Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fiksuina pitämäni ihmiset eivät kierrätä!

Vierailija
01.10.2016 |

Olimme kylässä perhetuttujen luona. Tämän perheen aikuiset ovat akateemisia, hyvin menestyneitä ja tienaavia ihmisiä. Hämmennyin kun näin rouvan kippaavan kaikki lasipurkit ja metallit, paperit ja kahvinpurut samaan roskapussiin. Seurasin hetken ja todellakin, kaikki roskat laitetaan tässä akateemisessa, sivistyneessä perheessä samaan läjään. Ja jos joku nyt erehtyy luulemaan tätä luokkavihaksi, voin paljastaa että olen itsekin akateeminen.
Miksi fiksut ihmiset toimivat näin?!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitäisi sinusta siis pomppia viherhörhöjen pillin mukaan?

Vierailija
22/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kans heitän metalli- ja lasipurkit sekajätteeseen, niitä tulee niin harvoin etten jaksa kierrättää. Myöskään biojätettä en jaksa eritellä.

Vantaan polttolaitoksessa onneksi metalli ja lasi siivilöityy onneksi pohjalle polttoprosessissa. Ainakin toistaiseksi, kun idioottien määrä on suhteellisen pieni.

Vaasassa on muistaakseni ongelmia metallin kanssa. Tuhoaako arinaa tai jotain.

Täällä metallin laitto poltettavaan jätteeseen on kiellettyä.Ei ole siis kyse jätteen tuottajan jaksamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akateemimen, meillä kierrätetään, löytyy komposti ja poltettavissa olevat roskat poltetaan (asutaan maalla). En jaksa olla yhtään kiinnostunut lapsityövoiman käytöstä tai siitä, onko asiat tuotettu mahdollisimman eettisesti. Ympäristöystävällisyys taas on mulle myyntivaltti.

Mulla ei ole tarvetta kokea nykyistä enempää maailmantuskaa, nuorempana olin idealistisempi.

Jep, moni tosiaan ajattelee eettisyyttä tai ekologisuutta korkeintaan silloin, kun sillä on saatavissa suoraa ja välitöntä hyötyä itselleen. Viittaan aiempaan mainintaani monien "menestyneiden" ihmisten narsistisista ja itsekeskeisistä luonteenpiirteistä.

Vierailija
24/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paritaloyhtiössa sekajäte-, paperi-, kartonki- ja biojätekeräys. Biojäte ammottaa tyhjyyttään, sekajäteastia täytetään pahvilaatikoilla joita ei ole edes litistetty jne. Lisäksi tungetaan niitä roskia vaan vaikka on jo täynnä, sitten kantta ei saa kiinnni ja linnut levittää paskavaippoja myöden kaikki ympäri pihaa. Esim. noita pahveja voisi säilöä jossain ulkovarastossaan hetken, eikä täyttää niillä sekajäteastiaa. Ihmetyttää nämä "fiksut akateemiset" minua myös.

Vierailija
25/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuuko nämä akateemiset omakotitalossa? Luulen, että omakotiasujat on laiskempia lajittelemaan kun pitää niitä roskia sitten kuljetella ympäriä kyliä.

Asuvat omakotitalossa ja kyllä, ovat " ammattikorkeakouluakateemisia", mutta rouvalla on myös yliopistotutkinto.

Ap

No täähän jo selitttää. Mekin asutaan ok-talossa, lajittelupisteeseen on matkaa yli kilsa (vielä kohtalaisen  lyhyt matka). Siitä huolimatta lajitellaan, mutta ottaa kyllä aivoon, kun saa köpötellä pussit kolisten ja kahisten kaiken maailman purkkien ja muovien kanssa. En lajittelisi, mutta jätteen lajittelu tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse tyhjennyttää piharoskista niin usein.

Vierailija
26/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ota päähän mikään muu niin paljoa kuin kierrätyksestä kirkuvat hysteeriset ihmiset.

Vierailija
27/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätekuljetus vie roskat polttoon jätelaitokselle. En ala tiskaamaan muovirasioita ja metallipurkkeja siksi etteivät ne haisisi kierrätyskipossaan, koska lähin kierrätyspönttö on 3-5 km päässä.

Muoville ei edes ole ollut tarjolla kierrätystä, ilmeisesti tänä syksynä on saanut oman pöntön.

Lämpöeristetty kompostorimme jäätyi aina talveksi, sitten ditä åiti herätellä keväällä ei oikein toiminut.

Vierailija
28/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajaa kyllä moralisoidaan, mutta yritykset saa tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
29/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan on niin vitun tyhmiä ja itsekeskeisiä, niin jotkut akateemiset kuin "elämän korkeakoululaisetkin". Koska MINÄ. Muutamat mulkut tekevät muiden tekemän lajittelun turhanpäiväiseksi, kun tunkevat ne lajittelemattomat jätteensä astioihin joihin ne eivät kuulu. Koska MINÄ en jaksa, MINÄ en pidä sitä tärkeänä, viis siitä että yhteiskunta tänä päivänä edellyttää jätteiden lajittelua - ihan vaan siksi, että meidän lapsillamme ja heidän lapsillaan olisi mahdollisuus elää tällä kirotulla pallolla.

