitten lokerosta mahd mukaan lähtevät vaatteet/tavarat ja kotia kohti.

Pk:n pihalle EI jäädä roikkumaan vaikka se piltti miten haluaisi, hänen hoitopvänsä on ohi ja loppu kun sinä tulet häntä hakemaan ja ulkoilumahdollisuuksia on muuallakin. Pk:n ulkoilualue on pk:n hlökunnan/lasten käytössä silloin kun pk on avoinna. Ja jos lapsi alkaa kovastikin protestoimaan niin tarvittaessa "mattokäärönä" kainaloon ja heippa!

T. Pk-täti ja 2 murkun äiti.

Vierailija
29/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
30/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo älkää omiko hoitajaa omaan juttutuokioonne pitkäksi aikaa! Olen pari kertaa lähtenyt marttyyrinä pois (joo lapsellista! ) kun joku äippä on intopiukeena juorunnut oman hoitajan kanssa.

Vierailija
31/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet lapsen ip-ulkoilusta, vastassasi on iltavuorolainen, joka ei ole omin silmin nähnyt kuinka lapsesi lusikoi aamupuuron. Päivän aikana on voinut olla myös palavereita, puheluita, toimintaympäristön fiksausta, sohvalle tulleen pissan kuivausta, uuden perheen opastamista tutustumiskäynnillä yms. yms. yms. joten yksityiskohtaista kuvausta juuri sinun lapsesi nenän vuotamisesta ei välttämättä ole antaa. Päiväkodissa tapahtuva hoito on ryhmämuotoista varhaiskasvatusta ja lapsesi huomataan, jos hän 1) rellestää 2) haaveilee eikä seuraa ohjeita. Hakiessa on fine, jos oli normipäivä eikä mitään sen ihmeempää kerrottavaa.

Vierailija
32/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet lapsen ip-ulkoilusta, vastassasi on iltavuorolainen, joka ei ole omin silmin nähnyt kuinka lapsesi lusikoi aamupuuron. a.

Onko meidän päiväkoti todella ainoa, jolla on käytössä sellainen pieni lehtiö, joka on iltapäivän ulökoilua valvovilla mukana. Siihen on kirjattu asiat, jos jollain lapsella on ollut jotain erityistä juttua päivän aikana. Esim. meillä poika oli pienenä todella huono syömään ja kun tästä asiasta oli paljonkin juttua päiväkodin henkilökunnan kanssa, niin tätä hieman myös seurattiin ja joissain tilanteissa oli kirjattu jotain ylös.  Vaikka ettei ollut suostunut syömään aamupalaa ollenkaan, mutta söi kaksi lautasellista lounaalla. Nyt noin esim. Tai jostain päiväunien nukkumisesta oli joskus jotain kirjausta. Siis juuri siksi, että se iltapäivään tullut tietää kertoa vanhemmille, jos aamulla on ollut jotain erityistä. Muutenhan se on sellaista peruslöpinää, että kivasti on mennyt päivä, nukkui hyvin ja söi hyvin. Minusta nämä olivat molemminpuolin kivoja juttuhetkiä ja kestivät todellakin pääsääntöisesti vain sen minuutin kaksi.

Hiekkalinnaan toki ihastellaan ja katsotaan kiipeilytelineessä opittu temppu, odotetaan vaikka se yksi lasku liukumäessä ja sitten pois. Päiväkodin piha ei ole yleinen leikkipuisto ja se on päiväkodin käytössä ja hoitajien työpaikka, ei sinne jäädä lapsen kanssa leikkimään ja sähläämään. Vai meettekö leikkijämammat kahvitauolla muiden ihmisten työpaikoille juomaan kahvia?

Meillä oli mahtava päiväkoti! Lämmöllä muistelen edelleen.

Vierailija
33/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt onko kummempia, ihastelet linnaa, käsket lapsen sanoa hei ja reippaasti ulos portista itkulla tai ilman. Ei taurhia jaaritteluja eikä ajan viettoa pihalla, henkilökunnan pitää vahtia lapsia...

ja lapsi vie käyttämänsä lelun koriin tai varastoon

Vierailija
34/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haet lapsen ip-ulkoilusta, vastassasi on iltavuorolainen, joka ei ole omin silmin nähnyt kuinka lapsesi lusikoi aamupuuron. a.

Onko meidän päiväkoti todella ainoa, jolla on käytössä sellainen pieni lehtiö, joka on iltapäivän ulökoilua valvovilla mukana. Siihen on kirjattu asiat, jos jollain lapsella on ollut jotain erityistä juttua päivän aikana. Esim. meillä poika oli pienenä todella huono syömään ja kun tästä asiasta oli paljonkin juttua päiväkodin henkilökunnan kanssa, niin tätä hieman myös seurattiin ja joissain tilanteissa oli kirjattu jotain ylös.  Vaikka ettei ollut suostunut syömään aamupalaa ollenkaan, mutta söi kaksi lautasellista lounaalla. Nyt noin esim. Tai jostain päiväunien nukkumisesta oli joskus jotain kirjausta. Siis juuri siksi, että se iltapäivään tullut tietää kertoa vanhemmille, jos aamulla on ollut jotain erityistä. Muutenhan se on sellaista peruslöpinää, että kivasti on mennyt päivä, nukkui hyvin ja söi hyvin. Minusta nämä olivat molemminpuolin kivoja juttuhetkiä ja kestivät todellakin pääsääntöisesti vain sen minuutin kaksi.

