Olen ahmimishäiriöinen jojo-laihduttaja ja päätin kokeilla lautasmallin/suositusten mukaista syömistä - seuraukset olivat yllättäviä
No eivät oikeasti yllättäneet, koska kyllähän kaikki tietävät asian mutta se on niin helppo sivuuttaa ja rynnätä milloin minkäkin dieettivillityksen perässä etsimässä nopeita ratkaisuja.
"Lautasmallilla" ja suosituksilla viittaan tosin mukailtuun versioon, eli käytän normaalirasvaisia maitotuotteita sekä lihaa, mutta syön reilusti kasviksia ja kasvisruokaa, täysjyvätuotteita, perunaa jne. "normaalia ruokaa". En välttele myöskään kastikkeita, salaatinkastiketta, pähkinöitä tai sokeria.
Ruokaa syön 5krt päivässä, eli aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Herkutella saan jos olen syönyt ruoan ensin. En rajoita oikeastaan kuin kaikkein vaaleinta höttöleipää ja -pullaa, mutta kaikkea muuta saan syödä. Ateriat koostan lautasmallin mukaisesti ja syön leipääkin ruoan kanssa. Ihan perussettiä.
Mutta mutta. Mulle tämä on ihmeellistä. Olen ollut milloin karppidieetillä, paleolla, jutalla, gluteenittomalla, kaalikeittodieetillä, fodmapilla, vähäkalorisella, nutriletilla, runsasproteiinisellamaidottomallaviljattomallasokerittomallamauttomallakaikettomalla ruokavaliolla.
En ole syönyt leipää, juonut maitoa tai syönyt kahvin kanssa leivonnaista vuosiin ilman syyllisyydessä rypemistä ja "repsahtamisen" surkuttelua. En ole voinut nauttia pitsasta tai hampparista niinä kymmeninä kertoina, kun olen niitä päätynyt epäonnistuneen dieetin seurauksena ahmimaan.
Ei liene yllättävää, että olen kehittänyt itselleni ahmimishäiriön tänä aikana, ja viimeisten vuosien aikana olen mennyt syömisen kanssa niin pahaan jamaan, että painoni on lähtenyt hurjaan nousuun.
No, sitten niihin SEURAUKSIIN. Pelkäsin siis lihovani, turpoavani, väsyväni, alkavani kärsiä hillittömistä vatsavaivoista, ihoni räjähtävän kukkimaan, sairastuvani samantien diabetekseen ja kilpirauhasen vajaatoimintaan (kaikki oireita, jotka dieettipiirit liittävät normaaliin ruokavalioon).
Puhumattakaan niistä ruokahimoista, joita hiilaripitoinen ruoka minulle aiheuttaisi. Tai herkkujen mättämisestä, kun saisin niihin luvan vuosien kieltämisen jälkeen.
Mutta näin kävi:
- Olen saanut syömisen hallintaani. En ahmi laisinkaan. Annoskoot ovat normalisoituneet ja tulen täyteen normaalista ruokamäärästä. Nälkä kyllä tulee nopeammin, mutta toisaalta se myös poistuu helpommin eikä ahmimista edeltänyttä nälkäahdistusta tulee enää laisinkaan.
- Olen syönyt hyvin kohtuullisia määriä herkkuja, ainoastaan jos olen ollut nälkäinen niin kohtuudessa pysyminen on ollut vaikeaa. Muuten "stoppi" tulee hyvin nopeasti ja esim. pari palaa suklaata riittää hyvin.
- Olen pysynyt päivät virkeänä ja nukkunut yöni hyvin.
- Painonnousu on pysähtynyt.
- Olen alkanut hiljalleen taas tunnistaa, milloin olen syönyt riittävästi - tämän seurauksena voisin jopa uskaltaa toivoa, että painoni voisi jopa hieman tippua tulevaisuudessa.
- Ihoni on pysynyt siistinä ja vatsa toiminut normaalisti, jopa paremmin kuin aiemmin (ei ole ollut jatkuvasti, no, löysällä kuten kaiken maailman fitness-paleo-hömpänpömppä-dieeteillä on käynyt).
- Olen ollut sanoinkuvaamattoman onnellinen siitä, että saan taas syödä - usein, ja kaikkea. Ja olen ollut helpottunut. Henkinen muutos on ollut suuri.