Nuo samaiset mulkut eivät tajua esimerkiksi sitä, että esimerkiksi poltettavan jätteen seassa oleva orgaaninen aines - se, joka kuuluisi biojäteastiaan - oikeasti pilaa ajan myötä polttolaitteistoa. Mistä aiheutuu lisää kustannuksia polttolaitokselle ja mikä siis lisää painetta nostaa jätemaksuja. Senhän jokainen mulkkukin tietää, että maatumaton jäte biojätteen seassa pilaa koko satsin, mutta mitä se haittaa - koska MINÄ en jaksanut ottaa pois sitä sekajätenyssykkää, jonka heitin vahingossa biojäteastiaan.

Ihmiset on niin %&¤#&%&%#¤%"#= !!!!

Orgaaninen aines pilaa jätteenpolttolaitteistoa 😂

Myös puu on orgaanista aineista, hui 😈

Vierailija
30/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ota päähän mikään muu niin paljoa kuin kierrätyksestä kirkuvat hysteeriset ihmiset.

Ei kierrätyksen suhteen tarvitse olla hysteerinen. Normaalijärkiselle ihmiselle jätteiden lajittelun (kuten muidenkaan yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamisen) ei pitäisi olla juuri minkäänlainen ponnistus, vaan täysin itsestäänselvä rutiini.

Vierailija
31/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInua hämmentää se, että akateemisessa sivistyneessä perheessä vieraat kestitään keittiössä ja kesken kahvitelujen ryhdytään täyttämään roska-astiaa. Kun joku tulee meille vieraisille, ei hänellä ole aavistustakaan siitä, miten meillä kierrätys toimii vai toimiiko lainkaan.

Miksi paperi ja kahvinpurut ei saisi olla samassa jäteastiassa?

Eihän tähän asian totemiseen tarvita kuin kysymys, mihin voi purukumin sylkäistä suustaan, onko roskista.

Kuka menee vieraisille purukumia natustellen?

Ja tuollaiselle kysyjälle ojennetaan paperinen lautasliina ja kerrotaan, että meillä ei ole tapana sylkeä mitään, mutta tuohon voit sen purkkasi piilottaa.

Vierailija
32/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaan on niin vitun tyhmiä ja itsekeskeisiä, niin jotkut akateemiset kuin "elämän korkeakoululaisetkin". Koska MINÄ. Muutamat mulkut tekevät muiden tekemän lajittelun turhanpäiväiseksi, kun tunkevat ne lajittelemattomat jätteensä astioihin joihin ne eivät kuulu. Koska MINÄ en jaksa, MINÄ en pidä sitä tärkeänä, viis siitä että yhteiskunta tänä päivänä edellyttää jätteiden lajittelua - ihan vaan siksi, että meidän lapsillamme ja heidän lapsillaan olisi mahdollisuus elää tällä kirotulla pallolla.

Nuo samaiset mulkut eivät tajua esimerkiksi sitä, että esimerkiksi poltettavan jätteen seassa oleva orgaaninen aines - se, joka kuuluisi biojäteastiaan - oikeasti pilaa ajan myötä polttolaitteistoa. Mistä aiheutuu lisää kustannuksia polttolaitokselle ja mikä siis lisää painetta nostaa jätemaksuja. Senhän jokainen mulkkukin tietää, että maatumaton jäte biojätteen seassa pilaa koko satsin, mutta mitä se haittaa - koska MINÄ en jaksanut ottaa pois sitä sekajätenyssykkää, jonka heitin vahingossa biojäteastiaan.

Ihmiset on niin %&¤#&%&%#¤%"#= !!!!

Meillä ei edes kerätä biojätettä, pelkkää kaatopaikkajätettä (menee poltettavaksi) ja energiajätettä (käytännössä poltettavaksi sekin), joten aika mielenkiintoista ajatella, että polttolaitteisto pilataan ihan tarkoituksella. Orgaanista ainesta on puu, paperi, pahvi, appelsiininkuoret jne. enkä ole koskaan aikaisemmin kuullut, että esim. maitotölkit tuhoavat jätteenpolttolaitoksen.

Lähin kartonginkeräysastia on todennäköisesti noin 40 km päässä. Lähikaupan vierestä sellaista ei ainakaan ole löytynyt.

Vierailija
33/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuppaavat olemaan vähän yksinkertaisia, varsinkin jos asia ei henkilökohtaisesti kosketa.

Lajittelulla tosin saisi isojakin säästöjä kotitalouksissa, sekajäte kun on kaikista kalleinta maksuissa. Ei ilmeisesti vielä tarpeeksi kallista kuitenkaan, kun sinne voi kaiken työntää?

Postilaatikosta tulevaa paperia ei kannata polttaa kotona, korkeintaan sanomalehtiä sytykkeinä. Mainos- ja kopiopapereissa on niin paljon täyteaineita (yleensä kiveä tai savea) että tuhkan määrä on iso, ja palaminen vajaata. Paperin kuitu itsessään on vielä käyttökelpoista, joten sen saa useimmiten kierrätettyäkin ilmaiseksi, koska se on tehtaille tuottavaa.

