Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten maanis-depressiivinen käyttäytyy?

Vierailija
01.10.2016 |

Miten mielialahäiriö näkyy? Kokemuksia itseltä tai toisen käytöksestä? Käytännön esimerkkejä?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko syökö lääkkeitä.

Vierailija
2/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniavaiheessa on Cheek-tyylisesti "minä minä minä, olen voittamaton, alfa sekä omega, äää". Depressiovaiheessa sitten depistellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniavaiheessa käytetään rahaa holtittomasti, ei nukuta, jutut ovat sekavia ja tehdään pakonomaisia toimintoja. Masennusvaiheessa halutaan kuolla.

Vierailija
4/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako sairaus muihin ihmisiin suhtautumiseen? Miesystävälläni on kaksisuuntainen ja hän selittää sillä ilkeyttään minua kohtaan.

Vierailija
5/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako sairaus muihin ihmisiin suhtautumiseen? Miesystävälläni on kaksisuuntainen ja hän selittää sillä ilkeyttään minua kohtaan.

Mun mies on bipo, ja lempein ja auttavaisin luonne jonka tiedän. 11 vuoden aikana ne kaksi kertaa, jolloin on ilkeillyt minulle, ovat olleet huonon lääkekokeilun aikana ennen hoitotasapainon löytymistä.

Vierailija
6/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeys ei selity kaksisuuntaisella.

Vierailija
7/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on kerran maniapäissään uhannut tehdä minut perinnöttömäksi kun en suostunut menemään mukaan tuon harhoihin. En vastannut isäni puheluihin melkein kahteen kuukauteen. Lopulta kun vastasin niin pyysi anteeksi ja sovittiin.

Mania tosiaan pahimmillaan saa ihmisen kuvittelemaan itsensä maailman valtiaaksi ja käytös voi olla sen mukaista. Depression iskiessä onkin sitten aika paikkailla välejä läheisiin. Jos siihen on voimia. Kaikilla ei ole.

Isäni sairaus on vielä vaikeimmasta päästä. Lääkkeet toimivat huonosti mutta onneksi sähköhoito on parantanut tilannetta.

Vierailija
9/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani kaksisuuntaiset ainakin ovat kausittain olleet raskasta seuraa ja julmia.

Vierailija
10/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamaton kaksisuuntainen voi tehdä parisuhteesta sietämättömän. Ex-mieheni holtiton alkoholinkäyttö, jatkuva naisissa juokseminen, henkinen ja fyysinen väkivalta, mitätöinti, haukkuminen, alistaminen ja yritys hallita koko perheen elämään polkemalla meidät hajalle ja littiin pilasi perheeni elämän. Vasta muutama vuosi sitten osasyyksi paljastui kaksisuuntainen mielialahäiriö. Hänellä oli ollut vuosia kestänyt mania, joka tuhosi kaikkien lähimpien elämän. En ole vieläkään ehjä.

Ja kun joku viisas sanoo, että miksi et lähtenyt, niin kerronpa samantien, että minä lähdin. Se paska vaan teki kaiken pahan sen jälkeenkin, joka sen sairaaseen mieleen tuli. Kohteli lapsiaan myös huonosti. Koitin vaan selviytyä ja kasvattaa lapset kunnolla.

Tärkeämpää kuin koittaa hoivata sairastunutta joka ei hoitoa huoli, oli huolehtia muista ympärillä.

Oikealla lääkityksellä hän on nykyään vaaraton ihminen. Mutta itsekeskeinen juoppo yhä.

Vierailija
11/60 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani kaksisuuntaiset ainakin ovat kausittain olleet raskasta seuraa ja julmia.

Eivät koskaan kysy mitä muille kuuluu eivätkä edes kiitä vaikka heitä auttaisi.

Vierailija
12/60 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja teitä siunatkoon.

Minä ja isäni sairastamme kyseistä sairautta. Olemme kumpikin akateemisia, töissäkäyviä ihmisiä. Kumpikaan meistä ei ole aggressiivinen tms. Mania tottakai johtaa kerran 2-5 vuodessa muutamaksi viikoksi Aurooraan, mutta muuten olemme täysin normaaleja veronmaksajia.

Ihmisen aggressiivinen käytös, kanssaihmisiä rasittavat luonteenpiirteet (mm. jonkun yllåmainitsema läheisriippuvuus) eivät ole niinkään sairauden vaan persoonan piirteitä.

Kannattaa lukea kirja "Kaksisuuntainen mielialahäiriö",'jos aihepiiri askarruttaa. Kannattaa myös muistaa, että lääke tasaa ihmisen mielialaa - ei väkivaltaisuutta, läheisriipuvuutta.

Vierailija
13/60 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kahdella sukulaisellani on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Käytännössä maniavaihe erottuu heillä tolkuttomalla innokkuudella kaikkeen, yhtäkkisiä hyviä liikeideoita, joita pitää alkaa toteuttaa heti, yötäpäivää jonkun harrastuksen parissa touhuaminen. Ruokailu, itsensähoito sekä muiden hoito jää silloin täysin. 

Debressiosahan sitten kaikki pysähtyy. Maailma loppuu ja alakulo valtaa. Peiton alalta ei saa pois.

Eivät ole vihaisia tai ilkeitä.

Vierailija
14/60 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniassa yletön energia ja halu elää sekä muuttaa elämäänsä. Rahaa en ole käyttänyt ikinä holtittomasti, alkoholia kyllä.

Vierailija
15/60 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä hullu jorpakkoon!

Tuollainen mies on valmis pilaamaan sinulta vielä monen monta vuotta.

Bipo-mies valehtelee, pettää, varastelee, ottaa kaiken minkä näkee, vauhkoaa ja puhuu suu vaahdossa, rikkoo tavaroita, soittelee poliiseille ja kaikille kenelle vain ehtii, puhuu utopistisia juttujaan ja nolaa itsensä ja sinut satoja kertoja vuodessa, ellet hankkiudu hänestä eroon.

Kova puhumaan ja kehuskelemaan itseään, pöllii ja myy kaiken sinulle tärkeän, tuhoaa mahdollisen lapsenne elämän, kerjää rahaa sukulaisilta, myös sinun sukulaisiltasi, ja hankkii teille paljon velkaa, monta vihollista ja porttikieltoa.

Lyhyesti: eroa. Heti. Niin minäkin tein.

Vierailija
16/60 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä hullu jorpakkoon!

Tuollainen mies on valmis pilaamaan sinulta vielä monen monta vuotta.

Bipo-mies valehtelee, pettää, varastelee, ottaa kaiken minkä näkee, vauhkoaa ja puhuu suu vaahdossa, rikkoo tavaroita, soittelee poliiseille ja kaikille kenelle vain ehtii, puhuu utopistisia juttujaan ja nolaa itsensä ja sinut satoja kertoja vuodessa, ellet hankkiudu hänestä eroon.

Kova puhumaan ja kehuskelemaan itseään, pöllii ja myy kaiken sinulle tärkeän, tuhoaa mahdollisen lapsenne elämän, kerjää rahaa sukulaisilta, myös sinun sukulaisiltasi, ja hankkii teille paljon velkaa, monta vihollista ja porttikieltoa.

Lyhyesti: eroa. Heti. Niin minäkin tein.

Riippuu ihmisestä. Ei tuo kleptomania kyllä millään kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä selity. Toki maniassa rahankäyttö voi olla holtitonta ja puhe kiihtynyttä, mutta mania on lääkkeillä hoidettavissa.

Tällä palstalla puhutaan kuin bipo olisi sama kuin ihminen itse "bipo-mies". Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole sama asia kuin ihminen itse.

Olen ollut 5 vuotta yhdessä ihmisen kanssa, joka sairastaa kyseistä sairautta. Hän on hyväpalkkaisessa työssä Verohallinnossa, kärsivällinen, luotettava ja kanssaihmiseni pitävät hänestä hyvin paljon. Tottakai hänellä on ollut maniajaksona ylilyöntejä, mutta se on todella pieni paha jos verrataan esimerkiksi edellisessä parisuhteessani olleeseen luottamuspulaan.

Itse koen olevani suhteessa täysin normaalin ihmisen kanssa.

Vierailija
17/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mieheni kanssa parisuhteessa pari vuotta. Lääkitystä hänellä vaihdettu moneen kertaan ja sopivaa ei tunnu löytyvän. Maanisia jaksoja ei ole kertaakaan ollut sinä ainaka, mutta masennusta sitäkin enenmmän. Viimeisin masennusjakso kestänyt jo yli vuoden ja loppua sille ei tunnu löytyvän. Pahinta on välinpitämättömyys ja tunnekylmyys.

Vierailija
18/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
19/60 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukkoni on bipolaarien, ja perseilee välillä, siis pettää viikkoja aiemmin tekemänsä lupauksen ja käyttäytyy ainakin päissään törkeästi ystäviäni kohtaan. Olenko mulkku jos en osaa laittaa hommaa kokonaan nuppivian piikkiin?

Vierailija
20/60 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireettomassa vaiheessa kuin terve ihminen. Sairaus ei siis näy koko ajan. Depressiivisessä vaiheessa on masentunut. Maanisessa vaiheessa on mm. ylienerginen, ylisosiaalinen jne. Sekamuotoisessa vaiheessa on yhtä aikaa sekä masennuksen että manian oireita.

Netist löytyy ko. sairaudesta tietoa hakusanalla "kaksisuuntainen mielialahäiriö".