- Lisäksi olen lakannut miettimästä syömistä jatkuvasti, vaikka pyrin ne toki etukäteen jotenkin suunnittelemaan. Syöminen alkaa hiljalleen olla taas vain osa elämää - toki nautinnollista, mutta ei kaiken keskipiste.
Ajatuksia, kokemuksia?
Kommentit (57)
Et noudata suositusten mukaista ruokaa, jos syöt sen normaalirasvaisena.
Että ihan turhaan hehkutat.
Tuo on tavallaan ensimmäinen asia, mitä ahmintahäiriöisen itsehoito-oppaassa käsketään tehdä. Lopetetaan laihduttaminen ja totutellaan normaaliin ruokaan ja säännöllisiin ruoka-aikoihin. Itsekin pelkään mm. hiilareita, mikä on vähän absurdia, koska voin mättää kyllä ahmintakohtauksen aikana suklaalevyn ja sipsipussin. Jotenkin on vain vaikea syödä ns. normaalisti, etenkin kun pitäisi jaksaa tehdä se 4-5 ateriaa päivässä. Olen läski, en ansaitse täysiä aterioita.
Syöt siis lautasmallin mukaisen lounaan ja päivällisen, mutta mitä syöt aamupalaksi, tai välipaloiksi jos niitä syöt? Alkoi kiinnostaa :)
Vierailija kirjoitti:
Syöt siis lautasmallin mukaisen lounaan ja päivällisen, mutta mitä syöt aamupalaksi, tai välipaloiksi jos niitä syöt? Alkoi kiinnostaa :)
Leipää, rahkaa, jogurttia, puuroa, hedelmää... Ja siis jogurtit ym. ihan tavallisia maustettuja, mainittakoon tämäkin koska olen niitä vältellyt kuin ruttoa tähän saakka. AP
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tavallaan ensimmäinen asia, mitä ahmintahäiriöisen itsehoito-oppaassa käsketään tehdä. Lopetetaan laihduttaminen ja totutellaan normaaliin ruokaan ja säännöllisiin ruoka-aikoihin. Itsekin pelkään mm. hiilareita, mikä on vähän absurdia, koska voin mättää kyllä ahmintakohtauksen aikana suklaalevyn ja sipsipussin. Jotenkin on vain vaikea syödä ns. normaalisti, etenkin kun pitäisi jaksaa tehdä se 4-5 ateriaa päivässä. Olen läski, en ansaitse täysiä aterioita.
Tuttua, niin tuttua...
Minä totesin, että mitään menetettävää ei ole, jos kerran voin viikon hiilaripakoilun jälkeen mättää toisen viikon verran naamaani roskaruokaa, voileipiä, suklaata, jätskiä yms. Eli yhtä hyvin voin syödä koko ajan hiilariakin järkeviä määriä.
Mulla tää ahaa-elämys tapahtui työpaikan lounasruokalassa, jossa oon aina aiemmin nirsoillut ruoan kanssa ja näyttänyt laihduttavani. Otin testiksi ihan normaalin lounasannoksen ja tulin siitä oudolla tavalla tyytyväiseksi - ja ihan eri tavalla täyteen kuin vaikka pelkästä salaatista ja broilerinfileestä...
Ja kun illalla pystyin kotonakin syömään paljon hillitymmin, päätin jatkaa samaan malliin.
AP
Loistavaa ap! :) Samat kokemukset: dieeteistä luopuminen on vaikuttanut sekä fyysisessä että psyykkisessä mielessä. Painoa on pudonnut runsas 15 kg juuri kuvailemallasi tavalla, mutta ilman sellaista "pakko-orientoitumista".
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa ap! :) Samat kokemukset: dieeteistä luopuminen on vaikuttanut sekä fyysisessä että psyykkisessä mielessä. Painoa on pudonnut runsas 15 kg juuri kuvailemallasi tavalla, mutta ilman sellaista "pakko-orientoitumista".
Mukava kuulla! Koetan olla vielä ajattelematta laihtumista tai laihduttamista etten lipsuisi vanhoihin tapoihin takaisin, mutta siis toivon kyllä, että sama olisi minullekin mahdollista vielä jonain päivänä... :) AP
Olen yrittänyt tota kymmeniä kertoja ja aina päätynyt syömään holtittomasti ja lihomaan. Olen riippuvainen sokerista. Mun on pakko olla ilman lisättyä sokeria tai muuten lähtee homma hallinnasta. Kohtuus ei vaan onnistu. Mutta sokeria lukuun ottamatta mulla on kans ihan hyvät kokemukset ns suositusten mukaisesta ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, että olet löytänyt itsellesi toimivan systeemin! Tunnistan itsekin tuon, että jos on olemassa päänsisäinen lista ns. kielletyistä tuotteista, niin niihin syntyy vain entistäkin pahempi himo ja koko syöminen alkaa pyöriä sen ympärillä, että "tätäkään ei olisi saanut syödä". Ja kun on koko ajan huono omatunto siitä, että syö, niin lopulta ei jaksa välittää ollenkaan niistä syömisistään.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, kun party pooperille ei ole kunnollista suomenkielistä vastinetta.
Sinänsä mielenkiintoista, että lautasmalli aiheuttaa sinulle tuollaisen tilan. Kai ymmärrät, että se malli vaihtelee nykyisin vuosittain.
Mä olen niin monta kertaa yrittänyt tota lautasmallia, ei vaan toimi, ei mitenkään päin. Aina, ihan aina se jossain vaiheessa on repsahtanut ahmintaan. Ihan terapeutin opastuksella olen asiat tehnyt, ei vaan toimi ei.
Nyt kuutisen vuotta olen syönyt alakarpisti. En voi nostaa hiilareita hyväkarpille, koska sitten taas pääsee helvetti irti. En voi myöskään vetää ketokarpisti, koska sitten minusta tulee uneton sähköjänis, joka ei syö koskaan. Alakarppina menee hyvin ja nyt olen jo oppinut olemana laskematta, kun tiedän mitä saa syödä ja kuinka paljon ja suunnilleen missä aikataulussa. Eli kolme kertaa päivässä tasaisesti rasvaa, proteiinia ja kasvikuntaa, makrojen ollessa 150g rasva 60g proteiini ja 20-30g hiilihydraatti.
vai että oikein lautasmalli. Minullakin on lautanen puoliksi täynnä. Suklaata ja karkkia nimittäin. Kalorit 30000.
Ap siis ei ol elaihtunut pisaraakaan ja syy on selvä. Ei käsitystä kaloreista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noudattaa.
Todella hienoa, Ap! =) Itse yritän muuttaa asioita elämässäni vähitellen, koska vie 30 päivää, että uusi asia alkaa sujua ja muuttuu tavaksi. Syömisjutuissa esim. minusta on tärkeää ensin opetella se ruokarytmi ja annoskoot, sitten kun ne sujuvat hyvin, voi ruveta tarkistamaan mitä syö. Ei mitenkään tiukasti, mitään ei kannata kieltää täysin, koska se aiheuttaa helposti ongelmia. Lisää vaikka kasviksia joka aterialle pikku hiljaa, ostaa terveellisempää leipää, vähentää sokeria jne, mutta kaikki muutokset vähitellen, ei liian monta kerralla. Hiljaa hyvää tulee ja yllättävän usein vanhat sanonnat pitävät paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin monta kertaa yrittänyt tota lautasmallia, ei vaan toimi, ei mitenkään päin. Aina, ihan aina se jossain vaiheessa on repsahtanut ahmintaan. Ihan terapeutin opastuksella olen asiat tehnyt, ei vaan toimi ei.
Nyt kuutisen vuotta olen syönyt alakarpisti. En voi nostaa hiilareita hyväkarpille, koska sitten taas pääsee helvetti irti. En voi myöskään vetää ketokarpisti, koska sitten minusta tulee uneton sähköjänis, joka ei syö koskaan. Alakarppina menee hyvin ja nyt olen jo oppinut olemana laskematta, kun tiedän mitä saa syödä ja kuinka paljon ja suunnilleen missä aikataulussa. Eli kolme kertaa päivässä tasaisesti rasvaa, proteiinia ja kasvikuntaa, makrojen ollessa 150g rasva 60g proteiini ja 20-30g hiilihydraatti.
Eihän lautasmalli ja suositusruoka voikaan toimia, koska ruoka on lähes rasvatonta eikä nälänhallinta toimi. Eihän ap:kään sitä noudata, vaikka väittääkin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noudattaa.
Suositusruoka on vähärasvaista ja ap syö normaalirasvaista. Joten ei noudata.
Nillittäjät ja ilonpilaajat taas liikenteessä.
Hyvä ap, jatka samaan malliin!