Kierrätysmetallin käyttö uusien tuotteisen valmistuksessa vie 80% vähemmän energiaa kuin malmista louhittu. Ominaisuudetkaan eivät muutu kierrättäessä. Lasi myös menee uusiokäyttöön esim. lasivillaeristeisiin.

Mutta kun se oma peräreikä ja sen ympäristö ei kostu, niin lapetaan kaikki samaan pussiin. Kumma kun en itse koe vaivalloisena jätteen syntyhetkellä tiputtaa sitä eri astiaan. Jätekatoksella tarvitsee käydä huomattavasti harvemmin, kun osa jätteistä menee vasta kauppareissun yhteydessä kiertoon. Käytössä ihan normaali ulosvedettävä 80cm tiskiallaskaappi, jossa erilliset astiat seka- l. energiajätteelle, biojätteelle, metallille, lasille, kartongeille ja paperille. Harvemmin tulevat isot pahvilaatikot jaksaa viedä erikseenkin.

Varmasti vähemmän vaivaa kuin joka päivä kantaa pullottavia jätepusseja.

Vierailija
34/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akateemimen, meillä kierrätetään, löytyy komposti ja poltettavissa olevat roskat poltetaan (asutaan maalla). En jaksa olla yhtään kiinnostunut lapsityövoiman käytöstä tai siitä, onko asiat tuotettu mahdollisimman eettisesti. Ympäristöystävällisyys taas on mulle myyntivaltti.

Mulla ei ole tarvetta kokea nykyistä enempää maailmantuskaa, nuorempana olin idealistisempi.

Tämän alapeukuttajille kysymys. Oletkos nyt ihan varma, ettei kotoasi löydy yhtäkään asiaa/esinettä, joka on epäeettisesti tuotettu? H&M tms halpaketjun vaatteita, suklaata, kahvia, banaaneja, Ikean huonekaluja.... ja tiesithän sen, että "Reilun kaupan" tuotteet eivät läheskään aina takaa sitä, että ne kaakaopapujen (jne) kerääjät hyötyisivät siitä extrasta, mitä täällä veloitetaan tuosta "reiluudesta". Mainoskikka, jolla länsimaalainen saa ostettua itselleen hyvän omantunnon. Ja hölmöthän lankeaa, kun on niiiiiin trendikästä olla tiedostava kuluttaja.

Vierailija
35/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nämä kaverit tuntevat jätteidenlajitteluprosessin? Samaan kuoppaan ne roskat kuitenkin heitetään, oli kierrätetty tai ei. Biojätteen lajittelu on ihan turhaa hommaa suurimmassa osassa Suomea. Jos aikaa on yllinkyllin, silloin varmaan ehtii tiskailla säilyke- ja lasipurkkeja kierrätettäviksi, mutta tuskinpa kovin monella työssäkäyvällä ihmisellä riittää hermoja tuollaiseen. Eläkeläiset ja opiskelijat toki voisi velvoittaa kierrättämään jos ei heillä ole mitään järkevämpää tekemistä.

Vierailija
36/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nämä kaverit tuntevat jätteidenlajitteluprosessin? Samaan kuoppaan ne roskat kuitenkin heitetään, oli kierrätetty tai ei. Biojätteen lajittelu on ihan turhaa hommaa suurimmassa osassa Suomea. Jos aikaa on yllinkyllin, silloin varmaan ehtii tiskailla säilyke- ja lasipurkkeja kierrätettäviksi, mutta tuskinpa kovin monella työssäkäyvällä ihmisellä riittää hermoja tuollaiseen. Eläkeläiset ja opiskelijat toki voisi velvoittaa kierrättämään jos ei heillä ole mitään järkevämpää tekemistä.

Miksi sanot ensin, että kierrättäminen on turhaa ja sitten kuitenkin ehdotat, että ne joilla on aikaa, voisivat olla velvoitettuja kierrättämään?

Vierailija
37/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni jo. Olemme ylittäneet rajan ja ihmiskunnan tuhoutumisen dominoilmiö on jo käynnistynyt. Olemme poistuva virhe, maapallo ryöhtäisee ja jo miljoonan vuoden kuluttua täällä on jälleen kaunista ja vihreää joka paikassa, ilman ihmistä. Ihan sama kierrätätkö vai et.

Vierailija
38/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maailma kierrättämällä pelastu. Niih!

Vierailija
39/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hukumme paskaan, kiitos ammattikorkeakouluakateemikkojen.

Vierailija
40/52 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kylässä kerran yksi nainen, joka ryhtyi arvostelemaan kierrätysastioitamme. Hänen oma ekologisuutensa sallii esim. lentämisen useita kertoja vuodessa eri paikkoihin, yksittäispakatut valmisruoat ja yksityisautoilun, joten en vähääkään välitä hänen viisasteluistaan. Uudestaan hän ei meille kylään tule.