Jouduin käymään terveyskeskuksessa minusta riippumattomista syistä. Tulipa taas siellä mieleen, kuinka paljon yhteiskunnan varoja säästettäisiin jos ihmiset pitäisivät itse huolta syömisistään ja liikunnastaan.
Uskomattoman kalliiksi tulee tämä ihmisten piittaamattomuus omasta terveydestään.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mistä syystä ihmiset siellä olivat?
Samaa mietin. Ei ne sairaudet välttämättä päälle päin näy tai katso sitä onko henkilö ylipainoinen vai ei. Muta hienoa että ap on saanut kokea tk:ssa käydessään henkistä ylemmyyttä, vaikkakin valheellisuuteen perustuvaa. Ehkäpä on pelastanut ap:n muuten surkean päivän. Jotkut ihmiset kun eivät koe iloa mistään muusta kuin toisten lyttäämisestä. t. reumaatikko kokoa 36
Kerro toki ap, mitä minun pitäisi tehdä, ettei toiseenkin munuaiseen tule syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mielestäni sairaudet jotka aiheutetaan itse (liikalihavuus, keuhkosyöpä) niin tulisi myös hoito maksaa itse. Valintoja valintoja.
Yksinkertaisia ratkaisuja yksinkertaisilta ihmisiltä. Et voi tietää onko joku aiheuttanut liikalihavuutensa tai keuhkosyöpänsä itse vai onko taustalla jotain muuta.
En ole kommentin kirjoittaja, mutta tietämistäni keuhkosyöpää sairastavista 100% on ihan itse aiheutettu. Ja myös liikalihavuus. Kun on vaan pakko polttaa ja vetää sitä mässyä joka päivä..
Tietämistäni keuhkosyövistä 100% on työperäisiä.
Ja minun tietämistäni keuhkosyövistä 100% on ollut ihan sattumaa ja elämän v!ttumaisuutta. Viisikymppisellä urheilullisella miehellä joka ei ole ikinä polttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman kalliiksi tulee tämä ihmisten piittaamattomuus omasta terveydestään.
Nykyään sydänpolit täyttyvät kyllä nuorista n. 40-50-vuotiaista, jotka övat hyvin liikunnallisia ja syövät paljon proteiiniä. Ennen siellä oli vain vanhoja mummoja ja ukkoja.
Syövät väärin.
Väärin eletty! Jos söisivät oikein niin eläisivät ikuisesti ja eivät koskaan sairastuisi. Joopa joo.
Käsitykseni mukaan verorahat ovat valtion kuntien ja seurakuntien rahoja. Kun vero otetaan se kuuluu julkisyhteisöille. Jotenkin joillekkin lortoille se ei ole auennut...muutenkin tuntuvat käyttävän enemmän voimiaan,muiden tuhoamiseen kuin oman elämän rakentamiseen.
Eikö läski ihminen tajua, miten ällöttävän näköinen rasvaa tursuava keho on? Hyllyvää ihraa, lihasten muodot eivät näy missään, vaatteet tietenkin jotain kammottavia lakanoita. Kyllä on itsekritiikki nollatasoa, kun ei tehdä omalle kropalle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Pois koulu- ja työpaikkaruokailu ja vastuu syömisistä ihmisille itselleen. Samoin pois sairaalat ja terveyskeskukset ja vastuu terveydestä yksilöille. Vanhuus, syöpä ja verenkiertoelinten sairaudet ovat kaikki poistettavissa oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla.
Kylläpä on hermostunut vastaus. Onko omasta terveydestä huolehtiminen tosiaan näin kipeä paikka?
Et vaan tajunnut. Oletko syönyt huonosti aamulla?
No, vastaus tarkoitti varmaan sitä, että julkiset kalliit puolivalmistepöperöt lopetetaan, niin ihmisten verot laskevat. Säästyneillä varoilla ihmiset voivat itse ostaa ja valmistaa terveellistä, kuten kuhaa ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mielestäni sairaudet jotka aiheutetaan itse (liikalihavuus, keuhkosyöpä) niin tulisi myös hoito maksaa itse. Valintoja valintoja.
Loppupeleissä useat vaivat ovat itse aiheutettuja.
"Jouduin käymään terveyskeskuksessa minusta riippumattomista syistä."