Hiekkalinnaan toki ihastellaan ja katsotaan kiipeilytelineessä opittu temppu, odotetaan vaikka se yksi lasku liukumäessä ja sitten pois. Päiväkodin piha ei ole yleinen leikkipuisto ja se on päiväkodin käytössä ja hoitajien työpaikka, ei sinne jäädä lapsen kanssa leikkimään ja sähläämään. Vai meettekö leikkijämammat kahvitauolla muiden ihmisten työpaikoille juomaan kahvia?

Meillä oli mahtava päiväkoti! Lämmöllä muistelen edelleen.

Etkö osaa lukea vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa? Vrt. lainaus "aamuvuorolainen ei ole OMIN SILMIN NÄHNYT" eli osaa hän paperista lukea menikö 1 vai 2 annosta vai pelkkä leipä muttei kertoa sen tarkemmin, koska ei ollut paikalla.

Toisekseen lapsesi kohdallahan ruokailussa on ollut sitä erityistä, totta kai sitä seurataan, dokumentoidaan ja raportoidaan. Mutta pointti oli, jos kaikki sujuu niin fine, ei kai siinä sen kummempia ja nähdään huomenna.

Vierailija
35/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on kirjattu asiat, jos jollain lapsella on ollut jotain erityistä juttua päivän aikana.

No niinpä. Paino sanalla erityistä. Päiväkodissa on muutakin tekemistä kuin kirjata ylös kaikki ne perusasiat, jotka 21 lasta joka päivä tekevät...

Vierailija
36/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puoli vuotta päiväkodissa töissä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä paras tapa: sano moi ja hymyile. Ota lapsesi, kysy onko kaikki mennyt hyvin ja lähde mahdollisimman nopeasti pois. Sano Heippa.

Ei päiväkodinpihaan kuulu jäädä leikkimään, eikä jauhamaan lapsen asiosta yli viideksi miinuutiksi. On rasittavaa yrittää keksiä mitä kaikkea kivaa Maija on tänään tehnyt kun totuus on se että Maija on kävellyt lelu suussaan koko päivän, vaihdelle imeskeltävää lelua...

Tästä samaa mieltä, lastenhoitajan työn ehkä ärsyttävin osa oli juuri tuo kun piti keksiä vanhemmille sanottavaa lapsen päivästä..

Aika väärällä alalla on silloin, jos ei keksi mitään hyvää lapsen päivästä :( nyt taas häpeän kollegoideni puolesta. 

Niin tai sitten mitään erikoista ei ole sattunut. Kyllähän sitä nyt keksii, mutta juuri se keksiminen on raskasta.

Kollegasi täällä on ehkä erillainen persoona, pidän lapsista, mutta en esittämisestä/teeskentelystä, Smalltalkista enkä siitä että täytyy väkisin keksiä mitä kivaa on tapahtunut kun on ollut harvinaisen tylsäpäivä.

Varhaiskasvatus on ihan perushoivaa pienillä, ei mitään hienoa ja kivaa. Vai kuinka monen lapsi tykkää istua paikallaan ja syödä siististi? Istua potalla? Odottaa vuoroaan? Mennä nukkumaan? Kuinka moni tykkää pukemisesta?

Vierailija
37/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en keksimällä keksi mitään, mutta saatan kuumeisesti yrittää muistella. Sitähän se on, kun päivän aikana huomio on hajonnut miljoonaan eri asiaan ja mielessä täytyy yrittää pitää kaikenlaista. Vähitellen alkaa hämärtyä, pesinkö Pekan pyllyn eilen vai tänään, kun välissä tapahtuu niin paljon muutakin mihin huomio pitää kohdistaa. Yritän silti kertoa aina edes jotain. Mutta vanhempien olisi hyvä tiedostaa, ettei jokainen työntekijä havainnoi juuri sen oman lapsen jokaista liikahdusta.

Vierailija
38/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihana päiväkoti. Siellä oikein painotetaan,kuinka tärkeää henkilökunnalle on kohdata vanhemmat ja vaihtaa kuulumiset hakutilanteissa. Ja aina saa varata jutteluaikaa,jos haluaa isomminkin puhua lapsen asioista,muutenkin kuin vasu-keskusteluissa. Kyllä mä oon välillä the huolestunut äiti, joka piinaa jollain kasvatuspulmalla henkilökuntaa. En tee sitä veemäisyyttäni,vaan luottamuksesta pk:n henkilökuntaa kohtaan. He ovat kuitenkin kasvatusalan ammattilaisia ja näkevät lastani paljon, joten heillä voi olla jotain hyödyllistä tietoa ja vnkkejä pulmatilanteisiin. Onneksi meillä on ihana pk <3

Vierailija
39/39 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi