Miksi pitkistä äitiyslomista kitisevät miehet eivät jää itse vanhempainvapaalle ja päästä lapsen äitiä töihin
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulis yhteiskunnalle aika kalliiksi järjestää hoitopaikat pienille vauvoille. Yhdellä hoitajalla ei voi olla kovin monta vauvaa vastuullaan. Tarvittaisiin myös aika paljon lisää tiloja, jos kukaan vanhempi ei hoitaisi yhtään lasta kotona edes vauva-aikana.
Eihän senyt yhteiskunnan asia ole niitä hoitopaikkoja järjestää vaan vanhempien itse.
No kalliiksi tulis + kiintymyssuhde kärsisi. Mitä järkeä siis? Parempi + halvempi vaihtoehto hoitaa itse vauva-aikana. Vai meinasitko, että mummuja ja vaareja pyydettäisiin ilmaiseksi hoitamaan vauvoja?? :)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä se äidin töihin "päästäminen" miehen lupaa kysyy. Menee töihin vaan, jos haluaa.
Mistä hoitopaikka pienelle vauvalle? Ei ainakaan julkiselta puolelta, yksityinen maksaisi aivan liikaa jos paikkaa edes löytyisi niin pienelle.
Varsinainen äitiysloma on toki lyhyt ja menee ihan raskaudesta ja synnytyksestä toipumiseen sekä pienen ympärivuorokautiseen hoitamiseen, mutta entä sitten? En tiedä yhtään isää, joka olisi jäänyt lasta hoitamaan, vaikka olisi työtön ja lapsen äiti voisi ja haluaisi palata töihin vauvan ollessa noin 6-7 kk ikäinen.
Totta, (maksu)järjestelmä on väärin naisten työnantajia kohtaan.
Vanhemmuuden kulut kuuluisi jakaa tasaisesti kaikille työaloille. Se pystyttäisiin tekemään jo nyt ihan vaivatta, koska tiedetään tasan, ketkä perhevapailla ovat ja paljonko heitä on.
Ja vanhempainvapaat ovat epäreiluja. Meillä on kolme lasta ja olen ollut kotona vuoden per lapsi. Lisäksi olemme olleet pari vuotta expatteina, minä aikana olen ollut pääasiassa kotona. Kun eläkekertymää katsoo, niin olen saanut siitä noin 500 eur/kk takkiin. (Joo, olen hyvätuloinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään vanhenpain lomia ei ole pakko pitää. M21
No ei pakko, mutta kyllä se nyt lapsen kannalta hyvä olisi hoitaa kotona vähintään nyt ihan ekat kuukaudet.
Onko pakko sikitä, emakko? M21
Kyllä joidenkin on pakko että saadaan sinunkin elämäsi sossu yms rahat kerätyksi tulevina vuosikymmeniä.
Suomalainen työkulttuuri on maskuliininen, meillä ei katsota hyvällä isien osallistumista lapsien hoitamiseen isyysvapaiden muodossa, mikä on harmi.
Nuorena naisena ahdistun ajatellessani sitä millaisen loven mahdollinen äitiys eläkkeeseeni tulisi tekemään...
Onneksi mieheni arvostaa kotonaoloani ja muistuttaa siitä vähän väliä, miten kiitollinen hän on. Ei tosin olisi vaihtoehtoja, koska olen valmis kyllä vaihtamaan jos hän on valmis pienempään elintasoon. :D Meillä toimii tiimityöskentely hyvin, arvostamme kaikkien panosta yhtä paljon ja mietimme yhdessä mikä on järkevintä, ei väkinäistä tasapäistämistä eikä kilpailua kuka saa ja mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulis yhteiskunnalle aika kalliiksi järjestää hoitopaikat pienille vauvoille. Yhdellä hoitajalla ei voi olla kovin monta vauvaa vastuullaan. Tarvittaisiin myös aika paljon lisää tiloja, jos kukaan vanhempi ei hoitaisi yhtään lasta kotona edes vauva-aikana.
Eihän senyt yhteiskunnan asia ole niitä hoitopaikkoja järjestää vaan vanhempien itse.
Kyllä se on yhteiskunnan asia. Koko yhteiskunta eli me kaikki hyödymme uusista sukupolvista monilla eri tavoilla.
Kukaan ei pärjää koko elämää yksin ja omillaan vaan jokainen tarvii viimeistään vanhana nuoria ihmisiä, ainakin itseään selvästi nuorempia.
Ja jo aikaisemminkin veronmaksajina, työntekijöinä, jne. Jopa M21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on yhteiskunnan asia. Koko yhteiskunta eli me kaikki hyödymme uusista sukupolvista monilla eri tavoilla.
Kukaan ei pärjää koko elämää yksin ja omillaan vaan jokainen tarvii viimeistään vanhana nuoria ihmisiä, ainakin itseään selvästi nuorempia.
Ja jo aikaisemminkin veronmaksajina, työntekijöinä, jne. Jopa M21.
Ja yhteiskunta kohtsillään varmistaa tuon tasa-arvon toteutumisen säätämällä lain miesten pakollisesta vanhempainvapaa-ajasta. Ruotsissa ollut jo pitkään, kukaan ei valita, tulee meillekin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työkulttuuri on maskuliininen, meillä ei katsota hyvällä isien osallistumista lapsien hoitamiseen isyysvapaiden muodossa, mikä on harmi.
Nuorena naisena ahdistun ajatellessani sitä millaisen loven mahdollinen äitiys eläkkeeseeni tulisi tekemään...
Minä olen hyvin miesvaltaisella alalla ja siellä on ollut joitakin pidempään lasten kanssa kotiin jääneitä. (Siis vähintään kolme kuukautta siten, että työt on pitänyt oikeasti siirtää toiselle henkilölle.) Ja olen kuullut ne keskustelut mitä "suljettujen ovien takana on puhuttu".
- Missä Mikko on?
- Se jäi jollekin vapaalle lasten kanssa kotiin, tulee joskus talvella takaisin.
- Aijaa.
(Ja keskustelu jatkuu seuraavasta aiheesta.)
Firmoja on monenlaisia, mutta ei ainakaan meillä miesten jääminen kotiin lasten kanssa näytä herättävän negatiivisia reaktioita. Tai oikeastaan yhtään mitään reaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mieheni arvostaa kotonaoloani ja muistuttaa siitä vähän väliä, miten kiitollinen hän on. Ei tosin olisi vaihtoehtoja, koska olen valmis kyllä vaihtamaan jos hän on valmis pienempään elintasoon. :D Meillä toimii tiimityöskentely hyvin, arvostamme kaikkien panosta yhtä paljon ja mietimme yhdessä mikä on järkevintä, ei väkinäistä tasapäistämistä eikä kilpailua kuka saa ja mitä saa.
Tämä. Onneksi meillä sama juttu, mies arvostaa sitä että olen kotona hoitamassa yhteistä lastamme, joka yhteisellä päätöksellä ollaan tähän maailmaan tuotu.
Vitsailee jopa viikonlopun jälkeen että "Onneksi on taas maanantai ja pääsee töihin" :) Meillä vielä helppohoitoinen lapsi, mutta silti jaksaa kiittää minua siitä että olen lapsen kanssa kotona ja jaksan hoitaa häntä, jotta hän voi käydä töissä. Olen kyllä puoliksi vitsillä ehdottanutkin että mitä jos minä menisin töihin ja hän jäisi kotiin. Kuulemma hän mielummin käy töissä. Se sopii minulle oikein hyvin vaikka työurani ja tuleva eläkkeeni tästä kärsii. Puhalletaan yhteen hiileen ja rahatkin ovat yhteisiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvin miesvaltaisella alalla ja siellä on ollut joitakin pidempään lasten kanssa kotiin jääneitä. (Siis vähintään kolme kuukautta siten, että työt on pitänyt oikeasti siirtää toiselle henkilölle.) Ja olen kuullut ne keskustelut mitä "suljettujen ovien takana on puhuttu".
- Missä Mikko on?
- Se jäi jollekin vapaalle lasten kanssa kotiin, tulee joskus talvella takaisin.
- Aijaa.
(Ja keskustelu jatkuu seuraavasta aiheesta.)
Firmoja on monenlaisia, mutta ei ainakaan meillä miesten jääminen kotiin lasten kanssa näytä herättävän negatiivisia reaktioita. Tai oikeastaan yhtään mitään reaktioita.
Täytyy vielä lisätä, että tuo jo lapsensa isommaksi kasvattanut sukupolvi (eli noin 40-55-vuotiaat miehet) ennemminkin harmittelevat, etteivät itse aikanaan tajunneet jäädä lasten kanssa kotiin. Ainakin johtavissa asemissa olevien suusta olen tätä pohdintaa kuullut.
Minä tiedän yhden perheen, jossa äiti piti vain sen pakolliset 3kk äitiyslomaa ja sitten isä jäi vanhempainvapaalle. Järjestely toimi oikein mainiosti heillä eikä lapsi varmasti kärsinyt yhtään, isä on yhtä tärkeä lapselle kuin äitikin. Isän työnantaja tuskin osasi odottaa moista järjestelyä mutta eipä siihen auta kuin suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan käsittänyt tätä ajatusta, että lapsia kotona hoitava nainen tai mies eläisi jotenkin sen työssäkäyvän puolisin rahoilla tai siivellä. Jos lapset hankitaan yhteisellä päätöksellä, niin niistä myös sitoidutaan huolehtimaan yhdessä. Siinä tarvitaan sekä rahaa että hoivaa ja läsnäoloa. Vanhemmista tulee mielestäni yksi yksikkö, joka järjestää lapsilleen hyvät elinolosuhteet parhaaksi katsomallaan tavalla. Usein se on siten, että toinen jatkaa työelämässä ja toinen jää tauolle työelämästä siksi aikaa, kun lapset ovat ihan pieniä. Molemmat ovat tavallaan "uhrauksia" ja ponnistelua lasten hyvivoinnin hyväksi. Vanhemmat puhaltavat yhteen hiileen, heillä on yhteinen päämäärä ja tavoite.
Meillä minä hoidin lapset kotona pari ensimmäistä vuotta. Se oli yhteisesti päätetty asia ja molemmat halusimme, että pienet lapset hoidetaan kotona. Myöhemmin sitten osat kääntyivät kun mies joutui jäämään työelämästä pois pitkäksi aikaa. Silloin minä jatkoin töissä ja turvasin perheen taloutta. Ei olis tullut mieleenkään vihjata, että asetelma olis jotenkin epäreilu. Me ollaan sitouduttu huolehtimaan yhdessä tästä perheestä. Ei koskaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, kuka sairastuu tms. Elämä on pitkä ja vaiherikas. Lasten lapsuusaika on vain lyhyt jakso koko elämässä. Varmasti tulee muitakin jaksoja, jolloin toinen tekee rahaa enemmän kuin toinen. Mutta sen tiedän, että molemmat parhaamme yritämme jotta meillä olisi perheenä asiat hyvin.
ERITTÄIN suuri osa äitiyslomia pitävistä on yksinäisiä naisia eikä ne ole parisuhteessa.
Joten turha sinun syyttää miehiä siitä että nainen elää toisten rahoilla.
Mikä on sinun käsitys ERITTÄIN suuri osa? Meinaa kaikista lapsiperheistä yksinhuoltajatalouksia on 20 % ja yleensä yksinhuoltajaksi jäädään muulloin kuin lapsen ollessa vauvaikäinen. Mutta ehkä sinulla on osoittaa tilastotietoja väitteidesi tueksi?
M21! Joku emakko on sinutkin tähän maailmaan vahingossa puskenut pillustaan.
Ei varmaan mamma antanut tissiä kun olet noin katkera ja isäkin hylkäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pakko, mutta kyllä se nyt lapsen kannalta hyvä olisi hoitaa kotona vähintään nyt ihan ekat kuukaudet.
Ohis, mutta verbi on "siitä" eikä "sikitä"
Lähde: https://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/siit%C3%A4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistikö äiti sinut kotiarestiin ja nyt kiukuttaa?
Meillä mies tienasi 2,5 kertaa enemmän kuin minä. Minä halusin olla kotona lasten kanssa ja mies ei halunnut. Win-Win!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi sikisi kun sinut sai.
Vierailija kirjoitti:
Minne otetaan hoitoon alle 9- tai 10-kuukautisia lapsia? Käsittääkseni ei ainakaan kunnallisiin hoitopaikkoihin, että kyllä se vanhempainloma sikäli aika pakollinen on.
Kotiin saa varmasti palkattua hoitajan.
Kyllä meillä mies on jäänyt molempien poikien kanssa ensin vanhempainvapaalle, ja hieman isompien kanssa sitten hoitovapaalle. Työnantaja ei ole hurrannut, mutta minkäs teet. Me ollaan vanhempina tasa-arvoisia ja jos minä koen että en jaksa olla kotona niin kauan kun olemme kotihoidon yhdessä sopineet kestävän, niin ei siinä kysellä haluaako isä hoitaa lapsia.
Meillä on tietyt yhteiset arvot mitä lapsiin tulee (pitkä kotihoito, lyhyet viikot, koululaisille läsnä), joten sitten aina istutaan yhdessä alas ja mietitään että miten saadaan homma hoidettua niin, että kaikki ovat onnellisia ja rahat riittää.
En osaa kuvitella tilannetta, että isälle olisi esim se ja sama kauan lapsi on kotihoidossa, kauan tätä imetetään ym. Ne vaikuttavat suoraan lapsen hyvinvointiin ja ovat molemmilla meillä korkealla prioriteettilistalla, joten yhdessä hoidetaan.