Niinhän me kaikki. Tunnusta vaan suoraan, että tuli pantua ilman kondomia ja siitä jäi kirvelevä muisto...
Hei mä oon kauhea laardikasa. Eipä oo tarvinu terveyskeskuksessa käydä. Tosin käyn psykiatrisella terapiassa, kun omat tunteet ja polla niin lukossa kun sukulaismies raiskasi häikäilemättömästi ja suunitelmallisesti teininä, ja puran ahdistusta syömällä. Kun oon kumminki lopettanu juomisen ja tupakoinnin niin tuo syöminen korostunu. Tiedän kyllä miten syödä ja arkiruoka onkin terveellistä ja hyvää. Ahmimiskohtaukseen vaan ei auta mikään. Ei vaikka kui yritän pitää itsekuria. Polla menee niin sekasin että hyvä etten juokse täysiä pääeellä seinään - oikeasti. Syön herkkuja. Mut jos niitä ei oo saatavilla käy ahmintaan myös esim ihan vaan makarooni. Tai kakkutaikina. Tai mikä vaan minkä saa nopeesti pykättyä kasaan.
Ottaa nii ankarasti päähän et "täähä on sun oma vika". Voi vitalis kun voisinkin vaan LOPETTAA.. Mä en toivo mitään muuta enemmän.... :'(
Nimenomaan kun tilastollisella tasolla puhutaan, olen samaa mieltä. Ylipainon vähentäminen, liikunta, tupakoinnin lopettaminen ja alkoholinkäytön vähentäminen, tai edes pienet askeleet tähän suuntaan, niin jo alkaisi terveydenhuollon kestämätön kuormitus hellittää ja lääkäriaikoja saada. Yksittäisten ihmisten taustoista ei voi tietää, joten tietämättä ei voi yksittäisiä henkilöitä arvostella. Mutta yksittäistapauksiin vetoaminen ei poista suuren enemmistön omaa vastuuta omasta terveydestään näissä asioissa, joiden yhteys terveyteen on todistettu tieteellisissä tutkimuksissa kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia ratkaisuja yksinkertaisilta ihmisiltä. Et voi tietää onko joku aiheuttanut liikalihavuutensa tai keuhkosyöpänsä itse vai onko taustalla jotain muuta.
En ole kommentin kirjoittaja, mutta tietämistäni keuhkosyöpää sairastavista 100% on ihan itse aiheutettu. Ja myös liikalihavuus. Kun on vaan pakko polttaa ja vetää sitä mässyä joka päivä..
Minun tietämistäni keuhkosyöpätapauksista 0% on itseaiheutettuja. On varmasti totta, että tupakointi on ollut merkittävä tekijä monessa keuhkosyöpätapauksessa, mutta omat kokemuksesi eivät ole mikään todiste siitä.
Onhan se nyt tosiasia, että liikalihavuus vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimistöön, sydän- ja verisuonitauteihin ja moneen, moneen muuhun sairauteen lisäävästi. Monella on vielä kaupan päälle alkoholiongelma ja tupakka käryää suupielessä. Viimeksi eilen näin todella lihavan ihmisen (siis erittäin iso nainen, veikkaisin yli 160 kiloa), joka kaksin käsin veti pikaruokaa ja limua. Ehkä jopa light-limua, ken tietää. Autolla paikalle, eikä pysty olemaan tuntia ilman syömistä. Sitten päälle munkkikahvit. Toinen vastaava kaupassa söi ostamansa kaksi suklaapatukkaa kassalla muita tuotteita pakatessaan. Ilmeisesti jonkinasteinen kyvyttömyys sietää nälkää?
Toinen ääripää on tietysti neljä tuntia päivässä salilla tai lenkillä kirmaavat niuhottajat, joiden ruokavalio muodostuu teollisesta proteiinista ja iduista. Ei ole tervettä sekään.
Kohtuus kaikessa, hyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Pois koulu- ja työpaikkaruokailu ja vastuu syömisistä ihmisille itselleen. Samoin pois sairaalat ja terveyskeskukset ja vastuu terveydestä yksilöille. Vanhuus, syöpä ja verenkiertoelinten sairaudet ovat kaikki poistettavissa oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla.
Kylläpä on hermostunut vastaus. Onko omasta terveydestä huolehtiminen tosiaan näin kipeä paikka?
Hoikka, urheileva isäni sai sydäninfarktin 47 v iässä. Hänen kansainvälisellä tasolla urheillut veljensä kuoli syöpään 49 v ikäisenä. Anorektinen veljeni sai pari kuukautta sitten kuulla sairastavansa leukemiaa.
Kun se ruokavalio ja liikunta eivät estä sairastumasta vakavasti eivätkä ne estä edes vanhenemasta! Sedän vaimo (nyt jo yli 50v) on tarkkaillut syömisiään, lenkkeillyt ja kuntoillut koko ikänsä, tuloksena erittäin pahat kulumat polvissa ja osteoporoosi.
Olen pahoillani noista teidän jutuistanne, mutta ymmärrät varmaan, että kun mietitään rahanmenoa yhteiskunnan tasolla, näitä sairastumisia kannattaa katsoa tilastollisella tasolla. Joskaan minulla ei ole heittää mitään hyvää taulukkoa tähän, mutta käsittääkseni monipuolinen ruokavalio, normaalipaino, tupakoimattomuus ja vain maltillinen alkoholinkäyttö lisäävät terveyttä ja vähentävät kuluja. Tai no, oireilematon sydänjuttu ja äkkikuolema ennen eläkeikää lienee yhteiskunnalle edullisin, näin kävi isälleni...
Meillä ei ole olemassa tilastollisella tasolla mitään tietoa siitä, miten ruokavalio, tupakoimattomuus jne. vaikuttavat terveyteen. Meillä on pelkkiin otantoihin perustuvia matemaattisia malleja, joissa laskukaavat on laadittu siten, että tulokset saadaan näyttämään tietynlaisilta. Ei ole olemassa mitään aitoa pitkittäistutkimusta ruokavaliosta, koska ihmisiä ei ole laitetu kymmeniksi vuosiksi elämään laboratorioihin, joissa jokainen syöty ja juotu kirjataan ylös. On vain ihmisten omia ruokapäiväkirjoja ja tulkintoja terveellisestä syömisestä. Sekä tietty rottakokeita, joiden perusteella ruisleipä tappaa.
Naapurissa asuu yli 90v mies, joka on kännissä joka päivä. Laiha on ja tietenkin tupakoi. Tilastojen mukaan hän on kuollut, mutta eipä vaan olekaan. Yksilötasolla syömisillä ja viinankäytöillä ei ole välttämättä mitään merkitystä, vaikka tilastojen mukaan on.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kun tilastollisella tasolla puhutaan, olen samaa mieltä. Ylipainon vähentäminen, liikunta, tupakoinnin lopettaminen ja alkoholinkäytön vähentäminen, tai edes pienet askeleet tähän suuntaan, niin jo alkaisi terveydenhuollon kestämätön kuormitus hellittää ja lääkäriaikoja saada. Yksittäisten ihmisten taustoista ei voi tietää, joten tietämättä ei voi yksittäisiä henkilöitä arvostella. Mutta yksittäistapauksiin vetoaminen ei poista suuren enemmistön omaa vastuuta omasta terveydestään näissä asioissa, joiden yhteys terveyteen on todistettu tieteellisissä tutkimuksissa kerta toisensa jälkeen.
Briteissä tehtiin pari vuotta sitten tutkimus, jonka mukaan suurin osa sairauksista vältettäisiin, jos ihmiset lakkaisivat hengittämästä ja peseytymästä. Saasteet, pienhiukkaset, erilaiset kemialliset yhdisteet jne. tuhoavat ihmisiä huomattavasti ripemmin kuin se, mitä syömme. Tosin tutkimuksen johtopäätöksenä oli se, että valitettavasti hengittämättä jättämisellä on yhtä pahat seuraukset, mutta ilmansaasteet ovat tappavampia kuin ruoka.
Mäkin kävin maanantaina tk:ssa, taisin olla ainoa ylipainoinen siinä odotusaulassa..ja mäkin olin siellä ihan vesikellojen takia, hyvä jos kerran kahteen vuoteen sairastun flunssaan.
Mun isoäitini kuoli nuorena, pitkä ja hoikka, ei polttanut, ei juonut ja liikkui joka päivä. Pisti sillon muuttamaan ajatusmaailmaa niin, että mä nautin tästä elämästä syömällä niitä sipsejä jos mieli tekee, pahoittelen näitä kymmentä ylimääräistä kiloani jotka selvästi viiltävät monen vastaantulijan verkkokalvoja (koska siitähän tässä ap lopulta oli kyse, eikö? Taas uusi ylipainoisten mollaamisketju).
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa maassa ravintoneuvonta ja ruokavalion laatiminen on osa lääkitystä. Sitä voisi ottaa käyttöön Suomessakin ihan laajassa mittakaavassa. Luulen että moni kyllä mielellään söisi oikein jos vaan saisi helpot ja suorat ohjeet siihen. On myös hyvä muistaa että syömishäiriöt ovat aina psyykkinen sairaus, eikä siitä ole johdettavissa että esim. Bulimiasta tai bed:istä kärsivä vaan tyhmyyttään toimii niinkuin toimii. On väärä asenne syyllistää.
Tai sitten liian vähärasvainen ruokavalio, josta on vouhkattu vuosikaudet, on juurikin lihavuuden yksi iso osatekijä. Antibioottikuurit, joita jaettiin joka räkätautiinkin, ovat tuhonneet monen suoliston jo lapsena.
Lässynlässynlää. Ei kai kukaan täällä nyt helvetti vieköön väitä että elintavat vaikuttaisivat vaikka munuaissyövän syntyyn.
Mutta kuka kehtaa väittää, ettei tupakalla (oman äitini tupakan aiheuttamalle keuhkosyövälle menettäneenä tiedän mistä puhun), alkoholilla tai ylipainolla ole terveyteen vaikuttavia asioita? Että kakkostyypin diabetekseen, tupakoitsijan suysyöpään, ylipainoisen nivelongelmiin tai alkoholisti maksakirroosiin ole mitään vaikutusta elintavoilla? Taustat ovat monisyiset, tietenkin, mutta kuka kehtaa väittää 2000-luvulla, ettei ihminen omilla elintavoillaan vaikuttaisi terveytensä? Ja miksi tämä nähdään vain pahana asiana? Eikö ole hyvä ajatus, että omaan terveytensä voi vaikuttaa, siis myös positiivisesti?
Ärsyttää tällainen. Jokainen meistä voi nauttia hyvinkin edullisista terveydenhuoltopalveluista ja lääkkeistä, eikö tämän vastapuolena ole myös velvollisuus ainakin yrittää vaikuttaa positiivisesti omaan terveyteensä??
Se joka on välinpitämätön terveydestään ja voinnistaan, ei mene edes lääkärin vastaanotolle ennen kuin hänet pillit vinkuen sinne viedään - valitettavan usein liian myöhään. Se joka välittää itsestään ja terveydestään, käyttää myös lääkäripalveluja hyväkseen. Annat ymmärtää, että kaikki vastaanotolle pyrkivät olivat liikalihavia. Onkohan sinulla nyt liian suurentavat linssit kakkuloissasi? Jos olisit tarkemmin silmäillyt, niin olisit kenties havainnut, että siellä oli nuoria ja vanhoja, pitkiä ja pätkiä, lihavia, normaalipainoisia ja laihoja, suht. terveitä ja vakavasti sairaita ja kaikkia siltä väliltä.
Sukulaiseni, 64-vuotias itsestään huolta pitävä ei-ylipainoinen nainen kuoli kaksi vuotta sitten keuhkosyöpään eikä hän ollut koskaan tupakoinut eikä työskennellyt sellaisessa ympäristössä, joka altistaisi keuhkosairauksille. AP:n mielestä hänen olisi siis pitänyt maksaa oma hoitonsa itse, vaikkei itse ollut sairautta hankkinutkaan. No hän ei tullut yhteiskunnalle kovinkaan kalliiksi, sillä kasvain oli niin pahassa paikassa, ettei sitä voinut leikata, sytostaatit ja sädehoito eivät siihen tehonneet, joten hoito oli vain palliatiivista. Sairaus todettiin huhtikuussa ja heinäkuussa oli hautajaiset.
Sitä tekniikkaako itse käytät? Lahkoissa se on yleistä.